Inloggen
HILVERSUM - ID 2840


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Nat. Official Number: 6552 AMST 1920
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. Vuyk & Zonen, Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 457
Launch Date: 1920-00-00
Delivery Date: 1920-09-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Koninklijke Maatschappij 'De Schelde', Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1800
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25 7/8, 41 & 67-45
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3717.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2226.00 Net tonnage
Deadweight: 6276.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 338068 Cubic Feet
Bale: 313021 Cubic Feet
 
Length 1: 109.70 Meters Registered
Beam: 14.73 Meters Registered
Depth: 7.71 Meters Registered
Draught: 6.76 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1931
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Op Triple expansiemachine is in het najaar van 1931 gelentzificeerd: de hogedrukcilinder werd vervangen door een lentz-kleppencylinder en er werden nog enige kleine wijzigingen doorgevoerd (voordien: 25,41& 67-45)

Ship History Data

Date/Name Ship 1920-09-14 HILVERSUM
Manager: Firma Vinke & Co., (1932 Firma Warnderink Vinke & Zoon, 1947 Firma Vinke & Zonen), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Oostzee', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PBMW
Additional info: 1934 PERQ

Date/Name Ship 1950-07-00 KLAUS OLDENDORFF
Manager: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Eigenaar: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: DKCS

Ship Events Data

1926-12-01: Liggende te Rotterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 12 Z AMST 1926
1940-00-00: 1940 ingedeeld bij Ministry of Shipping, 05-1941 effectief, 1941 ingedeeld bij Ministry of War Transport, Londen, in beheer bij H. Tyrer & Co. Ltd.17-04-1940 vertrokken van Amsterdam, 30-04-1940 gearriveerd op de Kaap Verdische Eilanden, 30-04-1940 van Kaap Verdische Eilanden, 16-05-1940 te Buenos Aires. 08-07-1940 van Necochea, 09-07-1940 te Montevideo, 10-07-1940 van Montevideo, 29-07-1940 te Freetown, 02-08-1940 van Freetown in konvooi SL. 42 (Freetown-Liverpool), geladen met graan/meel, 22-08-1940 te Barry, 22-08-1940 te Sharpness. 27-08-1940 van Sharpness, 22-09-1940 van Barry, 23-09-1940 te Milford Haven, 24-09-1940 van Milford Haven in konvooi OB.219, (Liverpool-Dispersed), 18-10-1940 te Tampa, 21-10-1940 van Tampa, 31-10-1940 te Sydney, Cape Breton Island, van Sydney in konvooi SC.11 (Sydney CB-Liverpool), geladen metfosfaat, 26-11-1940 te Newport. 13-12-1940 van Newport, 14-12-1040 te Swansea, 21-12-1940 te Milford Haven, 21-12-1940 van Swansea, 23-12-1940 van Milford Haven in konvooi OB.264, (Liverpool-Dispersed), naar Tampa, 18-01-1941 te Port Sulphur, 20-01-1941 van Port Sulphur, 31-01-1941 te Halifax, 08-02-1941 van Halifax in konvooi SC.22 (Halifax-Liverpool), geladen met zwavel, 28-02-1941 op de Clyde, 21-03-1941 van Clyde inkonvooi SC.22 (Halifax-Liverpool), geladen met leisteen, naar Havana, 12-40-1941 te Savannah, 14-04-1941 van Savannah, 24-04-1941 te La Romana, Dominicaanse Republiek, 24-04-1941 van Macoris, Dominicaanse Republiek, 27-04-1941 van La Romana, 7-05-1941 te Halifax, 9-5-1941 van Halifax inkonvooi SC.31 (Halifax-Liverpool), geladen met suiker, 28-05-1941 te Loch Ewe, in konvooi WN.134 (Clyde-Methil) 02-06-1941 te Methil, 04-06-1941 van Methil in konvooi FS.507, 07-06-1941 te Southend. 13-07-1941 van Southend, in konvooi EC.45 (Southend-Clyde), 16-07-1941 te Methil Roads, 17-07-1941 van Methil Roads, in konvooi EC.46 (Southend-Clyde) 19-07-1941 te Loch Ewe, 24-08-1941 te Freeport, 25-08-1941 van Freeport, 26-08-1941 te Galveston, 27-08-1941 van Galveston, 28-08-1941 te Freeport, 29-8-1941 van Freeport.11-9-1941 van Sydney CB in konvooi SC.44 (Sydney CB-Liverpool), geladen met zwavel, 27-9-1941 te Loch Ewe, 30-09-1941 te Methil in konvooi WN.186 (Oban-Methil), 01-10-1941 van Methil in konvooi FS.609, 30-10-1941 te Southend, 17-10-1941 van Southend in konvooi EC.87 (Southend-Clyde), 21-10-1941 te Loch Ewe. 19-11-1941 te Texas City, 21-11-1941 van Texas City, 22-11-1941 te Galveston, 22-11-1941 vanGalveston, 23-11-1941 te Freeport, 25-11-1941 van Freeport, 25-11-1941 van Freeport, 07-12-1941 te Sydney CB, 10-12-1941 van Sydney CB in konvooi SC.59 (Sydney CB-Liverpool) geladen met zwavel, 24-12-1941 te Loch Ewe, 28-12-1941 te Methil, in konvooi WN.223 (Oban-Methil), 29-12-1941 van Methilin konvooi FS.686 (Methil-Southend), 31-12-1941 te Hull. 15-01-1942 van Spurn in konvooi FN.605, 16-01-1942 te Methil, 17-01-1942 van Methil, in konvooi EN.33(Methil-Oban), 20-01-142 te Loch Ewe, 27-02-1942 te Texas City, 01-03-1942 te Galveston, 01-03-1942 van Texas City, 02-03-1942 te Freeport, 02-03-1942 van Galveston, 07-03-1942 van Freeport, 19-03-1952 te Halifax, 24-03-1942 van Halifax in konvooi SC.76 (Halifax-Liverpool), geladen met zwavel, 10-04-1942 te Loch Ewe, 14-04-1942 te Methil in konvooi WN.269, 15-04-1942 van Methil in konvooi FS.777, 17-04-1942 te Southend. 07-05-1942 van Southend in konvooi FN.702, 08-05-1942 te Methil, 09-05-1942 van Methil in konvooi EN.82(Methil-Oban), 11-05-1942 te Loch Ewe, 27-05-1942 te Cape Cod Canal in konvooi ON.94 (12-05-1942 van Liverpool-Halifax te 25-05-1942), 27-05-1942 te New York, 27-05-1942 van Cape Cod Canal, 29-05-1942 van New York, 07-06-1942 van Hampton Roads in konvooi KS.508 (Hampton Roads-Key West) 16-06-1942 te Tampa, 23-06-1942 van Tampa, 27-06-1942 van Key West in konvooi KN.114, 02-07-1942 te Hampton Roads, 03-07-1942 van Cape Henry, 05-07-1942 te New York, 05-07-1942 van New York, 09-07-1942 van Cape Cod Bay in konvooi BX.28, 11-07-1942 te Halifax, 14-07-1942 van Halifax in konvooi HS.28, 16-07-1942 te Sydney CB, 17-07-1942 van Sydney CB in konvooi SC.92 (Sydney CB-Liverpool) geladen met Phosphorite (fosfaatsteen), 30-07-1942 te Loch Ewe, 01-8-01942 te Methil in konvooi WN.316 (Loch Ewe-Methil), 03-08-1942 van Methil in konvooi FS.872 (Methil-Southend), 04-08-1942 te Immingham, 04-08-1942 van Immingham, 09-08-1942 Tyne. 18-09-1942 van Tyne in konvooi FN.816, 19-09-1942 te Methil, 20-09-1942 van Methil in konvooi EN.140, 22-09-1942 te Loch Ewe, 17-10-1942 te New York in konvooi ON.134 (Liverpool-New York) geladen metkolen, 24-10-1942 van New York in konvooi NG.316, 30-10-1942 te Guantanamo, 30-10-1942 van Guantanamo in konvooi GAT. 18, 05-11-1942 te Trinidad, 18-11-1942 van Trinidad in konvooi TAG.22,24-11-1942 te Guantanamo, 24-11-1942 van Guantanamo, 25-11-1942 te Macoris, 30-11-1942 te CapeTrujillo, 30-11-1942 van Macoris, 2-12-1942 van Cape Trujillo, 9-12-1942 van Guantanamo in konvooiGN.26, 18-12-1942 te New York, 29-12-1942 weer te New York, 04-01-1943 van New York in konvooi SC.116 (New York-Liverpool) geladen met suiker, 29-01-1943 op de Clyde. 04-03-1943 van de Clyde in konvooi ON.171, 23-03-1943 te Halifax, 25-03-1943 van Halifax in konvooi XB.39 (Halifax-Boston), 27-03-1943 te Cape Cod Canal, 27-03-1943 van Cape Cod Canal, 28-03-1943 teNew York, 12-04-1943 van New York in konvooi NG.355, 19-04-1943 te Guantanamo, 20-04-1943 van Guantanamo, 23-40-1943 te San Juan Pr, 02-05-1943 van San Juan Pr, 30-05-1943 te Macoris, 05-05-1943 te La Romana, 05-05-1943 van La Romana, 09-05-1943 van Guantanamo in konvooi GN.58, 17-05-1943 te NewYork, 19-05-1943 van New York, 22-05-1943 van Boston in konvooi BX.53, 25-05-1943 te Halifax, 26-05-1943 van Halifax in konvooi SC.132 (Halifax-Liverpool) geladen met suiker, 11-06-1943 te Loch Ewe, 14-06-1943 te Methil in konvooi WN.440, 14-06-1943 van Methil in konvooi FS.1142, 16-06-1943 te Southend. 02-08-1943 van Southend in konvooi FN.1089, 04-08-1943 te Methil, 06-08-1943 van Methil in konvooi EN.265(Methil-Loch Ewe), 08-08-1943 te Oban, 09-08-1943 van Oban in ballast in konvooi OS.53KM (08-08-1943 van Liverpool-konvooi in tweeën op 17-08-1943), in konvooi OS.53/ KMS.23 (naar Freetown), uit konvooi en alleen verder, 13-09-1943 te Buenos Aires, 14-09-1943 van Buenos Aires, 15-09-1943 te Rosario, 01-10-1943 van Rosario, 02-10-1943 te Buenos Aires, 29-10-1943 van Buenos Aires, 22-11-1943 van Freetownin konvooi SL.141 (Freetown-konvooi MKS.32) geladen met stukgoed, 18-12-1943 te Liverpool inkonvooi SL.141MK. 28-01-1944 van Liverpool in konvooi ONS.28 (Liverpool-Halifax), 23-02-1944 te Trinidad, 27-02-1944 van Trinidad, 28-02-1944 te Barbados, 03-03-1944 van Barbados, 05-03-1944 te Demerara, Guyana, 11-03-1944 van Demerara, 13-03-1944 te Trinidad, 19-03-1944 van Trinidad in konvooi TAG.122, 24-03-1944 te Guantanamo, 24-03-1944 van Guantanamo in konvooi GN.122, 31-3-1944 te New York, 6-4-1944 te Boston, 9-6-1944 van Boston in konvooi BX.103, 11-4-1944 te Halifax, 17-04-1944 van Halifax inkonvooi SC.157 (Halifax-Liverpool) geladen met stukgoed, 01-05-1944 op de Clyde. 17-05-1944 van de Clyde, 19-05-1944 te Barry, 08-06-1944 van Barry, 09-06-1944 te Belfast Lough, 08-06-1944van Belfast Lough in konvooi OS.80KM (Liverpool-konvooi gesplitst 21-06-1944), geladen met kolen, 23-06-1944 te Gibraltar in konvooi KMS.54G (ex OS.80/KMS.54-Gibraltar), 02-07-1944 van Gibraltar inkonvooi OS.81, 12-07-1944 te Freetown, 01-08-1944 van Freetown, 09-08-1944 te Forcados, Nigeria, 23-08-1944 van Forcados, 26-8-1944 te Calabar, Nigeria, 30-08-1944 van Calabar, 02-09-1944 te Lagos, 04-09-1944 van Lagos, 06-09-1944 te Takoradi, 10-09-1944 van Takoradi in konvooi TS.64, 15-09-1944 te Freetown, 18-09-1944 van Freetown in konvooi SL.171 (Freetown-r/v MKS.62), 07-10-1944 te Falmouth in konvooi SL.171MK (r/v SL.171/MKS.62-Liverpool), 07-10-1944 van Falmouth in konvooi EBC.125 (Barry-SeineBay), 08-10-1944 te Solent, 08-10-1944 van Solent in konvooi FTC.32A (Seine Bay-Southend), 09-10-1944 te Southend, 28-10-1944 van Southend in konvooi FN.1524 (Southend-Methil), 29-10-1944 te Hull. 02-12-1944 te Immingham, 02-12-1944 te Hull, 10-12-1944 van Immingham in konvooi FS.1662, 12-12-1944 te Southend, 13-12-1944 van Southend in konvooi TBC.6 (Southend-Milford Haven), 15-12-1944 te Falmouth, 19-12-1944 te Milford Haven in konvooi TBC.9, 24-12-1944 van Milford Haven in konvooiOS.100KM (Liverpool-konvooi gesplitst) geladen met kolen, 31-12-1944 te Casablanca in konvooi KMS.74G (ex OS.100/KMS.74-Gibraltar), 07-01-1945 van Casablanca, 18-01-1945 te Bathurst, 30-01-1945van Bathurst, 31-1-1945 te Dakar, 31-1-1945 van Dakar, 7-2-1945 te Casablanca, 9-2-1945 van Casablanca in konvooi MKS.82G (Gibraltar-Liverpool) geladen met grondnoten, 17-02-1945 te Southend, 18-02-1945 van Southend in konvooi FN.1637 (Southend-Methil) 20-02-1945 te Hull.18-03-1945 te Southend in konvooi FS.1758, 22-03-1945 van Southend in konvooi OS.118KM (Clyde &Downs-konvooi gesplitst) geladen met pek, 31-03-1945 te Oran in konvooi KMS.92G (ex OS.118/KMS.92-Gibraltar), 31-03-1945 van Oran, 04-40-1945 te Marseilles, 16-04-1945 van Marseilles, 20-04-1945 te Gibraltar, 20-04-1945 van Gibraltar, 04-05-1945 te Takoradi, 06-05-1945 van Takoradi, 11-05-1945 te Freetown, 13-05-1945 te Freetown, 23-05-1945 te Gibraltar, 25-05-1945 van Gibraltar in konvooi MKS.103G (Gibraltar-Liverpool) geladen met bauxiet, 01-06-1945 te Downs, 01-06-1945 op de Thames, 02-06-1945 van de Thames, 04-60-1945 te Methil Roads. 20-6-1945 op de Tyne, 20-06-1945 van Methil Roads, 29-06-1945 van de Tyne, 01-07-1945 te Downs, 08-07-1945 te Ostende, 10-7-1945 van Ostende.1945 terug bij N.V. Stoomvaart Mij. Oostzee, Amsterdam.13-12-1949 t/m 1950 reis 1, charter V.N.S. in Holland-Bengalen-Burma Lijn
1981-01-10: Final Fate:
De KLAUS OLDENDORFF werd eind 1960 voor sloop verkocht naar Italië. Zij arriveerde op 10 januari 1961 op haar laatste reis aan de sloperswerf te La Spezia. (Egon Oldendorff had het schip al op 30 september 1960 voor sloop verkocht, maar zij arriveerde pas op 10 januari 1961 te La Spezia). Zij werd echter niet geheel gesloopt, maar in 1961 tot kraanbarge zonder voortstuwing bij de Cantieri Bindotti, La Spezia als MICOPERI I ( voor en achterschip er af en de romp aanzienlijk verlaagd.)
(De KLAUS OLDENDORFF was voor sloop verkocht aan de Cantieri Navali del Golfo, Genova, die op 1 februari 1961 te La Spezia met slopen begonnen, deel romp kraanbarge.)

Afbeeldingen


Omschrijving: HILVERSUM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HILVERSUM
Collectie: Historische Vereniging Capelle
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HILVERSUM in 1942
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: HILVERSUM kort na de oorlog
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: KLAUS OLDENDORFF
Collectie: Schell, W.A
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: KLAUS OLDENDORFF
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname