Inloggen
HORST - ID 2930

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5517519
Nat. Official Number: 1953 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Foxhol' (H.J.J. Muller & J.G. Broërken), Foxhol, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 52
Launch Date: 1939-09-09
Delivery Date: 1939-12-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10006 Type ED (290x450)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 258.00 Net tonnage
Deadweight: 550.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 30000 Cubic Feet
Bale: 28200 Cubic Feet
 
Length 1: 48.49 Meters Length overall (Loa BB)
Length 2: 45.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.23 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.14 Meters Depth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-12-15 HORST
Manager: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEUD

Date/Name Ship 1941-03-00 HORST
Manager: Reederei Warnholtz, Schmidt & Co., Hamburg, Germany
Eigenaar: Reederei Warnholtz, Schmidt & Co., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Date/Name Ship 1947-07-00 HORST
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Schothorst, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEUD

Date/Name Ship 1960-01-00 WESTBRIS
Manager: Petter Pettersson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Eigenaar: Petter Pettersson Partrederi, Skärhamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Skärhamn / Sweden
Callsign: SHXL
Additional info: ZKr. 370.000,--

Date/Name Ship 1962-00-00 JÖRG
Manager: Hermann von Lintel, Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Hermann von Lintel, Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCOF

Date/Name Ship 1967-00-00 JÖRN
Manager: Hermann Schepers, Haren, Groningen, German Federal Republic
Eigenaar: Hermann Schepers, Haren, Groningen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren / German Federal Republic
Callsign: DCOF

Date/Name Ship 1968-05-00 JÖRN
Manager: Johannes Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Eigenaar: Johannes Schepers, Haren/Ems, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Haren/Ems / German Federal Republic
Callsign: DCOF

Ship Events Data

1939-09-13: NvhN 13-09-1939: Foxhol. Van de werf van de NV. scheepswerf Foxhol, dir. Muller en Bröerken is met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip HORST, onder toezicht Eng. Lloyd en Scheepvaartinspectie, ln aanbouw voor kapitein Schothorst te Groningen. Het schip, dat 550 ton meet. wordt van een 360 pk. Brons-motor voorzien. Dadelijk na den stapelloop werd de kiel gelegd voor een motorkustvaartuig van 650 ton voor Eng. rekening, dat een 480 pk. Brons-motor krijgt.
1939-12-15: Op 15-12-1939 als HORST, zijnde een motorvrachtschip, groot 1133.13 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 14-12-1939 no. 6145, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1953 Z GRON 1939 op het achterschip in achterkant dekhuis op op verhoogd achterdek, 4.00 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1.40 m. boven het dek.
1939-12-15: NvhN 15-12-1939: Delfzijl. Op de Eems had de in alle opzichten goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s „HORST", welk schip werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf "Foxhol" te Foxhol dir. Muller en Bröerken te Foxhol, voor rekening van kapt. H. Schothorst te Groningen, onder klasse Lloyds Register Shipping voor klasse 100 A. 1. en Scheepvaart-Inspectie. Het schip is van het raised-quarterdektype en het is over de volle lengte voorzien van dubbelen bodem; in den dubbelen bodem en in de piektank is bergruimte voor 170 ton waterballast, terwijl tevens nog bergruimte is voor 40 ton brandstofolie. De luikhoofden zijn van het Reith patent luikenhoofdconstructie. De stalen Mannesmans mast met de beide laadboomen voor lasten van drie ton is midscheeps geplaatst. Voor de bediening hiervan zijn twee Bodewes motorlieren opgesteld, die elk door een Lister motor van 16 p.k. aangedreven worden. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Op het bakdek is een Bodewes motorankerlier geplaatst, die wordt aangedreven door een direct aangekoppelde Lister motor van 8 p.k. De afmetingen van het schip zijn als volgt: lengte 45 meter, breedte 8.15 meter, holte tot het hoofddek 3.15 meter en tot het raised-quarter 4.15 M. Het heeft een D.W. van plm. 550 ton en een een bruto inhoud van 399.00 Registerton en een netto inhoud van 258,12 Registerton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een 360 p.k. Brons motor geplaatst, en als hulpmotor eveneens een Brons motor van 15 p.k. voor het drijven van de dynamo en de pompen. Het schip is geheel electrisch verlicht. Deze installatie is geleverd en aangebracht door Eekels te Hoogezand. Tevens worden de verblijven en de motorkamer centraal verwarmd en is steeds koud en warm water voorradig. Het schip, dat van een Oertz roer is voorzien bleek op de proefvaart zeer gemakkelijk bestuurbaar te zijn, zoodat het na de proefvaart tot volle tevredenheid van den kapitein werd overgenomen.
1940-05-26: Nam van 26 mei tot 30 mei 1940 deel aaan de Operatie 'Dynamo' (Evacuatie van Duinkerken) en redde 1150 personen. 31 mei 1940 door een Duits aanval tijdens de deze operatie op het strand van Malo des Bains (bij La Panne/Duinkerken) gezet en achtergelaten. Eind 1940 door de Duitsers geborgen en naar Abbeville gesleept. In maart 1941 gerepareerd. Ze deed voornamelijk dienst tussen Bremerhaven en Barfleur met munitie, terug met levensmiddelen. In november 1943 buiten Calais door een explosie in de machinekamer brand uitgebroken. Al brandend naar Calais gesleept waar het vuur werd geblust. Niet gerepareerd. Tijdens de bevrijding van Frankrijk werd ze verder beschadigd. Na de oorlog in Hamburg aangetroffen. In augustus 1945 door een Britse sleepboot naar Rotterdam gesleept en eigendom van de Staat der Nederlanden. Ze werd gerepareerd bij de 'IJsselwerf'. Reparatie, door tekort aan materiaal, pas gereed in juli 1947. Terug aan de eigenaar.
1947-05-24: Op 24-05-1947 als HORST, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1133.13 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 4-12-1939 no. 6145, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1953 Z GRON 1939 op het achterschip in achterkant dekhuis op op verhoogd achterdek, 3.83 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1.70 m. boven het dek.
1947-11-22: Op 22-11-1947 als HORST, zijnde een stalen motorvrachtschip, groot 1128.93 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 23-06-1947 no. 6145, liggende te Rotterdam, door J. Wigman, scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2297 Z GRON 1947 op het achterschip in achterkant dekhuis op op verhoogd achterdek, 3.83 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1.55 m. boven het dek. (Opm.: De merken van vroegere teboekstelling ten Hypoyheekkantore zijnde 1953 Z GRON 1939 zijn door middel van ingebeitelde strepen vernietigd.)
1953-02-16: Het Vrije Volk 18-02-1953: HORST — Het Nederlandse ms Horst heeft op 16 Februari aan de grond gezeten op weg van West Noorwegen naar Stralsund en heeft een lek in de voorpiek gekregen. De Horst is naar Floro gegaan voor tijdelijke reparatie.
1954-04-07: NvhN 07-04-1954: Raad voor de Scheepvaart. Groninger kapitein schuldig, maar niet strafbaar. Schuldig aan de stranding, maar menselijkerwijs niet strafbaar, aldus luidt het oordeel van de Inspecteur- Generaal voor de Scheepvaart, vanmorgen uitgesproken over de Groninger kapitein van het m.s. Horst K., dat op 15 Februari 1953 bij het eilandje Floro (Westkust van Noorwegen) aan de grond liep en licht werd beschadigd. De kapitein, niet verwachtend nog dezelfde Zaterdagavond van zijn aankomst lading te kunnen opnemen, had de loods, met wie hij uit Drontheim was gekomen, teruggestuurd, op een naburig eiland vis geladen en dezelfde nacht, vertrouwend op zijn ervaring en een twee dagen tevoren gekochte kaart, bij gebrek aan een officiële loods alleen de terugtocht naar Floro ondernomen, waar nog ijs moest worden ingeslagen. Het was buiig weer, er waren vele vissersschepen op de route en het was stikdonker toen de Horst een van Floro's kustlichtsectoren in het vizier kreeg. In strijd met de aanwijzingen op de kaart was deze groen, ofschoon men zich in de donkere sector bevond. Het groen in de te groot gebleken donkere sector was nieuw en misleidde de kapitein bij het bepalen van zijn koers. Ofschoon de Inspecteur-Generaal dit laatste ondanks alles te laken vond, zei hij bij zijn oordeel rekening te hebben gehouden met het ontbreken van tijd om de gemaakte fout te herstellen.
1960-01-09: NvhN 09-01-1960: Kustvaarder HORST naar Zweden verkocht. Het Groninger kustvaartuig Horst is door rederij H. Schothorst te Groningen naar Zweden verkocht. De Horst behoort tot het raised-quarterdek type en heeft een draagvermogen van ongeveer 550 ton.
1968-10-26: Final Fate:
Op weg van Westervik naar Pietarsaari (Finl.) met papierhout na in zwaar weer slagzij te hebben gekregen, op rotsachtige bodem gestrand bij Utö Lighthouse, Zweden. Total loss. De zeven bemanningsleden werden onder zeer moeilijke omstandigheden gered. Op 29 oktober is het schip in drieën gebroken.

Afbeeldingen


Omschrijving: De HORST bij de oplevering op 15 december 1939
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Horst 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Horst 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Horst 1939 at Delfzijl Shipyard Sander in 1953
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Horst 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Westbris' (ex 'Horst')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Jörn 1939 ex Westbris ex Horst.
Gemaakt door: Johannesson, T. (Tomas)