Inloggen
HILLEGIENA - ID 2836


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1907-03-13 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1907
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6795 GRON 1907
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 72
Launch Date: 1907-10-14
Delivery Date: 1908-02-11
Technical Data

Gross Tonnage: 72.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 47.00 Net tonnage
Deadweight: 155.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.48 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.93 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Draught: 1.83 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1951
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1951 gehermotoriseerd: 4tew 4 cil MWM type RHS418-7

Datum 00-00-1977
Type: Fitted with engine
Omschrijving: 197? Gemotoriseerd met een 4tew 4 cil 40 Pk Lister dieselmotor Nr. 60-9580.

Datum 00-00-1991
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1991 gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 116 Pk Deutz (van 1958)

Ship History Data

Date/Name Ship 1907-03-13 HILLEGIENA
Manager: Harm Hoeksma, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Harm Hoeksma, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1913-01-10 HILLEGIENA
Manager: Romke Sipke Posma (olieslager) en Pieter Gaastra, Workum, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Romke Sipke Posma (olieslager) en Pieter Gaastra, Workum, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Workum / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 5.500,--

Date/Name Ship 1916-06-23 ONDERNEMING
Manager: Jan Bruins Slot Pietersz, Hoogeveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Jan Bruins Slot Pietersz, Hoogeveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogeveen / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs fl. 5.400,--

Date/Name Ship 1918-09-18 ONDERNEMING
Manager: Egbert Kruidhof, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Egbert Kruidhof, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 13.000,--

Date/Name Ship 1921-01-08 ONDERNEMING
Manager: Lukas Kruidhof, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Kruidhof, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 13.000,--

Date/Name Ship 1923-10-19 ONDERNEMING
Manager: Jan Oostland, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Oostland, Zuidbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zuidbroek / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 4.250,--

Ship Events Data

1907-03-13: Dagregister deel 17, nummer 491, den dertienden Maart 1900 en zeven. Ik ondergeteekende, schipper Harm Hoeksma, gedomicilieerd te Amsterdam, verklaar bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het stalen tjalkschip genaamd “Hillegiena”, gebouwd te Waterhuizen, provincie Groningen, hebbende een dek en een mast, groot ongeveer 130 ton thuis behoorende te Amsterdam en gevoerd wordende door mij zelve. Waterhuizen 13 Maart 1907. H. Hoeksma. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 6795 en later geboekt 2634 B GRON 1951.)
1907-04-03: Eerste meting te Groningen op 03-04-1907. Meetnummer: G1000N. Lengte: 22 m 85 cm, breedte: 4 m 86 cm, waterverplaatsing: 126,587 ton.
Eigenaar: H. Hoeksma, domicilie: Amsterdam.
1951-00-00: Op 05.06.1951, liggende te Amsterdam, door C. van Oossanen, scheepsmeter te Amsterdam, opnieuw gebrand door het inbeitelen van 2634 B GRON 1951 op het achterschip aan B.B. zijde in de achterwand van de roef, 2.75 m. uit de hekplaat, 0.50 m. uit de lengteas en 1.45 m. boven dek. (Opm.: De vroegere merken 6795 GRON 1907 zijn verwijderd.) Het schip is dan genaamd "Onderneming" van Willem van Laar, schipper te Amsterdam en wordt omschreven als: IJzeren tjalkschip hebbende 1 dek, geen mast, vooronder en achteronder en roef, niet voortbewoningen door mechanische kracht. 1955 Gemotoriseerd met een 4tew 4 cil 40 Pk Lister dieselmotor Nr. 60-9580.
1967-00-00: Final Fate:
Het schip is tot 1967 in de vrachvaart geweest. Daarna gebruikt als opslagschip voor zand en grind. De motor is uit het schip verwijderd. Op 14.11.1967 aan Aannemersbedrijf Andr. van Leeuwen te Amsterdam.
Op 18.02.1970 aan Klaas Meijer te Amstelveen. Op 15.07.1976 "Hillegiena" van Marten Pieterse te Groningen. Op 10.05.1977 "Toesman" van Gretha Lutjeboer te Groningen dan voorzien van een 2 cilinder 4tew MWM 53 PK dieselmotor type RHS 418/Z Nr. 90332. Het wordt dan omschreven als: IJzeren woonschip hebbende een mastdek, daaronder woon/en slaapkamer resterende gedeelte van laadruim verbouwd tot werkplaats. Op 22.08.1984 aan Pieter Siert van Dijk te Garnwerd. Het schip wordt dan omschreven als: het ijzeren woonschip, thans genaamd TOESMAN, hebbende een mastdek, daaronder een woon- slaapkamer, woonruimte en een waterverplaatsing van zesendertig, vijfhonderd éénennegentig/duizendste kubieke meter (36,591 m3). Het schip wordt voortbewogen door een motor van het merk Klockner Humbold Deutz, type F6M517, motornummer
1230869 aangebracht op het vliegwielhuis aan stuurboordzijde, met een vermogen van vijfentachtig (85) kilowatt. Het schip is gebouwd te Waterhuizen in het jaar negentienhonderd zeven en heeft als brandmerk 2634 B GRON 1951. Thuishaven: Garnwerd. Op 05-06-2015 voor € 110.000,-- verkocht aan Onno Zwier van Sandick te Gouda. Koper verklaarde dat de omschrijving van het schip gewijzigd is, zodat de nieuwe omschrijving luidt: het ijzeren woonschip, type Groninger zeetjalk, thans genaamd TOESMAN, hebbende een mastdek, een voorpiek, slaapverblijven, badkamer, woonkamer, roef met kombuis, slaapverblijf in het achterschip en machinekamer en een waterverplaatsing van zesendertig, vijfhonderd éénennegentig/duizendste kubieke meter (36,591 m3). Het schip wordt voortbewogen door een motor van het merk Klockner Humbold Deutz, type F6M517, motornummer 1230869 aangebracht op het vliegwielhuis aan stuurboordzijde, met een vermogen van vijfentachtig (85) kilowatt. Het schip is gebouwd te Waterhuizen in het jaar negentienhonderd zeven en heeft als brandmerk 2634 B GRON 1951. Thuishaven: Gouda.
Op 08-01-2021 verkocht aan Willem Jan Westerbeek en Trijntje Anna Stegenga,
gehuwde echtelieden, wonende te Britsum. Verkoopprijs € 108.500,-- Omschrijving: Het ijzeren woonschip, genaamd: ‘HILLEGIENA”, type Groninger zeetjalk, hebbende een mastdek, een voorpiek, slaapverblijven, badkamer, woonkamer, roef met kombuis, slaapverblijf in het achterschip en machinekamer en een waterverplaatsing van zesendertig vijfhonderd eenennegentig/duizendste kubieke meter (36,591 m3), voortbewogen door een motor van het merk Klockner Humbold Deutz, type F6M517,
motornummer 1230869, aangebracht op het vliegwielhuis aan stuurboordzijde, met een vermogen van vijfentachtig kilowatt (85 KW), het schip is gebouw te Waterhuizen in het jaar negentienhonderd zeven en heeft als brandmerk: 2634 B GRON 1951. Thuishaven: Leeuwarden.

Afbeeldingen


Omschrijving: Toesman 1907 ex Onderneming ex Hillegiena op 28-10-2015 te Gouda.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: Toesman 1907 ex Onderneming ex Hillegiena op 28-10-2015 te Gouda.
Collectie: Zee, T. van der (Teun)
Vervaardiger: Zee, Teun van der

Omschrijving: HILLEGIENA eind 2020 te Dokkum.
Collectie: -
Vervaardiger: Westerbeek, Willem Jan

Omschrijving: HILLEGIENA eind 2020 te Dokkum.
Collectie: -
Vervaardiger: Westerbeek, Willem Jan

Omschrijving: HILLEGIENA
Collectie: -
Vervaardiger: Westerbeek, Willem Jan