Inloggen
HEIKINA - ID 2738


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1908-07-23 / 1917-04-15 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1908
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7051 GRON 1908
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 76
Launch Date: 1908-06-15
Delivery Date: 1908-07-29
Technical Data

Gross Tonnage: 157.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 134.00 Net tonnage
Deadweight: 245.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 29.91 Meters Registered
Beam: 6.84 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.71 Meters Depth, moulded
Draught: 2.59 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1908-07-23 HEIKINA
Manager: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jans Jacob Wegener, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NWBV
Additional info: Fl. 15.272

Date/Name Ship 1917-00-00 HEIKINA
Manager: Firma J.H. Kruize & Zn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma J.H. Kruize & Zn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NWBV

Ship Events Data

1908-07-23: Informatie uit het Kadaster d.d. 10-05-2012 (Ger Mulder): 1e eigenaar van dit gaffelschoonerschip was Jans Jakob Wegener, scheepskapitein te Groningen. De teboekstelling vond plaats op 23.07.1908; het brandmerk was 7051 Gron 1908. Zijn hypotheek bedroeg NLG 12.000; deze werd op 09.09.1916 doorgehaald, wegens verkoop. Per 6 september 1916 werd het schip voor in totaal NLG 31.500 aangekocht (met een hypotheek van NLG 15.000 die op 21.12.1917 werd doorgehaald wegens vergaan van het schip) door: J.H. Kruize & Zoon (firmanten Jan Hendrik Kruize en Philip Kruize, beide assuradeuren te Gn), Assuradeuren te Groningen, 1/3 aandeel, Charles Augustinus Borremans, reder te Rotterdam, 1/3e aandeel, Gustaaf Adolf Spliethoff, reder te Rotterdam, 1/3e aandeel.
1911-06-00: NRC 01.06.1911: Cuxhaven, 30 mei: De schoener HEIKINA lag op de rede van Brunsbuttel voor anker toen het hedenochtend door het stoomschip “Marie Menzell” werd aangevaren. Van de schoener werd de boegspriet weggerukt, de steven gebroken, terwijl het bovendien dekschade bekwam. Heden zal een expertise gehouden worden. De “Marie Menzell” is slechts licht beschadigd.
NRC 03.06.1911: Cuxhaven, 1 juni:
De Nederlandse schoener HEIKINA is hedenochtend door de sleepboot “Norderney” naar de bestemming Varel gesleept, zonder hier gerepareerd te hebben.
1917-04-00: Final Fate:
08.04.1917 vertrokken met een lading zout van Londen naar Christiania (Oslo) en daarna vermist met 5 opvarenden, waaronder Kapt. J. Bosselaar, aan boord. Vermoedelijk door een Duitse onderzeeboot tot zinken gebracht. Informatie van Oliver Lörscher d.d. 28-03-2012: Die HEIKINA ist tatsächlich noch am 15. April 1917 von UC 44 (Kptlt. Tebbenjohanns) versenkt worden, nördlich der Doggerbank und aus dem Kriegstagebuch der UC 44: 15.04.1917. Zweimastrahschoner in Sicht. 10.05h nördlich Doggerbank, Quadrat 099alfa 5. Segler mit Artillerie angehalten. Holländischen Zweimastrahschoner HEIKINA aus Wildervank 157 t durch Artillerie versenkt. Ladungunbekannt. Quadrat 099 alfa ist begrenzt 56°00'Nbis 55°55'N und circa 01°50'O bis 02°00'O.

NRC 28.08.1917:
De te Groningen thuishorende schoener HEIKINA, 157 ton, 8 april van Londen naar Kristiania vertrokken en op 13 april het laatst gepraaid door de Deense schoener “Fram” en wel op 56°54’ N en 2°47’ O is als vermist aangeslagen. De HEIKINA werd in 1908 te Waterhuizen gebouwd.

Afbeeldingen


Omschrijving: De HEIKINA tijdens de eerste wereldoorlog.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Nieuwland, Cornelis
Onderwerp: Oorlogsschildering

Omschrijving: Informatie over 15-04-1917 (ontvangen van Oliver Lörscher d.d. 28-03-2012: Ich habe eine englische Übersetzung des Logbuchs von UC 44 (nicht das Kriegstagebuch) für diese Tage, siehe in der Anlage. Die UC 44 ist ja später vor Irland gesunken und die Briten haben unter anderem das Logbuch aus dem Wrack geborgen und übersetzt.)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown