Inloggen
HASEWINT - ID 2686

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5143625
Nat. Official Number: 3456 Z GRON 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3-5 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Appingedam' v/h A. Apol C.V., Appingedam, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 177
Launch Date: 1956-07-14
Delivery Date: 1956-10-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 500
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10240 Type 8ED (290x450)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 297.00 Net tonnage
Deadweight: 780.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 38000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 57.56 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.47 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.54 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.76 Meters Depth, moulded
Draught: 3.379 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1969
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Bij Motorenbedrijf G. Olthof te Capelle a.d. IJssel van een nieuwe motor voorzien: 2 tew 6 cil 560 Pk Brons Nr. 15317 Type 6GV-D (220x380). Hiervoor werd door de Veenkoloniale Bank een hypotheek van Hfl. 150.000,-- verstrekt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-09-28 HASEWINT
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Cremer & Arend Tiems (Rotterdam), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEOE
Additional info: Jan Cremer 75% en Kapitein Arend Tiems 25%.

Date/Name Ship 1974-02-07 HASEWINT
Manager: William Henry Martin & Nelly Martin-Wolters, Spijkenisse, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Railtrack Shipping B.V. i.o., Spijkenisse, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEOE
Additional info: opgelegd, niet gevaren.

Date/Name Ship 1974-09-04 BEL-SOPHIE
Manager: S.A. Kennedy, Hunter & Co. Ltd., Antwerp, Belgium
Eigenaar: Belantra Shipping Co. Ltd, Gibraltar, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Gibraltar / Great Britain
Callsign: ZDCW

Date/Name Ship 1977-03-23 KINANA
Manager: Fouad Mohamed Halibi, Tripoli, Lebanon
Eigenaar: Fouad Mohamed Halibi, Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODCW

Date/Name Ship 1978-00-00 KINANA
Manager: Kamal Mohamed Abd & Ahmed Haj Omar, Tripoli, Lebanon
Eigenaar: Kamal Mohamed Abd & Ahmed Haj Omar, Tripoli, Lebanon
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODCW

Date/Name Ship 1980-11-27 GLORIA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Tripoli / Lebanon
Callsign: ODCW
Additional info: OP 22.04.1982 wordt deze registratie doorgehaald.

Date/Name Ship 1988-00-00 AL HOUT
Manager: Abdallah Abeljalil Sabra, Lattakia, Syria
Eigenaar: Abdallah Abeljalil Sabra, Lattakia, Syria
Shareholder:
Homeport / Flag: Lattakia / Syria
Callsign: YKCS

Date/Name Ship 1996-00-00 ANIL BEY
Manager: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Eigenaar: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus, North
Callsign: 5B7059

Date/Name Ship 1996-09-01 ANIL BEY
Manager: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Eigenaar: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: 5B7059

Date/Name Ship 1997-02-26 DEMIRAY
Manager: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Eigenaar: Muhammed Fadliyeh, Famagusta, Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: 5B7059

Date/Name Ship 1997-06-00 DEMIRAY
Manager: Ayhan Demiray, Gazimagosa (Famagusta), Cyprus, North
Eigenaar: Ayhan Demiray, Gazimagosa (Famagusta), Cyprus, North
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: 5B7059

Ship Events Data

1956-07-12: NvhN 12-07-1956: Tewaterlating m.s. HASEWINT. Bij de scheepswerf Appingedam CV. v/h. A. Apol CV. te Appingedam, werd te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Hasewint, dat wordt gebouwd voor rekening van de heren J. Cremer te Groningen en A. Tiems te Rotterdam. De Hasewint is van het gladdektype, meet 780 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 500 pk motor. In de machinekamer zullen voorts worden geplaatst één hulpmotor van 66 pk en één hulpmotor van 30 pk. De bouw geschiedt onder toezicht van klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het gladdektype, groot 670 ton d.w. voor rekening van de N.V. Motorschip Irene te Groningen. Het schip zal worden uitgerust met een 395 pk motor.
1956-09-00: De Veenkoloniale Bank te Sappemeer verstrekte een hypotheek van Hfl. 425.000,--, die reeds in januari 1967 kon worden afgelost.
1956-10-02: Op 02-10-1956 als HASEWINT, zijnde een motorschip, metende 1413.17 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10366 d.d. 20-09-1956, liggende te Appingedam, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3456 Z GRON 1956 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 0.50 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek.
1956-10-10: NvhN 10-10-1956: Proefvaart m.s. HASEWINT. Op de Eems heeft de proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Hasewint, dat bij de scheepswerf Appingedam CV. v/h. A. Apol C.V. te Appingedam werd gebouwd voor rekening van de beer J. Cremer te Groningen en de heer A. Tiems te Rotterdam. De Hasewint is van het gladdektype, meet 780 ton d.w. en is uitgerust met een motor van 500 pk., waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van plm. 11} knoop. De ruiminhoud bedraagt ongeveer 38000 cft. grainspace en ongeveer 35000 cft. balespace. De bunkercapaciteit is ongeveer 50 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1958-12-15: Trouw 15-12-1958: Het 780 ton dwt metende Groninger kustvaartuig HASEWINT, eigendom van de Heer J. Cremer e.a. te Groningen, dat wegens machineschade door de sleepboot “Clyde” van L. Smits en Co. Internationale sleepdienst te Rotterdam, tijdens een reis naar New York op sleeptouw is genomen, sloeg door het slechte weer, dat heerste op de Atlantische Oceaan, los. Na enige tijd slaagde de “Clyde” er echter in de HASEWINT weer vast te maken. De sleep is gisteren in de haven van New York gearriveerd. De HASEWINT, die al twee jaar in de Amerikaanse wateren vaart, werd in 1956 gebouwd bij Scheepswerf “Appingedam”.
1966-11-04: Op 04.11.1966 gaat het 1/4 deel in de HASEWINT van Arend Tiems, na zijn overlijden, aan zijn weduwe Nellie Schippers 3/16 deel en naar zijn dochters, Irene Tiems 1/32 deel en Charlotte Tiems 1/32 deel, allen te Rhoon. Op 07.02.1974 gaat het 1/32 deel van dochter Irene naar haar en Frans Worms, te Rhoon b.g.v.g.g/m met Irene Tiems.
1968-02-12: In de nacht van 11 op 12 februari 1968 heeft de HASEWINT van de rederij Kremer en Raatjes uit Groningen als de wind de haven van Djakarta, Tandjong Priok, verlaten, zo meldt onze correspondent in Djakarta. De 750 ton metende coaster had al drie maanden in de haven gelegen in afwachting van betaling door de Indonesische firma, die het schip had gekocht. Er was een feest aan boord gevierd en er was een proefvaart geweest, maar de activiteiten van de koper beperkten zich tot deelname aan deze feestelijkheden. Het lag in de bedoeling, dat de kapitein Van den Berg en eerste machinist Oosterhof in Indonesie zouden blijven, terwijl de rest van de bemanning naar Nederland zou terugkeren. Een dag voor het overhaaste vertrek heeft men nog zeekaarten op de kop kunnen tikken. De eerste bestemming van het schip zou Singapore zijn: De HASEWINT moest namelijk snel in dok om zich 'de baard te laten krabben', die bij het maandenlang stilliggen was ontstaan. Volgens een doorgewinterde zeeman zou het schip slechts een snelheid van 6 mijl hebben kunnen halen op de vaart naar Singapore. De Indonesische firma is niet bij name bekend, doch zou onder directie staan van de heer Pontoan, die als president-directeur van de bank Benteng met de justitie in aanraking kwam. Hij werd echter uit voorarrest ontslagen. Deze firma zou tot nu toe de ships'chandlers ook nog niet hebben betaald. De negenkoppige bemanning begon ook al krap te zitten, zodat in Priok broeken en jassen van eigenaar werden verwisseld. Voor de Groninger firma, die hier een coaster dacht te slijten, zou het geheel een schadepost van 200.000 gulden betekenen. De schattingen inzake de verkoopsom lopen uiteen, maar een coaster van 500 ton ging enige maanden geleden in Nederland voor 800.000 gulden van de hand. Koper was toen de provincie Molukken, waar het schip nu al in dienst is. Reder: “Niets bijzonders”. Volgens de reder, de heer Raatjes, is er met de HASEWINT niets bijzonders aan de hand geweest. “Als iemand een huis wil kopen, maar de koop niet doorgaat en de eigenaar in zijn huis blijft wonen, zet U dat toch ook niet in de krant”, aldus de heer Raatjes. Met de HASEWINT is het net zo gegaan. We zijn daar met een lading heengegaan,de koop ging niet door en toen zijn we weer vertrokken, aldus de reder. De geruchten, die in scheepvaartkringen de ronde doen, bevestigen de lezing van de heer Raatjes niet. Wel het verhaal van onze correspondent in Djakarta.
1968-05-20: Tijdens een reis van Par naar Rotterdam, op 12 mijl van lichtschip 'Goeree', motorschade opgelopen en ten anker gegaan. Door de sleepboot 'Maasbank' naar Hoek van Holland gesleept.
1968-08-00: Op 03.08.1968 vertrok de HASEWINT van Antwerpen met bestemming St. Nazaire geladen met nitrofoska, dat gestort in het ruim werd vervoerd. Op 05.08.1968 in het Engelse Kanaal in aanvaring gekomen, tijdens slecht zicht, met het Italiaanse m/s “Simonetta “. Een latere inspectie wees uit, dat alleen de voorpiek lek was en het ruim maakte geen water. De reis werd voortgezet en op 06.08.1968 te 20.25 uur afgemeerd te St. Nazaire. De aflos kapitein van de HASEWINT kreeg een berisping van de Raad voor de Scheepvaart. Zie uitspraak Raad voor de Scheepvaart
1974-01-04: Op 04.01.1974 gestrand noordelijk van Tripoli , maar het schip kwam weer vlot en werd in februari gerepareerd
1974-05-28: Liggend bij Scheepswerf De Groot & van Vliet, Slikkerveer, in beslag genomen en op 28 augustus 1974 openbaar verkocht.
1998-10-28: Op 28.10.1998 vertrek van Famagusta naar Istanbul. (Latest report)
2004-03-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hasewint on 14.07.1956 (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Hasewint on 14.07.1956 (Launching date)
Gemaakt door: Willemsen, A.

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Hasewint (bj 1956)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hasewint 1956
Gemaakt door: Hill, J.C.

Omschrijving: Hasewint (bj 1956)
Gemaakt door: Lindenborn, M. (Marien)

Omschrijving: Hasewint 1956 at Machinefabriek Olthoff, Capelle aan den IJssel.
Gemaakt door: Goudriaan, J. (Koos)