Inloggen
HERMAN BUISMAN - ID 2809

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: American Bureau of Shipping (AB)
IMO nummer: 5148900
Nat. Official Number: 3368 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Voorwaarts' v/h. E.J. Hijlkema, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 169
Launch Date: 1955-08-25
Delivery Date: 1955-10-05
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3563 Type 6VD6A (280x400) 333rpm
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 195.00 Net tonnage
Deadweight: 492.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25200 Cubic Feet
Bale: 23400 Cubic Feet
 
Length 1: 50.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.95 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.13 Meters Depth, moulded
Draught: 2.871 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1966
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij Scheepswerf de Groot & Van Vliet omgebouwd tot vloeibaar-gastanker met twee horizontale cylinders

Datum 00-00-1985
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Door het verwijderen van de tanks, weer omgebouwd tot drogelading schip

Ship History Data

Date/Name Ship 1955-09-29 HERMAN BUISMAN
Manager: W.F. Kampman's Bevrachtings- & Controlebedrijf, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Kustvaartonderneming 'Zwartsluis', Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Shareholder: N.V. R. Buisman's Koninklijke Fabriek van Gebrande Suikerpoeder
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PERI

Date/Name Ship 1966-03-01 DIAMANT
Manager: Antilles-Gaz S.A., Le Havre, France
Eigenaar: Antilles-Gaz S.A., Le Havre, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Le Havre / France
Callsign: FTXJ

Date/Name Ship 1967-02-00 DIAMANT
Manager: Antilles-Gaz S.A., Fort de France (Martinique), Martinique
Eigenaar: Antilles-Gaz S.A., Fort de France (Martinique), Martinique
Shareholder:
Homeport / Flag: Fort de France (Martinique) / Martinique
Callsign: FTXJ

Date/Name Ship 1973-00-00 CARIBE 11
Manager: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO8163

Date/Name Ship 1981-00-00 CARIBE 11
Manager: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: HIRU

Date/Name Ship 1984-09-00 RUTHY
Manager: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Gasiland Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Portsmouth (Dominica) / Dominica
Callsign: HIRU

Ship Events Data

1955-08-26: NvhN 26-08-1955: Tewaterlating m.s. HERMAN BUISMAN. Bij de scheepswerf „Voorwaarts" v/h. E. J. Hijlkema te Hoogezand werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Herman Buisman, dat wordt gebouwd voor rekening van de N.V Kustvaart Verkeer te Zwartsluis. De Herman Buisman is van het gladdektype, meet 500 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 50.04 m.. lengten tussen de loodlijnen 46.04 m., breedte 7.90 m. en holte 3.12 m. De beladen diepgang bedraagt plm 3 meter. De voortstuwing zal geschieden door een 300 pk. motor, terwijl tevens in de machinekamer één hulpmotor van 20 p.k. zal worden opgesteld. De bouw geschiedt onder toezicht van American Bureau of Shipping en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart met houtvaartcertificaat. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 900 ton d.w. voor rekening van rederij James en Co. te Rotterdam. Dit schip zal worden uitgerust met een 650 p.k. motor.
1955-09-30: Op 30-09-1955 als "HERMAN BUISMAN", zijnde een motorschip, metende 1132.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9994 d.d. 28-09-1955, liggende te Martenshoek, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3368 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in zijkant dekhuis op verhoogd achterdek, 2.85 m. uit hekplaat, 2.00 m. uit de lengteas en 1.44 m. uit dek.
1955-10-06: NvhN 06-10-1955: Proefvaart m.s. HERMAN BUISMAN. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Herman Buisman, dat bij de Scheepswerf Voorwaarts v/h. E. J. Hijlkema te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de N.V. Buisman's Kon. Fabriek van Gebrande Suikerpoeder te Zwartsluis. De Herman Buisman is van het gladdektype, meet 510 ton d.w. en is uitgerust met een 300 pk. motor, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ongeveer 10 knoop. De bouw geschiedde onder toezicht van American Bureau of Shipping en Scheepvaartinspectie voor de Atlantische vaart met houtvaartcertificaat. De Herman Buisman is een zusterschip van de Roelof Buisman
1964-09-17: Gestrand in het Oostgat tussen Westkapelle en Zoutelande. Ze was in ballast onderweg van Gent naar Zaandam. Vlotgetrokken door de sleepboot 'Jacob van Heemskerk' en naar Vlissingen gesleept.
Uit PZC van vrijdag 18-09-1964: Kustvaarder vastgelopen bij Zoutelande. Naar Vlissingen voor onderzoek. De Nederlandse kustvaarder “HERMAN BUISMAN” van 400 brt. Is in de nacht van woensdag op donderdag bij slecht weer vastgelopen op een basalten strekdam bij Zoutelande. Het schip is donderdagmorgen vlotgetrokken door de “Jacob van Heemskerck” en achterstevoren naar de buitenhaven van Vlissingen gesleept. Vanmorgen -vrijdag- zou het schip, dat onder meer een lek had in de dieptanks, bij de N.V. Kon. Mij “De Schelde” in het Vlissingse dok worden onderzocht. De “Herman Buisman” was leeg op weg van Gent naar Zaandam en had als thuishaven Zwartsluis. Omstreeks half één s’nachts liep het schip van kapitein A. Witteveen vast. De zeesleper de “Jacob van Heemskerck” van Wijsmuller uit IJmuiden trok de kustvaarder donderdagmorgen omstreeks kwart voor elf vlot en bracht het schip over naar de Vlissingse buitenhaven, waar de sleep tegen één uur arriveerde.
1988-01-16: Final Fate:
Tijdens een reis van Barahona (Dom.) naar San Pedro de Macoris (Dom.) bij San Pedro de Macoris gestrand met een lading van 450 ton gips en op 17 januari in ondiep water gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart en oplevering op 5 okt. 1955
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: HERMAN BUISMAN met in de schoorsteen het logo van de Fred Olsen Line (charter)
Gemaakt door: World Ship Photo Library

Omschrijving: De HERMAN BUISMAN op de helling bij Scheepswerf Van Goor & Spiekman te Zwartsluis (foto omstreeks 1960)
Gemaakt door: Onbekend **
Onderwerp: Werf

Omschrijving: HERMAN BUISMAN in 12-1963 te Odense.
Gemaakt door: Hasselstrøms Foto
Onderwerp: Kade

Omschrijving: De HERMAN BUISMAN te Par (UK).
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: de HERMAN BUISMAN gestrand bij Zoutelande op 17-09-1964.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: HERMAN BUISMAN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Logo's op de HERMAN BUISMAN.