Inloggen
HUNZEBORG - ID 2959

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1961
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5156983
Nat. Official Number: 3763 Z GRON 1961
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Friesland, Netherlands
Werfnummer: 256
Launch Date: 1961-03-10
Delivery Date: 1961-04-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 224
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10404 Type 4ED (290x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 397.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 229.00 Net tonnage
Deadweight: 528.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27171 Cubic Feet
Bale: 25509 Cubic Feet
 
Length 1: 48.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.01 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1961-04-12 HUNZEBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEUS

Date/Name Ship 1971-01-12 SRI REZEKI
Manager: P.T. Pelayaran Meratus, Surabaya, Indonesia
Eigenaar: Lil Evelon S.A., Surabaya, Indonesia
Shareholder:
Homeport / Flag: Djakarta / Indonesia
Additional info: HUNZEBORG 22.12.1970 Uitschrijving uit Kadaster

Ship Events Data

1961-00-00: De "Berkelborg", "Delfborg", "Dintelborg", "Dongeborg", "Gouweborg", "Hunzeborg", "Lingeborg", "Scheldeborg", "Schieborg", "Spaarneborg", "Vechtborg" en de "Zaanborg" waren zusterschepen.
1961-03-14: NvhN 14-03-1961: Tewaterlating m.s. Hunzeborg. Bij C. Amels & Zn., Scheepswerf Welgelegen te Makkum, werd te water gelaten het motorkustvaartuig Hunzeborg, dat werd gebouwd voor Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Hunzeborg is van het gladdektype, meet 500 ton dw en is uitgerust met een 240 pk motor. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een kustvaartuig van het shelterdecktype van ca 1050 ton dw. Dit schip dat eveneens voor rekening van rederij Wagenborg te Delfzijl zal worden gebouwd, wordt uitgerust met een 1200-1320 pk motor.
1961-04-10: Op 10-04-1961 als HUNZEBORG, zijnde een motorschip, metende 1125.59 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 12124 d.d. 06-04-1961, liggende te Makkum, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3763 Z GRON 1961 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.45 m. uit hekplaat, 1.80 m. uit lengteas en 1.34 m. uit dek.
1961-04-13: NvhN 13-04-1961: Proefvaart m.s. Hunzeborg. Op het IJsselmeer heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Hunzeborg, dat werd gebouwd bij de fa C. Amels en Zn. Scheepswerf Welgelegen te Makkum voor rekening van Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De Hunzeborg is van het gladdektype. meet ca 520 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een 240 PK. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca 8 ½ knoop.
1966-08-13: Op weg van Holmsund naar Southampton, met een lading boomstammen, tijdens dichte mist in het Nauw van Calais in aanvaring met het Griekse 'Diamandis' (6946/42), waarbij ze een gat onder de waterlijn kreeg. Nabij Deal aan de grond gezet om het gat te dichten. 18 aug. 1966 door de Duitse sleepboot 'Albatros' naar Dover gesleept. Noodreparatie te Shearness. Daarna naar Southampton gesleept om de lading te lossen. Bij De Groot & van Vliet te Slikkerveer hersteld.
1971-01-16: NvhN 16-01-1971: Hunzeborg verkocht. De NV E. Wagenborg's Scheepvaart en Expeditiebedrijf te Delfzijl heeft het motorkustvaartuig Hunzeborg verkocht aan de heer H. Menaro te Surabaya (Indonesië). Het schip zal onder de nieuwe naam Sri Reseki in de vaart worden gebracht met als thuishaven Surabaya. De Hunzeborg behoort tot het gladdektype en werd in 1961 gebouwd bij de NV Scheepswerf Welgelegen, Fa. C. Amels en Zn., te Makkum (Friesl). Het schip heeft een draagvermogen van circa 528 ton bij 397 bruto register ton en het is voorzien van een 224 pk Bronsdieselmotor.
1971-04-06: Final Fate:
Onderweg (1e reis) van IJmuiden naar Surabaya met een lading stukgoed (w.o. auto's) bij Kaapstad (8 mijl ten westen van de Stille Baai) op een voorwerp onder water gestoten en om zinken te voorkomen aan de grond gezet bij Jongensfontein in pos. 34.28. Z. - 21.18. O. Zij dreef echter verder de kust op en brak in tweeën. Het is in delen gesloopt, het voorstuk is nog aanwezig.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hunzeborg 1961
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hunzeborg (bj 1961) photo: Groningen, Oosterhaven, eind 60er jaren
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Hunzeborg 1961 na aanvaring met m.s. Diamandis op 13.08.1966.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade

Omschrijving: Hunzeborg 1961 aan de grond gezet na aanvaring met m.s. Diamandis op 13.08.1966.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Schade