Inloggen
HENRY DENNY - ID 2796

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1952
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5314078
Nat. Official Number: 2764 Z GRON 1952
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 4 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 255
Launch Date: 1952-07-09
Delivery Date: 1952-10-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1444 Type TMAS278 (270x500)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 675.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33304 Cubic Feet
Bale: 30725 Cubic Feet
 
Length 1: 53.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.53 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.85 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1952-10-28 HENRY DENNY
Manager: Hendrik Pinkster, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij H. Pinkster, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Hendrik Pinkster, Jan Niestern (9.12.54 N.V. Scheepswerf 'De Waal'), H.P. Kuiper (9.12.54 N.V. Zeevaartmij 'Hoornsche Diep')
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEQX
Additional info: Aanv. CARINA (Kustvaart 'Unie')

Date/Name Ship 1959-12-23 SARDAR PATEL
Manager: Sardar Bhagayat Sakakiri Shipping Mandal Ltd., Bombay, India
Eigenaar: Sardar Bhagayat Sakakiri Shipping Mandal Ltd., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF
Additional info: £ 73.500,--

Date/Name Ship 1963-02-21 JAI VAKRANGL
Manager: East India Tankers & Shipping Ltd., Bombay, India
Eigenaar: East India Tankers & Shipping Ltd., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1967-04-00 UNICOASTER
Manager: Universal Shipping & Coastal Trading Pvt Ltd., Bombay, India
Eigenaar: Universal Shipping & Coastal Trading Pvt Ltd., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1968-05-00 PADMAVATI
Manager: Seven Seas Shipping Co. Pvt. Ltd., Bombay, India
Eigenaar: Seven Seas Shipping Co. Pvt. Ltd., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1972-00-00 SHREEKANT
Manager: Seven Seas Shipping Co. Pvt. Ltd., Bombay, India
Eigenaar: Seven Seas Shipping Co. Pvt. Ltd., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1974-00-00 SHREEKANT
Manager: Ravindra Shippers, Bombay, India
Eigenaar: Ravindra Shippers, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1976-00-00 SHREEKANT
Manager: John F. Fidele & Co., Bombay, India
Eigenaar: John F. Fidele & Co., Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Date/Name Ship 1977-00-00 SHREEKANT
Manager: Tayebbhai Mohamedbhai en Husseinibhai Mohamedbhai, Bombay, India
Eigenaar: Tayebbhai Mohamedbhai en Husseinibhai Mohamedbhai, Bombay, India
Shareholder:
Homeport / Flag: Bombay / India
Callsign: VWPF

Ship Events Data

1952-00-00: In 1952 met de bouw aangevangen in opdracht van de N.V. Kustvaart Unie (K. Eefting), Groningen. Te water als "Carina".
1952-07-10: NvhN 10-07-1952: Tewaterlating m.s. Carina.
Bij de N.V. Scheepsbouw Unie aan het Winschoterdiep te Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Carina, dat wordt gebouwd voor rekening van Kustvaart Unie N.V. te Groningen. De Carina is van het raised quaterdecktype, meet 675 ton d.w. (499 Brt) en heeft de volgende afmetingen: lengte, over alles 53 m.. lengte l.l.. 47.50 m. breedte 8.23 m. en holte 3.45/4.45 m- De voortstuwing zal geschieden door een 550 pk. motor, terwijl voorts in de machinekamer twee hulpmotoren van 20 pk. zullen worden geplaatst. De verdere uitrusting zal bestaan uit 2 rnasten met twee laadbomen met een hijsvermogen van drie ton, waarvan een zal kunnen worden ingericht voor een hijsvermogen van tien ton, Bodewes lieren, radiotelefonie, echolood, peilinrichting,. centrale verwarming, electrische installatie van 110 volt, enz. Aan dek zullen drie hulpmotoren van 12 tot 16 pk. worden opgesteld. Het schip wordt gebouwd onder klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart (met speciaal certificaat voor de houtvaart voor diep afladen.) Op de vrij gekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdecktype, groot 675 ton voor rekening van de firma Harm Fokkens te Naarden.
1952-10-25: Op 25-10-1952 als "HENRY DENNY" zijnde een motorschip, metende 1412.22 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8926 d.d. 23-10-1952, liggende te Groningen, door AS.Kraaijema, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 2764 Z GRON 1952 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.75 m. uit hekplaat, 2.20 m. uit de lengteas en 1.47 m. uit dek.
1952-10-29: NvhN 29-10-1952: Proefvaart m.s. Henry Denny.Op de Eems heeft de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Henry Denny, dat bij de N.V. Scheepsbouw Unie aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de rederij H. Pinkster te Dublin. Aanvankelijk was dit schip besteld door de Kustvaart Unie N.V. te Groningen. Het werd onder de naam Carina te water gelaten en later overgedragen aan bovengenoemde rederij, die het schip de naam Henry Denny gaf. De Henry Denny meet 600 ton d.w. en is uitgerust met een 350 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 11 mijl. De Henry Denny is omgebouwd tot koelschip en is volledig ingericht voor vers vleesvervoer. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Het schip zal in ballast naar lerland vertrekken.
1957-12-00: Op 08.12.1957 bij het verlaten van Dublin met een lading vlees met bestemming Bilbao na 12 vaaruren teruggekeerd i.v.m. olie lekkage op de schroefas afdichting. Op 14.12.1957, na reparatie, reis vervolg.
1959-04-00: Op 17.04.1959 te Vestmann Islands aangekomen nadat het schip 2 dagen in een zeer zware storm, op 140 mijl van Reykjavik, zware schade heeft opgelopen door de ruwe zeeen. Er is een Mayday uitgegeven. Zowel vanuit de lucht als door een reddingsboot is hulp geboden. In het hele achterschip en het stuurhuis is zeewater naar binnen gedrongen. 29.04.1959 gesleept te Reykjavik aangekomen en aldaar op een helling getrokken voor bodemschade inspectie en reparatie roer en hoofdmotor. Tevens de waterschade in stuurhuis en accomodaties verholpen.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: HENRY DENNY op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HENRY DENNY
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: HENRY DENNY
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto