Inloggen
IJSELSTROOM - ID 2994

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1921
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck closed
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Rotterdamsche Scheepsbouw Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 31
Launch Date: 1920-12-22
Delivery Date: 1921-10-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Van der Kuy & Van der Ree's Machinefabriek & Scheepswerf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20, 31 & 51-36.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2576.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1552.00 Net tonnage
Deadweight: 3484.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 190000 Cubic Feet
Bale: 169000 Cubic Feet
 
Length 1: 269.3 Feet (British) Registered
Beam: 42.2 Feet (British) Registered
Depth: 25.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
10 0 0 0 0 10
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-10-00 IJSELSTROOM
Manager: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Hollandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QCVJ

Ship Events Data

1920-12-22: Besteld door de NV. van der Eb & Dresselhuys Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, zou MARISTE(O)GE worden genoemd. Op stapel aangekocht en op 22 december 1920 als IJSELSTROOM te water gelaten.
1925-09-29: Final Fate:
Op de kustreis langs verschillende havens van West Afrika, alvorens de thuisreis naar Amsterdam te aanvaarden, had de IJSELSTROOM de havens van Lagos en Cotonou aangelopen en had ondermeer cacao en koffie geladen. Op 28 september 1925 vertrok zij van Cape Palmas (kust van Liberia) om 19.20 uur en bij matige wind en helder zicht stuurde men aan op Sinu. In de vroege ochtend van 29 september 1925, om 04.45 uur, liep het schip met volle kracht op de rotsen, de z.g. Swallow Rock. Achteruitslaan mocht niet baten. Het schip maakte snel water in machinekamer en stookplaats, en stootte zwaar. Na korte tijd kwam op de noodseinen het Belgische stoomschip ELISABETHVILLE in de nabijheid. Deze nam, toen het dag was geworden, de opvarenden aan boord en bracht hen naar Grand Bassam. Men had ingezien, dat de toestand op de IJSELSTROOM gevaarlijk was geworden. Het schip kraakte hevig en het water steeg. De IJSELSTROOM werd geheel wrak. De ramp was te wijten aan verkeerde navigatie van de gezagvoerder, die te dicht langs de kust had laten varen, nog wel zonder uitkijk.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown