Inloggen
HARMINA - ID 2666


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1912-03-12 / 1942-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1912
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Nat. Official Number: 7734 GRON 1912
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johannes Wijnandus Boerma, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 96
Launch Date: 1912-03-05
Delivery Date: 1912-03-12
Technical Data

Gross Tonnage: 126.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.75 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.14 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.84 Meters Depth, moulded
Draught: 2.21 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1925
Type: Fitted with engine
Omschrijving: Gemotoriseerd: 2tew 2 cil gloeikopmotor 70 RPk Bolnes Type (9x13). GRT 129, NRT 86, TDW 170.

Ship History Data

Date/Name Ship 1912-03-12 HARMINA
Manager: Geerto Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geerto Bakker, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVPK

Date/Name Ship 1916-07-17 HARMINA
Manager: Lambertus Abels Pot, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lambertus Abels Pot, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVPK
Additional info: Aankoopprijs HFl. 20.000,--

Date/Name Ship 1925-10-24 NIJSSIENA
Manager: Lambertus Abels Pot, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lambertus Abels Pot, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PNFV
Additional info: Sinds 1932 - PGKS

Date/Name Ship 1934-03-29 CATHARINA
Manager: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PDJP

Date/Name Ship 1934-04-06 CATHARINA
Manager: Hindrik Kramer, Vlissingen, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Kramer, Vlissingen, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands
Callsign: PDJP

Date/Name Ship 1940-05-09 CATHARINA
Manager: N.V. Machinefabriek Bolnes v/h J.H. van Cappellen en C.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw (Westerbroek, tot 26.10.1940), Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Machinefabriek Bolnes v/h J.H. van Cappellen en C.V. G.J. van der Werff's Scheepsbouw (Westerbroek, tot 26.10.1940), Bolnes, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Bolnes / Netherlands
Callsign: PDJP

Date/Name Ship 1940-12-05 IBIS
Manager: C. Holscher's Kustvaartbedrijf N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Cornelis Holscher (Hillegersberg), Pieter Hoogerwerff (Wassenaar, tot 8.7.1941), Hendrik Koning (Groningen), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEVB

Date/Name Ship 1942-00-00 M 4044
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1912-00-00: Aanvankelijk 'Flevo VIII' voor de Flevo Visscherij Mij. te Rotterdam. Verkocht aan Bakker terwijl het schip nog bij de bouwwerf lag.
1912-03-12: Dagregister deel 19 nummer 255, den twaalfden Maart 1900twaalf. Ik ondergeteekende Geerto Bakker, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar te zijn de eenige eigenaar van het stalen zeil-schoenerschip genaamd “HARMINA” hebbend een dek en twee masten, zijnde groot 281.68 m3 of 99.43 ton van 2.83 m3, gebouwd te Martenshoek en gevoerd wordende door mij ondergeteekende en verklaar voorts, dat het schip niet op voet van oorlog is uitgerust noch door mijn toedoen of gedoogen in strijd met de onzijdigheid van den Staat op voet van oorlog uitgerust zal worden en dat het bestuur van hetgeen tot het onderhoud van het schip , de uitrusting en het victualieeren of bevrachten van het zelve vereischt wordt te Groningen wordt gevoerd. Hoogezand 9 Maart 1900twaalf. In de kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring van den scheepsmeester te Hoogezand d.d. 13 Maart 1912 is nevens vermeld vaartuig gebrand met het merk: 7734 GRON 1912 en Opnieuw geboekt deel 3/639.
1928-02-09: Op 09-02-1928 als NIJSSIENA, zijnde een motorschoenerschip, groot 366.59 m3, liggende te Jutphaas, door W. Elinga, scheepsmeter te Utrecht, ten verzoeke van Lambertus Pot, schipper gedomicilieerd te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 639 Z GRON 1928 op het achterschip op de bovenrand van de roef, bakboordzijde. (Opm.: Het oude merk 7734 GRON 1912 is verwijderd.)
1929-08-16: Op 16-08-1929 gezonken op de Nieuwe Waterweg na in aanvaring te zijn gekomen met het Engelse ”Axinite” (724brt/1928) eig: William Robertson, Glasgow. De aanvaring vond plaats tijdens laaghangende mist ter hoogte van de Kruithaven. (Blankenburg) Het schip was onderweg van Schiedam naar London met een lading lege flessen. (Vaart geregeld vanaf Leerdam en Schiedam naar London in charter voor de Verenigde Glasfabrieken). Gelicht en weer in de vaart .
1940-00-00: Final Fate:
1940 opgelegd in Bolnes en door de Duitsers in beslag genomen. In 1941 in de binnenvaart. In 1942 naar de werf voor aanpassingen tot tanklichter voor de zeevaart; in dienst als 'M 4044' in de Baltische wateren. In 1944 naar Frankrijk voor transport van Frankrijk naar de Kanaaleilanden van de Organisation Todt. Op 12 september 1944 in gezonken toestand teruggevonden in St. Nazaire, Frankrijk. Total loss verklaard en voor de sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geerto Bakker werd geboren te Veendam op 08 april 1873 als zoon van de bakker Harm Bakker en Hinderkien Schnijder.

Hij trouwde op 01 april 1900 te Groningen als schipper met Harmina Meiring, geboren 10 september 1878 te Groningen als dochter van schipper Hendrik Meiring en Jantje Brouwer. Zij overleed op 06 augustus 1933 te Groningen, 54 jaar.

Geerto overleed op 16 juli 1940 te Groningen, 67 jaar, zonder beroep, weduwnaar.

In een overlijdensakte van zoon Hendrik in 1935 wordt vader Geerto nog steeds vermeld als “scheepskapitein”.

 Kinderen

-    Harm – geb. 25.05.1901 te Groningen

-    Hendrik – geb. 04.07.1903 te Groningen

-    Henderika – geb. 09.04.1907 te Groningen

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1899 – 1900 van de tjalk SIEBERDINA – geb. 1883

*   1901 – 1903 van de tjalk VIOD – geb. 1899

*   1903 – 1911 van de tjalk HARMINA – geb. 1899

*   1912 – 1916 van de schoeneraak HARMINA – geb. 1912

*   1921 – 1925 van de vrachtlogger HARMINA – geb. 1890

*   1927 – 1933 van het m.s. HARMINA – geb.  1927

 

Overige bijzonderheden

 

Zie R.v.d.S. 1911 – No. 59 – De tjalk HARMINA gestoten op 20.08.1911 en gezonken.

Zie R.v.d.S. 1922 – No. 25 – De schoener HARMINA op 06.12.1921 aan de grond gelopen.

Zie R.v.d.S. 1925 – No. 55 – De schoener HARMINA op 31.03.1925 gestrand op de Zweedse kust.

Zie R.v.d.S. 1929 – No. 53 – De schoener HARMINA op 12.03.1929 vastgelopen in mist bij Hartlepool.

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. Bakker was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 47 in de periode 1913 t/m 1917. In de ledenlijsten in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart wordt als zijn schip vermeld de “Harmanna”

 

Voorts wordt in de ledenlijst van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1918 t/m 1920 een G.Bakker als effectief lid vermeld met vlagnummer 41. Het is mij onbekend of dit dezelfde Geerto Bakker betreft.

 

G.Bakker staat vermeld als vlaggelid van het zeemanscollege “De Harrmonie” in Wildervank met vlagnummer 1 in 1902

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1900 en later van de tjalk “Sieberdina”, gebouwd in 1882 te Martenshoek, 55 ton n.m., varend voor R.R.Groenewold Sr te Appingedam.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden G..Bakker op:

24 februari 1899, tjalk “Sieberdina”, kapitein Geerto Bakker, 26 jaar uit Veendam. Voorts stuurman en een kok.

30 maart 1901, tjalk “Weser, kapitein G.Bakker, 27 jaar uit Groningen

29 juli 1904, tjalk “Sieberdina”, kapitein Geerto Bakker, geen leeftijd vermeld uit Veendam. Enige persoon op de monsterrol.

23 januari 1905, tjalk “Harmina”, schipper Geerto Bakker, 31 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een mattroos.

17 januari 1906, tjalk “Harmina”, schipper Geerto Bakker, 32 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos.

03 februari 1910, tjalk “Harmina”, kapitein Geerto Bakker, 36 jaar uit Wildervan. Voorts stuurman en een matroos.

19 februari 1912, schoener ‘Harmina‘, kapitein Geerto Bakker, 38 jaar uit Grroningen. Voorts stuurman, kok en een matroos.

In de 6 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt steeds gesproken van Geeto.

Het overzicht luidt:

1899-1904           kapitein op de tjalk ‘Sieberdina                       26-30 jaar

1905-1910           kapitein op de tjalk “ Harmina”                      30-36 jaar

1912                      kapitein op de schoenerr “ Harmina”             38 jaar

 

Overige bijzonderheden

De “Sieberdina” was een houten 1-mast hektjalk (56.67 BRT), in augustus 1882 opgeleverd van de werf van B.Niestern te Martenshoek. De eerste inschrijving in het kadaster te Groningen dd 08 mei 1883 geschiedde namens Reinder Groenewold, schipper wonende aan scheepsboord, liggende te Groningen en met als thuishaven Appingedam. Het schip was in de periode 1883-1909 overwegend in de vaart bij de uitvoering van kust- en overwerken. Het schip verdween in 1909 waarschijnlijk in de binnenvaart. In 1909 was de schipper/eigenaar kapitein H.Bakema te Hoogezand. Het schip werd bij het kadaster nimmer uitgeschreven.

Ongepubliceerde gegevens samengesteld in september 2000 door de heer R.K.Mast, oud-havenmeester te Delfzijl/Eemshaven. Gegevens ontvangen via bemiddeling van K.Suyk te Heiloo medio 2002.“1883-1909

Kapitein/eigenaar R.R.Groenewold Sr, Appingedam. Scheepsnaam: Sieberdina.

De tjalk was ijzervast en voorzien van grote luiken. Het schip was overwegend in de vaart bij de uitvoering van kust- en oeverwerken. Daarin werd regelmatig van kapitein gewisseld. Bekende gezagvoerders: A.Anssems (1897-1898), G.Bakker (1899), B.de Boer (1896-1897), Bosker (1897), R.R.Groenewold Sr. (1883-1897), H.Schuitema (1898) en H.Wildeman (1904-1907).”097-p.142

 

 

Datum vanaf: 1912
Kapitein: Bakker, Geerto

Afbeeldingen


Omschrijving: Harmina 1912
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Nijssiena 1912 (ex Harmina)
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Nijssiena 1912 (ex Harmina)
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Berging Nijssiena na zinken in de Nwe. Waterweg - foto aug. 1929.
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown