Inloggen
HERMES - ID 2815

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5149148
Nat. Official Number: 9759 Z ROTT 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 315
Launch Date: 1956-09-29
Delivery Date: 1956-12-01
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4046 Type 8D70 (305x460) 350rpm.
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 284.00 Net tonnage
Deadweight: 880.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 47000 Cubic Feet
Bale: 43000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1969
Type: Rebuilt
Omschrijving: Door Scheepswerf en Reparatiebedrijf De Groot & van Vliet met de 'Hada II' (stuurboord casco) samengebouwd met een tussensectie tot zwaar transportcatamaran. GRT 1.457, NRT 713, TDW 1.900, L 56,63, B 20,71, H 3,26, Dg 4,09. Bediening van motoren en roeren vanaf het SB gedeelte van het schip.

Datum 00-00-1983
Type: Rebuilt
Omschrijving: Omgebouwd tot diving maintenance supports voor offshore installations.

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-12-01 HERMES
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Hermes', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder: Reint Kunst & Henderika Kunst-Hylkema
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PERA

Date/Name Ship 1969-06-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gloria Navigation Line Co., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5LEN
Additional info: Nieuw IMO nummer: 7006754

Date/Name Ship 1970-00-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gloria Navigation Line Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Date/Name Ship 1977-00-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gloria Navigation Line Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Date/Name Ship 1983-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: A. van den Adel (Tecnosub)
Eigenaar: Atlantic Inc. Offshore Service & Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Date/Name Ship 1989-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Ship Events Data

1956-10-04: NvhN 04-10-1956: M.s. Hermes voor Groninger reder te water gelaten. Dezer dagen is van een der hellingen van de N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot en Van Vliet te Slikkerveer het zeemotorschip Hermes te water gelaten. De Hermes, een zusterschip van het juist door dezelfde werf afgeleverde ms. Brinda. is in aanbouw voor mevr. H. Kunst-Hylkema te Groningen en de heer R. Kunst te Rotterdam. De doop is verricht door mevr. Kunst-Bonninga.
1956-11-26: Op 26-11-1956 als "HERMES", zijnde een motorvrachtschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10424 d.d. 16-11-1956, liggende te Slikkerveer, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 9759 Z ROTT 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterste dekhuis, 3.50 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.
1969-06-00: In 06-1969 verbouwd bij NV.Scheepsbouwwerf De Groot & Van Vliet te Slikkeveer tot een zware lading en duikschip voor offshore werkzaamheden door samenvoeging met de “HERMES” 1956-499 BRT een zusterschip en gebouwd onder Bnr:315 van bovengenoemde werf. De vaartuigen hebben dezelfde hoofdafmetingen: het ene,de “Hermes”,was voorzien van een lange bak,terwijl het andere, de “Hada II”geen lange bak had. Voorts waren ze volgens de zelfde lijntekening gebouwd. Nadat beide schepen eerst afzonderlijk gereed waren gemaakt werden ze d.m.v. een van te voren klaargemaakte sectie aan elkaar gekoppeld. Deze sectie strekt zich uit over een lengte van meer dan de halve scheepslengte verticaal gezien vanaf het vlak tot aan het dek. Hieruit blijkt dus het verschil met een catamaran waarbij het platform dat beide scheepsdelen verbindt boven water blijft. Deze tussensectie is tevens geschikt gemaakt voor waterballasttanks. Het ligt voor de hand dat veel aandacht besteed werd aan de dwarsscheepse sterkte van het nieuw gevormde schip. Vervolgens werd een mast geplaatst op de tussengevoegde sectie die gesteund wordt door 2 van pijp geconstrueerde schoorpalen die op het SB schip bevestigd zijn. De aan deze mast bevestigde zware spier heeft een hijsvermogen van 300 ton. Voor het hijsen en toppen heeft men op het platform tussen mast en schoorpalen een elektrisch gedreven lier geïnstalleerd met 2 trommels. Voor het hijsen en toppen van de spier wordt gebruik gemaakt van 8-schijfsblokken.Hierdoor is de hijssnelheid niet groot hetgeen ook niet nodig is daar men tijdens het laden ook waterballast moet verpompen. Verder zijn er 3 geilieren geplaatst. Twee hiervan worden benut voor de zware spier terwijl de derde dient voor het vasthouden van de last. Het gehele laadgerei is geleverd door Van Dijk’s Scheepsuitrustingen te Rotterdam. De ruimte onder het lierplatform wordt benut als dekhuis waarin een diesel-generatorset is geplaatst voor het leveren van de benodigde energie voor aandrijving van de lieren. De voortstuwing geschiedt door de bestaande hoofdmotoren,die echter nu vanuit een stuurhut (n.l. het SB schip) op afstand wordt bediend. Zo ook de roeren van beide schepen.Het deadweight van het schip is thans 1900 ton.
1982-10-20: Aan de grond gelopen ten zuiden van Valencia nadat haar anker in zwaar weer was gaan krabben. Het beschadigde schip werd in gestrande toestand verkocht, door de nieuwe eigenaren op 8 november 1982 vlotgebracht, wegens lekken weer aan de grond gezet. Op 16 november weer vlotgebracht, te Valencia in het droogdok dichtgemaakt en naar Cartagena gebracht, waar ze op 6 december arriveerde. Hersteld, herdoopt en in 1983 weer in de vaart.
1993-07-01: Final Fate:
Te Amsterdam aangekomen en gesloopt op het oude ADM terrein.

Afbeeldingen


Omschrijving: HERMES
Gemaakt door: Onbekend **

Omschrijving: HERMES
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GLORIA SIDERUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GLORIA SIDERUM
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: MULTI SERVICE 300
Gemaakt door: Unknown