Inloggen
IDA - ID 2976


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1915-05-05 / 1919-03-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1915
Nat. Official Number: 8210 GRON 1915
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: Schoener met hulpmotor
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma W. Rubertus, Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1915-05-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Ruwe petroleum-motor, 11 13/16-12 3/16
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 188.23 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.12 Net tonnage
Deadweight: 235.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 13000 Cubic Feet
 
Length 2: 34.15 Meters Registered
Beam: 6.78 Meters Registered
Depth: 2.62 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.71 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1915-05-05 IDA
Manager: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Westers Fzn, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCFV

Date/Name Ship 1915-10-28 IDA
Manager: Firma M. J. van der Eb, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma M. J. van der Eb, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCFV
Additional info: Fl. 40.000

Date/Name Ship 1915-12-17 IDA
Manager: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart Maatschappij Rotterdam, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCFV

Date/Name Ship 1919-03-00 IDA
Manager: Groupe Industrielle de Charbons Reynoud de Trets, Tunis, Tunisia
Eigenaar: Groupe Industrielle de Charbons Reynoud de Trets, Tunis, Tunisia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tunis / Tunisia

Date/Name Ship 1921-00-00 IDA
Manager: Soc. le Bois, Algiers (Alger), Algeria
Eigenaar: Soc. le Bois, Algiers (Alger), Algeria
Shareholder:
Homeport / Flag: Algiers (Alger) / France

Date/Name Ship 1922-02-00 IDA
Manager: Jules Zirah, Tunis, Tunisia
Eigenaar: Jules Zirah, Tunis, Tunisia
Shareholder:
Homeport / Flag: Tunis / Tunisia

Date/Name Ship 1923-00-00 IDA
Manager: Elli Marini, Viareggio, Italy
Eigenaar: Elli Marini, Viareggio, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Viareggio / Italy

Date/Name Ship 1925-00-00 LIBELLULA
Manager: Marino Querci & Orazio Rosini, Viareggio, Italy
Eigenaar: F. Mori, La Spezia, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: La Spezia / Italy
Callsign: NDKW

Date/Name Ship 1926-00-00 ANGELO VIGLIENZONI
Manager: Soc. Vetreria A. Viglienzoni, Savona, Italy
Eigenaar: Soc. Vetreria A. Viglienzoni, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy
Callsign: NDKW

Ship Events Data

1916-09-07: Met een lading oud ijzer onderweg van Rotterdam naar Gefle in slecht weer in het Flintrannan kanaal aan de grond gelopen. Nadat een deel van de lading was gelost kwam het schip na drie dagen weer vrij en werd naar Malmo gesleept. De schade bleek minimaal te zijn.
1926-10-15: Final Fate:
Tijdens de reis van Lavento naar Formia geraakte de lading superfosfaat na een explosie in brand, waarna het schip ter hoogte van La Spezia zonk. De bemanning werd gered.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1917
Kapitein: Bonninga, F.J.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Ida 1915
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Vlag op briefpapier.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ida 1915
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Ida 1915
Algemene informatie

AH 060117
De Raad voor de Scheepvaart komt dinsdag 9 januari a.s., 's middags te 1.30 uur, bijeen ten einde een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van:
Het aan de grond lopen op 13 september op de Zweedse kust van de motorschoener IDA, van de firma Soetermeer, Fekkes & Co. te Rotterdam; gezagvoerder F.J. Bonninga te Groningen.

 

NRC 120117
Raad voor de Scheepvaart. Uitspraak betreffende het aan de grond lopen van het motorschip IDA. De Raad is van oordeel, dat het aan de grond lopen van de IDA is veroorzaakt doordat een bui is Ingevallen, gepaard aan dikte van regen, op het ogenblik dat het schip zich in een nauw vaarwater bevond en op de geleiding van de tonnen moest varen. Door het slechte zicht kon men de tonnen niet zien en is het schip daardoor even buiten het vaarwater geraakt en vastgelopen.

 

Bronnen


Jaar: 2001
Bron: Book
Omschrijving: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor 1916 - 2001 by G.J. Mulder - ISBN 90.805380.1.9 - Uitg. Pirola.