Inloggen
HILDA - ID 2832

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5150513
Nat. Official Number: 1155 Z LEID 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Gouwsluis, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1119
Launch Date: 1939-04-14
Delivery Date: 1939-05-12
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 3D70 (305x450)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 112.00 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14127 Cubic Feet
Bale: 13420 Cubic Feet
 
Length 1: 39.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.87 Meters Depth, moulded
Draught: 2.598 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1976
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 6 cil 325 Pk Caterpillar uit 1968.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-00-00 HILDA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Zoutman, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PERL

Date/Name Ship 1951-04-00 HILDA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Zoutman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PERL

Date/Name Ship 1953-00-00 HILDA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Zoutman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PERL

Date/Name Ship 1957-00-00 HILDA
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Eigenaar: Geert Zoutman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PERL

Date/Name Ship 1962-00-00 HILDA
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Geert Zoutman, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PERL

Date/Name Ship 1965-06-24 MEPPEL
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Frans & Carel Wilhelm Kuipers & Frans Albert Boersma, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PFXZ

Date/Name Ship 1973-00-00 MEPPEL
Manager: Warnes & Pack Ltd., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Warnes & Pack Ltd., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GSAT

Date/Name Ship 1977-01-00 MEPPEL
Manager: Harry Scrubert Franklin, Guernsey, Great Britain
Eigenaar: Harry Scrubert Franklin, Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain
Callsign: GSAT

Date/Name Ship 1983-00-00 MEPPEL
Manager: Harry Scrubert Franklin, Road Bay, Anguilla
Eigenaar: Harry Scrubert Franklin, Road Bay, Anguilla
Shareholder:
Homeport / Flag: Road Bay / Anguilla

Ship Events Data

1939-04-15: Algemeen Handelsblad 18-04-1939: Scheepsbouw. Op dezelfde werf had Zaterdag de te waterlating plaats van de motorkustboot „HILDA", van kapt. Zoutman van Delfzijl. Hierin zal geplaatst worden een 3 cyl. 180/195 P.K. "lndustrie"-Dieselmotor. Direct daarna werd de kiel gelegd voor een dito motorkustboot, welke ook voorzien zal worden van een 3 cyl. 180/195 P.K. „Industrie"-motor.
1939-05-15: Op 15-05-1939 als HILDA, zijnde een motorkustschip, groot 708.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 05-05-1939 no. 5968, liggende te Rotterdam, door A. Kraaijenbrink, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1155 Z LEID 1939 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.
1940-05-00: 09.05.1940 liggend te IJmuiden en uitgeweken naar Engeland. 16.05.1940 Ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Committee te London. 26.05.1940 In aanvaring met een onbekend vaartuig nabij Gravesend, geen noemenswaardige schade opgelopen. 26.05.1940 Vertrokken uit London naar Duinkerken via Sheerness en redde bij Operatie “Dynamo” tussen 27.05.1940 en 03.06.1940 835 geallieerde troepen uit Duinkerken. In dezelfde periode slaagden de “Hilda” erin om 1200 soldaten in kleine vaartuigen van het strand te slepen naar Engelse marine vaartuigen. 31.05.1940 Sleepte 6 motorboten en 2 reddingsboten over het kanaal naar La Panne. 01.06.1940 In de morgen,onder commando van de Engelse marinevaartuig “Keith” door Duitse luchtbombardementen aangevallen. Bij een tweede aanval wist de “Hilda’ de aanval te ontwijken door zig-zag te koersen maar de “Keith” werd wel beschadigd waarna alle geredde geallieerden van boord zijn gegaan verdeeld over diverse schepen t.w.d e passagier schepen “Scotia” 1922-3454 BRT en de toege snelde passagierschip “Brighton Queen” 1905-807 BRT en de te hulp gekomen “Hilda”. De “Hilda ärriveerde te Ramsgate om 530 personen te embarkeren. Later op de dag vertrokken naar Dover om op de rede te ankeren. Een magnetische mijn werd s’nachts door de Duiters gedropt achter het achterschip van de “Hilda”.
03.06.1940 Teruggekeerd naar Duinkerken met twee motorboten op sleeptouw om te zoeken naar eventuele troepen die nog niet geevacueerd zijn, doch zonder resultaat daarna teruggekeerd naar Ramsgate. 02.0111940 Ingezet als Balloon Barrage vessel te Newhaven tot 24-12-1940. 29.12.1940 Vertrokken uit Southampton naar Liverpool in ingezet als Balloon Barrage vessel. 31.03.1945 Tijdens de reis van Charlestown naar Barry met averij aan de motor te Hayle binnengelopen. 08.04.1945 Na reparaties aan de hoofdmotor reis naar Barry vervolgd. In 06.1945 terug aan de eigenaar.
1957-04-01: 01.04.1957 liggend te Faversham lek geraakt en door de lokale brandweerkorps schip leeggepompt.
1971-07-00: 28.07.1971 Tijdens de reis van Newburgfife naar Ipswich met een lading gravel in brand geraakt voor de kust van Norfolk, 10 mijl Oost van Lowestoft en verlaten door de bemanning. Tijdens het uitzenden van een mayday door kapitein Theodorus Revensburg moest hij dit staken omdat de vlammen hem daartoe dwongen om het stuurhuis te verlaten. De 3 koppige bemanning werd door een reddings helicopter gered. 29.07.1971 Door de Nederlandse kustvaarder “Agnes” 1949-391 BRT assistentie verleend aan de Engelse sleep cq blusboot “Sauria”1968-165 BRT die de brandende “Meppel” na blussen van de brand naar Harwich heeft gesleept. Het werd total loss verklaart en ter verkoop aangeboden. Verkocht aan Eastern Cladders & Painters Ltd. te Ipswich als “as is”. Hersteld en op 26.08.1973 proefvaart op de rivier de Orwell. En daarna direct verkocht.
De Tijd 29-07-1971. Drie man gered van Nederlandse kustvaarder. Londen, 29 juli — Een helikopter van de Britse luchtmacht heeft gisteravond drie bemanningsleden van de Nederlandse kustvaarder Meppel van boord gehaald nadat het schip veertig kilometer uit de kust van Lowestoft op ruwe zee in brand was geraakt. Een reddingsboot heeft het schip op sleeptouw genomen. Doordat een SOS-sein van de kapitein halverwege werd afgebroken, heeft er urenlang grote onzekerheid over het lot en de positie van de Meppel bestaan. De kustwacht van Great Yarmouth kreeg gistermiddag noodseinen binnen, waaruit. bleek dat het schip in brand stond en zinkende was. Voordat het radiocontact uitviel, gaf het schip als positie op vijftig mijl ten zuiden van het lichtschip Newarp. Een vliegtuig van de Britse luchtmacht speurde echter tevergeefs de zee af. Pas nadat meerdere verkenningsvliegtuigen waren opgestegen, kon het schip in de avond worden opgespoord. Vervolgens steeg een helikopter op om de schipbreukelingen op te pikken. De Meppel had een lading stenen aan boord en was onderweg van het Schotse Newburgh on Tay naar Ipswich. De kustvaarder die 250 ton meet, is eigendom van een familie in Meppel.
1974-00-00: 10.09.1974 met een gebroken krukas naar Ipswich gesleept en een niewe krukas geplaatst. 05.01.1976 wederom een gebroken krukas te Tilbury. 17.01.1976-17 door de “Rito” 1950-399 BRT (schip van dezelfde eigenaar) naar Ipswich gesleept. De “Rito”is de ex “Triton”van Rederij Beck uit Groningen. Te Ipswich is de Industrie vervangen door een in 1968 gebouwde Caterpillar 4 tew 6 cil.met een vermogen van 325 Pk.(de motor is afkomstig van het m.s.”Excesior”
1990-00-00: Final Fate:
Op 09.03.1990 van haar ankers geslagen en gestrand op Anguilla. 28.06.1990 vlotgebracht, naar zee gesleept en tot zinken gebracht in pos. 18.15.26. N – 63.06.05.W.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hilda 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Hilda'
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: Hilda 1939
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HILDA
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: Meppel 1939 ex Hilda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Under the flag of Anguilla, British West-Indies; photo: Castries, St. Lucia, May 6th, 1986.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Meppel 1939 ex Hilda.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Meppel 1939 ex Hilda on 21-01-1971.( in tow "Titan".)
Gemaakt door: Unknown