Inloggen
HOLLANDIA - ID 2878


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1909
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shelterdeck closed
Material Hull: Steel
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: Alexander Stephen & Sons Ltd., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 430
Launch Date: 1909-01-23
Delivery Date: 1909-03-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Alexander Stephen & Sons Ltd., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 4600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 23 1/2, 39 1/2 & 66-48
Speed in knots: 13
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 7291.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4603.00 Net tonnage
Deadweight: 5920.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 250000 Cubic Feet
Bale: 225000 Cubic Feet
 
Length 1: 127.91 Meters Length overall (Loa)
Beam: 16.52 Meters Registered
Depth: 10.46 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
82 116 0 1280 0 1478
Ship History Data

Date/Name Ship 1909-03-22 HOLLANDIA
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PBRH

Date/Name Ship 1922-01-04 HAMMONIA
Manager: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Eigenaar: Hamburg-Amerikanische Packetfahrt A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany

Ship Events Data

1909-01-14: NRC 140109
Rotterdam, 14 januari. Zaterdag de 23e dezer zal in tegenwoordigheid van directie en commissarissen van de Koninklijke Hollandsche Llloyd van de werf van de firma Alex. Stephen & Sons Ltd. te Glasgow te water worden gelaten het dubbelschroef stoomschip HOLLANDIA als eerste der voor de Koninklijke Hollandsche Lloyd in aanbouw zijnde grote passagiersstomers. Het stoomschip wordt 435 voet lang, 54 voet breed, 29½ voet hol, met ruim 7000 ton bruto inhoud en een waterverplaatsing van 11500 ton. Het wordt ingericht voor 80 eerste-, 120 tweede- en 1260 derde-klasse passagiers, en zal bovendien ruimte bieden voor het vervoer van ruim 6000 ton lading en steenkolen. Het wordt voorzien van de modernste inrichtingen op het gebied van passagiersvervoer, Marconi’s draadloze telegrafie, Stone Lloyd’s systeem voor automatische gelijktijdige sluiting vanaf de commandobrug der waterdichte deuren, Clayton’s apparaat voor desinfectie en het blussen van brand, onderwater-kloksignalen, vrieslokalen voor het vervoer van vruchten en andere bederfelijke waren en zal, behalve aan die van Lloyd’s, onder anderen aan alle eisen door de Engelse Board of Trade voor passagiersschepen gesteld, voldoen. Een tweede stoomschip van gelijke afmetingen en inrichtingen is bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen in aanbouw.
1909-01-23: NRC 240109
Amsterdam, 23 januari. Met goed gevolg is te water gelaten van de werf van Alex. Stephen & Sons Ltd te Linthouse, Govan, Glasgow, het dubbelschroef stoomschip HOLLANDIA, in aanbouw voor de Koninklijke Hollandsche Lloyd, welk stoomschip de 14e april zijn eerste reis van hier naar Brazilië zal aanvaarden.
1922-09-08: Final Fate:
Op reis van Hamburg naar Mexico met aan boord 557 personen (passagiers en bemanning) voelde men op 8 september 1922 om 20.00 uur een zware schok in het schip en drong water in ruim III. Men bevond zich toen op 10 mijl ten westen van Vigo. De HAMMONIA begon hoe langer hoe meer water te maken en kreeg slagzij over stuurboord. Het schip keerde terug en zette koers naar Vigo. Op noodseinen kwamen diverse schepen dichtbij. De lekkage was met pompen niet te bedwingen en het water steeg voortdurend hoger. Heerste er aanvankelijk zware storm, in de loop van 9 september 1922 verbeterde het weer en in de namiddag besloot men de 365 passagiers naar andere schepen over te brengen. Hierbij deed zich een ongeluk voor, dat 15 passagiers en 4 leden der bemanning het leven kostte. Om 18.20 uur ging ook de bemanning van boord en zes minuten later op 9 september 1922 richtte het voorschip van de HAMMONIA zich steil omhoog en verdween het schip in de golven in positie 4156’NB en 1050’WL. Behalve de 19 personen omgekomen bij het ongeluk, kwamen allen veilig aan boord van andere schepen, met name het Britse SS. Kinfauns Castle. De oorzaak van de ramp lag wellicht in onvoldoende afgesloten kolenpoorten of mogelijk is zij lek geraakt in de romp door stoten op een onbekend voorwerp onder water. (zij was op reis naar Mexico via Vigo en La Havana (Cuba)).

Afbeeldingen


Omschrijving: Het stoomschip "HOLLANDIA" (1909) - foto uit brochure van de Koninklijke Hollandsche Lloyd uitgegeven in 1909.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: De Hollandia van 1909, foto met zwarte romp, dus vermoedelijk genomen tussen 1919 en 1922
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Dok

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HOLLANDIA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het s.s. "HOLLANDIA" (1909) - Prommenadedek stuurboord zijde naar voorschip gezien. (foto uit brochure van de Koninklijke Hollandsche Lloyd uitgegeven in 1909).
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Interieur

Omschrijving: Het s.s. "HOLLANDIA" (1909) - Prommenadedek stuurboord zijde naar achterschip gezien. (foto uit brochure van de Koninklijke Hollandsche Lloyd uitgegeven in 1909).
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Interieur