Inloggen
Menu
Home
Over ons
Doelstelling
Organisatie
Bestuur
Medewerkers
RvA
ANBI rapportage
Beleidsplan
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarverslag 2020
Jaarverslag 2019
Jaarverslag 2018
Jaarverslag 2017
Jaarverslag 2016
Jaarverslag 2015
Privacy
Sponsoren
Zoeken
Schip
Database
Kronieken
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Gebeurtenissen
Scheepstypen/kenmerken
Rederij/scheeps(mede-)eigenaar
Database
Part Eigenaren (19e Eeuw)
Zeebrievenregister (19e Eeuw)
Akten (19e Eeuw)
Scheepswerf
Werf informatie
Werf bouwlijsten
Machinebouwer
Gezagvoerder
Zeemanscollege
Kronieken
Monsterrollen
Scheepsnaam
Familienaam
Gebeurtenissen
Foto's
Historie
Bronnen
Maritiem Portal
Koopvaardijvloot
Research
Omvang en Mutaties
Lijsten Koning
Koopvaardijvloot 1826
Zuidelijke Nederlanden 1830
Collecties
Gezagvoerders 19e eeuw
Zeemanscolleges
Kaaphoornvaarders
Sonttol registers
Maritiem Digitaal
Publicaties
Scheepsregisters
Boeken/Naslagwerken
Zeebrieven Teun van der Zee
Diverse
Links
Contact
HOOP - ID 2914
Terug naar het overzicht
In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:
0000-00-00 / 0000-00-00
Identification Data
Bouwjaar:
1978
Classification Register:
Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer:
7637462
Nat. Official Number:
4875 Z GRON 1978
Categorie:
Cargo vessel
Voorstuwing:
Motor Vessel
Type:
General Cargo schip
Type Dek:
Flush deck
Masten:
Two masts
Rig:
3 derricks, 3 winches
Lift Capacity:
5 ton each
Material Hull:
Steel
Dekken:
1
Construction Data
Scheepsbouwer:
Scheepswerf Bodewes Bergum B.V.
, Bergum, Friesland, Netherlands
Werfnummer:
185
Launch Date:
1977-09-23
Delivery Date:
1978-01-19
Technical Data
Engine Manufacturer:
N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek
, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type:
Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders:
16
Power:
1500
Power Unit:
BHP (APK, RPK)
Eng. additional info:
Brons Nr. 15851 Type 16GVHD (220x380)
Speed in knots:
12
Number of screws:
1
Gross Tonnage:
1481.00 Gross tonnage
Net Tonnage:
996.00 Net tonnage
Deadweight:
2555.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain:
3398 Cubic Meters
Bale:
3276 Cubic Meters
Length 1:
78.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2:
72.40 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam:
12.27 Meters Registered
Depth:
6.10 Meters Depth, moulded
Draught:
5.038 Meters Draught, maximum
Configuration Changes
Datum
00-07-1993
Type:
Propulsion/engine changed
Omschrijving:
Te Delfzijl voorzien van een nieuwe hoofdmotor: 4tew 16 cil 1050kW Caterpillar Type 3516TA (170x190), 11 Kn.
Datum
00-00-1994
Type:
Remeasurement
Omschrijving:
Hermeten: Gt 1691, Nrt 959, Dwt 2555
Ship History Data
Date/Name Ship
1978-01-19
HOOP
Manager:
B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon'
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Hendrik Damhof
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag:
Delfzijl / Netherlands
Callsign:
PETP
Date/Name Ship
1987-09-00
HOOP
Manager:
B.V. Scheepvaartbedrijf 'Poseidon'
, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar:
Hoop Navigation Ltd.
, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Hendrik Damhof
Homeport / Flag:
Limassol / Cyprus
Callsign:
P3PH2
Date/Name Ship
1997-11-00
SEA LIGHT
Manager:
I. Papoutsoglou & Sons Shipping Co.
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Horizonsea Shipping Ltd.
, Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag:
Limassol / Cyprus
Callsign:
P3PH2
Date/Name Ship
1999-04-09
SEA LINK
Manager:
I. Papoutsoglou & Sons Shipping Co.
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Horizonsea Shipping Ltd.
, Batumi (Batum), Georgia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Piraeus / Greece
Callsign:
P3PH2
Date/Name Ship
1999-04-28
SEA LIGHT
Manager:
Charalambos Bakirtzis Shipping Agency
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Horizonsea Shipping Ltd.
, Batumi (Batum), Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag:
Limassol / Cyprus
Callsign:
P3PH2
Date/Name Ship
2004-03-00
SEA HOPE
Manager:
I. Papoutsoglou & Sons Shipping Co.
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Horizonsea Shipping Ltd.
, Batumi (Batum), Georgia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batumi (Batum) / Georgia
Callsign:
4LUT
Date/Name Ship
2004-07-00
SEA HOPE
Manager:
I. Papoutsoglou & Sons Shipping Co.
, Piraeus, Greece
Eigenaar:
Dahha Navigation Services Coropration
, Batumi (Batum), Georgia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batumi (Batum) / Georgia
Callsign:
4LUT
Date/Name Ship
2005-05-00
SEA HOPE
Manager:
Unimarine Management Co.
, Tartous, Syria
Eigenaar:
W.H. Jaafar & M.W. Ismail
, Batumi (Batum), Georgia
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batumi (Batum) / Georgia
Callsign:
4LUT
Date/Name Ship
2006-03-00
SEA HOPE
Manager:
Unimarine Management Co.
, Tartous, Syria
Eigenaar:
Diamar Shipping & Trading S.A.
, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag:
Batumi (Batum) / Georgia
Callsign:
4LUT
Date/Name Ship
2011-08-00
SEA HOPE
Manager:
Unimarine Management Co.
, Tartous, Syria
Eigenaar:
Diamar Shipping & Trading S.A.
, Tartous, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag:
Freetown / Sierra Leone
Callsign:
9LB2334
Ship Events Data
1977-09-23:
NvhN 23-09-1977: M.s. Hoop te water.
Scheepswerf Bodewes Bergum BV in Bergum (Fr.) heeft vandaag het motorschip Hoop te water gelaten. Dit kustvaartuig wordt gebouwd voor rekening van rederij H. Damhof te Delfzijl. Het is een gladdekvrachtschip met een totale lengte van 78,65 m en een diepgang van 5.03 m. Het draagvermogen wordt ca. 2600 ton.
De Hoop wordt uitgerust met een Bronsmotor van 1500 pk. Het is het derde schip dat Bodewes Bergum voor rederij H. Damhof bouwt. Het wordt in januari a.s. opgeleverd. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd van een Rijn-Zee-Schip van 1200 ton deadweight voor de rederij Gebr. A. & J. Oosterveen te Dordrecht. Dit nieuw ontwikkelde scheepstype kan met zijn geringe diepgang (3.25 m) en zijn lage kruiplijn (6.50 m) vele binnenwateren bevaren, hoewel het scheepsontwerp en de uitrusting ook op de zeevaart afgestemd zijn. De werf moet dit schip voor de Dordse rederij in maart 1978 opleveren.
1978-01-03:
Leeuwarder courant 03-01-1978:Gekortwiekte coaster naar Harlingen.Bergum. De coaster „Hoop" gebouwd bij scheepswerf Bodewes Bergum BV, is gisteren naar Harlingen vertrokken. Een gemakkelijke reis is dat allerminst. Vanwege zijn breedte kan de „Hoop" namelijk niet door de beweegbare gedeelten van een aantal bruggen onderweg. Aan de andere kant is de coaster te hoog om probleemloos onder het bredere vaste brugdeel door te varen. Daartoe is met behulp van de bok „Hunze" het 85 ton zware dekhuis van de „Hoop verwijderd. De „Hunze" kon dat karwei niet dan met de grootste moeite klaren. De bok, versterkt met drijvers, lag aan de hijskant praktisch onder water. Bij het passeren van een brug neemt de „Hoop" 300 ton ballast in de vorm van water in. Om genoeg doorvaartdiepte te krijgen heeft Provinciale Waterstaat het Prinses Margrietkanaal bij diverse bruggen uit laten diepen. Dat baggerwerk is door het Rijk gesubsidieerd om de werkgelegenheid bij de Friese werven in stand te houden. Bij de brug in Bergum. zal de „Hoop" via Lemmer en de sluizen van Kornwerderzand naar Harlingen varen. Het dek is „binnendoor" vervoerd. In Harlingen krijgt de coaster zijn opbouw terug. De proefvaart zal waarschijnlijk over enkele weken plaatsvinden.
1978-01-13:
Als "HOOP", zijnde een motorschip, metende 4196.00 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 18458 d.d. 02-01-1978, liggende te Harlingen, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 4875 Z GRON 1978 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het brughuis, 3.85 m. uit hekplaat, 2.85 m. uit de lengteas en 1.42 m. uit dek.
1993-02-06:
Tijdens de reis van Terneuzen naar Santander met een lading kolen, machineschade opgelopen en op drift geraakt in het Engels Kanaal 6 mijl van CS1 boei. Later op de dag op sleep genomen en naar Vlissingen gebracht voor reparatie. 18 Maart reparatie voltooid en reis vervolgd.
1995-11-06:
Tijdens de reis van Milos (Grc) naar New Holland (Gbr) met een lading bentonite in bulk, Malaga binnengelopen i.v.m. waterlekkage in het ruim via de luiken. Het schip was overbeladen. 140 ton van de lading gelost tot gewenste diepgang waarna op 8 novemberde reis naar New Holland vervolgde.
1996-02-19:
Tijdens de reis van Tonnay Charente (Fra) naar Falmouth (Gbr) met machineschade (koppeling) in Falmouth aangekomen en gedokt voor reparatie.
1997-07-12:
Aankomst te Rotterdam. Op 4 augustus aan de ketting gelegd, later verkocht.
2003-09-04:
Classed LR until 4/9/03, therafter HR.
2007-10-18:
Sold to Indian breakers and arrived Alang 18th October 2007. Beached 27th October 2007.
2009-01-04:
De sloop is blijkbaar niet doorgegaan want het schip lag op 01.02.2008 te Heraklion, 04.01.2009 buiten de haven van Pythagorio, Samos en is op 11.09.2010 te Sibenik, Croatia onderworpen aan een Port of State control. Ze lag op 27.09.2010 ten anker op de rede van Port Said.
2012-02-02:
Final Fate:
Te Beirout in aanvaring met de bulk-carrier Paris-Y (1980-GT 9700), waarbij ze ernstige kopschade opliep. Omdat het economisch niet meer verantwoord was te repareren werd ze voor de sloop verkocht aan Hisar Gemi Sokum AS. Aankomst 17-02-2012 te Aliaga, Turkije om gesloopt te worden.
Afbeeldingen
Omschrijving:
Hoop 1978
Collectie:
Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger:
Unknown
Omschrijving:
HOOP
Collectie:
-
Vervaardiger:
Onbekend *
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
HOOP
Collectie:
-
Vervaardiger:
Hill, Charlie A.
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
HOOP
Collectie:
-
Vervaardiger:
Hill, Patrick
Onderwerp:
Luchtfoto
Omschrijving:
HOOP
Collectie:
-
Vervaardiger:
Melchers, Capt. Jan
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
Hoop laid up at Delfzijl on 10 September 1982.
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Omschrijving:
Hoop 1978 on 06-09-1986 River Eems
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Omschrijving:
Hoop 1978 on 06-09-1986 River Eems
Collectie:
Olinga, Frits J.
Vervaardiger:
Olinga, F.J. (Frits)
Omschrijving:
HOOP 24 mei 1997
Collectie:
Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger:
Anderiesse, Piet J.
Omschrijving:
SEA LIGHT
Collectie:
-
Vervaardiger:
Gianpaolo
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
SEA HOPE
Collectie:
-
Vervaardiger:
Hoppe, Andreas
Onderwerp:
Havenopname
Omschrijving:
SEA HOPE
Collectie:
-
Vervaardiger:
Mahmoud SHD
Onderwerp:
Havenopname
Terug naar het overzicht