Inloggen
HELENA - ID 2751

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5000536
Nat. Official Number: 1627 Z GRON 1933
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 80
Launch Date: 1933-12-14
Delivery Date: 1934-04-24
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1660 Type C/D (280x350).
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 182.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 109.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11171 Cubic Feet
Bale: 10000 Cubic Feet
 
Length 1: 32.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 31.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.16 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.34 Meters Depth, moulded
Draught: 2.30 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1969
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1969 nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 230 Pk Scania-Vabis nr. 838398 DS1 11 R 82 BV Type (127x145) 1000 rpm 9 Kn.

Datum 00-00-1969
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 176, NRT 93, TDW 212

Datum 00-03-1972
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Wederom nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 230 Pk Scania-Vabis nr. 863612 DS1 11 R 82 BV Type (127x145) 1000 rpm 9 Kn. na machineschade bij Sheerness.

Ship History Data

Date/Name Ship 1934-03-23 HELENA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jakob Pronk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEPV

Date/Name Ship 1950-06-13 HELENA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas Pronk Jakzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEPV

Date/Name Ship 1953-07-14 AALTJE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lupke Stroband (juli 1972 Erven), Lemmer, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCAO

Date/Name Ship 1965-00-00 AALTJE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lupke Stroband (juli 1972 Erven), Lemmer, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemmer / Netherlands
Callsign: PCAO

Ship Events Data

1932-11-16: Op 16-11-1933 bij het Kadaster te boek gesteld als "Bouwnummer 80", een motorvrachtschip met hulpzeiltuig, eigendom van Geert Vos, scheepsbouwer te Groningen.
1933-11-18: Op 18-11-1933 als schip in aanbouw onder bouwnummer 80, zijnde bestemd voor zee-motor-vrachtschip op stapel te Groningen, ten verzoeke van Geert Vos, scheepsbouwer te Groningen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen van brandmerk 1627 Z GRON 1933 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde boven in het zijschild van de kombuis
1934-04-26: NvhN 27-04-1934: Nieuw motorschip „HELENA”. Gisteren vond op de Eems de geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Helena". Dit schip is gebouwd onder klasse Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie op de werf van de heeren J. Vos en Zoon te Groningen, voor rekening van kapitein J. Pronk te Groningen. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte 33 M., breedte op het grootspant 6,20 M., holte in de zijde 2,50 M. en het is groot netto 100 Reg. ton en bruto 182 Reg. ton. Voor de- voortstuwing is in de motorkamer een drie cylinder 4 tact Brons-motor opgesteld met een vermogen van 105-120 pk. Op het mastdek is achter de mast een motordeklier opgesteld. Deze, lier wordt gedreven door een Lister-motor van 6 pk., die eveneens een op het mastdek geplaatste pomp aandrijft. Het schip, dat een snelheid behaalde van 7} mijl voldeed zeer goed en werd na de proefvaart overgenomen. Het vertrok naar Groningen om aldaar carton te laden met bestemming Hull.
1940-05-00: Lag tijdens het uitbreken van de 2e wereldoorlog in St. Malo met een lading kolen. Week uit naar Engeland. Deed dienst als Balloon Barrage Vessel. Thuishaven Liverpool.
1972-10-00: Final Fate:
Eigenaar Stroband overlijd in 06.1972. Het schip deed op 25.08.1972 zijn laatste reis van Londen naar Amsterdam. In 10.1972 gesloopt door van Simmeren, Groningen (gesloopt te Foxhol) nadat bij inspectie in Oldersum was gebleken dat het schip moest worden afgekeurd voor de zeevaart. (De kosten voor een eventueel herstel bleken t.o.z. de waarde van het schip te hoog te worden.) (Doorhaling teboekstelling 10.10.1972.)

Afbeeldingen


Omschrijving: HELENA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HELENA
Gemaakt door: Foto Schepel, Delfzijl

Omschrijving: HELENA in lossing bij Houthandel Van Calcar & Penon te Groningen.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HELENA
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De AALTJE op de Nieuwe Waterweg.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AALTJE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AALTJE
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: AALTJE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AALTJE
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: AALTJE vastgelopen op de pier van Queensborough (foto december 1959)
Gemaakt door: Unknown