Inloggen
HOLLANDIA - ID 2876


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-03-21 / 1919-08-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 6801 GRON 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G.J. van der Werff, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1907-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 105.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 85.05 Net tonnage
Deadweight: 170.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 28.88 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.01 Meters Depth, moulded
Draught: 1.90 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1907-03-21 HOLLANDIA
Manager: Hendrik Salomons Jzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Salomons Jzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PBQW

Date/Name Ship 1917-01-27 HOLLANDIA
Manager: Abel Nieveen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Abel Nieveen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PBQW
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 8.000,--

Date/Name Ship 1918-03-01 HOLLANDIA
Manager: Gebr. Hendrik en Douwe de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Hendrik en Douwe de Groot, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBQW
Additional info: Hendrik en Douwe de Groot, aankoopprijs Hfl. 22.250,--

Ship Events Data

1907-03-19: Dagregister deel 17, nummer 507. Den een en twintigsten Maart 1907. De ondergeteekende, Hendrik Salomon Jacobszoon, van beroep schipper, woonende aan boord van zijn schip, gedomicilieerd te Gasselternijveen, gemeente Gasselte, verklaart, dat hij is de eenige eigenaar van het te Hoogezand op de werf van den Heer G.J. v.d. Werf nieuw gebouwde en aldaar liggende stalen klipperschip genaamd “Hollandia”, netto groot, blijkens meetbrief, afgegeven door den scheepsmeter Pieters te Hoogezand den zestienden Maart negentienhonderde zeven, twee honderd en veertig en zes en negentig honderdste (240.96) kubieke meter of vijf en tachtig en vijf honderdste (85.05) tonnen van 2.83 kubieke meter, welk schip nooit of te nimmer aan eenig kantoor is te boek gesteld. Hoogezand, 19 Maart 1907. H. Salomons Jbz. (In de kantlijn staat bijgeschreven 6801.)
1907-03-29: Eerste meeting te Hoogezand op 29-03-1907 Meetnummer: Hz1186N. Lengte: 28 m 88 cm, breedte: 5 m 52 cm, waterverplaatsing: 176,235 ton
Eigenaar: Hendrik Salomons Jaobszoon, domicilie: Gasselternijveen.
1907-04-00: De eerste lading bestaat uit 1000 balen aardappelmeel van Hoogezand naar Hamburg. De vrachtprijs is 25 cent per baal , zodat de brutto vracht ƒ250,- bedraagt.
1910-00-00: 1910 bij Barkmeijer Vierverlaten versterkt om aan de klasse te kunnen voldoen. (Bureau Veritas.)
1914-05-00: In 05.1914 op weg met een lading vuurvaste stenen van Mulheim aan de Rijn naar Rokala in Finland , vlak voor de bestemmingshaven aan de grond gelopen. Vlot getrokken door een bergingsboot , lading gelost en provisioneel gerepareerd te Viborg, permanent gerepareerd op de werf van Fikkers te Muntendam , verzekerd bij “Onderneming“ te Wildervank.
1916-03-00: Op 17.03.1916 vaart de “Hollandia“ met een lading cokes van Amsterdam naar Götenburg. Het schip is toen gedurende 5 dagen op de Eems opgebracht geweest door de Duitse marine. Op 30 maart aankomst te Götenburg , gelost en hout geladen.
Op 17.04.1916 naar Amsterdam, onder het eiland Laesö langs door de Limfjord op een rif gelopen en blijven zitten. Levensgevaar is er niet, maar het voorschip lekt. Kapitein Hendrik Salomons wordt door een visserman aan wal gebracht en later op de dag worden de twee andere bemanningsleden met een reddingsboot van boord gehaald. De berging van het schip en lading wordt opgedragen aan de Fa. Switters uit Kopenhagen, waarbij verscheidene visserscheepjes helpen om de deklast hout over te nemen. Het schip wordt naar Frederikshaven gesleept, de lading gelost en het schip in droogdok genomen. Een expert van de verzekeraar “Onderneming “te Wildervank neemt de schade op en het schip wordt provisorisch gerepareerd, de lading weer ingenomen en vervolgens naar Amsterdam gebracht. Permanent gerepareerd te Dordrecht. Hendrik Salomons ziet er daarna vanaf nog met het schip te varen en draagt het commando over aan zijn vriend Harm Sloots Rzn.
1916-04-00: Op 17.04.1916 met een lading hout onderweg naar Amsterdam vastgelopen op het eiland Laeso in de Limfjord. Met behulp van vissers is de lading hout gelost en werd het schip door de Fa. Svitzers uit Kopenhagen vlotgetrokken en naar Frederikshaven gesleept. Tijdelijk gerepareerd. De lading weer ingenomen en de reis naar Amsterdam voortgezet.
Klik hier om de afbeelding te bekijken
1919-08-00: Final Fate:
09.08.1919 onderweg van Kopenhagen naar Stockholm breekt een zwaard van het schip en slaat een gat in de romp waarna het schip zinkt. De bemanning werd gered.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hollandia 1907
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Kantongerecht Appingedam, toegang 149, inv. nr. 449, nummer 190, 19 mei 1908.