Inloggen
HOLENDRECHT - ID 2858


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1918
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5165116
Nat. Official Number: 11575 ROTT 1919
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.Th. Wilmink & Co., Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1918-10-31
Technical Data

Engine Manufacturer: D.H. Landeweer & Zonen, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 350
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 290, 450 & 750x508
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 468.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 238.00 Net tonnage
Deadweight: 635.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 27800 Cubic Feet
 
Length 1: 49.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.69 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.73 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.69 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1953
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 500 Pk Deutz Type (320x450)

Ship History Data

Date/Name Ship 1919-01-17 HOLENDRECHT
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij 'Kustvaart', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PBQK
Additional info: In 1918 bouw voltooid. Okt 1918 verkocht aan Kustvaart Maatschappij.

Date/Name Ship 1924-04-00 LONDONDER
Manager: L. Hannevig, Horten, Norway
Eigenaar: D/S A/S 'Borre', Horten, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Horten / Norway

Date/Name Ship 1926-00-00 LONDONER
Manager: H. Hannevig, Horten, Norway
Eigenaar: D/S 'Martha' A/S, Horten, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Horten / Norway

Date/Name Ship 1928-06-27 JEANNETTE
Manager: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1941-08-00 EISBLINK
Manager: 'Nordsee', Deutsche Hochseefischerei A.G., Wesermünde, Germany
Eigenaar: Frachtengemeinschaft 'Norwegen', Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wesermünde / Germany
Additional info: 1944 homeport Bremerhaven

Date/Name Ship 1946-07-00 BIERVLIET
Manager: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PDCU

Date/Name Ship 1950-02-00 MELISENDA
Manager: Melloni & Co. SARL, Savona, Italy
Eigenaar: Melloni & Co. SARL, Savona, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Savona / Italy

Date/Name Ship 1957-00-00 ISOLA DI S. PIETRO
Manager: Giuseppe Aste, Cagliari, Italy
Eigenaar: Giuseppe Aste, Cagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Cagliari / Italy

Date/Name Ship 1959-00-00 ISOLA DI S. PIETRO
Manager: Societa di Navigazione 'S. Pietro', Cagliari, Italy
Eigenaar: Societa di Navigazione 'S. Pietro', Cagliari, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Cagliari / Italy

Ship Events Data

1919-03-03: Building History
AH 040319
Het op de scheepswerf van de firma J.Th. Wilmink & Co. te Groningen gebouwde vrachtstoomschip HOLENDRECHT heeft op de Eems met goed gevolg proef gestoomd (opm: op 3 maart).
Het schip is groot 575 ton deadweight en gebouwd onder toezicht van Bureau Veritas en de Nederlandse Scheepvaartinspectie. Het is voorzien van een triple-expansie stoommachine van 350 ipk, vervaardigd aan de machinefabriek van de firma D.H. Landeweer te Martenshoek. (opm: de HOLENDRECHT vertrok op 6 maart op haar eerste reis van Delfzijl naar Newcastle).
1924-01-10: Tijdens een reis van Rotterdam naar Londen met een lading stukgoederen tijdens dichte mist op de Thames in aanvaring gekomen met het Britse s.s. 'Corea' van de Bennett Steamship Co. te Goole. De bemanning stapte over op de 'Corea' en de 'Holendrecht'. De brug werd vrijwel doormidden werd gesneden en het voorschip kwam geheel onder water. De 'Holendrecht' was zo zwaar beschadigd dat zij aan de verzekering werd geabandonneerd en door deze op 5 februari 1924, nadat het schip was geborgen door Fletcher, Son & Fernwall Ltd, Londen, werd verkocht aan Scheepswerf A. de Bakker in Rotterdam. Na provisorische reparatie van Londen naar Rotterdam als 'Botlek' voor definitief herstel. Voordat de schade werd hersteld werd het schip medio februari doorverkocht naar Londen en kwam daar in april 1924 weer als 'Londoner' in de vaart, na eind maart naar Noorwegen te zijn verkocht.
NRC 11.01.1924: Londen, 10 januari:
Het Nederl. Stoomschip 'Holendrecht', van Rotterdam naar Londen, is na een aanvaring in de Theems gezonken.
Rotterdam, 19 januari:
Volgens door de reederij ontvangen bericht was de 'Holendrecht' in aanvaring met het stoomship 'Corea'. De bemanning van de 'Holendrecht' is gered. (Het st. 'Holendrecht' van de N.V. Maatschappij Kustvaart (N.V. Phs van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf) alhier, 468 ton bruto en 238 ton netto, werd in 1918 te Groningen gebouwd.)
NRC 12.01.1924: Blackwall, 10 januari:
Het stoomschip 'Holendrecht' is gezonken ter hoogte van Minoca Wharfe, Silvertown. Het stoomschip 'Corea' heeft de reis voortgezet.
NRC 14.01.1924: Londen, 12 januari:
Toen het st 'Holendrecht' door de bemanning verlaten was gingen de roeier Mc. Carthy en een jonge man, genaamd Cyrill Williams, die eveneens op de rivier waren aan boord van de 'Holendrecht’ en namen het schip onder hun hoede. Het st. werd zonder moeite moeite met sleepbootassistentie aan de grond gezet. De 'Holendrecht' zal naar St. Katharine’s gesleept worden waar het de lading zal lossen; daarna zal het in een droogdok gaan om te repareren. De 'Cora' is reeds met ingedrukte voorsteven in het droogdok opgenomen.
Silvertown, 12 januari:
De positie van het stoomschip 'Holendrecht' is onveranderd. Het schip zal waarschijnlijk nog heden tijdelijk gerepareerd worden, teneinde zo spoedig mogelijk in staat te zijn het schip vlot te brengen.
NRC 17.01.1924: Londen, 17 januari:
Het st. 'Holendrecht’ is vlotgebracht en naar het Fletchers dok vertrokken.
Zie NRC 04.03.1924: Verslag van de Raad voor de Scheepvaart.
Na de berging voor noodreparatie's in het dok van Fletcher Son & Fearnall Ltd. Op 5 februari 1924 naar Rotterdam gesleept.
1924-03-00: 28.03.1924:: Londen, 27 maart:
Het stoomschip 'Londener' (ex 'Botlek', ex 'Holendrecht', 468 ton bruto, 236 ton netto, gebouwd in 1919 bij J. Th. Wilmink & Cy. te Groningen, is onderhands aan een Noorse firma verkocht.
1928-06-00: NRC 12.06.1928: Rotterdam, 11 juni:
Het Noorse st. 'Londener', (ex 'Holendrecht'), gebouwd van staal in 1918 door J. Th. Wilmink & Co. te Groningen, ladende 635 ton, met afmetingen 153’1” x 25’3” x 11’3” en triplemachine van 300 I.P.K., klasse Lloyd’s 100AI is door bemideling van de makelaar Arie Schippers verkocht aan de N.V. Soetmeer, Fekkes’ Cargadoors Kantoor te Rotterdam.
1928-06-28: Op 28.06.1928 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 3221 Z ROTT 1928
1929-04-00: NRC 11.04.1929: Rotterdam, 10 april.
Het Nederlandse stoomschip 'Jeannette' is volgens telegram uit Lemvig, in de Nisum Bredning – het voorgedeelte van de Lim Fjorden- bij Soelhundeholmen, aan de grond geraakt; het schip zit niet gevaarlijk.
1930-02-17: DC 220230
Rosyth, 19 februari. Het Nederlandse stoomschip JEANNETTE is 17 dezer, tijdens mist, in de nabijheid van de Bass Rock vuurtoren op een bank gelopen. De volgende dag is het stoomschip vlot gekomen en hier binnengelopen. Volgens rapport van de kapitein wordt een blad van de schroef vermist. Of het schip nog meer schade heeft, zal eerst blijken wanneer een survey heeft plaats gehad.
1930-02-21: DC 250230
Leith, 21 februari. Het Nederlandse stoomschip JEANNETTE, dat kort geleden in de nabijheid van de Bass Rots strandde, is heden hier voor onderzoek in een droogdok geplaatst. Het blijkt, dat het schip ernstige bodemschade heeft aan beide zijden.
1931-02-27: RN 270231
Londen, 27 februari. Het Nederlandse stoomschip JEANNETTE, op reis van Esbjerg naar Gent, in ballast, is heden met machineschade te Cuxhaven binnengesleept, waar het de schade zal herstellen.
1934-03-10: RN 120334
Hansweert, 10 maart. Het schip JEANNETTE geladen met fosfaat is nabij Hoedekenskerke omhoog gevaren en blijven zitten. Door de sleepboten WOELWATER en VIER GEBROEDERS is het schip tegen hoog water vlot gebracht, nadat een gedeelte van de lading was overgeladen. Het schip is hier de haven binnengesleept.
1935-12-17: 17.12.1935 onderweg van Fowey naar Antwerpen op de Schelde in aanvaring gekomen met het Zweedse s.s. 'Christian Matthiessen'. Alleen schade aan de brug.

DC 191235
Antwerpen, 18 december. Gisteravond, tijdens mist, zijn de inkomende stoomschepen JEANNETTE en CHR. MATTHIESSEN op de Schelde ter hoogte van Zandvliet met elkaar in aanvaring geweest. Beide schepen hebben belangrijke schade opgelopen. (Het Zweedse s.s. CHR. MATTHIESSEN is op reis van Oxelösund via Antwerpen naar Rotterdam en het Nederl. s.s. JEANNETTE van Par naar Antwerpen – Red.)
(opm.: CHR. MATTHIESSEN – geb. 1907 bij A. Vuyk & Zn. als THORA / 1056 brt )
1935-12-20: DC 201235
Rotterdam, 20 december. De schade van het Nederlandse stoomschip JEANNETTE blijkt niet belangrijk te zijn. Het schip behoeft niet te repareren en vertrekt morgen van Antwerpen naar Newport.
1939-11-11: Onderweg van Gothenburg naar Rouen met een lading lucifers tijdens een zware storm op de westkust van Vlieland gestrand. De lading werd op het strand gelost. Pas op 21 maart 1940 werd het schip door bergingsbedrijf Doeksen uit Terschelling vlotgebracht en naar Harlingen gesleept voor reparatie's bij Scheepswerf 'Welgelegen'.
1940-05-14: Het schip lag in de meidagen 1940 in Harlingen in reparatie en werd daar door de K.M.D. gevorderd (dwang-bareboatcharter, bleef juridisch Nederlands eigendom). In 1941 verbouwd tot koelschip voor vistransport en hernoemd in 'Eisblink', onder Duitse vlag ingedeeld bij Reichsfachgruppe in der Hauptverein der Fischwirtschaft, Wesermünde, in beheer bij de 'Nordsee' Deutsche Hochseefischerei A.G., Wesermünde. Voer de gehele oorlog in Noorse wateren. Werd bij de bevrijding van Noorwegen teruggevonden in Svolvaer (Narvik). 4 Oktober 1945 terug in Nederland en hersteld bij Scheepswerf 'Welgelegen' in Harlingen. Na reparatie in juli 1946 in charter bij het British Ministry of Supply.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940, 21 März: Schiff abgebracht, xx und xx zur Reparatur nach Harlingen gebracht, 13.Mai: Bei der Besetzung bei der Werft „Welgelegen“ in Harlingen während der Reparatur vorgefunden. 25.Mai: Nach Ende der Reparatur dort zur Prise erklärt von der Hafenüberwachungstelle Harlingen. Später nach Unterzeichnung der Sonderregelung erhielt die Reederei das Schiff zurück, legt es aber in Harlingen auf. 1941.19.Feb.: Erfa3t von der KND Rotterdam für das OKM. Der Dampfer wird dem Reichsernährungsministerium z.V. gestellt um als Gefrierfischtransporter umgebaut zu werden. Die Betreuung des Umbaus und der Einsatz für die 'Frachtengemeinschaft Norwegen' erfolgt durch den beauftragten Dir. Robert Ahlf (Reichsfachleiter der Hochseefischerei) und die Bereederung wird von diesen an die 'Nordsee' Deutsche Hochseefischerei AG., Cuxhaven übergeben. 1942,1.Jan.: Zur Durchsetzung der deutschen Kaufabsichten wird dem bereits in Verkaufsver-handlungen stehenden Reeder von der KMD Rotterdam nur noch die halbe Schiffsmiete bezahlt. Feb./ März: Für 80.850 Gulden ans DR verkauft. Kann nicht so sein. Die deutsche haben 1943 noch 746,35 Gulden Miete an SFCK bezahlt. (war 1940 NLG. 760,00, 1941 NLG. 3,997,40 und 1942 NLG 4,617,25 Jahrmiete) Sep.: Unter deutscher Handelsflagge als EISBLICK (ist das wirklich so?) in Fahrt gebracht. 13.Dez.: Bei Arnöy – Feuer auf Grund gelaufen und beschädigt, 1943,Sep.: Ins SSR Cuxhaven als EISBLIC(??)K für die 'Nordsee Deutsche Hochseefischerei AG., Cuxhaven eingetragen. 1944,18.Feb.: Vor Hangstholm- Feuer mit 2 Schiffen zusammen gestoßen. 12.Mai: Durch bisher unbekannte Kriegseinwirkung beschädigt. 11.Sep.: Bei Lödingen auf Grund gelaufen. 1945,9.Mai: Sei Kriegsende liegt das Schiff in Narvik. Juli 1945 dort an den Niederlanden zurückgegeben, nach Harlingen gebracht und repariert. 4.Okt.: In Harlingen eingetroffen und nach Reparatur und Ausbau der Kühlanlagen in BIERVLIET umgetauft. Besitzer N.V.Soetermeer, Fekkes Cargadoorskantoor, Rotterdam.

1975-00-00: Final Fate:
Gesloopt te Olbia, Sardinië.

Afbeeldingen


Omschrijving: Holendrecht 1918.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Londener 1918 ex Holendrecht.

Omschrijving: Jeannette 1918 (ex Holendrecht)
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Jeanette 1918 ex Londoner ex Holendrecht.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: een foto van de JEANNETTE, liggend te Danzig. De originele foto behoorde tot de collectie van de heer Louis Meijer te Purmerend (overleden)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De JEANNETTE op de helling bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen, in herstel van de strandingsschade op Vlieland. (foto genomen op 1 april 1940)
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: De op 11 nov. 1939 op Vlieland gestrande 'Jeannette'.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De 'Jeannette' hoog en droog op het strand van Vlieland.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: Biervliet 1918 ex Jeanette ex Londener ex Holendrecht.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Het schip als Isola di S. Pietro
Gemaakt door: Unknown
Bronnen


Jaar: 2001
Bron: Book
Omschrijving: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor 1916 - 2001 by G.J. Mulder - ISBN 90.805380.1.9 - Uitg. Pirola.