Inloggen
HARTEL - ID 2684

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1949
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5116939
Nat. Official Number: 2459 Z GRON 1949
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Doornbos', Tjamsweer, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 85
Launch Date: 1949-05-12
Delivery Date: 1949-11-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Enterprise Engine & Foundry Company Inc., San Francisco (Cal.), U.S.A.
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 310
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Enterprise nr. 47011 Type DMG6 (305x380)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 335.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 163.00 Net tonnage
Deadweight: 410.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 22415 Cubic Feet
Bale: 20650 Cubic Feet
 
Length 1: 44.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.82 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.68 Meters Depth, moulded
Draught: 3.13 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1949-03-09 HARTEL
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PENS

Date/Name Ship 1956-06-22 EEMSHORN
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Gruno, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Eemshorn', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Hayeltjo en Marinus Wolter Oldenburger, Harm & Gezinus Drost
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDVR

Date/Name Ship 1962-11-15 FLUVIUS
Manager: Maritima Scheepvaart- & Handel Maatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Delfzijl, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder: Roelf Pilon en Hayeltjo Oldenburger
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PECY

Ship Events Data

1949-03-15: Op 15-03-1949 als HARTEL, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Tjamsweer, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, voorlopig van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2459 Z GRON 1949 op het achterschip boven in de vrang van spant 15.
1949-09-30: Leeuwarder Courant 30-09-1949: Financiën en economie: Scheepswerf te Appingedam failliet verklaard. De Scheepswerf Doornbos te Tjamsweer, gemeente Appingedam, is dezer dagen failliet verklaard, meldt de „Handels- en Transport Crt.' In verband hiermede kunnen de plannen, die de heer Doornbos had t.a.v. de bouw van een reparatiewerf en dok te Delfzijl niet doorgaan. Van de schepen die in aanbouw zijn, zal de „Hartel" van de fa. Van Es en Co. waarschijnlijk op de werf worden afgebouwd. De „Thea Goedkoop" van de fa. Terwogt en Lagers is naar de werf van Gebrs. Sanders te Delfzijl gesleept. Over een tweede schip van deze rederij is nog geen beslissing genomen. Twee schepen voor de heer Bosker te Hyppolitushoef, waarvan een in de spanten staat, terwijl van het andere onlangs de kiel is gelegd, zullen worden afgebouwd. De bewindvoerder heeft de werf verhuurd aan de reders, die nog schepen in aanbouw hebben.
1949-10-00: De afbouw door K.A. Brink te Rotterdam. De proefvaart was op de Nieuwe Waterweg.
1949-11-07: Op 07-11-1949 als HADA, zijnde een stalen motorschip, metende 950.09 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 18-10-1949 no. 7880, liggende te Rotterdam, door C. van Oossanen, scheepsmeter te Rotterdam, definitief van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2389 Z GRON 1948 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 3.80 m. uit de hekplaat, 0.70 m. uit de lengteas, 1.70 m. boven dek. (Opm.: De voorlopige merken van teboekstelling ten hypotheekkantore, vroeger aangebracht op een spant, zijn na de inbouw van de motor, niet meer te bereiken.)
1951-01-27: Aan de grond gelopen met een lading schroot op de rivier de Ouse nabij Swinefleet. Bij opkomend water is de HARTEL vast blijven zitten en daardoor is de machinekamer en het ruim vol water komen te staan waardoor het over bakboord in het modder is weggezakt. Bakboord accommodatie en de machinekamer vol met slik geraakt. Op 27.07.1951, na diverse pogingen om het schip te bergen, is het om 15.00 uur gelukt het schip te richten en is het naar Goole gesleept. 15.08.1951 naar Rotterdam voor volledig herstel.
1951-01-31: NvhN 31-01-1951: De HARTEL aan de grond. Het motorschip Hartel, groot circa 400 ton, in 1949 gebouwd bij de voormalige scheepswerf Doornbos te Tjamsweer, geraakte op de Humber aan de grond, maakte slagzij en zit momenteel gedeeltelijk onder water. Persoonlijke ongelukken kwamen gelukkig niet voor. De Hartel is een zusterschip van de Toornvliet, eveneens in 1949 in Tjamsweer gebouwd, welk schip in de Noordzee bij de Goodwinzandbanken is gezonken.
1956-01-05: 05.01.1956 tijdens de reis van St. Valery-en-Caux naar Gravesend tijdens het ankeren op de rede van Gravesend in dichte mist in aanvaring met Franse m.s.”Penhir”1952-1383 BRT waarna de HARTEL is gezonken. De bemanning gered en naar een ziekenhuis gebracht voor onderzoek. 11.01.1956 de over bakboord liggende HARTEL” geborgen en aan de grond gezet nabij Gravesend. 19.01.1956 inspecties uitgevoerd op een scheepshelling waarna het aanvaringsgat waterdicht gemaakt. 14.02.1956 gesleept door de Nederlandse sleepboot “Blankenburg” 1938-124 BRT vertrokken uit Gravesend naar Rotterdam. 15.02.1956 aangekomen te Rotterdam voor herstel.
1956-06-26: NvhN 26-06-1956: M.s. HARTEL verkocht. De firma P. A. van Es & Co. te Rotterdam heeft het motorschip Hartel verkocht aan de heren Drost te Groningen en H. Oldenburger te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam Eemshorn in de vaart zullen brengen. De Hartel werd in 1949 gebouwd bij de toenmalige scheepswerf Doornbos te Tjamsweer. Het schip heeft een draagvermogen van 410 ton en behoort tot het raised quarterdecktype. In de machinekamer staat een 305 p.k. motor opgesteld.
1962-11-22: NvhN 22-11-1962: M.s. EEMSHORN verkocht. De rederij „Motorschip Eemshorn" heeft het motorkustvaartuig Eemshorn verkocht aan Pilon's Scheepvaartbedrijf te Delfzijl, die het schip onder de naam Fluvius in de vaart zal brengen. De Eemshorn behoort tot het raisedquarterdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 410 ton. Het schip werd in 1949 gebouwd bij de toenmalige scheepswerf „De Dollard" (Doornbos) te Tjamsweer en is voorzien van een 305 pk dieselmotor. Deze kustvaarder is eerder in de vaart geweest onder de naam Hartel.
1966-12-28: Final Fate:
Onderweg met een lading van 356 ton chemicaliën in bulk en verpakt (w.o. sodium carbonaat) van Northwich (bij Liverpool, 24 december vertrokken) naar Drammen (Noorwegen) ten gevolge van problemen in de machinekamer in slecht weer lekkage en slagzij opgelopen. Op op 29 december met behulp van de Noorse sleepboot 'Lars' getracht een vluchthaven (Stavanger) te bereiken. De bemanning ging, vanwege de slagzij, in de dinghy en het schip zonk tijdens een hevige sneeuwbui in pos. 59.04. N. - 05.03. O. , bij Stavanger. Er was waarschijnlijk een scheur in de romp ontstaan. De bemanning werd gered door de eerder gewaarschuwde Noorse reddingsboot 'Hjalmar Bjaerge'.
30.12.1966 Nieuwsblad van het Noorden: Delfzijlse coaster FLUVIUS bij Stavanger gezonken. De te Delfzijl thuishorende kustvaarder FLUVIUS (410 ton dwt) is gistermorgen om twintig voor tien even buiten Stavanger gezonken. De zes koppen tellende bemanning heeft zich tijdig in veiligheid weten te brengen. Het schip maakte woensdagavond omstreeks half zes water in het voorruim. Alles werd geprobeerd om het water weg te pompen en de bemanning stelde een onderzoek in naar de oorzaak, hoe water het schip binnen kon dringen. Men kwam evenwel niet tot een oplossing. Zeker is echter dat het geen lekkage genoemd kan worden. Deze mogelijkheid wordt voorlopig uitgesloten, zei men ons vanmorgen op het scheepvaartkantoor Maritima, dat als vertrouwensmakelaar optrad, omdat nog niet lang geleden een nagelnieuwe bodem onder de coaster was aangebracht. Om de dichtstbijzijnde haven Stavanger nog te bereiken werd de assistentie van een sleepboot ingeroepen. De Noorse sleper “Lars” heeft toen pogingen aangewend het schip binnen te brengen, maar moest op 28 mijl uit de kust deze poging opgeven tijdens stormachtig weer, windkracht 7 tot 8 N.O. De zaak werd steeds kritieker. Het schip ging in de loop van de nacht iets op z’n neus staan en de slagzij nam in de morgenuren toe tot 17°. Er kon door de motor geen olie meer worden aangezogen door het dieper wegzakken van het voorste deel van het schip en daardoor ook is waarschijnlijk de schroef boven water gekomen. De bemanning ging om negen uur gistermorgen in de dinghy van boord en werd door de eerder gewaarschuwde Noorse reddingboot Hjalmar Bjaerge opgepikt. Kapitein Haverkamp heeft vanaf de reddingboot nog met Maritima in Delfzijl gebeld om door te geven dat alle opvarenden veilig aan boord van de reddingboot waren. Nadat het schip nog even had rondgedreven is hij om twintig voor tien gezonken. De FLUVIUS in 1949 gebouwd,was eigendom van de rederij Pilon en Oldenburger te Delfzijl en met een lading chemicaliën onderweg van Norwich bij Liverpool naar Drammen. De bemanning bestond uit afloskapitein H. Haverkamp uit Utrecht, stuurman A.J.J. Coevert uit Amsterdam, machinist H. Middel uit Groningen (die 3,5 jaar op de FLUVIUS als machinist heeft gevaren) kok O. Vogel uit Delfzijl en twee Portugese matrozen. Door het verlies van dit schip is de laatste dagen van 1966 in ons overzicht van de Delfzijlster coastervloot niet geheel juist. Het getal van 170 in Delfzijl thuishorende kustvaarders eind december, moet nu met één worden teruggebracht tot 169.
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (1)
Klik hier om het document te downloaden/openen
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (2)
Klik hier om het document te downloaden/openen
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (3)
Klik hier om het document te downloaden/openen
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (4)
Klik hier om het document te downloaden/openen
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (5)
Klik hier om het document te downloaden/openen
1966-12-29: Final Fate:
Verslag uitspraak Raad v.d. Scheepvaart d.d. 24.06.1968. (6)
Klik hier om het document te downloaden/openen

Afbeeldingen


Omschrijving: Hartel 1949
Gemaakt door: Hill, J.C.

Omschrijving: Hartel at Jersey in 1954
Gemaakt door: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Hartel 1949
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hartel 1949 on 27-07-1951.
Gemaakt door: Hill, C.A.

Omschrijving: Eemshorn 1949 ex Hartel.
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Eemshorn ex Hartel
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Fluvius 1949 ex Eemshorn ex Hartel
Gemaakt door: Clarkson, J. (John)

Omschrijving: Fluvius 1949 ex Eemshorn ex Hartel
Gemaakt door: Unknown