Inloggen
HARRY - ID 2681


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1928
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5213846
Nat. Official Number: 717 Z GRON 1928
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 1 derrick
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

G. Bodewes Geb.1856, overl. 1928.(generatie VI 35)

H.Bodewes .Geb 1858,overl.1912. (generatie VI 36)

Scheepsbouwer: Gebr. G. & H. Bodewes, Hasselt, Netherlands
Werfnummer: 720
Launch Date: 1927-11-17
Delivery Date: 1928-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1539 Type C/D (x)
Speed in knots: 7
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 118.00 Net tonnage
Deadweight: 250.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11500 Cubic Feet
Bale: 10800 Cubic Feet
 
Length 1: 34.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 32.30 Meters Length overall (Loa BB)
Beam: 6.69 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.60 Meters Depth, moulded
Draught: 2.42 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1947
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1947 nieuwe hoofdmotor: 2tew 6 cil 165 Pk. Gen. Motors Type (x) (HBC (Braakman) verwerft de Bronsmotor met no. 1539. Deze motor is op oorspronkelijk 07/03/27 besteld en op 23/04/28 geleverd voor het m.s. Harry. De inbouw vond plaats bij Bodewes in Martenshoek. Motor 1539 werd in 1947 bij Olthof in Capelle aan de IJssel uitgebouwd, waarna een motor van 165 pk op dit schip werd ingebouwd. De Bronsmotor werd waarschijnlijk bij Olthof verdieseld en in 1948 met een vermogen van 160 pk in gebouwd in de Telegraaf XX.)

Datum 00-00-1950
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1950 nieuwe hoofdmotor: 2tew 4cil 200 Pk Bolnes Type (190x350) 8,5 Kn.

Datum 00-00-1966
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: 1966 omgebouwd tot zandzuiger.

Ship History Data

Date/Name Ship 1928-04-27 HARRY
Manager: Lukas Veldman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Lukas Veldman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NVRB

Date/Name Ship 1931-02-02 HARRY
Manager: N.V. rederij m.s. Harry, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. rederij m.s. Harry, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NVRB

Date/Name Ship 1933-02-15 DENEB
Manager: Lukas Veldman & Doeko Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas Veldman & Doeko Oosting, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NMBJ
Additional info: In 1934 - PDOQ

Date/Name Ship 1939-02-09 DENEB
Manager: Hendrik Salomons Jzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Salomons Jzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOQ

Date/Name Ship 1948-00-00 DENEB
Manager: Willem Salomons Hzn., Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Eigenaar: Willem Salomons Hzn., Roosendaal, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Roosendaal / Netherlands
Callsign: PDOQ

Date/Name Ship 1950-03-11 DENEB
Manager: N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij 'Dahlia', Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepsexploitatie Maatschappij 'Dahlia', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDOQ

Date/Name Ship 1956-05-26 PAX
Manager: Jan Stam & Jan Dijken, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Stam & Jan Dijken, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRS

Date/Name Ship 1960-11-01 LUCTOR
Manager: Beck's Scheepvaartbedrijf N.V., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Dijken, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFQS

Date/Name Ship 1966-09-12 LUCTOR
Manager: Societe Anonyme Carbo Centre, St. Brieuc (Le Legue), France
Eigenaar: Societe Anonyme Carbo Centre, St. Brieuc (Le Legue), France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Brieuc (Le Legue) / France
Callsign: TXNR

Date/Name Ship 1971-00-00 YVES MICHELE
Manager: Societe Anonyme Carbo Centre, St. Brieuc (Le Legue), France
Eigenaar: Societe Anonyme Carbo Centre, St. Brieuc (Le Legue), France
Shareholder:
Homeport / Flag: St. Brieuc (Le Legue) / France
Callsign: TXNR
Additional info: In 1981 call sign: FZEH

Ship Events Data

1928-02-00: Op 18-02-1928 naar Martenshoek gesleept (naar de werf G. & H. Bodewes) en daar op 23-02-1928 begonnen met de inbouw van de Bronsmotor.
1928-04-26: Algemeeen Handelsblad 26-04-1928: Verkochte schepen. De heer D. Oosting te Delfzijl, heeft voor den heer Lukas Veldman, te Rotterdam, aangekocht het nieuwe motorschip „HARRY", gebouwd in 1927/'28, groot ca. 200 ton d.w., voorzien van een 4-cyl. App. Bronsmotor van 120 p.k.
1928-04-30: Op 30-04-1928 als HARRY, zijnde een motorschip, groot 564.98 m3, liggende te Martenshoek, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Lukas Veldman, schipper te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 717 Z GRON 1928 op 't achterschip in achterkant hoofd van het grootluik aan bakboordzijde.
1928-05-08: NRC 08-05-1928: Scheepsbouw. Martenshoek, 8 Mei. Heden is van de scheepswerf van de N.V. v/h Gebr. G. en H. Bodewes. alhier, vertrokken de stalen motorboot HARRY, groot 260 ton D.W. Het schip is geheel naar de eischen des tijds gebouwd en is van het verhoogd achterdektype, waaronder de verblijven van kapitein en officieren. Het is voorzien van een 4 cyl. 120 P.K. Bronsmotor, heeft een aparten motor aan dek voor snel laden en lossen en een afzonderlijken motor in de motorkamer voor het lenzen en vullen der tanks en ruimen. Het geheel is gebouwd onder toezicht van den Germ. Lloyd en Scheepvaartinspectie, groote kustvaart en zal worden bevaren door den kapitein-eigenaar L. Veldman te Delfzijl.
1928-05-09: NvhN 10-05-1928: Delfzijl, 9 Mei. Heden heeft met goed gevolg op de Eems proef gestoomd, het voor rekening van den heer L. Veldman te Delfzijl op de werf van de N. V. v.h. Gebr. G. en H. Bodewes te Martenshoek, nieuw gebouwde motorschip "Harry". Het schip groot 260 ton. D. W. is voorzien van een 4 cyl. 120 p.k. Bronsmotor en behaalde een snelheid van 9 mijlen. Het is gebouwd onder toezicht van de Germ. Lloyd en Scheepvaart-Inspectie en toestemd voor de groote kustvaart.
1928-06-04: Algemeen Handelsblad 04-06-1928: Scheepsbouw. Door den heer L. Veldman, te Delfzijl, is in de vaart gebracht de op de scheepswerf der firma Gebr. G. & H. Bodewes, te Hasselt, nieuwgebouwde stalen motorschoener „HARRY", (199 t. br., 110 t. netto). Het met een Brons-motor uitgerust vaartuig wordt door den reeder zelf als kapitein bevaren.
1940-00-00: Het schip ligt tijdens het uitbreken van de oorlog met een vijf koppige bemanning geladen in Londen, Engeland en blijft er. De stuurhut is later met beton omkleed. Volgens Willem Salomons stond de "DENEB" op een lijst gedateerd 22-05-1940 om gevorderd te worden door de Engelse marine, maar het schip heeft een lading aan boord, waardoor de vordering niet doorgaat. De "Deneb" is altijd op deze lijst blijven staan en de geschiedschrijvers gaan er daardoor ten onrechte van uit dat de “Deneb" aan actie “Dynamo” evacuatie van Duinkerken heeft meegedaan.Op 27.01.1941 door een aanvaring op een rivier bij Middlesborough door sleepboten aan de grond gezet en heeft twee maanden onder water gelegen. Gelicht en gerepareerd te Middlesborough.
1948-08-07: Op 07.08.1948 als DENEB, zijnde een stalen motorschip, groot 565.81 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 03-07-1948 no.7421, liggende te Harlingen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van brandmerk 717 Z GRON 1928 door het inbeitelen op het achterschip in achterkant lichtkap motorkamer, 7.75 m. van de hekplaat, op de lengteas en 1.63 m. boven dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)
1960-07-11: 11.07.1960 gestrand ter hoogte van Westkapelle, en na enige weken een toeritische trekpleister te zijn geweest, vlotgebracht en naar Vlissingen en vervolgens naar Bolnes gesleept voor herstel.
NvhN 12-07-1960. Bemanning buiten gevaar. Groninger coaster PAX op strand van Westkapelle aangespoeld. (Van onze Zeeuwse correspondent). De 200 ton metende coaster Pax van de rederij Stam en Dijken uit Groningen, is vannacht op het strand bij Westkapelle aangespoeld en moet als verloren worden beschouwd. Aan deze stranding is een voor de opvarenden gevaarlijke tocht voorafgegaan. Het drama begon reeds gistermiddag om 2 uur, toen het schip met machineschade voor de kust van België voor anker ging. De sterke wind en de hoge zee sloegen de coaster van zijn anker los, waarna het een speelbal van de golven werd. Een afschuwelijke reis begon toen voor de opvarenden: dwars over de beruchte zandbanken in de monding van de Wester-Schelde dreef het schip, zwaar slingerend, in de richting van Walcheren. Tientallen vuurpijlen werden afgeschoten, maar geen van de passerende schepen merkte deze op. Hachelijk. In de middag seinde het Griekse stoomschip Megalochari aan Scheveningen-radio, dat hij op het achterdek van de coaster een gele rook zag, wat wel eens een noodsein zou kunnen betekenen. Onmiddellijk hierop is de reddingboot van Breskens uitgevaren. Ter assistentie voer uit: Vlissingen de bergingsboot Bruinvis en de sleepboot Burgemeester van Damme. Op de loodskotter Antaris, die juist passeerde, zag men ook de hachelijke situatie van de Pax. De Antaris streek een vlet, waarmee men ging informeren of er ook mensen van boord gehaald moesten worden. De vrouw van de kapitein, mevrouw Vleugel uit Amsterdam, werd met een baby van 1 jaar en twee matrozen met het vletje naar de Antaris gebracht. De tocht met het roeibootje was nog even hachelijk doordat het kleine notedopje op de zware zee veel water binnenkreeg. De coaster zelf dreef inmiddels met zijn drie overige bemanningsleden steeds verder naar de kust van Westkapelle, waar hij gisteravond om half, acht onder enorme belangstelling van de badgasten, in het tijdens de oorlog door de geallieerden gebombardeerde gat in de dijk omhoog liep. De kustwachters van Westkapelle hadden inmiddels al een wippertoestel klaar staan om, wanneer het schip zou kapseizen, de drie overige opvarenden met de lijn van boord te halen. Gelukkig is het zover niet gekomen. De coaster bleef overeind. Toen vannacht het water opkwam, hebben het bergingsvaartuig Bruinvis en de sleepboot Burgemeester van Damme geprobeerd de coaster weer in open zee te trekken. Vier keer is de bemanning van de Bruinvis met een roeibootje door de kolkende zee en de branding, tussen de resten van de gebombardeerde Duitse bunkers gevaren om een lijn over te brengen. Doch steeds moesten zij zonder resultaat weer naar hun schip terugkeren. Tijdens deze pogingen dreef de coaster over de metershoge betonnen brokken der bunkers verder het strand op, waar hij eindelijk bijna tegen de badhuisjes tot rust kwam. Wanneer het. water niet te onrustig is, zal vanmiddag nogmaals een poging gedaan worden om de coaster naar zee te slepen. De Pax. die in 1928 gebouwd is, was zonder lading van Londen op weg naar Ostende.
NvhN 14-07-1960: Bergingspogingen Pax mislukt. (Van onze Zeeuwse correspondent) De Groninger coaster Pax zal voorlopig niet geborgen kunnen worden. Alle pogingen van het bergingsbedrijf van Van der Tak uit Rotterdam het 200 ton metende coastertje van het badstrand bij Westkapelle te trekken, zijn mislukt. Na vandaag worden de waterstanden steeds minder tot 8 augustus, wanneer er weer een springvloed zal zijn. Alle opvarenden zijn inmiddels weer aan boord van het scheepje gegaan.
PZC 04-08-1960: "Pax" na drie weken vlot. Westkapelle telt sinds woensdagmorgen een belangrijke "attractie" minder; de badgasten en de dorpelingen zullen het inmiddels bijna vertrouwde beeld van een schip op het strand missen. Drie weken lag de Groninger kustvaarder "Pax" daar op het strand, voordat de bergingspogingen werden bekroond. De sleepboot "Leon Letzer" van de Union de Remorquage et de Sauventage uit Antwerpen en het bergingsvaartuig "Bruinvisch" van het Bergingsbedrijf Van de Tak uit Rotterdam hebben woensdagmorgen om kwart voor acht opnieuw gepoogd het onfortuinlijke schip los te trekken. Na meer dan een uur trekken –ook op de eigen lier- slaagde men om vijf minuten over negen er in het schip in zijn element terug te brengen, waarna onmiddellijk koers werd gezet naar Vlissingen. Kort na elf uur arriveerde de "Pax" getrokken door de "Leon Letzer" en geflankeerd door de "Bruinvisch" in de buitenhaven te Vlissingen. Direct nadat de kustvaarder aan de kade was afgemeerd vertrokken beide schepen; hun taak was volbracht. Ogenschijnlijk heeft de "Pax" geen nadelige gevolgen van zijn stranding ondervonden, maar toch zal het schip nog enige tijd in de haven moeten blijven voor een nauwkeurig onderzoek door de scheepvaartinspectie en het verrichten van eventuele
1961-11-02: PZC van donderdag 02-11-1961: ‘PAX’ als, LUCTOR’ weer op Walcherse kust. Ditmaal kort bezoek op Vlissings paalhoofd. Een oude bekende aan de Walcherse kust, de Nederlandse kustvaarder “Luctor” (ik worstel) is woensdagochtend rond zes uur bij Vlissingen in een oude kwaal vervallen: het 199 brutoregisterton grote scheepje strandde op paalhoofd elf tussen Vlissingen en Diskoek; slechts een tiental kilometers van de plaats waar de “Luctor”, die vroeger “Pax” (Vrede) heette, in de zomer van 1960 bij Westkapelle aan de grond liep en hier gedurende enkele dagen wat fleur bracht in de regenachtige vakantie van vele badgasten. De “Pax” kreeg een andere naam, maar zelfs het “ik worstel” kon het kleine scheepje er niet van weerhouden om voor een tweede maal Walcherens kust op te zoeken en de naam “kustvaarder” eer aan te doen…. Toen de “Luctor” woensdagochtend leeg van Antwerpen op weg was naar Rotterdam strandde het vermoedelijk door een defect aan de voortstuwing op paalhoofd elf tussen Vlissingen en Dishoek. Dit hernieuwde, 'bezoek’ was voor de “Luctor” echter van korte duur, want dezelfde avond wist de “Scaldis” het “scheepje, dat met de nieuwe naam blijkbaar geen vrede had” vlot te trekken en naar de Buitenhaven van Vlissingen te slepen. Op het moment van de stranding 's ochtends rond tien minuten voor zes, was de kapitein beneden en stond de loods aan het roer. Vermoedelijk door een mankement aan de voortstuwing kon de “Luctor” niet genoeg vaart houden, zodat stroom en wind het scheepje op het strand zetten. Bij afgaand water boorde de “Luctor” zich met de boeg in paalhoofd elf tussen Vlissingen en Dishoek. Bij de stranding zijn ongeveer dertig palen beschadigd en is verder enige schade toebracht aan de rijswerken en aan de berm van de zeewering. Later op de dag kreeg de eenzame “Luctor” gezelschap van de sleepboot “Scaldis” en de bergingsvaartuigen “Walrus” en “Bruinvis”, maar beide laatste behoefden niet in actie te komen. 's Avonds rond half acht wist de sleepboot “Scaldis” de “Luctor” namelijk vlot te slepen, waarna koers werd gezet naar de buitenhanen van Vlissingen. Vandaag zal de “Luctor” hier door de scheepvaartinspectie worden onderzocht.
1962-04-14: Coastal Shipping, April 1962. Op zaterdagmorgen 14 april is de LUCTOR op de Maasvlakte bij Hoek van Holland aan de grond gelopen. Op maandag 16 april is het schip weer vlot getrokken door de sleepboot MEERMIN van Van der Tak's Bergingsmij. te Rotterdam. DE MEERMIN slaagde er bij opkomend water in met een tros de verbinding tot stand te brengen en trok het kleine en lege schip daarna over de zandbanken naar zee. De LUCTOR wordt naar Rotterdam gesleept, waar zij op eventuele schade zal worden onderzocht. Het is de derde maal in betrekkelijk korte tijd dat dit schip strandt. Op 3 augustus 1960, toen nog onder de naam PAX, liep het bij Vlissingen aan de grond en op 1 november 1961 op de zogenaamde Kaapse Duinen, eveneens in de Zeeuwse wateren. (LJ)
Het Vrije Volk 16-04-1962: Luctor derde keer in twee jaar vast. (Van een onzer verslaggevers) Drie strandingen binnen twee jaar, dat is het Groninger coastertje Luctor overkomen, dat sinds de nacht van vrijdag op zaterdag op het Rozenburgse strand tegenover Hoek van Holland vast zat. Vanmiddag is het bergingsvaartuig Meermin erin geslaagd het 200 brutoton metende scheepje, dat zo hoog zat dat men er bij laag water omheen kon lopen, vlot te trekken. Het is waarschijnlijk een unicum wat de Luctor sinds juli is overkomen. In deze zomermaand liep het toen nog als Pax geregistreerd scheepje - bij Westkapelle op het strand. Het schoof in een noordwesterstorm dwars over een strekdam en kwam vlak tegen de duinen hoog en droog te zitten. Het duurde weken voordat het Rotterdamse bergingsbedrijf Van den Tak de coaster weer vlot kreeg. Een jaar later moesten de Rotterdammers het inmiddels herdoopte scheepje enkele mijlen zuidelijker, bij Zoutelande, weer te hulp komen. Leen Lokker, de berger onder wiens leiding de coaster beide keren werd vlotgetrokken, kon de Luctor nu uit zijn woonplaats Hoek van Holland op de Maasvlakte zien zitten. Enkele honderden meters bezuiden de Zuiderpier, op een plaats waar het strand enkele uren voor laag water al droog valt. De Luctor (de derde naam van deze coaster, die oorspronkelijk Deneb heette) had het geluk dat bij de stranding geen lekken zijn geslagen. Ook de motor was intact. Het is onbegrijpelijk hoe het met een bemanning van vijf koppen varende scheepje zo hoog op het strand is gekomen. De kapitein wilde er zich niet over uitlaten. Toen wij zaterdagmiddag naar zijn muurvast zittende schip waren gelopen, bleef hij in de kajuit en weigerde ons aan boord te laten. Hij had toen nog geen enkel contact met de wal gehad en ook zondag zijn de bergers nog niet bij hem geweest. Hij gaf ons te verstaan dat hij en de andere bemanningsleden rustig aan boord zouden blijven. „Over een paar dagen varen we naar Rotterdam," was zijn enige commentaar.
1966-09-20: NvhN 20-09-1966: Frankrijk koopt ms LUCTOR. Het motorkustvaartuig Luctor van de heer J. Dijken te Groningen is verkocht naar Frankrijk. De Luctor behoort tot het gladdek-type en heeft een draagvermogen van ongeveer 270 ton. Het schip werd in 1928 gebouwd bij de N.V. Gebr. Bodewes Scheepswerf te Hasselt en het is voorzien van een 195 pk Bolnes-dieselmotor. De Luctor heeft vroeger gevaren onder de namen Pax, Deneb en Harry.
1998-00-00: In 1998 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: HARRY
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: HARRY
Collectie: Macke Gerben
Vervaardiger: Nautical Photo Agency, Suffolk
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: 'Deneb' (ex 'Harry')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: World Ship Photo Library

Omschrijving: 'Deneb' (ex 'Harry')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: DENEB
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Rayner, Tom

Omschrijving: DENEB
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Skyfotos Ltd.

Omschrijving: De 'Pax' gestrand bij Westkapelle 11 juni 1960.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: De 'Pax' gestrand bij Westkapelle 11 juni 1960.
Collectie: Tuil, J. (Jan)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: 'Luctor' (ex 'Harry')
Collectie: Johannes, Leo M.
Vervaardiger: Duncan, Alex

Omschrijving: De Luctor (ex Harry) gestrand in november 1961 op Walcheren
Collectie: Grootenboer, Ton
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding

Omschrijving: LUCTOR
Collectie: Bolhuis, R.J. van (Riemer)
Vervaardiger: Onbekend

Omschrijving: LUCTOR
Collectie: Anderiesse, Jan H.
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Yves Michele (SB 22139) 1928 ex Luctor ex Pax ex Deneb ex Harry on 13-04-1979 at St. Malo.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Hocquard, D.P. (Dave)

Omschrijving: Yves Michele (SB 22139) 1928 ex Luctor ex Pax ex Deneb ex Harry at Le Legue.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown