Inloggen
HEINY - ID 2739

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1939
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5251862
Nat. Official Number: 1923 Z GRON 1939
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 844
Launch Date: 1939-06-12
Delivery Date: 1939-07-18
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 576861-68 Type (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 206.00 Net tonnage
Deadweight: 530.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 26000 Cubic Feet
Bale: 23500 Cubic Feet
 
Length 1: 51.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 44.45 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.97 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught: 3.18 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1956
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 400 PK Deutz nr. 1804437/442 Type RV6M545 (320x450)
300 rpm.

Ship History Data

Date/Name Ship 1939-07-13 HEINY
Manager: Fokke Johannes de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Fokke Johannes de Groot, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PEPN

Date/Name Ship 1940-04-23 NIJENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKN

Date/Name Ship 1940-08-00 NIENBURG HILFSSCHIFF 65
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1942-02-10 SAT 7
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Date/Name Ship 1946-05-00 NIJENBURGH
Manager: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wm H. Müller & Co. N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGKN

Date/Name Ship 1966-01-05 SENTA
Manager: Paul Grönqvist & Söner, Borgå, Finland
Eigenaar: Paul Grönqvist & Söner, Borgå, Finland
Shareholder:
Homeport / Flag: Borgå / Finland
Callsign: OGRC

Date/Name Ship 1971-00-00 ADHAM
Manager: Mohamed Adham Zeidan, Lattakia, Syria
Eigenaar: Mohamed Adham Zeidan, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria

Ship Events Data

1939-06-22: NvhN 22-06-1939: Waterhuizen. Van de scheepswerven Gebr. Van Diepen N.V., is met goed gevolg te water gelaten het motorschip „HEINY", onder klasse Brltish Corporation en Scheepvaartinspectie in aanbouw voor kapitein F. D. de Groot te Kampen. Het schip, dat 500 ton d. w. meet, zal van een 400 PK. Deutz Diesel-motor worden voorzien. De kiel is gelegd voor eenzelfde schip, voor kapitein R. T. Tammes te Groningen, dat een 360 P.K. Werkspoor-motor krijgt.
1939-07-13: Op 13-07-1939 als HEINY, zijnde een motorvrachtschip, groot 1132.84 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 10-07-1939 no. 6026, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1923 Z GRON 1939 op het achterschip in achterkant dekhuis op op verhoogd achterdek aan bakboordzijde.
1939-07-19: Eemsbode 19.07.1939: Proefvaart m/s “HEINY“.
Het nieuwgebouwde motorschip “HEINY“, kapitein de Groot van Kampen, heeft woensdagmiddag j.l. op de Eems proef gevaren. Dit schip groot circa 550 ton is gebouwd bij de Scheepswerf Gebr. van Diepen te Waterhuizen onder klasse Scheepvart-Inspectie en Britsch Corporation. De “HEINY“ is van het type verhoogd dek en voorzien van een 400 PK Deutz Dieselmotor.
1940-04-24: NvhN 24-04-1940: Schepenverkoop. Rotterdam. Het m.s. „HEINY", groot bruto 400 en netto 206 ton, gebouwd in 1939 bij Gebr. van Diepen te Waterhuizen, van kapt. F. D. Groot te Kampen, is verkocht aan de N.V. Wm. H. Muller en Co. te Rotterdam en herdoopt in „NIJENBURGH".
1940-05-14: Gevorderd door de Kriegsmarine in Rotterdam. Augustus 1940 in de vaart als Hilfsschiff voor de operatie 'Seelöwe'. Na augustus 1941 verbouwd tot Schwerer Artillerie-Träger; 10 febr. 1942 als SAT 7 in de vaart bij Schiffsartillerieschule Sassnitz. Mei 1942 ingedeeld bij 17e Landungs-Flottille, maart 1943 5e AT-Flottille, juni 1943 24e Landungs-Flottille en 1 maart 1945 3e AT-Flottille. Mei 1945 door Engeland als krijgsbuit in beslag genomen, ingedeeld bij de German Minesweeping Administration. Op 16 maart 1946 via Delfzijl terug te Rotterdam.
- 07.04.1941 Gemäß Fahrzeugliste KMD Rotterdam vom OKM als für Umbau zum SAT mit einem 12,7-cm Geschütz brauchbar an KMD Wilhelmshaven gemeldet.[4]
- 23.08.1941 erfaßt.[4]
- 00.00.1942-00.00.1943 Umbau bei der Werft W. Bauer, Hamburg.[8]
- 20.05.1942 SAT NIENBURG bei der 4. Gruppe der 17. Landungsflottille gemeldet.[3]
- 12.02.1943 SAT Nienburg wird mit sofortiger Wirkung der 17. Landungsflottille zugeteilt.[2]
- 29.03.1943 Schwerer Artillerieträger "Nijenburgh" an 17. Landungsflottille nach Probefahrt übergeben. Kommandant: Lt.z.S. Schulze.[5]
- 30.03.1943 Indienststellung SAT Nienburg für 13. Landungsflottille.[1]
- 11.04.1943 Unterstellungswechsel von 13. Landungsflottille zur 24. Landungsflottille.[1]
- 00.06.1943 24. Landungsflottille durch Artillerieträgergruppe, darunter SAT NIENBURG, verstärkt.[3]
- 20.08.1943 bei der 24. Landungsflottille.[4]
- 01.12.1944 SAT NIENBURG bei der 6. Gruppe (Artillerieträgergruppe) der 24. Landungsflottille gemeldet. Gruppe ist z.Zt. der 3. Vp.-Flottille zugeteilt.[3]
- 21./22.12.1944 SATs POLARIS und NIENBURG geleiten 5 Transporter von Libau nach Pillau und wehren am 22.12. morgens mehrere Angriffe eines sowj. Uboots ab.[3]
- 01.01.1945 an die 3. Artillerieträgerflottille übergeben.[4]
- 23.03.1945 SAT NIENBURG unterstützt vom Königsberger Seekanal aus die an Land schwer kämpfenden Heerestruppen mit dem Feuer seiner Bordwaffen.[3]
- 27./08.03.1945 SAT SOEMBA, JOOST und NIENBURG übernehmen unter gezieltem sowj. Artillerie- und Raketenbeschuss am Hexengrund bei Oxhöft Flüchtlinge und Soldaten und bringen sie nach Hela.[3]
- 28./29.03.1945 SAT SOEMBA, JOOST und NIENBURG wollen 650 Flüchtlingen an auf Reede wartende Transporter abgeben, die aber alle schon überladen sind. Erst am Nachmittag des 29.03. kann ein Teil an S/S CHARLOTTE abgegeben werden, während der Rest in Hela ausgeschifft werden muss.[3]
- 30.03.1945 Die 3 SATs bringen am Vormittag 450 Flüchtlinge auf M/P URUNDI, nachmittags weitere 1020 Personen auf andere Transporter.[3]
- 30./31.03.1945 Die 3 SATs schiffen am Hexengrund unter schwerstem Feindbeschuß Flüchtlingen, Soldaten (viele Verwundete darunter) und Kriegsgefangene ein und bringen diese nach Hela.[3]
- 04./05.04.1945 SAT JOOST, NIENBURG, OSTSEE, SOEMBA, ROBERT MÜLLER 6 decken die Räumung der Oxhöfter Kämpe über den Hexengrund („Walpurgisnacht“) im schweren Feuer russischer Batterien. Sie übernehmen dabei selbst von Kleinfahrzeugen bis zur Überladung Soldaten und allerletzte Flüchtlinge.[3]
- 16./17.04.1945 SAT SOEMBA verlegt mit den SAT KEMPHAAN, NIENBURG, OSTSEE und ROBERT MÜLLER 6 sowie dem Schulboot DRACHE von Hela nach Pillau.[3]
- 18.04.1945 Kampfgruppe beschießt in den frühen Morgenstunden überfallartig russische Stäbe bei Fischhausen und in der Villa Porr am Stadtrand von Pillau, um sich dann am Flakschutz der Einschiffungen auf Pillau-Reede zu beteiligen. Gegen Mittag greifen etwa 120 Sowjetbomber an, von denen 3 abgeschossen werden. Um 11.42 Uhr erhält ROBERT MÜLLER 6 zwei Bombentreffer, ehe ein Torpedotreffer des russischen U-Boots L-3 das beschädigt Schiff zum sinken bringt. SOEMBA übernimmt die überlebenden 35 Besatzungsmitglieder und erhält dann ebenfalls zwei Bombentreffer. Ein dritter Bombentreffer und Bordwaffenbeschuss verursachen weitere Verluste. Trotzdem bleibt SOEMBA auf ihrem Posten. Sie übernimmt sogar noch die Munition und die Überlebenden der sinkenden DRACHE und lässt sich erst nach Dunkelwerden durch M/tg MONSUN nach Hela abschleppen. NIENBURG und OSTSEE sichern das Schleppgeleit und kehren dann sofort wieder nach Pillau zurück.[3]
- 27.04.1945 SAT NIENBURG nach Libau abgelaufen. SAT KEMPHAAN und OSTSEE greifen in die Erdkämpfe auf der Frischen Nehrung bei Möwenhaken ein.[3]
- 08.05.1945 SAT NIENBURG läuft zusammen mit AF 34 im Geleit 2 aus Libau nach Westen ab und nimmt am 09.05. eine havarierte Pionierfähre in Schlepp, ehe das Geleit bei Bornholm sich den aus Hela abgelaufenen Konvois anschließt.[3]
- 08.05.1945 Um 21.00 Uhr laufen mit dem 2. Räumungsgeleit SAT NIENBURG, AF 34 der 7. Artillerieträgerflottille sowie F 1061, F 1062, MNL 21, MNL 22, SF 315, SF 316 und SF 319 der 24. Landungsflottille von Libau nach Westen ab.[3]
- 09.05.1945 SAT NIENBURG muß eine der drei Pionierfähren weGröner " Die dt. Kriegsschiffe 1815 - 1945 " Bd. 7
[1] A.d.S.-Tagesbefehl Nr. 17/1943 [2] A.d.S.-Tagesbefehl Nr. 8/1943 [3] Kugler: Chronik der amphibischen Verbände [4] Archiv Theodor Dorgeist [5] KTB der Kriegsmarinedienststelle Hamburg [6] www.warsailors.com [7] Verlustliste C. Boie [8] Archiv Dirk Flößer Bron: Historisches MarineArchiv, Duitsland
1957-01-10: NvhN 10-01-1957: Raad voor de Scheepvaart. Berisping voor kapitein van de NIJENBURGH. De raad voor de scheepvaart heeft overeenkomstig het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart kapitein M. Z. uit Den Haag een berisping gegeven omdat hij schuldig is bevonden aan de stranding van zijn schip op 27 november 1956 in de Kalmarsund. De 390 brt. metende Nijenburgh heeft ruim een dag vastgezeten en is toen — nadat een deel van de lading op een ander schip was overgebracht — op eigen kracht vrijgekomen. Later bleek de bodem van het schip vrij ernstig beschadigd te zijn. Kapitein Z. verklaarde vanmorgen ter zitting van de raad, dat hij zich vergist heeft in de vuren aan de wal. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, achtte kapitein Z. schuldig aan de stranding wegens een navigatorische fout. Dit is het zoveelste Nederlandse schip dat in dit nauwe vaarwater gestrand is. Ik hoop, dat de kapitein uit deze zaak de lering zal trekken in het vervolg gebruik te maken van de diensten van een loods. De raad zal zijn overwegingen schriftelijk bekend maken.
1957-07-05: Het Vrije Volk 05-07-1957: ,NIJENBURGH' gehavend terug. De 400 ton metende kustvaarder „Nijenburgh", die woensdagmorgen in de haven van Antwerpen door een brand ernstig beschadigd werd, is vannacht in Rotterdam aangekomen. Drie van de acht bemanningsleden kamen bij deze brand om het leven; de logies werden verwoest. De „Nijenburgh", eigendom van Wm. H. Muller & Co. te Rotterdam, heeft ligplaats gekozen in de Parkhaven. De directie van de firma Muller wilde of kon ons over de brand en de omstandigheden, waaronder deze is ontstaan, geen inlichtingen geven en stond ons niet toe het schip te bezoeken en met de bemanningsleden te spreken. De lading van de „Nijenburgh" werd vanmorgen gelost. Bij de brand zijn omgekomen de 18-jarige Scheveninger N. Tuijnebreijer, zijn 19-jarige plaatsgenoot Wim Roeleveld en de 23-jarige Rotterdammer Herman Halter. De scheepvaartinspectie te Rotterdam had het schip vanmorgen nog niet bezocht en had zich dus nog geen oordeel kunnen vormen.
1972-07-21: BC class witdrawn 21/7/72
1976-07-15: Final Fate:
In Egyptische territoriale wateren gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving:
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: 'Nijenburgh' bj 1939 (ex 'Heiny')
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Nijenburgh 1939 (ex Heiny)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als ADHAM
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Kade
Algemene informatie

 

NvhN 100157
Raad voor de Scheepvaart. Berisping voor kapitein van de NIJENBURGH.
De raad voor de scheepvaart heeft overeenkomstig het voorstel van de hoofdinspecteur voor de scheepvaart kapitein M. Z. uit Den Haag een berisping gegeven omdat hij schuldig is bevonden aan de stranding van zijn schip op 27 november 1956 in de Kalmarsund. De 390 brt. metende NIJENBURGH heeft ruim een dag vastgezeten en is toen — nadat een deel van de lading op een ander schip was overgebracht — op eigen kracht vrijgekomen. Later bleek de bodem van het schip vrij ernstig beschadigd te zijn. Kapitein Z. verklaarde vanmorgen ter zitting van de raad, dat hij zich vergist heeft in de vuren aan de wal. De hoofdinspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, achtte kapitein Z. schuldig aan de stranding wegens een navigatorische fout. Dit is het zoveelste Nederlandse schip dat in dit nauwe vaarwater gestrand is. Ik hoop, dat de kapitein uit deze zaak de lering zal trekken in het vervolg gebruik te maken van de diensten van een loods. De raad zal zijn overwegingen schriftelijk bekend maken.