Inloggen
HOOP - ID 2913

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5154349
Nat. Official Number: 3849 Z GRON 1962
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Lift Capacity: 3-5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 109
Launch Date: 1962-07-05
Delivery Date: 1962-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type RBV8M545 (320x450)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 234.00 Net tonnage
Deadweight: 984.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 68239 Cubic Feet
Bale: 64239 Cubic Feet
 
Length 1: 62.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.46 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.73 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.95 Meters Depth, moulded
Draught: 3.76 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-10-05 HOOP
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PETO

Date/Name Ship 1971-00-00 HOOP
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Damhof, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PETO

Date/Name Ship 1976-09-00 HOOP
Manager: Enseduly S.A., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Enseduly S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HP3890

Date/Name Ship 1983-00-00 HOLM
Manager: Northcape Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Eigenaar: Northcape Ltd., Gibraltar, Gibraltar
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Gibraltar

Date/Name Ship 1984-00-00 HOLM
Manager: Aries Shipping, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Eigenaar: Aries Shipping, Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)

Date/Name Ship 1986-00-00 HOOK
Manager: West Indies Shipping Co. Ltd., Road Bay, Anguilla
Eigenaar: West Indies Shipping Co. Ltd., Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla

Date/Name Ship 1988-00-00 LADY C
Manager: Euro Carib Shipping Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Eigenaar: Euro Carib Shipping Ltd., Georgetown, Cayman Islands
Shareholder:
Homeport / Flag: Georgetown / Cayman Islands

Ship Events Data

1962-06-28: Op 28-06-1962 als "HOOP", bouwno. 109 van de N.V. Scheepswerf Hoogezand N.V. te Hoogezand, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3849 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op het shelterdek, 7.85 m. uit hekplaat, 3.25 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.
1962-10-08: NvhN 08-10-1962: Proefvaart m.s. Hoop.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Hoop, dat werd gebouwd bij de Scheepswerf Hoogezand N.V. (Dir. Jac. Bodewes) te Hoogezand voor rekening van de heer H. Damhof te Delfzijl. De Hoop is van het open-shelter. decktype, meet 1000 ton d.w. en is uitgerust met een 1000 pk motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 12 knoop.
1963-06-07: Onderweg van Rotterdam naar Copenhagen buiten hoek van Holland in dichte mist in aanvaring met het Amerikaanse ss 'American Archer'. Ondanks de zware kopschade kon ze terugvaren naar Rotterdam. Bij Scheepswerf Vuyk te Capelle a/d IJssel werd ze van een compleet nieuwe boegsectie voorzien.
NvhN 07-06-1963: Twee aanvaringen bij Nieuwe Waterweg door dichte mist. Ongeveer twee kilometer buiten het noorderhoofd van de Nieuwe Waterweg hebben zich vanmiddag kort na elkaar twee aanvaringen voorgedaan, zeer waarschijnlijk tengevolge van de op zee hangende mist. Om half een botste de 1000 ton metende kustvaarder HOOP van de gebroeders Damhof uit Delfzijl op het uitgaande Amerikaanse vrachtschip American Archer. De Hoop kreeg een gat in de voorsteven, doch is op eigen kracht de Nieuwe Waterweg binnengelopen. Het schip was op weg van Antwerpen naar Stockholm, maar moest eerst nog even Rotterdam en Amsterdam aandoen. De American Archer is na even voor anker te hebben gelegen naar Boston doorgevaren. Een half uur later kwam de Nederlandse kustvaarder Pial van A. Scholten uit Terneuzen en bevracht door Kamp's Scheepvaart- en Handelmij. te Groningen, in aanvaring met de Liberiaanse vrachtboot Breeze. Een vrouw en een kind stapten van de Pial (de ex-Hink) over op de Breeze, maar keerden later op hun eigen schip terug. Ook de Pial is de Nieuwe Waterweg binnengelopen. Het zal van het onderzoek van de experts afhangen, of het schip kan doorvaren naar Rotterdam.
1976-12-03: Classed LR until 3/12/76, thereafter BV.
1988-09-11: Final Fate:
Onderweg met een lading cement op pallets door orkaan Gilbert aan de grond gelopen bij Chelem, Progreso (Mexico) en in 11.1988 ter plaatse door een lokale sloper gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: Hoop (bj 1962)
Gemaakt door: Unknown