Inloggen
HARMKE - ID 2670

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Nat. Official Number: 5359 WINSCH 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Stadskanaal, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1927-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Schiffswerft 'Linz' A.G., Linz, Austria
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Linz
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 107.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 58.00 Net tonnage
Deadweight: 146.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.50 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.85 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.90 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1928
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1928 gehermotoriseerd: 2tew 2 cil Linz gloeikopmotor

Datum 00-05-1942
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 05.1942 in Berlijn gehermotoriseerd: 4tew 3 cil 100 PK MAN Type (x)

Datum 00-00-1955
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 1955 gehermotoriseerd: 2tew 5 cil 150 PK Darmstadt Type (x)

Datum 00-00-1967
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: 1967 omgebouwd tot stenenvisser (StF 54) Brt 118, Nrt 47 Dwat , Loa 29,73 B 5,02 H 2,43.

Ship History Data

Date/Name Ship 1927-01-14 HARMKE
Manager: Jan Schut, Slochteren, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Schut, Slochteren, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Additional info: Hfl. 18.500,--

Date/Name Ship 1927-08-29 HARMKE
Manager: Arien Dekker, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Arien Dekker, Scheveningen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Scheveningen / Netherlands

Date/Name Ship 1928-09-13 LISELOTTE
Manager: Johann Julius Lauenburg, Büsum, Germany
Eigenaar: Johann Julius Lauenburg, Büsum, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RHCB
Additional info: Call sign in 1934: DICY

Date/Name Ship 1957-06-00 LISELOTTE
Manager: K. Schwenn, Hamburg, Germany
Eigenaar: K. Schwenn, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGUH

Date/Name Ship 1969-00-00 LISELOTTE
Manager: Johann Julius Lauenburg, Hamburg, Germany
Eigenaar: Johann Julius Lauenburg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGUH

Date/Name Ship 1971-11-11 LISELOTTE
Manager: Claus Fritz Schwenn, Hamburg, Germany
Eigenaar: Claus Fritz Schwenn, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: DGUH

Date/Name Ship 1972-06-15 LISELOTTE
Manager: Claus Fritz Schwenn, Burg, Germany
Eigenaar: Claus Fritz Schwenn, Burg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Burg / Germany
Callsign: DGUH

Date/Name Ship 1974-08-23 LISELOTTE
Manager: Rederi Syltholm A/S, Rødbyhavn, Denmark
Eigenaar: Rederi Syltholm A/S, Rødbyhavn, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rødbyhavn / Denmark
Callsign: OZFY
Additional info: StF 54

Date/Name Ship 1989-04-00 SIGGI
Manager: Hans Werner Weihs, Flensburg, Germany
Eigenaar: Hans Werner Weihs, Flensburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Flensburg / Germany
Callsign: DJCK

Date/Name Ship 1994-00-00 SIGGI
Manager: Hans Werner Weihs, Flensburg, Germany
Eigenaar: Hans Werner Weihs, Flensburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQJW8

Ship Events Data

1927-01-20: Op 20.01.1927 als HARMKE, zijnde een motorschip, liggende te Stadskanaal, door Jan Gerrits, scheepsmeter te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 10 Z WINSCH 1927 op het achterschip op achterkant achtererf bakboordzijde. (Opm.: Het schip was vroeger teboekgesteld te Winschoten onder nr. 5359. Het brandmerk 5359 WINSCH 1927 is verwijderd.)
1927-05-11: Advertentie in het NvhN 11-05-1927: Heden overleed te Dortmund, na een lang en smartelijk lijden, onze geliefde Zoon, Broeder en Behuwdbroeder HENDRIK SCHUT, Echtgenoot van Harmke Lameijer, in den ouderdom van bijna 37 jaar. Groningen, 7 Mei 1927, Uit aller naam: B. Schut en familie.
1927-08-00: De financier was een oom van de schipper. Op 06.01.1927 legde de heer Jan Smit de eigendomsverklaring af, die werd geregistreerd bij het kadaster in Winschoten als 5359 WINSH 1927. Op 20.01.1927 werd in verband met de nieuwe registratie het schip overgemerkt, het nieuwe nummer werd: 10 Z WINSCH 1927.
Op de eerste reis overleed Jan Schut te Dortmund, hij liet vrouw en vijf kinderen achter (zoon Bronno, dochter Marchiena, zoon Jacob, zoon Jan en zoon Geert), die op dat moment aan boord waren. Met behulp van haar oudste zoon Bronno slaagde schipperske Harmke Schut-Lameijer erin de “Harmke” via de Eems weer terug te varen naar Nederland. Op de Dollard begaf tot overmaat van ramp de motor het, maar dankzij het hulpzeil kon de “Harmke“ Nieuwe Statenzijl binnnenlopen. Daar schakelde men een scheepsjager in die met zijn paard het schip door het Winschoterdiep naar Groningen trok. Na gelost te zijn werd de Climax motor gerepareerd en Harmke nam vracht aan voor Dordrecht, aldaar werd het schip op 22 juli 1927 echter in beslag genomen en werd te Dordrecht opgelegd. In augustus 1927 openbaar veiling verkocht aan Hedericus Egbert Verver, notarisklerk, wonende te Sappemeer, in opdracht de heer Arien Dekker, directeur eener N.V., wonende te Scheveningen, gemeente `s Gravenhage. Op 4 september 1928 vroeg de verkoper doorhaling van het schip in het kadaster aan wegens verkoop naar het buitenland.
1927-08-16: NvhN 17-08-1927: Afloop van verkoop en aanbesteding. Sappemeer, 16 Augustus. Ten overstaan van den heer notaris die Koe, werden heden in het Bontehuis krachtens art. 1223 B W. publiek verkocht: Het onder klasse gebouwd stalen motorschip genaamd HARMKE, hebbende 1 dek en 1 mast, met opgoed en toebehooren, metende 330.18 kub. M. bruto inhoud, toebehoorende aan schipper Jan Schut. Kooper de heer H. E. Verver, te Sappemeer Q.q. voor f 21.025, --.
1927-08-16: NRC 17.08.1927: Sappemeer, 16 Augustus:
Het stalen motorzeeschip “HARMKE” van kapitein Jan Schut, groot 330 m3 bruto, voorzien van een 100 Pk Climaxmotor, liggende te Dordrecht, werd hier heden met opgoed en toebehoren geveild en gekocht door de Veenkoloniale Scheepshypotheekbank alhier, voor Fl. 21.025,--
1928-11-07: NvhN 08-11-1928: Delfzijl, 7 Nov. Het m.s. "HARMKE ", vroeger bevaren door kapt. Schut te Slochteren, is te Rotterdam onderhands verkocht aan kapt. J. Lauenburg te Hamburg. Het schip vertrok heden van hier beladen met zout van Rotterdam naar Kopenhagen, onder der naam "LISELOTTE".
1985-10-00: 10.1985 na beeindiging van de firma werd het schip opgelegd.
2001-00-00: 12.2001 nog in de vaart. (met een nieuw kraan aan dek.)
2011-05-00: Ligt op 02.05.2011 te Arnis, (in het riviertje Schlei) Schleswig-Holstein, Duitsland en is nog steeds eigendom van Hans Werner Weihs, Flensburg, Duitsland, met San Lorenzo, Honduras registratie.
2014-00-00: (zie ook hoofdstuk 47 in het boek "Honderd jaar Schepen, Schippers en Scheepsbouwers in Stadskanaal" van Willem Mulder.)

Afbeeldingen


Omschrijving: Liselotte 1927 ex Harmke.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Liselotte 1927 ex Harmke on 20-06-1978 in Smålandshavet.
Gemaakt door: Staal, Lars

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke at Flensburg on 05.06.1990.
Gemaakt door: Staal, Lars

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke in 08.1996 at Havneby, Rømø.
Gemaakt door: Bolhuis, R.J. van (Riemer)

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke on 02.05.2011 at Arnis, Schleswig-Holstein, Germany.
Gemaakt door: Gernaat, B. Th. (Ben)

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke on 02.05.2011 at Arnis, Schleswig-Holstein, Germany.
Gemaakt door: Gernaat, B. Th. (Ben)

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke on 02.05.2011 at Arnis, Schleswig-Holstein, Germany.
Gemaakt door: Gernaat, B. Th. (Ben)

Omschrijving: Siggi 1927 ex Liselotte ex Harmke on 17.03.2011.
Gemaakt door: Jürgens, A. (Arne)