Inloggen
HENRICA - ID 2788


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1948
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5338660
Nat. Official Number: 2368 Z GRON 1948
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven (Scheepsbouw en Machinefabriek), Westerbroek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 710
Launch Date: 1948-03-24
Delivery Date: 1948-06-15
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10034 Type ED (290x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 461.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 212.00 Net tonnage
Deadweight: 680.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 42000 Cubic Feet
Bale: 39000 Cubic Feet
 
Length 1: 52.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 48.67 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.66 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.99 Meters Depth, moulded
Draught: 3.46 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1948-06-15 HENRICA
Manager: Hammerstein's Reederijbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rotterdamsche Zee- en Kustreederij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEQV

Date/Name Ship 1952-03-00 HENRICA
Manager: Rotterdamsche Kustvaart Centrale N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rotterdamsche Zee- en Kustreederij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEQV

Date/Name Ship 1960-03-19 SAFINA-E-GWADUR
Manager: Pan-Islamic SS Co. Ltd., Karachi, Pakistan
Eigenaar: Pan-Islamic SS Co. Ltd., Karachi, Pakistan
Shareholder:
Homeport / Flag: Karachi / Pakistan
Callsign: AQLT

Date/Name Ship 1961-12-00 STAR ALTAIR
Manager: Star Shipping Line Ltd., Karachi, Pakistan
Eigenaar: Star Shipping Line Ltd., Karachi, Pakistan
Shareholder:
Homeport / Flag: Karachi / Pakistan
Callsign: AQLT

Ship Events Data

1948-06-10: Als HENRICA, zijnde een stalen motorschip, groot 1306.83 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 05-06-1948 no. 7374, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2368 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.65 m. uit de hekplaat, 1.40 m. uit de lengteas, 1.65 m. boven het dek.
1966-02-27: Final Fate:
Het schip lag op de Karnaphuli rivier bij Chittagong kerosine te laden toen de in de buurt liggende Noorse tanker 'Siponto' (Brt 11.224) in brand vloog. Door de geweldige hitte was het niet mogelijk het schip te verlaten en werd de bemanning met een helicopter van boord gehaald. De 'Star Altair' raakte in brand door brandende kerosine op het water, dat uit de tanker lekte. Het schip werd op 1 maart aan de grond gezet en op 2 maart weer vlotgebracht maar kapseisde en zonk.

Afbeeldingen


Omschrijving: Henrica (bj 1948)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Henrica (bj 1948)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: HENRICA
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

 

NvhN 280157
Schip in moeilijkheden voor de Engelse kust.
In de lerse Zee. Het Rotterdamse kustvaartuig HENRICA (461 ton) heeft zondag  geseind, dat het zich in de lerse Zee ter hoogte van het Engelse graafschap Cumberland in moeilijkheden bevond. Het schip had ten gevolge van een storm machineschade opgelopen. Volgens de berichten van het schip hoopte de kapitein, dat zijn schip, na voorlopig herstel van de schade, in staat zou  zijn de storm te weerstaan. Met een reddingboot van de Engelse kust werden technici aan boord gebracht, die de bemanning hielpen bij het repareren. De HENRICA kon later op eigen kracht naar een veiliger plaats stomen en daar voor anker gaan. De kapitein verwacht, dat de herstelwerkzaamheden heden voltooid zullen zijn en dat het schip zijn reis naar Liverpool zal kunnen voortzetten.