Inloggen
HASEWINT - ID 2685


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5230739
Nat. Official Number: 5768 Z ROTT 1936
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 211
Delivery Date: 1936-09-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 361.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 179.00 Net tonnage
Deadweight: 390.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22000 Cubic Feet
Bale: 20000 Cubic Feet
 
Length 1: 44.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 41.92 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.82 Meters Depth, moulded
Draught: 2.39 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-06-1963
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Bij Martin Jansen te Leer, Duitsland verbouwd tot gladdekker. Brt 390 Nrt 195 Dwat 595.

Datum 00-00-1970
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Omgebouwd tot zandzuiger.

Datum 00-00-1982
Type: Rigging changed
Omschrijving: Accomodatie en navigatiebrug verbouwd en met een dragline. Dwat 583.

Ship History Data

Date/Name Ship 1936-09-22 HASEWINT
Manager: International Shipbrokers Ltd., London, Great Britain
Eigenaar: Jan Cremer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEOF

Date/Name Ship 1939-00-00 HASEWINT
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Cremer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEOF

Date/Name Ship 1955-06-07 MEEUW
Manager: V.o.F. A. van Dijk (Tjark van Dijk en Albert van Dijk Jr.), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFXD
Additional info: Fl. 290.000. 1958-59 timecharter Gruno, Groningen.

Date/Name Ship 1963-00-00 MEEUW
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Evert de Boer, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 1969-03-12 MEEUW
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Laurens', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij Laurens', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFXD

Date/Name Ship 1969-05-00 SANDSKÄR
Manager: Henry A. Lundgren & Bror, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Henry A. Lundgren & Bror, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1936-09-17: Als HASEWINT, zijnde een motorvrachtschip, metende 352.20 R.T., liggende te Slikkerveer, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Rotterdam, ten verzoeke van Jan Cremer, kapitein ter koopvaardij te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 5768 Z ROTT 1936 op het achterschip in het achterschot van de stuurhut.
1936-09-25: NvhN 25-09-1936: Scheepsbouw. Het op de werf van De Groot en van Vliet te Slikkerveer, voor rekening van kapitein J. Cremer te Groningen, gebouwde m.s. „HASEWINT", heeft een goed geslaagden proeftocht gehouden. Het schip is voorzien van een Deutz Dieselmotor, met een capaciteit van 300/360 P.K.
1937-05-12: NvhN 13-05-1937: Delfzijl, 12 Mei. Het motorschip HASEWINT, kapt. Cremer, kwam hier heden op weg van Riga naar Lyme Regis, beladen met gez. hout als bijlegger binnen. Op de Eems kwam het schip in aanvaring met een Duitsch oorlogsvaartuig, tengevolge waarvan de Hasewint schade boven de waterlijn beliep, terwijl tevens een anker verloren ging. Deze schade zal hier hersteld worden. Het oorlogsvaartuig vervolgde de reis zonder te stoppen.
1940-05-00: Met twee ander coasters gevorderd door de Koninklijke Marine voor transport van munitie, torpedo`s en ander oorlogsmateriaal in veiligheid te brengen naar Engeland, maar de “HASEWINT “ slaagde er als enige niet in om tijdig de haven van IJmuiden te verlaten en werd op in beslag genomen door de Duitsers Op 12.05.1940 ingedeeld bij Kriegsmarine van Flensburg. Op 24.041.1941 volgde doorhaling van de teboekstelling in Nederland. De “Hasewint “werd verbouwd bij Howaldtswerke A.G. te Kiel (Deu), voor het vervoer van torpedo`s. Gezien het verloop van de oorlog ter zee bestond hieraan in oktober 1944 kennelijk geen behoefte meer en werd het in oktober 1944 herbouwd bij J.J. Sietas te Hamburg Neuenfelde tot droge lading coaster.
Toen de Duitsers op 05.05.1945 zich overgaven bleek de “Hasewint “weer in IJmuiden te liggen Arriveerde op 20.07.1945 te Amsterdam en gerepareerd bij Amsterdamse Droogdok Maatschappij N.V. te Amsterdam. Evenals vijf jaren eerder ontfermde de Koninklijke Marine zich over het schip, nu door haar naar Dundee te zenden om de inventaris van de Onderzeedienst naar de Waalhaven in Rotterdam te brengen. In 11.1945 onbeschadigd terug aan voormalige eigenaar. Op 24.10.1946 weer ingeboekt onder het oorspronkelijke brandmerk 5768 Z ROTT 1936.
1951-05-17: Als HASEWINT, zijnde een stalen motorschip, goot 1053.93 m3 bruto-inhoud volgens meetbrief afgegeven te 's Gravenhage 19-05-1951 no. 8439, liggende te Slikkerveer, door A. Tromp, scheepsmeter te Rotterdam, opnieuw van brandmerk 5768 Z ROTT 1936 voorzien door het inbeitelen op achterschip in achterwand dekhuis gezagvoerder, 9.95 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit lengteas en 1.30 m. boven dek. (Opm.: De oude merken betreffende de teboekstelling zijnde 5768 Z ROTT 1936 zijn niet noch sporen daarvan gevonden.)
1954-02-20: Onder loodsaanwijzing onderweg van Terneuzen naar Vlissingen, tijdens plotseling opkomende dichte mist rond 17,00 uur in het Sloe aan de grond. Omdat als gevolg van ijsgang enkele boeien waren opgenomen en nog niet teruggelegd was plaatsbepaling vrij moeilijk, temeer omdat het schip nog niet met radar was uitgerust. Het schip bleek bij Rittem op vlakke kleigrond op circa 200 meter van de dijk te liggen. Het water viel snel, waardoor de “ Hasewint “ zich niet meer op eigen kracht kon bevrijden. De volgende ochtend werd tevergeefs gepoogd met behulp van een sleepboot vlot te komen. Op 22.02. om 16,00 uur slaagde een hernieuwde poging wel. Een half uur later meerde de “ Hasewint “ in Vlissingen af. Bureau Veritas constateerde dat het schip er zonder schade van af was gekomen. Slechts kapitein Tiems liep voor de Raad voor de Scheepvaart een butsje op, wegens minder zorgvuldig navigatie werd hij bestraft door het uitspreken van een berisping.
1959-06-13: Aan de grond gelopen buiten Trondheim met een lading hout voor Cardiff en Swansea. Nadat er 30 standart hout was gelost op een lichter kwam het schip vlot en ging naar Trondheim om op 14 .06.1959 haar lading weer aan boord te nemen.
1969-03-00: Na financiële problemen van de eigenaar ging op 12.03.1969 het eigendom over op N.V. Scheepvaart Maatschappij Laurens te Rotterdam, die de Meeuw spoedig naar Zweden verkocht. Doorhaling in het kadaster volgde op 11.06.1969.
1969-11-28: Op reis van Vasteras naar Stockholm met 530 ton grint op haar eerste reis voor de nieuwe eigenaren bij Agneudde ten westen van Hjulstabro gekapseisd en gezonken in het Mälar meer in Zweden. Drie van de vier bemanningsleden kwamen om het leven. De vierde man, Torbjorn Mesch, is gered door een vaartuig uit Rusland.
21 juli 1970 gelicht, verkocht aan Ingenjors-, Maskin och Fartygsbyra 'Maskindrift' te Helsinki, daarna aan Nase Gravnings A/B te Borga en te Tolkis omgebouwd tot zandzuiger. In voorjaar 1971 in de vaart voor Nasin Kaivan O/Y, in 1979 verkocht aan O/Y Merihiekka-Sjosand A/B, Helsinki, in 2000 hernoemd in "Sanna".
1970-00-00: Verbouwd tot zandzuiger. 1971 eigenaar Näsin Kaivin, 1972 Paul Vilhelm Lindqvist, 1977 OY Merihiekka-Sjösand A/B, Helsinki (1983 Porvoo), 2000 herdoopt in SANNA voor Paul Vilhelm Lindqvist.
2001-00-00: Lag in Turku opgelegd voor de verkoop.
2005-00-00: Final Fate:
Information from Jan Rautawaara: Anyway the Sanna/Hasewint was scrapped in Korpo yard, Finland 2005 summer after she got badly smashed against a concrete pier when moored alongside by the same yard during a storm. The damage was on her hull and frames and so extensive so any repair would have been un-economical. Her owner was from 2001 Juha Pokka who sold her 2002 to the last owner whose name I can't remember here now.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hasewint (bj 1936)
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Eurotop foto / JMO

Omschrijving: Hasewint (bj 1936)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Meeuw
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Real Photographs

Omschrijving: MEEUW
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: MEEUW
Collectie: -
Vervaardiger: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Meeuw na verbouwing
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Meeuw
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: MEEUW
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Meeuw departs Delfzijl in 1968.
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: MEEUW op het Noordzeekanaal bij Buitenhuizen
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Bunschoten, G.

Omschrijving: Sandskar
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Sanna
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: no name

Omschrijving: Sanna
Collectie: Olinga, Frits J.
Vervaardiger: no name