Inloggen
HELVETIA - ID 2768

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5232153
Nat. Official Number: 1157 Z LEIDEN 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 1,5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Gouwsluis, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 1126
Launch Date: 1939-06-01
Delivery Date: 1939-07-07
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (305x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 249.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 112.00 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14127 Cubic Feet
Bale: 13420 Cubic Feet
 
Length 1: 36.71 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.99 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-03-1952
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Vuyk, Capelle a/ IJssel. Proefvaart op 7 april 1952. GRT 300, NRT 174, TDW 380, L 44,98

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-07 HELVETIA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Eduard Johann Berner, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEQG

Date/Name Ship 1954-02-08 HELVETIA
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Alberd & Petronella Jantje Schuur, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEQG

Date/Name Ship 1962-09-06 MENJE
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gebr. Frans & Carel Wilhelm Kuipers, Meppel, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PFXV

Ship Events Data

1939-07-04: Op 04-07-1939 als HELVETIA, zijnde een stalen motorkustschip, groot 708.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 24-06-1939 no. 6012, liggende te Rotterdam, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1157 Z LEID 1939 op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot lichtkap motorkamer op verhoogd achterdek.
1939-07-07: Algemeen Handelsblad 07-07-1939: Proefvaart m.s. „HELVETIA”. Op den Nieuwen Waterweg vond de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustschip „Helvetia", gebouwd door D. & Joh. Boot N.V. Scheepswerf „De Vooruitgang" te Alphen a.d. Rijn voor rekening van Kapt. Ed. J. Berner te Rotterdam onder klasse Bureau Veritas Groote Kustvaart en S. I. De afmetingen van het schip zijn: lengte 39 M., breedte 7.10 M. holte 2.85 M. Het schip heeft een dubbelen bodem over ruim lengte, die gedeeltelijk bestemd is voor brandstofolie, verder een voor- en achter ballasttank. In de motorkamer is voor voortstuwing geplaatst een 3 cyl. 180—195 P.K. „Industrie" Scheepsdieselmotor, gebouwd door de Motorenfabriek „De Industrie" te Alphen a. d. Rijn.
1940-05-00: Tijdens het uitbreken van de 2e wereldoorlog lag het schip in IJmuiden. 12 mei 1940 naar Vlissingen gevaren en dezelfde dag samen met de "Mudo" nog uitgeweken naar Engeland. Op 16 mei ingeschreven bij The Netherlands Shipping & Trading Co. te Londen. 1944 nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië). 1 Juni 1945 weer terug aan de eigenaar.
1940-07-06: Op 06.07.1940, tijdens het afmeren te Ardrossan, met de Nederlandse kustvaarder "Dina" 1939-198 BRT langszij, is de ‘Dina’ aangevaren door de Griekse stomer ‘Mount Rodope’ 1919-5182 BRT, waardoor de ‘Dina’ aan bakboord en stuurboord aanzienlijke plaatschade aan de romp heeft opgelopen.
1940-08-00: 22.08.1940 liggend met machineschade te Limerick waarna afvaart naar Ardrossan. Op 14.09.1940 te Ardrossan aangekomen vanuit Limerick.
1947-04-03: Het Dagblad (Batavia) 03-04-1947: Kust vaartuigen naar Indië. Dinsdag is de „Helvetia", een door het ministerie van overzeesche gebiedsdeelen overgenomen K.P.M.-stoomer, tezamen met de kustvaarders „Tarempa" en „Talijang", uit Rotterdam vertrokken op weg naar Indië, seint A.N.P. uit Rotterdam.
1948-04-00: De Eemsbode 13-04-1948: De coasters komen uit Indiё terug. Naar het A.N.P. verneemt, hebben de coasters, die indertijd naar Indiё vertrokken, thans vanuit Batavia de terugreis naar Nederland aanvaard en wel de “Helvetia” op 6 april, de “Erna“ op 9 april, en de “Henk“, de “Unitas“, de “Baltic“, de “Wilda“ en de “Beta“ op 10 april.
1965-01-08: 08-01-1965 na vertrek uit Antwerpen op de dijk bij Borssele op de Westerschelde gestrand. Later vlotgekomen en reis vervolgd.
1971-01-00: Final Fate:
Onderweg van Dublin naar Charlestown, ten gevolge van slecht weer in de Ierse zee beschadigd. Opgelegd en op 5 oktober 1972 verkocht aan Evert Heeren en op 21 oktober aanvang sloop te Leer. De sloop was op 5 januari 1973 voltooid.

Afbeeldingen


Omschrijving: Helvetia (bj 1939)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: 'Helvetia' (bj 1939)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Helvetia 1939
Gemaakt door: Mol, J. (Han)

Omschrijving: 'Helvetia'
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Menje 1939 ex Helvetia.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Menje 1939 ex Helvetia.
Gemaakt door: Bunschoten, G.

Omschrijving: Menje 1939 ex Helvetia at Shipyard Vuyk, Capelle a/d IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)
Algemene informatie

 

NvhN 060158
Coaster HELVETIA in moeilijkheden - Lading was op zee gaan verschuiven.
Radio Brest en Radio Saint Nazaire vingen gisterochtend een noodsein op van de Nederlandse kustvaarder HELVETIA van Kamp's Scheepvaart- en Handel Maatschappij te Rotterdam, waarin deze coaster meldde, dat de lading was gaan verschuiven en dat assistentie nodig was. De HELVETIA gaf als zijn positie op 20 mijlen West-Zuid-West van het Franse eiland Yeu, ten zuiden van Saint Nazaire.
Latere berichten meldden, dat de HELVETIA hulpeloos in de Atlantische Oceaan ronddreef. Door het verschuiven van de lading was een gat in de romp ontstaan. Op deze berichten zijn de sleepboot DUGUESCLIN en de Nederlandse sleepboot POOLZEE ter assistentie uitgevaren. Gistermiddag kwam het bericht, dat twee plaatselijke vissersboten van het eiland Yeu, de BOLERO en de PETIT COURRIER, in de buurt van de HELVETIA waren en ter plaatse zouden blijven om eventueel assistentie te kunnen verlenen.
Er stond toen een harde storm met een windkracht van plm. 90 km per uur, terwijl de golven zo hoog waren, dat de trawlers niet in staat waren geweest dichtbij de HELVETIA te komen.
Later op de middag werd gemeld dat de HELVETIA, begeleid door de beide trawlers, in noordoostelijke richting voer en geen hulp meer nodig had. De BOLERO en de PETIT COURRIER hebben de HELVETIA achter het eiland Yeu gebracht, waar de coaster beschermd is tegen de sterke orkaanwind. De HELVETIA zal daar vermoedelijk wachten op een sleepboot om naar een Franse vastelandshaven te worden gesleept.