Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
HOUTMAN - ID 2936
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1955
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
5155733
Nat. Official Number:
9182 Z ROTT 1955
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
2 derricks, 2 winches
Lift Capacity:
3 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet
, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer:
307
Launch Date:
1955-01-07
Delivery Date:
1955-03-03
Technical Data
Engine Manufacturer:
D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie'
, Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
8
Power:
515
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Industrie nr. 4078 Type 8D7 (305x460)
Speed in knots:
10
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
499.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
307.00 Net tonnage
Deadweight:
844.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
38110 Cubic Feet
Bale:
35160 Cubic Feet
Length 1:
55.78 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
53.78 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
9.04 Meters Breadth, moulded
Depth:
4.09 Meters Depth, moulded
Draught:
3.57 Meters Draught, maximum
Ship History Data
Date/Name Ship
1955-03-03
HOUTMAN
Manager:
J. Vermaas' Scheepvaart Bedrijf N.V.
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar:
Firma J. Vermaas' Reederij Bedrijf
, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Rotterdam / Netherlands
Callsign:
PEUA
Date/Name Ship
1970-04-03
LEWBELL
Manager:
Sarsfield Shipping Co. Ltd.
, Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar:
Sarsfield Shipping Co. Ltd.
, Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Georgetown / Cayman Islands
Callsign:
ZCXX
Date/Name Ship
1976-00-00
LEWBELL
Manager:
Coptic Container Co. Ltd.
, Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar:
Coptic Container Co. Ltd.
, Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Georgetown / Cayman Islands
Callsign:
ZCXX
Date/Name Ship
1995-03-15
STAR ONE
Manager:
José Fernandez & José Benjamin Bautista
, Santo Domingo, Dominican Republic
Eigenaar:
José Fernandez & José Benjamin Bautista
, Santo Domingo, Dominican Republic
Shareholder:
Homeport / Flag:
Santo Domingo / Dominican Republic
Ship Events Data
1955-02-22:
Op 22-02-1955 als "HOUTMAN", zijnde een motorschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9714 d.d. 24-01-1955, liggende te Slikkerveer, door W. Tromp, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 9182 Z ROTT 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.20 m. uit hekplaat, 0.40 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.
1956-10-28:
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van de aanvaring op 28 oktober 1956 met het Zweedse motorschip Arabert in de Oostzee tijdens reis van Ahr (Gotland) naar Lulea beladen met 810 ton kalksteen. Om 08.00 uur was de stuurman op wacht gekomen. Aanvankelijk was het goed weer met goed zicht en een zwakke O.Z.O. wind. Om 10 uur kwam er een sneeuwbui over en nam het zicht af. Tegelijk meldde de uitkijk dat hij vooruit een schip zag. Na een lange stoot op de fluit gegeven te hebben, maar niet vaart minderde, wilde de stuurman wat meer ruimte geven om te passeren en liet de roerganger naar bakboord koers veranderen en gaf toen 2 korte stoten op de fluit. Even later bleek dat het andere schip, dat later het Zweedse Arabert bleek te zijn, naar stuurboord begon te draaien. Van dat schip is geen geluidssein gehoord. De kapitein, die om 10.05 wakker werd door de fluitseinen, begaf zich zo snel mogelijk naar de brug. Voordat hij enige maatregelen kon nemen vond de aanvaring plaats. Het bleek dat de Houtman alleen boven water schade had en geen water maakte. Beide schepen vervolgden om 11.05 uur hun reis. Oordeel van de Raad is dat het de stuurman blijkbaar niet is opgevallen dat het zicht langzamerhand verminderde, hij heeft tenminste nagelaten enige maatregelen te nemen en is volle vaart door blijven varen. In ieder geval was het uitwijken naar bakboord van de Houtman verkeerd.
De stuurman moet hiervoor gecorrigeerd worden en de Raad straft stuurman T.C.K. wonende te Midsland door hem de bevoegdheid om als stuurman te varen op zeeschepen te ontnemen voor de tijd van één week. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 14 februari 1957.
1967-11-00:
In 11-1967 gestrand nabij New Island, op eigen kracht vrij gekomen.
1995-03-16:
Final Fate:
Een dag na de overdracht, onderweg van Santo Domingo naar Miami bij Cape Le Mole St. Nicolas ten noordwesten van Haïti, gestrand en gezonken.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Proefvaart
Gemaakt door:
Unknown
Onderwerp:
Proefvaart
Omschrijving:
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
HOUTMAN
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
Gemaakt door:
Unknown
Omschrijving:
HOUTMAN
Gemaakt door:
Kleyn, R. (Ruud)
Terug naar het overzicht