Inloggen
HERTA - ID 2824

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5149631
Nat. Official Number: 2734 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf Gebr. Coops, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 202
Launch Date: 1952-06-26
Delivery Date: 1952-08-21
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3519 Type 4VD6A (280x400) 330 rpm
Speed in knots: 8
 
Gross Tonnage: 296.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 184.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18500 Cubic Feet
Bale: 17100 Cubic Feet
 
Length 1: 43.01 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.94 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.77 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-08-21 HERTA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Mooij, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PERM

Date/Name Ship 1972-04-24 PANAGIA TINOY
Manager: Panagotis Andriandy, Tinos, Greece
Eigenaar: Panagotis Andriandy, Tinos, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Tinos / Greece
Callsign: SVJW
Additional info: Hfl. 75.000,--

Date/Name Ship 1975-08-00 GRAZIELLA
Manager: M. Paraschis, Piraeus, Greece
Eigenaar: M. Paraschis, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3670

Date/Name Ship 1980-00-00 GRAZIELLA
Manager: Coronation Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Eigenaar: Coronation Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3670

Date/Name Ship 1984-00-00 GRAZIELLA
Manager: Italy
Eigenaar: Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Italy
Callsign: ILYE

Ship Events Data

1952-08-15: Op 15-08-1952 als "HERTA", zijnde een motorschip, metende 808.35 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8845 d.d. 07-08-1952, liggende te Hoogezand, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2734 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op verhoogd achterdek, 5.46 m. uit hekplaat, 1.30 m. uit de lengteas en 1.48 m. uit dek.
1952-08-22: Nieuwsblad van het Noorden 22-08-1952: Proefvaart m.s. HERTA. Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Herta, dat werd gebouwd bij de scheepswerf Gebr. Coops te Hoogezand voor rekening van de heer J. Mooy te Groningen. De Herta is van het gladdektype, meet 405 ton d.w. (295,83 b.r.t. en 183,64 n.r.t.) en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 43 m., lengte tussen de 1.1. 39.39 m.. breedte 6,90 m. en holte 3,10 rti. De beladen diepgang is 2,83 m. De voortstuwing geschiedt door een 200 P.K. 4 tact motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 9 mijl. In de machinekamer is een 18 P.K. hulpmotor geplaatst. De ruiminhoud bedraagt 18500 cft. grainspace en 17.100 cft. balespace. De bunkercapaciteit is: olie 16 ton, waterballast 110 ton en drinkwater 5 ton. De Herta is gebouwd onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart (met speciaal certificaat voor de houtvaart.) Het schip zal ledig naar Antwerpen vertrekken om daar kali te laden voor Zweden.
1954-04-10: NvhN 10-04-1954: Kustvaarder Herta aangevaren. De 296 ton metende kustvaarder HERTA, waarvan de heer J. Mooy uit Groningen kapitein-eigenaar is, heeft vanmorgen een aanvaring gehad in de haven van Wexford ten Zuiden van Dublin. Het Nederlandse m.s. Prina liep de haven binnen en kwam door nog onbekende oorzaak in botsing met de daar liggende HERTA. Er ontstond een deuk in het achterschip van de HERTA, maar vandaag zal deze coaster nog uit Wexford kunnen vertrekken. Het Groninger schip had een lading fosfaat aan boord.
1959-10-17: NvhN 19.10.1959: Het te Groningen thuisbehorende motorschip HERTA van kapitein-eigenaar J. Mooy, kreeg zaterdagavond (17 okt.) ter hoogte van Borkum lichtschip met ernstige motorschade te kampen. Het schip moest zelfs voor anker gaan en er moest sleepbootassistentie worden gevraagd. Omstreeks middernacht is de sleepboot WATERGEUS van de rederij Wagenborg uit Delfzijl uitgevaren. De WATERGEUS wist de coaster in de loop van de morgen de haven van Delfzijl binnen te brengen. Inmiddels was de wind tot stormachtig aangewakkerd. De HERTA, die 350 ton d.w. meet, was met 110 stander gezaagd hout onderweg van Karlskrona naar Weymouth in Engeland. De motorschade zal in Delfzijl hersteld worden.
1960-02-29: Leeuwarder Courant 29-02-1960: Groninger coaster gestrand in de Grote Belt. De 296 ton metende Groninger kustvaarder „HERTA" is zaterdag in een dichte mist gestrand bij het eiland Romsjö in de Grote Belt (Denemarken). De voorpiek en ruim van het schip maken water. Het schip, dat op weg was van Frederikssund in Denemarken naar Engeland, is vanmorgen vlotgetrokken nadat een deel van de lading in twee aken was overgeladen. Het schip is voor reparatie naar Nyborg gesleept.
1961-04-20: NvhN 20-04-1961: Inspecteur voor de Scheepvaart: De stranding van de Groninger kustvaarder HERTA (295 brt) op 27 febr. 1960 bij het Deense eilandje Romsö is volgens de Inspecteur van de Scheepvaart te wijten aan een beoordelingsfout van de kapitein. Hij heeft de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam, die de stranding gisteren behandelde, voorgesteld de kapitein J. M. uit Groningen wel schuldig te verklaren, doch wat de strafmaat betreft te volstaan met een berisping. De 24 jarige stuurman A. S. uit Hem bij Venhuizen (N.-H.) achtte te Inspecteur van de Scheepvaart niet schuldig. De HERTA op 27 februari 1960 op weg van Frederikssund naar Skaelskör. Het zicht was slecht, waardoor de stuurman, die de wacht had, een boei miste een verder voer op gegist bestek. De kapitein vervolgde deze koers nadat hij de wacht had overgenomen. Korte tijd later liep het schip in de Grote Belt aan de grond. Het liep aanzienlijke bodemschade op en maakte veel water. De inspecteur van de Scheepvaart die rekening hield met de staat van dienst van de kapitein-eigenaar had niet de indruk dat M. zich schuldig heeft gemaakt aan een zorgeloze navigatie. Maar wel maakte hij een beoordelingsfout door met volle kracht de reis op een gegist bestek voort te zetten. „De kapitein had na het overnemen van de wacht moeten loden", meende de inspecteur, die ook van mening was dat men te weinig rekening heeft gehouden met de sterkte van de stroom in de Grote Belt. De Raad voor de Scheepvaart zal schriftelijk uitspraak doen.
1965-11-25: Limburgs Dagblad 15-11-1965: De Nederlandse kustvaarder „HERTA". 295 brt, is voor de westkust van Engeland aan de grond gelopen. De kapitein heeft om reddingboothulp gevraagd. Een reddingboot en een helikopter zijn inmiddels uit Lytham vertrokken. De kustvaarder is eigendom van J. Mooy in Groningen. Het schip was geladen met schelpen, onderweg naar Preston. Aan boord van de „HERTA" bevinden zich vijf mensen.
1972-05-06: N.v.h.N. 06-05-1972: Herta verkocht. De heer J. Mooy te Groningen heeft zijn motorkustvaartuig Herta naar Griekenland verkocht. Het schip behoort tot het gladdek-type en werd in 1952 gebouwd bij de NV Scheepswerf Gebr.Coops te Hoogezand Het draagvermogen van 400 ton bij 296 bruto register ton en het is voorzien van een 195 pk Industrie-dieselmotor.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: De tewaterlating van de Herta op 26 juni 1952.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: De Herta kort na de tewaterlating op 26 juni 1952 bij Scheepswerf Coops in Hoogezand.
Gemaakt door: Fotobedrijf Piet Boonstra, Groningen
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Herta 1952.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Herta'
Gemaakt door: Sherlock, F.G.

Omschrijving: Herta 1952
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Panagia Tinou ex Herta 1952 in 04.1972 at the Niestern Shipyard at Groningen just renamed after being handed over
Gemaakt door: Unknown