Inloggen
HOLLAND - ID 2866


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1689 Z GRON 1935
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 139
Launch Date: 1935-03-21
Delivery Date: 1935-05-10
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 135
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1676 Type C/D (280x350)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 199.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 95.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12964 Cubic Feet
 
Length 2: 33.91 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.48 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.42 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-05-10 HOLLAND
Manager: Hendrik & Einte Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Hendrik & Einte Holwerda, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PESK
Additional info: ieder voor 50%

Date/Name Ship 1939-06-02 HOLLAND
Manager: Hendrik Holwerda Eintezn, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Holwerda Eintezn, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PESK

Date/Name Ship 1941-08-30 HOLLAND
Manager: Julius Behrmann, Hamburg, Germany
Eigenaar: Julius Behrmann, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Additional info: Aanv. ALSTERDAM

Date/Name Ship 1947-04-27 HOLLAND
Manager: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Staat der Nederlanden, The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESK

Ship Events Data

1935-00-00: Kadastrale omschrijving: Motorvrachtschip, hebbende een dek, een mast, een schoorsteen, vóór piektank met volkslogies, verder een laadruim, een machinekamer waarin een Bronsmotor van 135 PK, achter piektank, met verhoogd achterdek, waarin verblijven met stuurhut aan het dek. Inhoud 563,81 m³. Ze financierden de aankoop met a) een hypothecaire lening van de Veenkol. Bank ad NLG 21.000 b) idem van de NV Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander, Delfzijl, NLG 8.000 c) idem NV Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, NLG 4.000 en d) idem H.J. en J.W. Bodewes, fabrikanten te Hoogezand, NLG 1.000.
1935-03-21: NvhN 22-03-1935: Delfzijl, 21 Mrt. Bij de N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, werd heden met goed gevolg te water gelaten een stalen motorschip, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Schepvaart-Inspectie groote kustvaart, voor rekening van kapt. E. Holwerda te Gasselternijveen. Het schip met afmetingen van 33.60x6.44x2.65 M. en een DW van ca. 260 ton, zal worden voorzien van een Bronsmotor van 135 P.K.
1935-05-09: Als HOLLAND, zijnde een motorvrachtschip, metende 563.81 m3, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik en Einte Holwerda te Gasselternijveen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1689 Z GRON 1935 op het achterschip in achterwand lichtschacht.
1935-05-10: NvhN 11-05-1935: Delfzijl, 10 Mei. Heden vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip HOLLAND, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander alhier voor rekening van kapt. E. Holwerda te Gasselternijveen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 35.65 M., breedte op het grootspant 6.50 M., holte in de zijde 2.64. M. Het is groot netto 95 Reg. ton en bruto 199 Reg. ton, terwijl het D.W. 250 ton bedraagt. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor met directe inspuiting opgesteld met een vermogen van 135 P.K. Verder is hier een Lister Diesel motor als hulpmotor voor het aandrijven van de compressor, de lensballastpomp en de dynamo geplaatst. Deze hulpmotor heeft ten vermogen van 5—6 P.K. Aan dek is een motordeklier geplaatst met een Lister Diesel motor van 7—8 P.K. Deze motor kan tevens bij het snelheffen der ankers worden gebezigd. Het schip is voorzien van een stalen mast en twee stalen laadboomen. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip is voorzien van een stroomlijn-balansroer en het behaalde een snelheid van ruim 8 mijl. Na de proefvaart werd het schip zeer ten genoegen door de kapitein overgenomen.
1939-06-02: Hendrik gaf een hypotheek van NLG 30.000 aan de Veenkol. Bank in Sappemeer. De hypotheek werd per 29 april 1941 afgelost. De doorhaling der teboekstelling vond plaats op 30 augustus 1941.
1941-03-05: In Delfzijl door de Hafenüberwachungsstelle Delfzijl in beslag genomen en 31 juli voor fl. 89.000 verkocht aan kap. Julius Behrmann. Op 7 augustus aan hem vrijgegeven. Voorgenomen naam ALSTERDAM niet toegestaan en als HOLLAND in de vaart.
1941-09-00: Eemsbode 19.09.1941: Het te Gasselternijveen thuisbehorende motorzeeschip 'Holland', eigenaar H. Holwerda, is naar Hamburg verkocht. De 'Holland' wordt thans bevaren door kapitein Behrman en blijft dezelfde naam behouden. Het schip werd in 1935 gebouwd bij de Scheepswerf 'Delfzijl' en is van een 135 P.K. Brons motor voorzien.
1942-03-00: In het Bronsmotorenboek staat ook dat het schip in 1942 onder de naam 'Holland' eigendom was van Julius Behrman uit Hamburg. Het voer hoofdzakelijk in de Oostzee. In augustus 1944 verloren gegaan in de Golf van St. Malo. September 1945 gelicht en op 8 januari 1946 te Rotterdam aangekomen met de sleepboot 'Stentor' en gerepareerd bij P. Smit te Rotterdam. 27 April 1947 weer in dienst bij de Staat der Nederlanden, ‘s Gravenhage en herdoopt in 'Holland'.
1947-11-16: Final Fate:
Onderweg van Sarpsborg (Noorwegen) naar Rotterdam. Na brand in een lading zwavel ontploft en gezonken voor de Duitse kust in pos. 53.56. N. - 07.59. O. Een bemanningslid verloor hierbij het leven de vijf anderen werden gered en te Bremerhaven aan land gezet. Na inspectie werd het wrak door de verzekering opgegeven en in 1949 ter plekke gesloopt door een Duits sloopbedrijf.

Afbeeldingen


Omschrijving: HOLLAND 1935 tijdens de proefvaart op 10-05-1935 op de Eems.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HOLLAND 1935 bij de werf van van Goor & Spiekman te Zwartsluis in 1936, met de Gerdina, Arend en Ida Westers.
Collectie: Spek, J. (Johan)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: HOLLAND, Duitse vlag met thuishaven Hamburg
Collectie: Lous, C.
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname