Inloggen
HOOGEZAND - ID 2897

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5418563
Nat. Official Number: 2635 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 64
Launch Date: 1951-07-12
Delivery Date: 1951-10-12
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10086 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 338.00 Net tonnage
Deadweight: 900.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38700 Cubic Feet
Bale: 32500 Cubic Feet
 
Length 1: 56.68 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.02 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.18 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.22 Meters Depth, moulded
Draught: 3.45 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-10-12 HOOGEZAND
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Wiltens, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PETC

Date/Name Ship 1963-07-04 ZEUS II
Manager: Hinrich Conrad Pohl, Emden, German Federal Republic
Eigenaar: Hinrich Conrad Pohl, Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: DCPQ

Date/Name Ship 1969-03-21 ZEUS II
Manager: Zeus II Schiffahrts G.m.b.H., Leer, German Federal Republic
Eigenaar: Zeus II Schiffahrts G.m.b.H., Leer, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Leer / German Federal Republic
Callsign: DCPQ

Date/Name Ship 1974-06-27 DIDIMI
Manager: E. Velkiades, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Velkiades, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2957

Date/Name Ship 1977-00-00 KAVALA
Manager: E. Karakatsanis, J. Kyriakou, S. Mitsopoulos & G. Papandonia, Piraeus, Greece
Eigenaar: E. Karakatsanis, J. Kyriakou, S. Mitsopoulos & G. Papandonia, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2957

Date/Name Ship 1985-00-00 THEOLOGIA CH
Manager: Unknown, Piraeus, Greece
Eigenaar: Unknown, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2957

Date/Name Ship 1991-00-00 THEOLOGIA CH
Manager: Kabos Patmou Shipping Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Kabos Patmou Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2957

Date/Name Ship 1995-00-00 GRAMBOUSA
Manager: Kabos Patmou Shipping Co., Piraeus, Greece
Eigenaar: Kabos Patmou Shipping Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV2957

Date/Name Ship 1996-00-00 DEREK
Manager: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Unknown, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQRE4

Date/Name Ship 2000-00-00 VOLHA
Manager: Shipping Pacific Enterprises S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Shipping Pacific Enterprises S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQRE4

Date/Name Ship 2006-11-00 MARIANA
Manager: Pacific Enterprises S.A., San Lorenzo, Honduras
Eigenaar: Pacific Enterprises S.A., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQRE4

Ship Events Data

1951-06-07: Op 07-06-1951 als schip nog zonder naam (bouwno. 64), zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, definitief van brandmerk 2635 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.42 m. uit hekplaat, 1.20 m. uit de lengteas en 1.58 m. uit dek.
Wijzi
1951-07-13: NvhN 13-07-1951 (bekort): Tewaterlating Hoogezand. Bij de Scheepswerf Hoogezand te Martenshoek liep met goed gevolg van stapel de nieuwe motorkustvaarder Hoogezand van 900 ton D.W. en 499 b.r.t. Het schip is gebouwd voor rekening van de heer J. Wiltens te Delfzijl. Het zal worden uitgerust met een 650 P.K. motor. Het schip werd gedoopt door de burgemeester van Hoogezand-Sappemeer, de heer H. de Wit. Op de werf wordt de kiel gelegd voor een schip van 615 ton D.W., te bouwen voor rekening van Beck's Scheepvaart Bedrijf te Groningen.
1954-00-00: HOOGEZAND weer thuis na angstig avontuur. Maandagavond om kwart over acht is het motorschip HOOGEZAND van de rederij Wiltens de haven van Delfzijl binnengesleept na een minder prettig avontuur dat drie dagen heeft geduurd. De HOOGEZAND was met een lading zinkerts onderweg van Calais naar de Noorse haven Odda, toen op 35 mijl uit de Noorse kust vrijdagavond de krukas brak, de motor uitviel en het schip een speelbal van de golven werd. Kapitein Roos die het commando voerde over de bemanning van elf koppen, behoefde er niet aan te denken de as te repareren en kon slechts hulp van een sleepboot aanvragen. Die hulp kwan van de zijde van de sterke zeesleper “Holland “ van de rederij Doeksen uit Terschelling, die onder commando van kapitein Doeksen (wel de zelfde naam maar niet dezelfde familie als de eigenaar) vrijdagavond uitvoer. Vier en twintig uur later had men de HOOGEZAND te pakken. De kustvaarderhad het intussen niet gemakkelijk. Er stond een stevige bries, die het schip in de richting van de Noorse kust dreef. Van de 35 mijl die het van het vasteland verwijderd was, restten er bij de komst van de Holland nog slechts vijf. Daar kwam nog bij, dat de Hoogezand ver afgedreven was geraakt van de oorspronkelijk opgegeven positie. Op dat ogenblik echter kwam het nieuwste snufje van de Holland, de radarinstallatie te hulp, waardoor de kustvaarder toch snel werd gevonden. De vijfhonderd meter langesleepkabel werd vlot overgebracht, en daarna ging het richting Delfzijl. Het weer werd steeds slechter en de wind wakkerde geleidelijk aan. Daardoor werd het een zware tocht, die veel van de bemanningen heeft geeist. Maandag wakkerde de wind aan tot windkracht 8. De loods kon niet eens normaal met een sloep overgebracht worden en moest wachten tot men bij Borkum wat stiller water had. Het laatste deel van de tocht is nog snel gegaan: men verwachtte eerst niet dat men om elf uur in Delfzijl zou zijn. Langzaam heeft daar de Holland de HOOGEZAND tegen de kade gebracht, waar ondanks het late uur nog velen stonden te wachten. Voor de bemanningen van de Holland en de HOOGEZAND was een kwaad avontuur ten einde.
1961-01-00: Eemsbode 06.01.1961: De HOOGEZAND nu weer in de vaart. Delfzijl: Na een zeer lange en uitgebreide reparatieperiode is het motorschip HOOGEZAND van de rederij J. Wiltens in Delfzijl weer in de vaart gebracht. De HOOGEZAND meet circa 900 ton en liep omstreeks april van het vorige jaar Delfzijl binnen met een gescheurd carter. Het schip werd daarna naar Zuid-Amerika verkocht. Het bleek toen dat zich eveneens een scheur bevond in de krukas, waardoor de verkoop na verloop van tijd werd geannuleerd. Eerst thans is men met de omvangrijke reparaties gereedgekomen en kon het schip weer in de vaart worden gebracht.
Eemsbode 10.01.1961: Coaster kombuis brandt uit. Delfzijl: In de nacht van zondag op maandag is aan boord van het Delfzijlse motorschip HOOGEZAND van de rederij J. Wiltens brand uitgebroken in de kombuis, toen het schip in de thuishaven Delfzijl aan de Duurswoldsteiger lag. Een lid van de bemanning die de brand ontdekte, alarmeerde direct de andere opvarenden, waarop men met verscheidene schuimblusapparaten het vuur onmiddellijk ging bestrijden. Door het zeer kordaat optreden van een matroos, die zich niet ontzag om uit de vlammen nog een brandblusapparaat te grissen, kon men op het laatste moment nog voorkomen dat het vuur verder om zich heen greep. De brand zou zich juist verder gaan uitbreiden naar de in de nabijheid liggende salon, waaronder zich de olie tanks bevinden. Nagenoeg de hele kombuis van de 900 ton metende HOOGEZAND is uitgebrand. Maandagmorgen is men echter meteen begonnen de schade te herstellen waarmee men binnen enkele dagen denkt klaar te zijn.
2011-10-19: Last update in Equasis (19-10-2011) "In service".
2015-10-00: In 10-2015 registratie vervallen, nog bestaan twijfelachtig.

Afbeeldingen


Omschrijving: Theologia CH ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hoogezand 1951 on her launchingday 12.07.1951
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Hoogezand 1951
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Zeus II' (ex 'Hoogezand')
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Zeus II 1951 ex Hoogezand.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Theologia X 1951 (Theologia CH was her registered name) ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand.
Gemaakt door: Anderiesse, P.J. (Piet)

Omschrijving: Theologia CH ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Theologia CH ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Derek 1951 ex Grambousa ex Theologia CH ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand.
Gemaakt door: Bosschaart, L. (Louis)

Omschrijving: Volha 1951 on 09-09-2011 ex Derek ex Grambousa ex Theologia CH ex Kavala ex Dimidi ex Zeus II ex Hoogezand in Greece. (Her registered name was MARIANA at the time the picture was taken.)
Gemaakt door: Grootenboer, T. (Ton)