Inloggen
HOLLAND - ID 2868

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5153515
Nat. Official Number: 657 Z HAARL 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Mij. tot Exploitatie v.d. Scheepswerf & Machinefabriek 'Holland-Nautic', Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1012
Launch Date: 1951-07-05
Delivery Date: 1951-08-14
Technical Data

Engine Manufacturer: Ruston, Hornsby & Lincoln, Lincoln, Great Britain
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 199
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Ruston, Hornsby & Lincoln Type 4VEBM (260x370)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 327.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 157.00 Net tonnage
Deadweight: 365.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20500 Cubic Feet
Bale: 19400 Cubic Feet
 
Length 1: 43.69 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.20 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.56 Meters Depth, moulded
Draught: 2.79 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-08-14 HOLLAND
Manager: Firma Gebr. Holwerda Kustvaartrederij, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Einte & Roelof Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PESP
Additional info: Fl. 450.000

Date/Name Ship 1962-10-24 HOLLANDIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dirk Baak, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PESO

Date/Name Ship 1970-04-23 HOLLANDIA
Manager: Rye Shipping Ltd., Rye, Great Britain
Eigenaar: Rye Shipping Ltd., Rye, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rye / Great Britain
Callsign: GOQJ

Date/Name Ship 1970-10-00 MARALIE
Manager: Rye Shipping Ltd., Rye, Great Britain
Eigenaar: Rye Shipping Ltd., Rye, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rye / Great Britain
Callsign: GOQJ

Date/Name Ship 1973-00-00 MARALIE
Manager: R.W. Witts, Isle of Sap (Kent), Great Britain
Eigenaar: R.W. Witts, Isle of Sap (Kent), Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Isle of Sap (Kent) / Great Britain
Callsign: GOQJ

Date/Name Ship 1975-00-00 MARALIE
Manager: H. Dawood, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: H. Dawood, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates

Date/Name Ship 1975-06-10 MARALIE
Manager: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Eigenaar: Hamza Maritime Freight Agency, Dubai, United Arab Emirates
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubai / United Arab Emirates

Ship Events Data

1951-06-22: Op 22-06-1951 als "HOLLAND", zijnde een stalen schip in aanbouw bij de N.V. Holland Nautic te Haarlem, bouw no. 1012, nog niet gemeten, liggende te Haarlem, door J. de Rouwe, scheepsmeter te Amsterdam, van brandmerk 657 Z HAARL 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis kampanjedek, 5.50 m. uit hekplaat, 1.75 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dek.
1951-08-17: Leeuwarder Courant 17-08-1951: De „Holland" maakte proefvaart op het IJselmeer. Onder een stralende zomerzon vertrok gistermorgen de nieuwe kustvaarder „Holland" van de Ruyterkade in Amsterdam voor de officiële proefvaart. Het m.s. „Holland" is het derde schip, dat de kustvaartrederij fa. Gebrs. Holwerda thans in de vaart heeft. Slechts twee jaar nadat het m.s. „Vesta" te water werd gelaten, heeft men deze nieuwe coaster „Holland" in gebruik kunnen nemen. Na de technische proefvaart, die Dinsdag j.l. plaats vond op de Noordzee, vond Donderdag de officiële proefvaart plaats op het IJselmeer. Honderd en vijftig genodigden waren hierbij tegenwoordig, o. w. de directie van de scheepswerf N.V. Holland—Nautic te Haarlem, de firmanten van de rederij met familie, vertegenwoordigers van Scheepvaartinspectie en anderen. De reder van de fa. Gebrs. Holwerda, de heer R. Holwerda uit Heerenveen, sprak woorden van dank aan allen, die aan de totstandkoming van dit werk hebben meegewerkt en aan God, wiens zegen onmisbaar is bij een behouden vaart.

De Heerenveensche koerier 17-08-1951:Proefvaart coaster m.s. „Holland” Nieuwe aanwinst van de Rederij Gebrs. Holwerda te Gasselternijveen-Heerenveen
(Van een speciale verslaggever) Amsterdam, 16 Aug. — Een 40-tal personen uit Heerenveen e.o. was heden getuige van de officiële proefvaart en overdracht van het nieuwe kustvaartmotorschip „Holland", de derde coaster van de rederij fa Gebr. Holwerda. Deze rederij werd jaren geleden opgebouwd door kap. H. Holwerda te Gasselternijveen, thans een bejaarde oude baas, maar niettemin kerngezond en nog kapitein in hart en nieren. Voer hij in zijn eerste jaren met een zeilschip langs Europa's kusten, thans is het bedrijf drie moderne coasters rijk, op elk waarvan een der zonen het commando voert. Twee andere zoons zijn kapitein op kustvaarders van andere maatschappijen, terwijl een zesde, de heer R. Holwerda de reder is en zijn kantoor te Heerenveen heeft gevestigd. Een echt zeemansgeslacht. En de traditie zal ongetwijfeld in de toekomst worden voortgezet, daar diverse kleinzoons reeds adspiraties vertonen. De oudste van hen, uit Heerenveen, hoopt volgend jaar als stuurman mee te varen. Door een technische storing legde de nieuwe boot pas om 1 uur aan bij de De Ruyterkade te Amsterdam. Ca 150 genodigden (o.m. verschillende scheepvaartautoriteiten) kwamen hier aan boord, waarna richting IJsselmeer werd gekoerst. Dinsdag 1.1. had de technische proefvaart reeds plaats gevonden op de Noordzee, waarbij o.m. B. en W. van Haarlem tegenwoordig waren. Toen haalde de nieuweling de officiële snelheid van 9,5 mijl p. u. Het schip-is van het type voldekcoaster met als hoofdafmetingen: lengte 43.75 m, breedte 7.40 m en holte 3.06 m. De motor (4 cyl. Diesel van het type Ruston en Hornsby) heeft een capaciteit van 240 pk en is afgesteld op 199 pk. De „Holland (ca 400 ton is gebouwd op de werven van de N.V. Holland-Nautic te Haarlem. De jonge „Holland" voer tot voorbij Marken en men had een buitengewoon plezierige dag. Prachtig weer, goede stemming en een prima bediening door een aantal kellners, die onophoudelijk langs kwamen.
Omstreeks 5 uur werd het schip officieel overgedragen aan de Gebrs. Holwerda. Op het voordek werd de vlag van de werf gestreken en de rederijvlag gehesen. De directeur van de scheepswerf N.V. Holland-Nautic te Haarlem, de heer C. Gort, sprak enkele toepasselijke woorden en wenste de rederij Bij de inrichting heeft men voor behoorlijk comfort gezorgd. De hutten zijn gerieflijk, de mess-rooms ruim 'en de salon en stuurhut keurig ingericht- Meubilair en binnenwerk heeft men in blank eikenhout, terwijl de stoffering van groen leer is (uitvoering: fa J. Bunt & Zn., Heerenveen). Er is electrische verlichting en centrale verwarming, warm- en koud stromend water. In de kombuis prijkt een electrische oliestookkachel, waar de keukeninventaris is geleverd door fa Syberen Potma („Stad Parijs"), Heerenveen. Electr. automatische Hydrofoors zorgen voor volop zout- en zoet water. De kapitein H. (Hein) Holwerda was er dan ook zeer tevreden over, evenals de firsucces met deze nieuwe aanwinst. De beherend vennoot van de firma, de heer R. Holwerda, dankte allen die aan de tot stand koming van dit werk hebben meegewerkt. „Dit is een hoogtepunt in ons bedrijf, vooral voor onze bejaarde ouders, die hierbij tegenwoordig kunnen zijn," aldus spr. De goede verstandhouding met het scheepswerfpersoneel bracht spr. tot uitdrukking door de bedrijfsleider, dhr De Zeeuw, een gouden polshorloge aan te bieden. Tenslotte sprak de heer R. Holwerda de wens uit, dat nog vele schepen door onze eigen Nederl. industrie mogen worden gebouwd : „Tot bloei van het Ned. volk, de Ned. Koopvaardij en de Ned. industrie!"
Namens de gasten uit Heerenveen bood ds W. Kreuzen enige boeken aan, die aan de bemanning werden overgedragen. Ds Log uit Stadskanaal sprak namens de Groningse en Drentse aanwezigen, waarna de heer R. Holwerda alle sprekers en genodigden hartelijk dankte voor hun medeleven. „We hopen hier binnen 2 jaar weer zo te staan," aldus sprak hij en dan bij de proefvaart van onze vierde!" Waarop uitbundig werd geklonken en gezongen. Het was reeds laat op de avond, mede door motorstoringen, toen de „Holland" de Oranjesluizen weer binnenvoer.
1960-05-27: Op 27.05.1960, tijdens de reis van Finland naar Engeland, met een lading hout gestrand op Espebadan, zuid van Faludden. Na overboord zetten van 28 standaard hout (deklast) en met assistentie van de Nederlandse kustvaarder “WIM II” 1957-498 BRT vlotgekomen en naar Kiel gesleept.
1971-00-00: In 1971 te Brixham liggend met koppelingschade. Pas op 28.04.1973, na herstel schade aan koppeling, weer in de vaart.
1974-07-12: Op 12.07. 1974, op 26 mijl NW van St. Abbs’Head, machineschade opgelopen. Op 13.07.1974 door de sleepboot “LLOYDSMAN” 1971-2040 BRT gesleept te North Shields aangekomen. Op 19.07.1974 na voltooing reparties aan hoofdmotor te Tees aan de River Tyne aangekomen.
1975-06-14: Op 10.06.1975 te Shoreham(GBr) aangekomen vanaf Ramsgate (GBr). Op 14.06.1975 vertrokken uit Shoreham samen met de kustvaarder “MARKAB STAR” 1957-499 BRT (ex Markab, ook door Hamza Maritime Freight Agency in Engeland aangekocht) en gezamelijk via Port Said met bestemming Dubai, United Arab Emirates gevaren. Verdere gegevens onbekend.
Lloyd's 1999 laat registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Holland 1951
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Holland 1951
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hollandia 1951 ex Holland
Gemaakt door: Smallegange, J.W.F.

Omschrijving: Hollandia at Par.
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Hollandia 1951 ex Holland at Rochester on 04-10-1970.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Maralie 1951 ex Hollandia ex Holland
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: MARALIE Westereems Loodstation in 1974
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Zeeopname