Inloggen
HELENAVEEN - ID 2758

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5221843
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Fikkers, Muntendam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 4
Delivery Date: 1918-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Scheepswerf & Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co., Groningen, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 225
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12 & 24-15 3/4
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 304.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 142.00 Net tonnage
Deadweight: 430.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16000 Cubic Feet
Bale: 15000 Cubic Feet
 
Length 1: 41.34 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.56 Meters Registered
Beam: 6.90 Meters Registered
Depth: 3.50 Meters Depth, moulded
Draught: 2.87 Meters Other
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-05-00 HELENAVEEN
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Neerlandia', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Schoenerschip 'Anna', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NWFJ

Date/Name Ship 1923-00-00 VILVORDE MARITIME
Manager: Comp. Hanseatique, Brussels (Bruxelles), Belgium
Eigenaar: Comp. Hanseatique, Brussels (Bruxelles), Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1927-03-30 VILVORDE
Manager: Elie D. Evaux & Fils S.A., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Elie D. Evaux & Fils S.A., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1929-04-22 MARNIX
Manager: S.A. 'Marnix', Antwerp, Belgium
Eigenaar: S.A. 'Marnix', Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1930-02-17 MARNIX
Manager: Antwerp Ship Store & Fuel Co. Ltd, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Antwerp Ship Store & Fuel Co. Ltd, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1933-02-25 MARGARITA
Manager: F. Crüsemann, Hamburg, Germany
Eigenaar: P. Overgaard, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Maracaibo / Venezuela

Date/Name Ship 1935-08-00 MARGARITA
Manager: F. Crüsemann, Maracaibo, Venezuela
Eigenaar: Caribbean Navigation Company Ltd., Maracaibo, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Maracaibo / Venezuela

Date/Name Ship 1936-00-00 MARGARITA
Manager: Seagrim & Hicks Succs., Maracaibo, Venezuela
Eigenaar: Caribbean Navigation Company Ltd., Maracaibo, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Maracaibo / Venezuela

Ship Events Data

1919-06-14: Algemeen Handelsblad 14-06-1919: Scheepsbouw. Het voor de Vrachtvaart Maatschappij "Neerlandia", te Rotterdam, op de werf van Gebr. Fikkers, te Muntendam, nieuwgebouwde stoomschip "HELENAVEEN" heeft op de Eems een goed geslaagden proeftocht gehouden, waarop een vaartsnelheid werd verkregen van ruim 7 mijl. Het is gebouwd onder speciaal toezicht en hoogste klasse Germanischer Lloyd groote kustvaart, benevens volgens de Scheepvaartinspectie en stuwadoorswet, voorzien van een certificaat houtvaart en groot 420 ton d.w. De hoofdafmetingen zijn 36.50 x 6.85 x 3.50 M. Do machines van het compoundsysteem met oppervlakte condensatie, geleverd en vervaardigd door de C. V. Scheeps- en Machinefabriek v/h. Botje-Ensing & Co., te Groningen, ontwikkelen ca. 230 i.p.k. Het stoomschip zal reeds in de volgende week in de vaart worden gebracht en vertrekt voor de eerste reis naar Engeland.
1923-11-00: NRC 10.11.1923: Rotterdam 10 november:
Het stoomschip 'Amstelveen', 364 ton bruto, 184 ton netto, in 1919 bij Gebr. Zwolsman te IJlst gebouwd en het stoomschip 'Helenaveen', 304 ton bruto, 142 ton netto, in 1918 bij Gebr. Fikkers te Muntendam gebouwd, beide van de Vrachtvaart Mi'. Neerlandia alhier, zijn naar België verkocht. De 'Amstelveen' is herdoopt in 'Vielvoorde' en de 'Helenaveen' in 'Bruxelles'. Laatsgenoemd st. vertrekt hedenmiddag naar Hendrik Ido Ambacht om aldaar oud ijzer te laden. (Note: De scheepsnamen zijn verwisseld.)
1989-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.