Inloggen
IDA-JACOBA - ID 2981

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5158072
Nat. Official Number: 2780 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h Th. J. Fikkers, Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 81
Launch Date: 1952-10-28
Delivery Date: 1952-12-11
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 7
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10044 Type 7ED (290x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 334.00 Net tonnage
Deadweight: 760.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 36000 Cubic Feet
Bale: 32850 Cubic Feet
 
Length 1: 56.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.64 Meters Depth, moulded
Draught: 3.239 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1961
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 8 cil 600 Pk Brons Nr. 15407 Type 8GV (220x380), 10,5 mijl.

Ship History Data

Date/Name Ship 1952-12-02 IDA-JACOBA
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEVD
Additional info: Aanv. VADERLAND

Date/Name Ship 1956-00-00 IDA-JACOBA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEVD

Date/Name Ship 1965-00-00 IDA-JACOBA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEVD

Date/Name Ship 1971-00-00 IDA-JACOBA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Wealtje Hendrik Roelfs, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEVD

Date/Name Ship 1973-01-30 MARANATHA
Manager: Handelmaatschappij Chr. A. Bijleveld N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Handelmaatschappij Chr. A. Bijleveld N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFTD

Date/Name Ship 1974-02-13 MARANATHA
Manager: Caberia-Holland B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Caberia-Holland B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFTD

Date/Name Ship 1978-01-00 BLUE WING
Manager: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Eigenaar: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Shareholder:
Homeport / Flag: Paramaribo / Surinam

Date/Name Ship 1978-08-00 MARANATHA
Manager: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Eigenaar: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Shareholder:
Homeport / Flag: Paramaribo / Surinam

Date/Name Ship 1981-07-00 BLUE WING
Manager: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Eigenaar: National Surinam Shipping Company, Paramaribo, Surinam
Shareholder:
Homeport / Flag: Paramaribo / Surinam

Ship Events Data

1952-10-29: NvhN 29-10-1952: Tewaterlating m.s. Ida Jacoba. Bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v.h. Th. J. Fikkers te Foxhol, werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Ida Jacoba, dat wordt gebouwd voor rekening van de heer W. Roelofs, (opm.: Roelfs) reder te Groningen. De Ida Jacoba is van het gladdek-type, meet 770 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 56.40 m., lengte tussen de loodlijnen 52 m, breedte 8.90, holte 3.60 m. De beladen diepgang is 3.25 m. Het schip zal worden uitgerust met een 395 pk motor. De Ida Jacoba wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart-Inspectie voor de Atlantische vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart voor dieper afladen. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een zeesleepboot voor de rederij Wijsmulier in IJmuiden. Dit schip zal worden uitgerust met 2 motoren van totaal 1000 tot 1200 pk.
1952-12-02: Op 02-12-1952 als "IDA JACOBA", zijnde een motorschip, metende 1411.46 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8971 d.d. 26-11-1952, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2780 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.25 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.38 m. uit dek.
1952-12-12: NvhN 12-12-1952: Proefvaart m.s. Ida Jacoba
Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig „Ida Jacoba". dat bij de N.V. Scheepsbouwbedrijf v/h. Th. J. Fikkers te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de heer W. H. Roelfs te Groningen. De "Ida Jacoba" is van het gladdektype, meet 770 ton d.w. en is uitgerust met een 395 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 10 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor onbeperkt vaargebied.
1955-01-31: Op 31.01.1955, tijdens de reis van Rotterdam naar Merauke, Nieuw Guinea met een lading stukgoed Cadiz (Spanje) binnengelopen met schade. Te Gibraltar ingedokt voor inspectie. Op 09.02.1955 de reis vanuit Gibraltar vervolgd.
1959-02-01: Op 01.02.1959, onderweg van Berbera, Somalië met een lading goederen en levende schapen, motorproblemen in de Golf van Oman. Door de Liberiaanse tanker "Cassian Mariner" naar Kuwait gesleept. Op 08.021959 te Kuwait aangekomen en daar door monteurs van de Brons motorenfabriek uit Appingedam gerepareerd en op 21.03.1959 weer vertrokken.
1965-01-31: Op 30.01.1965 in het Kielerkanaal aangevaren door het Deense m.s.”Susan” (1964-299 BRT)
1976-04-05: 05.04.1976 in aanvaring gekomen met de Duitse kustvaarder “Else Kuhl” (1957-291 BRT) op 15 mijl van Rouen. (Frankrijk) De “Else Kuhl“ is hierna gezonken bij een zandbank. De “Maranatha“ vervolgde haar reis naar de Nieuwe Waterweg.
1987-00-00: Final Fate:
In 06.1987 met ernstige motorproblemen bij Curaçao ten anker en na weersverslechtering die zelfde dag van haar ankers geslagen waardoor zwaar beschadigd. In 06.1987 total loss verklaart en door de authoriteiten bij Curaçao op 08.11.1987 tot zinken gebracht.

Afbeeldingen


Omschrijving: De IDA-JACOBA op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: IDA JACOBA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MARANATHA
Gemaakt door: Ideler, J.A.

Omschrijving: MARANATHA
Gemaakt door: Kleyn, R. (Ruud)