Inloggen
HENCA - ID 2771

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 1725 Z GRON 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Niestern & Co., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 202
Launch Date: 1936-02-12
Delivery Date: 1936-03-31
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 280
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Type (x)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 305.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 367.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 19883 Cubic Feet
 
Length 1: 40.65 Meters ***Unknown***
Beam: 7.30 Meters ***Unknown***
Depth: 2.88 Meters ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-03-00 HENCA
Manager: Hendrik Johannes Antonius Krijt, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Johannes Antonius Krijt, Heemstede, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PEQI

Ship Events Data

1936-02-12: NvhN 13-02-1936: Delfzijl. 12 Febr. Heden is van de werf van de Gebr. Niestern alhier met goed gevolg een motorschip te water gelaten. Dit schip met afmetingen van 41.00X7.35X2.88 M. en een laadvermogen van 360 ton is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart voor rekening van kapt. J. A. Krijt te Heemstede en zal van een Kromhout diesel motor van 280 PK worden voorzien.
1936-03-31: NvhN 01-04-1936: Proefvaart m.s. „HENCA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde motorschip Henca. Het schip werd gebouwd op de werf van de gebr. Niestern aldaar voor rekening van kapt. H. J. A. Krijt te Zaandam, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn volgens de meetbrief: 38,81X7,35X2,82 M. De inhoud bedraagt netto 153 en bruto 305 Reg. ton, terwijl het laadvermogen 360 ton bedraagt. Het schip is van het kruiserhek-type en het is gebouwd met plaatsteven en met self-trimming laadhoofd. Het heeft over de volle lengte van het schip, uitgezonderd onder de motorkamer, een dubbele bodem van het systeem „Niestern", die evenals de voor- en achterpiek, dient voor waterballast. Hierdoor krijgt het schip een zeer groote ballast-capaciteit, zoodat het onder alle omstandigheden als uiterst zeewaardig te beschouwen is. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een omkeerbare Kromhout Diesel motor geplaatst. Deze twee tact motor is in vier cylinder uitvoering en ontwikkelt bij 300 omwentelingen per minuut 280 P.K. De bediening van deze motor geschiedt van uit het stuurhuis. Behalve deze hoofdmotor is verder nog een 10 P.K. Kromhout motor als hulpmotor in de motorkamer geplaatst Deze motor geeft aandrijving aan de hulpwerktuigen, terwijl tevens de lier, die aan dek by de achterste mast is opgesteld, door deze motor wordt gedreven. In een ruime hut op het voordek is eveneens een 10 P.K. Kromhout motor opgesteld. Deze motor drijft de voorste laadlier en de ankerlier aan. Het schip is uitgerust met een tweetal stalen masten met twee stalen laadboomen. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De geheele verlichting van het schin is electrisch. De installatie werd aangebracht door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is verder zeer modern en gerieflijk ingericht, terwijl ook de afwerking niets te wenschen overlaat. De betimmering is smaakvol en met zorg uitgevoerd. De verwarming van de verblijven geschiedt door middel van een centrale verwarmingsinstallatie. Het prachtige schip, dat een snelheid behaalde van bijna 10 mijl, is voorzien van een stroomlijnbalansroer, waarmede het uiterst gemakkelijk te besturen bleek. Na de proefvaart werd het dan ook met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen. (Opm.: Als eerste Nederlandse coaster met een door Radio Holland geinstalleerde radiorichtingzoeker.)
1936-04-03: Op 03-04-1936 als HENCA, zijnde een motorvrachtschip, metende 862.99 m3, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Johannes Antonius Krijt, scheepskapitein te Heemstede, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen vam 1725 Z GRON 1936 op het achterschip aan S.B zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek.
1936-09-26: Het Vaderland 260936
Het Ned. ms. HENCA (bruto 305 reg. ton), is heden op het IJ in aanvaring gekomen met het Eng. stoomjacht ROSAURA en bekwam schade onder de waterlijn. De HENCA werd in zinkende toestand naar de Amst. Droogdok Mij. gebracht doch kon het niet verder brengen dan Kromhouts Motorenfabriek, waar het aan den grond werd gezet. De lading bestaande uit zemelen moest direct worden gelost. Het jacht bekwam eveneens averij en wel aan het achterschip doch boven de waterlijn.
1936-09-26: Het Vaderland 270936
Gistermiddag is het Engelse motorjacht ROSAURA van Lord Moyne op het IJ te Amsterdam in aanvaring gekomen met het kustmotorschip HENCA. Ter hoogte van de Westerdoksdijk kwam het jacht, dat op de boelen gemeerd zou worden, binnen. Bij het meren liep het schip achteruit en kwam in aanvaring met de motorboot, die onder water een lek kreeg. Door een sleepboot is het schip naar de Kromhoutmotorenfabriek gesleept, waar het aan de grond is gezet. De lading zemelen zal zo spoedig mogelijk gelost worden, waarna de HENCA naar het dok zal worden gesleept. Het jacht heeft lichte schade aan het achterschip.
1936-09-26: Het Vaderland 270936
Bij de Nederlandsche Dok Maatschappij Is vanmorgen droog gezet het Engelse motorjacht ROSAURA, dat zaterdag l.l. schade had opgelopen bij een aanvaring met de Nederlandse kustboot HENCA. De ROSAURA heeft o.a. een gebogen roer.
1937-11-21: De Telegraaf 22-04-1938. Amsterdam, 22 April. — De Raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak gedaan in zake de stranding tijdens mist op de Nederlandsche kust ter hoogte van Castricum, van het motorschip „HENCA” op 21 November. De Raad is van oordeel, dat deze stranding is te wijten aan onvoldoende en onvoorzichtige navigatie van den betrokkene, een navigatie, welke van dezen kapitein, die in het bezit is van het diploma eerste stuurman groote vaart, zeker niet mocht worden verwacht. De wijze, waarop de betrokkene de kust is genaderd, kan niet door den beugel. Het feit alleen, dat hij met een koers in de kust, na 9 vadem gelood te hebben, op het strand loopt, is al voldoende om de gevolgde navigatie te veroordeelen. Ter zitting bleek de betrokkene ook niet op de hoogte te zijn van den stroom, welke te verwachten was. De Raad behoeft daar echter niet nader op in te gaan, daar de wijze, waarop hij de kust naderde in elk geval onverantwoord was. De straf luidt schorsing voor 14 dagen.
1937-11-21: Het Vaderland 22-11-1937: Gestrand en op eigen kracht weer vlot gekomen. Het Nederlandsche motorschip „HENCA", van Hull naar Amsterdam, is vannacht tijdens dikken mist, ter hoogte van Castricum, aan den grond gevaren. Vanmorgen omstreeks zeven uur is de „Henca" op eigen kracht vlot gekomen. Een uit IJmuiden gekozen sleepboot behoefde geen hulp te verieenen.
1939-09-04: Limburgsch Dagblad 04-09-1939: Born. Eerste zeeschip in de haven. Het Nederlandsche stoomschip „HENCA" is geladen met hout, uit Kotka (nabij Helsingfors) in de haven te Bom aangekomen. De inhoud zijnde stutten voor de mijnen, is door de N.V. Diederichs overlaadinrichtingen, gelost. Het hoofdbezwaar voor de vaart van dergelijke schepen is, dat deze schepen leeg niet onder de bruggen door kunnen. Daarom is de „Henca" verplicht kolen in te nemen, teneinde een grooteren diepgang te verkrijgen. Bij ons bezoek deelde de kapitein mede, dat hij, begunstigd door schitterend weer de reis Kotka—Rotterdam in 5 dagen had afgelegd.
1940-05-00: Final Fate:
In 05.1940 door de Duitsers gevorderd en ingedeeld bij de bevoorrading van de Kanaaleilanden ('Kanalinselversorger') 09.09.1942 in Duitse dienst verloren gegaan door bommen van een Engels vliegtuig tussen Cherbourg en Alderney. (Whirlwind jachtbommenwerper van het RAF Sq. 263.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Henca 1936
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De proefvaart en oplevering van de 'Henca' op 31 maart 1936.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: 'Henca' (bj 1936)
Gemaakt door: Unknown