Inloggen
HERO - ID 2820

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1931
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1473 Z GRON 1931
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: G. Pattje C.V., Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 146
Delivery Date: 1931-06-08
Technical Data

Gross Tonnage: 168.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 91.00 Net tonnage
Deadweight: 200.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11300 Cubic Feet
 
Length 1: 32.30 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.12 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.76 Meters Depth, moulded
Draught: 2.15 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 1934-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe motor ingebouwd: 4tew 4 cil 160 Pk Industrie Type (250x350)

Ship History Data

Date/Name Ship 1931-06-08 HERO
Manager: Roelof Jansen, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Roelof Jansen, Zwolle, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Callsign: PBDN

Date/Name Ship 1932-10-12 HERO
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwolle / Netherlands
Callsign: PBDN

Date/Name Ship 1933-07-01 TITIA
Manager: Joost van Noorloos, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Joost van Noorloos, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHZR

Date/Name Ship 1935-04-01 TITIA
Manager: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Veenkoloniale Bank voor Hypotheek en Scheepsverband N.V., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PHZR

Date/Name Ship 1935-05-14 KLAZINA
Manager: Albert Wolthuis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Albert Wolthuis, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFJN

Date/Name Ship 1940-04-01 PALLIETER
Manager: F. Verschueren & Cie. N.V., Antwerp, Belgium
Eigenaar: F. Verschueren & Cie. N.V., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Ship Events Data

1931-05-09: Op 09-05-1931, als HERO, zijnde een motorschip, groot 476.91 m3, liggende te Westerbroek, door H. Mulder, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Roelf Jansen, schipper te Zwolle, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1473 Z GRON 1931 op het achterschip achterkant achtererft stuurboordzijde.
1931-06-09: NvhN 10-06-1931: Gisteren vond op de Eems de proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „HERO", gebouwd op de werf van de fa. G. Pattje te Westerbroek voor rekening van kapt. R. Jansen te Zwolle, onder toezicht van de Scheepvaart Inspectie voor de Wad- en Sundvaart. Dit schip is groot netto 258.84 M 3. en bruto 476.91 M 3. en heeft de volgende afmetingen: lengte 32.28 M., breedte 6.19 M. en holte 2.13 M. Het is voorzien van een 108 p.k. Bub motor, waarmee een snelheid werd behaald van ruim 8 mijl. Op het mastdek bevindt zich voor het laden en lossen een Newway motordeklier met een 5 p.k. motor. Na afloop van de proefvaart werd het schip zeer ten genoegen overgenomen.
1933-07-00: De Eemsbode 28.07.1933: Gistermorgen vertrok van Delfzijl het motorschip 'Titia', kapitein Noorloos, welk schip door genoemde kapitein werd aangekocht van de Veenkoloniale Bank te Sappemeer. De 'Titia' ex 'Hero', vroeger bevaren door kapitein Jansen, is thans met pannen beladen, bestemd voor Berlijn.
1941-02-01: Final Fate:
Op 12-05-1940 vertrek van London naar Rouen en arriveert aldaar op 21 mei. Hier wordt het schip onrechtmatig 17 dagen vastgehouden door de Franse autoriteiten .
Op 6 juni mag het schip pas vertrekken, en stevent direct koers Engeland waar het het op 9 juni te Plymouth arriveert. En vanaf dan wordt het schip ingezet in de schrootdienst van Dublin naar Ardrossan(Clyde). Op 01-02-1941 verlaten door de bemanning in stormweer. De lading was gaan schuiven in het slechte weer, het scheepje kreeg gedurende de middag steeds meer slagzij en zakte langzaam weg over bakboord en rond 19.00 uur komt het scheepje niet meer recht. De lading schroot heeft inmiddels door het beuken op de zijwanden lekkage veroorzaakt. Eerst kunnen de pompen het water nog de baas, maar als er om 21.00 een enorm zware zee over de “Pallieter” slaat, komt het schip helemaal op z`n zij te liggen. Met de kleine radiozender worden noodsignalen uitgezonden want de toestand is inmiddels hopeloos. Het is een stikdonkere nacht en weinig schepen zijn buitengaats. Een half uur later ziet men een zwak licht in de duisternis. Vanaf de “Pallieter” wordt geflitst met de lamp en weldra verschijnt de sloop HMS Rosemary(L-14) aan lijzijde. Op de coaster stroomt het water reeds de machinekamer binnen. De kleine sloep wordt overboord gezet en de mensen gaan snel van boord en worden om enkele ogenblikken later aan boord te worden genomen van de Rosemary, op 3 februari worden ze te Cardiff aan land gebracht . Bij dageraad zijn sleepboten op zoek gegaan naar het gekapseisde scheepje, maar vonden niets. De voormalige “Hero” was verdwenen in de Ierse zee in pos. 55°15 “NB - 05°18”WL. Het schip was op 31 januari vertrokken van Dublin naar Ardrossan met een lading schroot.

Afbeeldingen


Omschrijving: 'Klazina' (ex 'Hero')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: 'Klazina' ex 'Hero' (bj 1931)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Klazina 1931 ex Hero
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Klazina 1931 ex Hero
Gemaakt door: Unknown