Inloggen
HARMINA - ID 2667


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1927
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 267 Z GRON 1927
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 107
Delivery Date: 1927-04-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Motorenfabrik, Cologne (Köln), Germany
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 160
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 177.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.15 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.82 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1927-04-11 HARMINA
Manager: Geerto Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geerto Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVPJ

Date/Name Ship 1933-04-28 HARMINA
Manager: P. de Louarn & F. Hegurat, Paimpol, France
Eigenaar: P. de Louarn & F. Hegurat, Paimpol, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Paimpol / France

Ship Events Data

1927-03-26: NvhN 30-03-1927: Groningen, 30 Maart. Zaterdag 26 Maart l.l. werd met goed gevolg van de Scheepswerf „Gideon" van de heer J. Koster Hzn. alhier te water gelaten het casco van het staalijzeren motorvrachtschip „HARMINA", gr. 272 ton D. W. met afmetingen van 32.25 X 5.75 X 2.55, gebouwd voor rekening van den heer G. Bakker alhier. Het schip wordt voorzien van een 160 P.K. compressorlooze Deutz-Diesel-motor en is bestemd voor de groote kustvaart. De romp is gevormd naar het model kruiseraohterschip. Op de vrijgekomen helling werd de kiel gelegd voor een motorzeevraohtboot van 290 ton D.W., welke zal worden uitgerust met een 180 P.K. oompressorlooze Deutz-Diesel-motor. Dit schip zal afmetingen hebben van 32.75X6.25X2.90.
1927-04-13: Op 13-04-1927 als HARMINA, zijnde een motorvrachtschip, groot 301.47 m3, liggende te Groningen, door Jan Gerrits, beëdigd scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Geerto Bakker, schipper te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 267 Z GRON 1927 op het achterschip op de lichtkap motorkamer bakboordzijde.
1927-04-22: NvhN 22-04-1927: Delfzijl, 22 April. Heden werd alhier op de Eems een goedgeslaagde proefvaart gehouden met het nieuwe motorschip „Harmina", kapitein en eigenaar de heer G. Bakker te Groningen. Het schip is gebouwd op de werf „Gideon" te Groningen en heeft een laadvermogen van 225 ton; het is voorzien van een 150 P.K. Dieselmotor. Bij de proefvaart is een snelheid van 8 mijl gehaald.
1933-04-27: NvhN 27-04-1933: Schepenverkoop. Het ms. „Harmina", van C. H. Bakker te Groningen, groot 177 ton bruto, gebouwd in 1927, is naar Frankrijk verkocht voor ca. f 31.500.
1934-02-16: Final Fate:
Ten anker liggend op de rede van Paimpol i.v.m. zeer dichte mist en wachtend op beter zicht door de zeer sterke stroming in het water van haar plaats gedreven en gestrand op een rots Ile de Brehat voor de kust van Paimpol. Bij vallend water bleek het schip verticaal in het water te liggen, het voorschip onderwater en het achterschip droog. De lading van het schip bestond uit cement, die na de stranding erg hard werd. De bergingscommisie stelde de waarde van de lading vast en verkocht deze voor enkele honderden ponden stirling, maar een paar dagen later slipte het schip in zwaar weer van de rots en ging verloren.

Afbeeldingen


Omschrijving: Harmina (bj 1927)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Harmina 1927 stranded 16.02.1934.
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Stranding