Inloggen
HOC-VINCES - ID 2849


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1943
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5151892
Nat. Official Number: 2473 Z DORD 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 679
Launch Date: 1943-01-03
Delivery Date: 1943-04-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5301 Type T (290x435)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 350.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 160.00 Net tonnage
Deadweight: 432.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34710 Cubic Feet
Bale: 33403 Cubic Feet
 
Length 1: 47.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.50 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.07 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.81 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1949
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: 1949/50 Verbouwd tot droge lading schip bij Gebr. Bezemer, Dordrecht en voorzien van een motor: 2tew 3 cil 250 Pk Brons Nr. 5301 Type T (290x435). Deze motor van 1934 kwam uit de 'Roerdomp' (ex 'Twee Gebroeders'/1934. Proefvaart was op 4 december 1950.

Datum 00-00-1954
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1954 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 370 Pk Werkspoor Type (270x500) 9 Kn. GRT 352, NRT 125.

Ship History Data

Date/Name Ship 1950-04-13 HOC VINCES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1951-09-24 MAASSTROOM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PFRN
Additional info: Charter HSM.

Date/Name Ship 1951-10-08 HOC VINCES
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1954-09-18 RONALD
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Additional info: Charter bij Britse firma

Date/Name Ship 1954-09-23 ANTONIO
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA
Additional info: Waarschijnlijk opgelegd.

Date/Name Ship 1954-11-25 HOC VINCES
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hoc Vinces Kustvaart Rederij N.V., The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Jan Bosma
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1956-01-07 HOC VINCES
Manager: Slavenburg & Huyser N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hago', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Hendrikus Leonardus van Woensel en Alfimar Isidoor Prudent van Loy (Sas van Gent)
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1959-00-00 HOC-VINCES
Manager: P.A. van Es & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hago', The Hague, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Hendrikus Leonardus van Woensel en Alfimar Isidoor Prudent van Loy (Sas van Gent)
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1961-07-21 HOC VINCES
Manager: Klaas van der Stel, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Klaas van der Stel, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Slikkerveer / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1961-11-11 HOC VINCES
Manager: Klaas van der Stel, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart- & Handelsondeneming 'Mercurius', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1963-12-18 HOC VINCES
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart en Handelmaatschappij 'Westhaven' N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1966-05-06 HOC VINCES
Manager: Nederlandse Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Nederlandse Scheepshypotheekbank N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PESA

Date/Name Ship 1966-11-24 HOC VINCES
Manager: Stolk's Handelsonderneming N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Stolk's Handelsonderneming N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PESA

Ship Events Data

1943-00-00: In opdracht gegeven door Rederij Meulenkamp, Dordrecht. Casco tijdens de bouw in beslag genomen door de bezetter en overhandigd aan de Kriegsmarine, Kiel. Op 3 januari 1943 te water gelaten als 'Seelichter III/39 C.L.I' en naar Hamburg gesleept. Bij Scheepswerf Sietas in Hamburg omgebouwd tot tanklichter en op 9 april 1943 in Flensburg gestationeerd. Juni 1945 in Hamburg teruggevonden door de heer Mellema van de Scheepvaartinspectie. Kwam op 19 juni 1945 gesleept door de sleepboot 'Nestor' in Rotterdam aan. Overhandigd aan de Havendienst en in gebruik als overslaglichter 'Zeelichter 3'.
Op 18 februari 1949 verkocht aan Aart van der Grijp & Pieter de Jong, Sliedrecht en op 13 juni 1949 doorverkocht aan Jan Bosma. Naar Gebr. Bezemer gesleept en verbouwd tot coaster onder supervisie van Scheepvaartbedrijf 'Gruno' en Kamp's Scheepvaart Kantoor.
1950-11-09: Op 09-11-1950 als HOC VINCES, ex III/39 CLI, zijnde een stalen motorschip, groot 825,62 bruto inhoud volgens opgave, als motorschip onbekend, liggende te Dordrecht, door J. Wigmans, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2473 Z DORD 1949 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterwand dekhuis, 1.80 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.10 m. uit het dek.
1952-01-30: Het Vrije Volk 30-01-1952: De „HOC VINCES" heeft machineschade. Het 349 b.r.t. metende ms „Hoc Vinces" van de reder J. Bosma te Amsterdam, op weg van Rldham naar Gent, heeft onderweg machineschade opgelopen en gaat naar Terneuzen om te repareren.
1953-10-23: Leeuwarder Courant 23-10-1953: Twee schepen strandden op rivier de Arboga in Zweden. Het motorschip „Schokland" uit Kampen, dat dezer dagen nabij Kungsör in de rivier Arboga (Zweden) aan de grond liep, heeft zijn reis voortgezet. Een uur na het vertrek liep een ander Nederlands motorschip in deze rivier aan de grond: de 349 ton metende „HOC VINCES" van de heer J. Bosma uit Groningen. Twee sleepboten hebben een vergeefse poging gedaan om de „Hoc. Vinces" vlot te trekken.
1954-07-19: Friese koerier 19-07-1954: Felle storm in Juli vele schepen in nood. Loodsdiensten moesten worden gestaakt. Het is wel hopeloos mis met de weergoden; ze hebben van dag tot dag de bokkepruik op. De ene dag is het regen en harde wind, de andere voor de zomer abnormale koude. En Zaterdag heeft het aan de gehele kust van Vlissingen tot Den Helder flink gestormd, zo zelfs, dat de loodsdiensten moesten worden gestaakt. En eer dat geschiedt moet er een flinke storm staan! Uit verschillende plaatsen kwamen nadien berichten binnen, dat schepen in nood waren geraakt. Dwars voor Zandvoort was het de 349 ton metende „HOC VINCES" die het zwaar te verduren kreeg. Het schip kwam dwars voor de zware zeeën te liggen en zond noodseinen uit. De sleepboot Cycloop van de rederij- Wijsmüller te IJmuiden voer uit en slaagde er ondanks de wilde zee in de Hoc Vinces op sleeptouw te nemen. Het scheepje dat toebehoort aan de maatschappij Bosma te Groningen had motorschade. Het is in IJmuiden binnengebracht.
1969-00-00: Final Fate:
Verkocht aan Frans Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht, doorverkocht en gesloopt door Heyghen Freres, Gent, België in mei 1969.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hoc Vincess 1943
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Hoc-Vinces 1943
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: Hoc-Vinces 1943 (Photo taken from s.s. Rotterdam.)
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Sherlock, F.G.

Omschrijving: Hoc-Vinces 1943 (Note: homeport Groningen,)
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown