1936-03-31: |
NvhN 01-04-1936: Proefvaart m.s. „HENCA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuw gebouwde motorschip Henca. Het schip werd gebouwd op de werf van de gebr. Niestern aldaar voor rekening van kapt. H. J. A. Krijt te Zaandam, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn volgens de meetbrief: 38,81X7,35X2,82 M. De inhoud bedraagt netto 153 en bruto 305 Reg. ton, terwijl het laadvermogen 360 ton bedraagt. Het schip is van het kruiserhek-type en het is gebouwd met plaatsteven en met self-trimming laadhoofd. Het heeft over de volle lengte van het schip, uitgezonderd onder de motorkamer, een dubbele bodem van het systeem „Niestern", die evenals de voor- en achterpiek, dient voor waterballast. Hierdoor krijgt het schip een zeer groote ballast-capaciteit, zoodat het onder alle omstandigheden als uiterst zeewaardig te beschouwen is. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een omkeerbare Kromhout Diesel motor geplaatst. Deze twee tact motor is in vier cylinder uitvoering en ontwikkelt bij 300 omwentelingen per minuut 280 P.K. De bediening van deze motor geschiedt van uit het stuurhuis. Behalve deze hoofdmotor is verder nog een 10 P.K. Kromhout motor als hulpmotor in de motorkamer geplaatst Deze motor geeft aandrijving aan de hulpwerktuigen, terwijl tevens de lier, die aan dek by de achterste mast is opgesteld, door deze motor wordt gedreven. In een ruime hut op het voordek is eveneens een 10 P.K. Kromhout motor opgesteld. Deze motor drijft de voorste laadlier en de ankerlier aan. Het schip is uitgerust met een tweetal stalen masten met twee stalen laadboomen. Het laad- en losgerei voldoet aan de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. De geheele verlichting van het schin is electrisch. De installatie werd aangebracht door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is verder zeer modern en gerieflijk ingericht, terwijl ook de afwerking niets te wenschen overlaat. De betimmering is smaakvol en met zorg uitgevoerd. De verwarming van de verblijven geschiedt door middel van een centrale verwarmingsinstallatie. Het prachtige schip, dat een snelheid behaalde van bijna 10 mijl, is voorzien van een stroomlijnbalansroer, waarmede het uiterst gemakkelijk te besturen bleek. Na de proefvaart werd het dan ook met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen. (Opm.: Als eerste Nederlandse coaster met een door Radio Holland geinstalleerde radiorichtingzoeker.) |