Inloggen
HIGHLANDER - ID 2831


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1894-01-08 / 1899-10-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Nat. Official Number: 3445 AMST 1893
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: East Boston
Launch Date: 1869-00-00
Delivery Date: 1869-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1286.00 Net tonnage
 
Length 1: 58.01 Meters Registered
Beam: 11.63 Meters Registered
Depth: 7.45 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1894
Datum agenda: 1894-01-08
Register nr: 0
Scheepsnaam: HIGHLANDER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Consul
Plaats: Duinkerken
Opmerkingen: voorlopige
1894-01-06, uitreiking78-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1893-12-13 HIGHLANDER
Manager: P.A. Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. Tiel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PBHC

Ship Events Data

1893-12-13: Sale/Verkoop
Te Duinkerken aangekocht voor US$ 8500. (L.C.H.)
1893-12-27: Sale/Verkoop
Zeilschip HIGHLANDER, 1286,9 ton, brandmerk 3445 Amst 1893.
Pieter Antonie Tiel, Amsterdam, werd op 27 december 1893 als eigenaar teboekgesteld. De koopprijs bedroeg GBP 1650; geen hypotheek (kadaster)
1895-05-14: Sold at auction
In Hamburg verkocht voor 24000 mark. (L.C.H.) Blijft in Nederlandse handen (zie zeebrief 11 september 1897)
1899-03-03: Put into Havana, leaking, en route Moblie / Dundee with sawn timber. (L.C.H.)
1899-03-04: NRC 040399
Rotterdam, 3 maart. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse schip HIGHLANDER, van Mobile naar Falmouth, lek te Havana binnengelopen.
1899-03-09: NRC 090399
Havana, 6 maart. Volgens rapport van de aflader van het Nederlandse schip HIGHLANDER, thans hier met schade binnen, is de lading bij Lloyd’s verzekerd. In het belang der assuradeuren is het, ten einde belangrijke onkosten te vermijden, raadzaam om de lading in een ander schip over te laden. Het schip moet lossen om te kunnen dokken en onderzocht te worden; vermoedelijk wordt het afgekeurd. De kosten van lossen, opslaan en weder inschepen der lading zijn zeer belangrijk.
1899-08-23: 1899.08.23
Arrived Port Tampa in tow from Havana. (L.C.H.)
1899-09-28: Damaged
Havana, 9 september 1999. Het Amerikaanse (opm: ex Nederlandse) barkschip HIGHLANDER, kapt. Hansen, dat 4 dezer hier van Tampa lek binnenkwam, is de 6e weder derwaarts vertrokken. (opm: zie NRC 090399)
1899-10-00: Condemned
1899
Declared constructive total loss. Sold to US Owners for use as a barge. (L.C.H.)
1904-00-00: Final Fate: Broken up

Broken up. (L.C.H.)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Overleden

De schepen van de kapitein

Kapitein Willem Bruin, (de broer van Gerrit Bruijn en Jacob Bruin) was in 1886-1887 gezagvoerder op de 290 tons brik “Elisabeth”, welk schip op de reede van Hellevoetsluis, met een lading hooi van Dordrecht bestemd voor Sunderland in de nacht van 9-10 april 1887 verbrandde. Hij voerde vervolgens in 1887-1892 het gezag over de bark “Gerhardus”, o.a. op een reis van Montevideo en terug via Pensacola, vanwaar hij 28 maart 1890 te Antwerpen aankwam. Beide schepen voeren voor rederij de Groof in Vlissingen. Na verkoop van de “Gerhardus” ging Willem Bruin varen voor rederij P.A.Thiel te Amsterdam, en wel van 1893 tot 18999 op het 1300 tons fregat “Highlander”, (o.a. februari 1897 van Buenos Aires naar Shipisland, Mississippi en vandaar met hout naar Amsterdam). En daarna voor dezelfde rederij op het 1845 tons stoomschip “Bestevaer”. Bij de verkoop in 1901 van dit schip verliet hij het zeemansleven052.

W..Bruin was in 1886 kapitein op de houten 3-mast schoener “Margaretha”, in 1857 als “Margareth”, gebouwd, 120 ton, varend voor De Groof & Co te Vlissingen052

W.Bruin was van 1887-1892 kapitein op de houten bark “Gerhardus”, in 1860 gebouwd door E.Manson te Newbury, Mass, USA onder de naam “Gerhard”, 909 nrt. Het schip werd in september 1887 te Bremen aangekocht door rederij De Groof & Co te Vlissingen, die de naam wijzigde in “Gerhardus”052.

Kapitein W.Bruin was van 1886-1887 gezagvoerder op de houten brik “Elisabeth”, gebouwd in 1873 te Abö, 290 ton, varend voor de Groof & Co te Vlissingen. Het schip ging in 1887 door brand op de rede van Hellevoetsluis verloren025.

Hij was van 1893-1899 kapitein op het houten fregat “Highlander”, gebouwd in 1868 door T.Hull, Boston, Mass, USA, 1286 ton , varend voor reder P.A.Thiel te Amsterdam. Het schip werd in 1899 (vermoedelijk in Havanna) afgekeurd en verkocht025 en 052.

Hij voer van 1899 t/m 1901

Bouma025 vermeldt W.Bruyn als gezagvoerder gedurende:

  • 1893 t/m 1899 van het fregat “Highlander”, gebouwd in 1869 te East Boston, 1286 ton o.m., varend voor J.A.Tiel te Amsterdam. Het schip werd in 1899 te Havana afgekeurd.

 

“Op 9 april 1887 lag Willem Bruijn met zijn “Elisabeth” op de rede van Hellevoetsluis. Zij zou een lading hooi en stro in pakken van Dordrecht naar Sunderland brengen. Plotseling werd er brandalarm gegeven; de lading was door broei gaan branden. De marine zond 100 man met blusmateriaal naar de spoedig fel brandende brik. Desondanks brandde zij geheel uit en zonk”.

Toen de “Highlander” in 1899 werd afgekeurd stapte over op het stoomschip “Bestevaer” van de rederij De Groof in Vlissingen. Willem overleed in 1907 op de leeftijd van 65 jaar

Uit. “Vlielandse zeelieden op Vlissingse schepen ofwel De relatie tussen een Vlissingse rederij en een Vlielandse zeemansfamilie” door Siep Zeeman. Spiegel der Zeilvaart, nr. 7:34-37, 1985

Overige bijzonderheden

Provinciale Groningers Courant 03 mei 1895

Hamburg, 30 april. Het Nederlandse barkschip HIGHLANDER, groot 1286 ton, gebouwd in 1869, zal op 14 mei alhier publiekelijk verkocht worden

 

Provinciaal Groninger Courant 17 december 1895

Pensacola, 28 november. Het Nederlandse schip (opm: fregat) HIGHLANDER, kapt. W. Bruyn, naar Buenos Ayres bestemd, is gisteren bij het naar buiten gaan aan de grond geraakt, doch door twee schepen weder vlotgebracht. Het heeft de reis voortgezet.

 

NRC 04 maart 1899

Rotterdam, 3 maart. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse schip HIGHLANDER, van Mobile naar Falmouth, lek te Havana binnengelopen.

 

NRC 08 maart 1899

Rotterdam, 7 maart. Volgens bij Lloyd’s ontvangen telegram uit Havana hebben de experten aanbevolen de lading uit het aldaar lek binnengelopen Nederlandse schip HIGHLANDER, kaptein W. Bruyn, te lossen en het schip in het droogdok te plaatsen tot instelling van een nader onderzoek

 

NRC 09 maart 1899

Havana, 6 maart. Volgens rapport van de aflader van het Nederlandse schip HIGHLANDER, thans hier met schade binnen, is de lading bij Lloyd’s verzekerd. In het belang der assuradeuren is het, ten einde belangrijke onkosten te vermijden, raadzaam om de lading in een ander schip over te laden. Het schip moet lossen om te kunnen dokken en onderzocht te worden; vermoedelijk wordt het afgekeurd. De kosten van lossen, opslaan en weder inschepen der lading zijn zeer belangrijk. (opm: inderdaad constructive total loss verklaard; verkocht aan Amerikanen en nog enkele jaren gebruikt als lichter, (zie ook NRC 280999)

 

NRC 04 april 1899

Havana, 17 maart. De lading van het schip HIGHLANDER, kapt Bruin, van Mobile naar Falmouth, hier lek binnengelopen, is voor GBP 1400 verkocht.

 

NRC 28 september 1899

Havana, 9 september. Het Amerikaanse (opm: ex-Nederlandse) barkschip HIGHLANDER, kapt. Hansen, dat 4 dezer hier van Tampa lek binnenkwam, is de 6e weder derwaarts vertrokken. (opm: zie NRC 090399)

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Bruin/Bruyn, Willem

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten