Inloggen
IDA - ID 2978


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1927-07-20 / 1928-07-27 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 354 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Masten: Four masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 115
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1927-07-20
Technical Data

Engine Manufacturer: Tuxham Engineering Company A/S, Valby, Denmark
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Tuxham gloeikop (363x402)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 486.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 344.00 Net tonnage
Deadweight: 750.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 47.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.45 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-12-1928
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In Hamburg bij Scheepswerf Johann Oelkers omgebouwd tot traankokerij voor de walvisvaart.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-07-20 IDA
Manager: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCFT

Date/Name Ship 1928-07-27 BAHIA DEL FONDE
Manager: Weigel Bohmen & Co., Buenos Aires, Argentine
Eigenaar: Weigel Bohmen & Co., Buenos Aires, Argentine
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Ship Events Data

1919-00-00: Gebouwd voor eigen rekening van de werf. Viermast motorschoener, raised quarterdek type met de brug midscheeps. Na de tewaterlating opgelegd. (zie uitvoerige beschrijving in het boek "De schepen van van de familie Wester(s)" blz. 125 e.v.) Opmerking Ben Scholten: Denk dat de foto van het casco van Pattje is, waar hij in 1919 aan is gaan bouwen, heeft 4 jaar zonder masten op de helling gestaan en is in 1926 aangekocht door Jan Westers die het schip totaal verbouwde en als Ida in de vaart bracht. De originele contouren kun je goed herkennen. Denk dat de kombuis dat op het casco te zien bij het voorschip verwijderd is ten behoeve van de brug midscheeps. De bak ook verhoogd is.
1927-01-15: Algemeen Handelsblad 15-01-1927: Scheepsbouw. Van de werf der firma J. J. Pattje & Zonen, te Waterhuizen, is te water gelaten de staalijzeren 4/m motorschoener „IDA", groot ca. 760 ton D.W., voor rekening van kapitein J. Westers, te Groningen. In dit schip zal worden geplaatst een 4 cyl-240 P.K. Tuxhammotor. Het schip zal verder geheel modern worden afgewerkt en o.a. voorzien van motorhijschhlieren, electr. licht enz. en worden geleverd onder hoogste klasse Bureau Veritas en Scheepvaartinspectie. De kielen zullen worden gelegd voor twee motorzeebooten van ruim 200 ton. resp. te voorzien van een 30 P.K. Kromhout- en van een 100 P.K. Climaxmotor, terwijl binnen enkele dagen aan genoemde werf gereed ligt een motorboot van 200 ton, uitgerust met een 80 P.K. Climaxmotor. Alle drie schepen zijn of zullen worden gebouwd onder Veritas en Scheepvaartinspectie.
1927-05-30: Als IDA, liggende te Waterhuizen, door H. Mulder, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Westers, schipper te Groningen van brandmerk 354 Z GRON 1927 voorzien door het in branden in het verhoogd dek van het achterschip naast de lichtkap van de motorkamer, stuurboordzijde. (Opm.: Nieuw vaartuig en de eerste maal te boek gesteld.)
1927-07-20: NvhN 25-07-1927: Den 20 Juli heeft alhier op de Eems proef gevaren het nieuwgeb. ijzeren -4-mast motorschoener „Ida"'. kapt. J. Westers, welke proefvaart goed geslaagd is. Het vaartuig behaalde een snelheid van 8 mijl. De "Ida" is gebouwd op de werf van Gebr. Pattje te Waterhuizen, is voorzien van een 240 p.k. Tuxham motor.
1928-03-31: NvhN 31-03-1928: Drie weken in het ijs bekneld. Een avontuurlijke reis van den Groningschen motoroschoener „IDA”. Uit een ons door vriendelijke hand toegezonden briel van den heer B. A. Vos. machinist aan boord van de 4-mast motorschoener „Ida” (kapt. Westers van hier) aan zijn ouders — gedateerd: Reval 25 Maart — nemen wij het volgende over: Ik weet niet of u in de courant gelezen hebt, dat de „Ida" den 24 Februari Aalborg (Denem.) verliet naar Reval, geladen met krijt. Dat wij als verloren beschouwd werden zult u wel niet gelezen hebben. Gisteren zijn wij door een grooten ijsbreker, men zegt hier van 9000 P.K. machines, Reval binnen gesleept, na 3 weken lang in vast- en drijfijs te hebben gezeten. Wij waren als totaal verloren te Reval gesignaleerd; niet dat men ons niet wist liggen, wij zaten plm. 25 mijl van Reval af. Het ijs is hier 1/2—l Meter dik, als dat drijft en schuift, dan blijft er niet veel van een schip over. Bewijzen daarvan zijn hier in overvloed. Het s.s. „Fania", groot plm. 2000 ton, zat 4 uur in 't ijs en moet nu 15 nieuwe platen hebben. De „Laänerie", een 4-mast schoener groot 600 ton moet 33 nieuwe platen hebben. Deze was lek en is door duikers etc. drijvende gehouden. De ijsbreker heeft het binnen gesleept. Wij hebben slechts enkele deuken in het schip en zijn er goed afgekomen, wat een wonder is. Met groot enthousiasme werden wij in Reval ontvangen en van alle zijden gefeliciteerd. Men kon niet begrijpen, dat wij het er zoo goed hadden afgebracht en toch, bange dagen of nachten hebben wij niet gehad. Den 2 Maart zaten wij dan 3 mijl van de kust bij Wikterpal (Walajawa?) in vast ijs en konden noch voor- noch achterwaarts. Den 3 Maart zijn de stuurman, de kok en ik over het ijs naar Wikterpal geweest over de ijsschollen. Daarna moesten wij een uur in een slede zitten naar het dichtst bijzijnde postkantoor, vanwaar wij getelefoneerd hebben naar Reval om een ijsbreker. Toen konden wij geen hulp krügen: de groote ijsbreker was bij een ineengedrukt, lek, Noorsch schip, de kleine lag voor reparatie in het dok. 's Avonds toen wij van het land naar 't schip gingen, wij hadden ook nog wat brood meegenomen, konden wij niet anders dan telkens springend over de ijsschotsen. 't schip bereiken. De N.W. wind had het drijfijs aan het schuiven gebracht en op sommige plaatsen was het ijs wel 2 M. dik. Het lijkt bijna onmogelijk, maar stukken van 2 M. dik in het vierkant gaan recht tegen elkaar opstaan en schuiven over elkaar als stukjes papier en alles wat er tusschen ligt gaat stuk. Toen het ijs begon te kruien hebben wij den motor klaar gemaakt en na plm. 3 uren draaien voor- en achteruit kwamen wij los en hebben het schip plm. 50 Meter verder in vast ijs, een groote ijsschol, vast gezet. Met deze schol zijn wij zoo door den ganschen Finschen golfboezem gedreven, naar gelang de wind was; plm. een week lang werden wij uit Reval, dan hier, dan daar gesignaleerd. De laatste 2 weken lagen wij zoo stil als 't maar kon op plm. 2 mijl van Baltisport af, daar zijn wij nog 3 maal aan land geweest, wat zonder moeite ging. Den 20 Maart kwam de wind Z. Z.-W.-Z. en waren wij op onze posten, 's Avonds kwam de stoomboot „Else" tot dicht bij ons, wij waren toen plm. 15 mijl van land gedreven. Langs de kust was 't open water. De „Else" kon ook niet verder komen. Over het ijs gingen wij toen naar de “Else” deze telegrapheerde draadloos om hulp voor een ijsbreker. 's Avonds om 8 uur is onze ijsschots door de zee gebroken en moesten wij maken dat wij weg kwamen. Na een paar uur voor- en achteruit draaien kwamen wij vrij en zijn langs de „Else". die achter ons aan ging, in open water gekomen en weer bij Baltisport, voor anker gegaan. Den volgenden dag kregen wij van de „Else" bericht, dat er weer 2 schepen in nood waren en de ijsbreker er heen was om te helpen. De „Else" lag plm. 400 M. van ons af geankerd. Den daarop volgenden dag 's namiddags om plm. 4 nur kwam plotseling de kleine ijsbreker naar ons toe met een stoomschip achter zich aan. „Are you ready to follow us? „Yes", en daar gingen wij, eerst op eigen kracht tot wij vast liepen en niet verder konden. De stoomboot zat ook vast en om ons toe nog 2 stoomschepen. De ijsbreker kon de goede vaarweg niet meer vinden en wij wachtten toen tot den volgenden dag, toen wij 's morgens om 5 uur de pogingen hervatten. Wij kwamen niet meer vooruit. Doch toen kwam de ijsbreker vragen of wij gesleept wilden worden. „Allright". De ijsbreker gooide zijn tros van staaldraad over die een doorsnee had van een dikken arm. Deze moest door de ankerkluizen heen. Deze ijsbreker maakte nog vrijwel een 7 mijls vaart met ons door het ijs n.l. zijn dagelijksch open gehouden vaargeul. Plm. 10 mijl van Reval werd er geruild en kregen wij den grooten ijsbreker, die wel met een vaart van 13—14 mijl sleepte. Een lust om te zien, maar wel angstig voor den kapitein, die natuurlijk aan zijn schip dacht. Eindelijk kwamen wjj in Reval aan onder gejuich van 't publiek, wat zeer aardig was voor den kapitein. We werden van alle kanten gefotografeerd en zullen nu wel als helden der zee (of van het ijs) in de Russische en Estlandsche bladen staan. Zooals ik schreef hebben wij eenige deuken in 't schip, ook sprong ons een machinekop, maar deze hebben wij zelf weer gerepareerd. Dit is dus een interessante reis geweest, gelukkig zijn wij allen goed gezond. Het is hier nog vreeselijk koud en ijs, ijs en nog eens ijs.
1928-07-30: NvhN 30-07-1928: De te Groningen thuisbehoorende 4 mast motorschoener „IDA", kapt. eig. J. Westers, zal van hier naar Hamburg vertrekken, om daar voor bodemonderzoek te dokken. Wanneer de bodem goedgekeurd wordt, is het schip naar Zuid- Amerika verkocht. Dan zal het schip te Hamburg worden omgebouwd tot tankschip en daarna naar Zuid-Amerika vertrekken.
1928-08-01: Algemeen Handelsblad 01-08-1928: Verkochte Schepen. De te Groningen thuisbehoorende 4/m. motorschoener "IDA", van den heer J. Westers, is, behoudens bodeminspectie, naar Zuid-Amerika verkocht.
1928-11-16: Algemeen Handelsblad 16-11-1928: Verkochte Schepen. De naar Argentinië verkochte Nederlandsche 3/m. motorschoener „IDA" (486 bruto-reg. tons) van de reederij J. Westers te Groningen, is thans herdoopt in „Bahia Delfonde". Alvorens naar B.-Aires te vertrekken zal het vaartuig te Hamburg voor de walvischvangst aan de Argentijnsche kust worden verbouwd.
1929-01-00: Final Fate:
Uit Hamburg vertrokken naar Buenos Aires. 25 april 1929 op haar derde reis in een zware storm gestrand en gezonken bij Tora Island ten zuiden van Bahia Blanca. Alle 11 de opvarenden kwamen hierbij om het leven.

Afbeeldingen


Omschrijving: IDA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Drewes, G.H.

Omschrijving: IDA
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IDA
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: IDA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: IDA in 1928 in het ijs
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: IDA in het ijs
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: IDA 30 juli 1928 in Hamburg
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname