Inloggen
HUDSON - ID 2940

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Nat. Official Number: 6162 Z ROTT 1939
Categorie: Tug
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: Tug
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 522
Launch Date: 1939-04-15
Delivery Date: 1939-07-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Machinefabriek & Scheepswerf van P. Smit Jr. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Smit-B&W, 13 3/4-24 7/16
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 294.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 74.00 Net tonnage
 
Length 1: 37.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.26 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.45 Meters Registered
Depth: 3.94 Meters Registered
Draught: 3.89 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1965
Type: Remeasurement
Omschrijving: Nieuw brandmerk, 12038 B ROTT 1965.

Datum 00-00-2004
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor, 4-cyl. (1949) Industrie (nr. 3493), type 4VD6A, 200 RPK

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-05 HUDSON
Manager: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEUJ

Date/Name Ship 1962-02-17 HUDSON
Manager: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEUJ

Date/Name Ship 1963-02-17 EBRO
Manager: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDUN

Ship Events Data

1939-07-05: Proefvaart van de sleepboot 'HUDSON' (1939) van L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. Tijdens de tocht vindt de overdracht plaats van de sleepboot door de Machinefabriek en Scheepswerf van P. Smit jr. te Rotterdam aan L. Smit & Co.
1940-04-16: Naar Engeland uitgeweken, ging dienst doen in de Rescue Tug Section, pennant 'W 02'. Op 9 augustus 1946 weer aan Smit overgedragen in Milford Haven. Op 16 oktober de thuishaven Maassluis binnengelopen na 5½ jaar geallieerde oorlogsdienst. Gedurende de Tweede Wereldoorlog heeft de 'HUDSON' deelgenomen aan alle grote amfibische acties in Noord-Afrika en Sicilië in 1942 en aan de invasie in Normandië in juni 1944, samen met elf andere Nederlandse zeeslepers.
1963-07-00: Verkocht voor de sloop aan N.V. Holland, Hendrik Ido Ambacht. Doorverkocht zonder motor en verbouwd tot drijvende ijsfabriek in Ooltgensplaat. Opgelegd in Stellendam. In 1963 doorverkocht aan D. de Jager in Stellendam, uit Lloyds Register, herdoopt in 'Johan Dirk'. Op 14 september 1977 verkocht aan H. Tanis, Stellenam, herdoopt in 'Elizabeth'. In augustus 1989 voor de sloop naar Stolk's Handelsonderneming, H.I. Ambacht.
1989-08-21: Van H.I. Ambacht naar de RDM in Rotterdam gesleept. Verkocht aan de 'Stichting Help de Hudson' en herdoopt in 'Hudson'. Op 12 februari 1992 voor restauratie bij Havenbedrijf Vlaardingen-Oost. Op de wal getakeld door de 'Taklift 1' en 'Taklift 3'. Als museumschip in de Leuvehaven. Het museumschip werd officieel geopend door de heer Ben Vree op 25 januari 2003 in Vlaardingen. Na de opening als museum was de Hudson gedurende een aantal jaren beurtelings te vinden in Maassluis en in Vlaardingen. In Vlaardingen lag de Hudson afgemeerd aan de Westhavenkade tegenover het toenmalig Visserijmuseum. In Maassluis was het schip in die tijd te vinden aan de Haringkade. In 2008 kreeg het schip haar vaste ligplaats aan de Haven in Maassluis.

Algemene informatie

 

HUDSON:

De Hudson is een bijzonder schip, het is namelijk de enige vooroorlogse zeesleper in Nederland. Alle zeeslepers van voor 1963 zijn gesloopt of verloren gegaan. De Zeesleper is gebouwd bij scheepswerf, P.Smit Jr. te Rotterdam. Bouwjaar 1939. Bouwnummer 522.

Het schip is gebouwd in opdracht van L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. te Rotterdam.  De bij nieuwbouw geinstalleerde motor is een 1 x 5 Cilinder Burmeister & Wain (B&W) Smit. Vermogen 650 APK. = 478 kW. De Zeesleper is op 28-06-1939 te watergelaten en gedoopt in ''HUDSON''.

1940, Tijdens de tweede wereldoorlog in dienst van de Geallieerde (Royal Navy, London rescue tug section) heeft de HUDSON samen met haar bemanning, tal van opmerkelijke prestaties geleverd, zij werd onder meer ingezet tijdens de invasie van Normandië, en er werden caissons bestemd voor kunstmatige havens voor landingen naar Normandië gesleept, en er werden talloze berging- en reddingsoperaties uitgevoerd.

Na de oorlog in 1946 kwam het schip terug als HUDSON PEUJ. bij de eerste eigenaar L.Smit & Co's, onder deze naam werd het schip veelvuldig overal in de wereld ingezet, zo sleepte het schip pontons naar Ierland, tinbaggermolens naar Indonesië, en veerboten naar Joegoslavië en Brazilië.

In 1962 werd er een nieuwe HUDSON besteld waaraan (onze) HUDSON haar naam afstond. In 1963 behoorde de EBRO (nu ex HUDSON) tot de kleinste schepen en wilde de rederij het schip niet meer hebben.

17-02-1963 is de naam veranderd in EBRO (2) PDUN van dezelfde maatschappij, L.Smit & Co's Internationale Sleepdienst Maatschappij N.V. te Rotterdam. In 1963 werd het schip van de vloot van Smit Internationale afgevoerd en aan sloperij ''HOLLAND'' in Hendrik Ido Ambacht verkocht voor de sloop.

28-05-1964, de HUDSON werd niet gesloopt maar nadat de motor B&W uit het schip was verwijderd, werd het casco verkocht aan fabrikant van schilferijs voor de visserij eerst voor D.de Jager te Stellendam, deze heeft het schip verbouwd tot ijsfabriek ''JOHAN-DIRK'' met het Brandmerk 12038 Z Rott. 1965, gestationeerd te Stellendam.

In 1977 werd het schip verkocht aan H. Tanis die het schip omdoopte als ''ELIZABETH'' en ook gebruikte om schilferijs te produceren. Het schip heeft hier tot 1988 dienst gedaan als ijsfabriek, en toen dreigde het schip echter uiteindelijk opnieuw naar de sloop te gaan.

1989, aangekocht door Stolk's Handelsonderneming B.V. Hendrik Ido Ambacht.

Dhr. P.S. Nijs met andere enthousiastelingen, heeft er voor gezorgd, dat het bijzondere schip, inmiddels historisch geworden vaartuig werd behouden, bijzonder was dat het de enige zeesleper in Nederland is van voor de oorlog. Vervolgens werd de Stichting ''Help de Hudson'' opgericht. De inzet was om het schip een nieuw leven te geven. 15-02-1993, de Stichting is officieel eigenaar van de HUDSON. In de daaropvolgende jaren is er enorm veel herstelwerk verricht, de HUDSON zou zoveel mogelijk in authentieke staat worden teruggebracht. En dat is na vele jaren noeste arbeid door de vele vrijwilligers en bedrijven goed gekomen, het schip is mooi en goed gerestaureerd.

Op 25 januari 2004 is de HUDSON in Vlaardingen officieel geopend als museum.

De Motor, De Stichting vond dit altijd al een gemis en werd uitgekeken naar een vervangende motor voor de zeesleper HUDSON.

Dit is uiteindelijk gelukt en de Hollandse INDUSTRIE dieselmotor staat op de plaatst van de vroegere B&W. De motor is voor een symbolische bedrag gekocht door de stichting ''Help de Hudson''.

De INDUSTRIE uit de ''WIRON V'' IJM 208 is door Machinefabriek Padmos te Stellendam geinstalleerd in de HUDSON. De INDUSTRIE 4VD6A, motornummer 3493, kostprijs in 1951 fl. 70.319,= heeft reeds 50 jaar dienst gedaan, De motor is op 10-11-1951 afgeleverd aan H.Hinnes te Wieringen en was besteld door de scheepwerf Fa. Boot te Woubrugge. De INDUSTRIE heeft nu een ''museale'' functie en de ''HUDSON'' zal een drijvend museum blijven.

Industrie Type 4VD6A 4-takt 4 cilinder Vermogen 200 Pk Omw/min 330 Bouwjaar 1951 Afleverdatum 10-11-1951 Motornummer 3493