Inloggen
HARRY - ID 2682

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5143273
Nat. Official Number: 3366 Z GRON 1955
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Type Dek: Shelterdeck open
Masten: One mast
Rig: 3 derricks, 3 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 264
Launch Date: 1955-07-28
Delivery Date: 1955-09-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 480
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz nr. 1776007/12 Type (320x450)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 420.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 190.00 Net tonnage
Deadweight: 685.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 48546 Cubic Feet
Bale: 46570 Cubic Feet
 
Length 1: 55.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 52.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.52 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.49 Meters Depth, moulded
Draught: 3.32 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-09-25 HARRY
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Tattje, Jan Niestern en Anton Johan Bernard Eekels, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PENQ
Additional info: Parijsvaarder. Nieuwbouwprijs Fl. 730.250

Date/Name Ship 1972-07-17 JOHANNA B
Manager: K.H. Broekmeulen, Panama, Panama R.P.
Eigenaar: K.H. Broekmeulen, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7524

Date/Name Ship 1973-00-00 ELAN
Manager: Bernardus Koch, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Bernardus Koch, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO7524

Date/Name Ship 1976-00-00 GHODRAT
Manager: Shakeri Behbahani & Ghanadpour, Abadan, Iran
Eigenaar: Shakeri Behbahani & Ghanadpour, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign: EQUA

Date/Name Ship 1980-00-00 GHODRAT
Manager: Esfandiari Morabi, Abadan, Iran
Eigenaar: Esfandiari Morabi, Abadan, Iran
Shareholder:
Homeport / Flag: Abadan / Iran
Callsign: EQUA

Ship Events Data

1955-07-28: NvhN 28-07-1955: Tewaterlating m.s. Harry. Bij de Scheepsbouw Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd me goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Harry. dat wordt gebouwd voor rekening van de heer H. Tattje te Haren. De Harry is van het shelterdektype, meet 650 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 400 p.k. motor, terwijl tevens in de machinekamer twee hulpmotoren van 21 p.k. elk zullen worden opgesteld. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart. Het schip wordt gebouwd voor de vaart op Parijs (met lage kruiplijn) Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelégd voor een coaster van het shelterdektype. groot 750 ton d.w., voor rekening van de rederij Schellen te Rotterdam.
1955-09-24: Op 24-09-1955 bij het Kadaster teboek gesteld als "Harry', eigendom van Kustvaartrederij motorschip "Harry", gevestigd te Groningen, waarvan de enige leden zijn: Hendrik Tattje, reder te Haren, 1/2 deel, Jan Niestern, scheepsbouwkundige te Groningen, 14 deel en Anton Johan Bernard Eekels, industrieel te Hoogezand, 1/4 deel.
Later wisselden de aandelen, o.a. in verband met overlijden. Participanten zijn ook geweest Joseph Emilius Coelus (14.7.56), Gerben Kijlstra (8.11.60) en Kornelis Hendrikus Broekmeulen (5.7.72).
1955-09-26: Op 26-09-1955 als "HARRY", zijnde een motorschip, metende 1190.11 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 9988 d.d. 23-09-1955, liggende te Delfzijl, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3366 Z GRON 1955 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op het shelterdek, 3.20 m. uit hekplaat, 0.80 m. uit de lengteas en 1.30 m. uit dek.
1955-09-27: NvhN 27-09-1955: Proefvaart m.s. Harry.
Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Harry, dat bij de Scheepsbouw Mij. Unie N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer T. Tattje te Haren (Gr.) De Harry (bouwno. 264) is van het shelterdektype en meet 690 ton d.w. (420 r.t.b.) Het schip werd gebouwd voor de vaart op Parijs (lage kruiplijn). De voortstuwing geschiedt door een 6 cyl. 480 p.k. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10,2 mijl. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1956-10-28: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen op 28 oktober 1956 van het motorschip Harry in de Kleine Belt bij Assens, tijdens reis van Holbaek naar Aabenraa. Het schip was beladen met 182 ton sunflowerseed expellers.
Oordeel van de Raad is dat de Harry op de dagwacht van 28 oktober 1956 het eiland Baago zou ronden. Reeds lang tevoren, toen het schip in de nauwte van de Kleine Belt kwam, was de kapitein op de brug gekomen, waar de stuurman de wacht had. Het was goed helder weer. Hoewel kapitein van Wageningen heeft verklaard, dat hij meermalen daarlangs is gevaren en tevoren het te bevaren traject heeft bestudeerd, heeft hij toch enige fouten gemaakt en als gevolg daarvan is het schip gestrand. De sectoren van Tvingsbjoerg heeft hij gemist en hij heeft geen gebruik gemaakt van de ter beschikking staande controle middelen. Hij vond het goed dat de stuurman naar beneden ging terwijl op dat moment zijn aanwezigheid op de brug zeer nuttig geweest had kunnen zijn. Ook is het schip tot het laatst volle kracht blijven lopen. Hij heeft te laat bemerkt dat zijn schip niet goed voer, waarna het om 06.30 uur aan de grond gelopen is bij Asnaes-rev. Het gelukte niet om vlot te komen met achteruit slaan en evenmin door te hieuwen op een uitgebracht werpanker. Het schip maakte nergens water. Eerst de volgende dag is de Harry met behulp van drie vissersvaartuigen en een loodsboot vlot gekomen. Het ongeval heeft geen ernstige gevolgen gehad. De Raad is van oordeel dat de kapitein van Wageningen, geboren 22 december 1911 en wonende te Groningen, medeschuldig is aan het stranden van de Harry en beslist dat hij gestraft wordt door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 14 mei 1957
1960-07-20: NvhN 20-07-1960: Grote houtaanvoer in Harlingen. Het is de laatste maanden razend druk in de Harlinger haven met houtaanvoer. Deze grote drukte wordt mede veroorzaakt doordat men in Zaandam alle aanvoer niet meer kan verwerken en de schepen dan maar naar de Friese havenstad dirigeert. Terwijl men in Harlingen nog bezig was enige houtschepen te lossen kwamen gisteren alweer vier schepen binnen, namelijk de Ali S, Erebus, Harry en Esperance. Voor vandaag — woensdag — worden nog verwacht de Koenraad K en de Union; in de komende dagen zullen nog meer schepen volgen. Zaterdag wordt het grote Zweedse schip Hugin verwacht met niet minder dan 540 standaard hout ineens. De normale kustvaarders kunnen niet meer dan 200 a 250 standaard vervoeren. Ook voor de volgende weken staan diverse houtvaarders op het lijstje, zodat het einde van de drukte nog niet in zicht is. Vooral grotere schepen worden verwacht, die tot 800 standaard hout kunnen vervoeren.
1972-00-00: In 1972 opgelegd in Vlissingen, daarna verkocht.
1999-00-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dert - Vlissingen
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: Harry departs Delfzijl in 1968.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)

Omschrijving: Harry 1955
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Harry 1955
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Elan moored on the 'Damsterkade' at Delfzijl in 1974.
Gemaakt door: Olinga, F.J. (Frits)
Onderwerp: Kade