Inloggen
HARMANNA ALBERDINA - ID 2663


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-08-15 / 1908-11-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6112 GRON 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Galjoot
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Voor 1903 was de werf te Sappemeer.

Scheepsbouwer: Johannes. Berg - Scheepswerf & Machinefabriek 'Eems', Farmsum, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 1
Launch Date: 1903-07-01
Delivery Date: 1903-08-15
Technical Data

Gross Tonnage: 134.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 99.67 Net tonnage
Deadweight: 285.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.10 Meters Depth, moulded
Draught: 2.95 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-08-15 HARMANNA ALBERDINA
Manager: Ludde Smit, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Ludde Smit, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands
Callsign: NVPD

Ship Events Data

1903-08-15: Dagregister deel 16 nummer 114, den vijftiende Augustus 1900drie. Ik, ondergeteekende, Ludde Smit, schipper, gedomcilieerd te Farmsum, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het stalen galjootschip genaamd “Harmanna Alberdina”, gebouwd te Farmsum, gemeente Delfzijl, hebbende een dek en twee masten, zijnde groot negen en negentig en zeven en zestig honderdste tonnen van twee en drie en tachtig honderdste kubieke meter, thans liggende te Farmsum, en gevoerd wordende door mij schipper, Groningen. Augustus 1903. W.g. L. Smit. In de kantlijn staat bijgeschreven 6112.
1903-09-00: Sprang a leak
DS 14.09.1903: Delfzijl 12 september: Heden is te Vlissingen lek binnen gelopen de galjoot “Harmanna Alberdina” op reis van Groningen naar Rochester met graan.
1908-03-19: Grounded
NRC 31.03.1908: Londen, 28 maart.
Het Nederlandse zeilschip “Harmanna Alberdina” geraakte 19 maart op de rivier Liffey aan de grond doch kwam met assistentie van een sleepboot weder vlot. Of het schade bekwam is niet bekend.
1908-11-17: Final Fate: Reported missing

NRC 28.12.1908: Delfzijl, 26 december.
Van de Nederlandse schoener “Harmanna Alberdina”, op 17 november van Pillau naar Gefle vertrokken, heeft men sedertdien niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ludde Smit werd geborenop 10 februari 1862 te Farmsum als zoon van Bene Smit en Albertje Bloema.

Hij trouwde op 10 november 1892 te Termunten als zeeman met Jantje Veldman, geboren op 23 februari 1866 te Termunterzijl/Termunten als dochter van de zeeman Jacob Veldman en Nijssien Oosterveld. Geen overlijdengegeven kunnen vinden.

Het schip van Ludde, de “Harmanna Alberdina” is in december 1908 vermist en wellicht is daarbij Ludde Smit omgekomen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ludde B.Smit was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 1 in de periode 1897 t/m 1908

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen

 

Bouma025 vermeldt L.B.Smit als gezagvoerder gedurende:

*      1888 van de brik “Moree”, gebouwd in 1869 te Perth, 255 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

*      1889 t/m 1892 van de bark “G.J.Ray”, gebouwd in 1866 te Sunderland, 356 ton o.m., varend voor G.G.Albers te Farmsum;

De naam van dit schip wordt door Mast097 en ook in de monsterrollen (zie hierna) gegeven als “G.T Ray.

*      1893 t/m 1895 van hetzelfde schip en voor dezelfde reder maar nu varend vanuit Groningen;

*      1896 van hetzelfde schip maar varend voor P.T.Nijhoff te Farmsum. Het was getuigd als 3-mastschoener;

*      1897 t/m 1901 van de bark “Annette Jantine” ex Elise, gebouwd in 1878 te Apenrade, 513 ton o.m., varend voor P.T.Nijhof te Farmsum.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1874-38, 09 maart 1874, kof “Geerdina”, kapitein Jan Duintjer, 52 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hindrik Brakke, 45 jaar uit Delfzijl, matroos en de kok Ludde B.Smit, 12 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1875-66, 11 mei 1875, schoener “Geziena Smit”, kapitein Johannes Stenger, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Christiaan Stenger, 20 jaar uit Farmsum, kok Ludde Smit, 13 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-47, 20 maart 1877, schoener “Elsien Hagenus”, kapitein Jan Christiaan Stenger, 21 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 43 jaar uit Delfzijl, kok Ludde Smit, 15 jaar uit Farmsum en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-38, 18 maart 1878, brik “Martha”, kapitein Johannes Kremer, 38 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 34 jaar uit Loppersum, kok, 3 matrozen en 2 dekjongens waaronder Ludde B.Smit, 16 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1879-45, 15 april 1879, schoener “Loppersum”, kapitein Tomas Wieringa, 46 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Jan Jacobs Kruizinga, 35 jaar uit Loppersum, kok Ludde B.Smit, 17 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-4, 27 februari 1880, kof “Herman Johannes”, kapitein Hinderikus Leeuwe, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Antoon Borgman, 46 jaar uit Oude Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen waaronder Ludde B.Smit, 18 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1881-36, 01 april 1881, schoener “Loppersum”, kapitein Thomas Wieringa, 48 jaar uit Loppersum. Voorts stuurman Hendrik Apol, 36 jaar uit Leermens, kok en 3 matrozen waaronder Ludde Smit, 19 jaar uit Farmsum;

Monsterrol 1882-68, 19 mei 1882, bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer, 41 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeerd Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Hindrik Post, 39 jaar uit Terschelling, timmerman, kok, 7 matrozen waarronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1882-136, 05 september 1882, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Tjeert Ages, 43 jaar uit Lemmer, 2de stuurman Henrik Post, 29 jaar uit Terschelling, kok, 7 matrozen waaronder Ludde Smit, 20 jaar uit Farmsum, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1884-48, 17 april 1884, bark “Bertha”, kapitein Epke P.Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan H.Nieboer, 28 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 scheepsjongens;

Monsterrol 1884-82, 21 augustus 1884, bark “Bertha”, kapitein Epko Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jan Nieboer, 29 jaar uit Delfzijl; 2de stuurman Ludde Smit, 22 jaar uit Farmsum, zeilmaker, kok, 7 matrozen, lichtmatroos, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1885-5, 26 februari 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1885-54, 19 juni 1885, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 23 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Klaas Oosterveld, 51 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker; 6 matrozen, 2 lichtmatrozen en 2 dekjongens;

Monsterrol 1886-5, 27 februari 1886, bark “Bertha”, kapitein Epke Brouwer, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Ludde Smit, 24 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jan Alsema, 35 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 5 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1887-37, 28 maart 1887, schoener “Moree” kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Lambartus Veldman, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-60, 29 juni 1887, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 25 jaar uit Farmsum. Voorts kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1888-27, 03 april 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1888-54, 09 juli 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-81, 08 september 1888, schoener “Moree”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frans Loman, 35 jaar uit Veendam, bootsman, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1888-117, 19 december 1888, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Bakker, 43 jaar uit Harlingen, kok, bootsman/zeilmaker, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-3, 14 januari 1889, schoener “G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Enige naam op de monsterrol;

Monsterrol 1889-136, 19 december 1889, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 27 jaar uit Farrmsum. Voorts stuurman Hindrik Hugemann, 42 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-59, 12 mei 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts zeilmaker en een matroos;

Monsterrol 1890-90, 26 augustus 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1890-103, 28 november 1890, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 43 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1891-101, 07 oktober 1891, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Husemann, 44 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 3 matrozen, dekjongen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1892-68, 21 juli 1892, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Husemann, 44 jaar uit Farmsum, kok, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-6, 31 januari 1893, schoener “C.G.T.Raaij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1893-17, 13 maart 1893, schoener “G.J.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Termunterzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, dekjongen en de kapiteinsvrouw Jantje Veldman;

Monsterrol 1893-89, 06 oktober 1893, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Lukas Veldman, 22 jaar uit Farmsum, kok, zeilmaker, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1894-14, 01 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1894-32, 22 maart 1894, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 31 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Bereend Geertsema, 24 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-2, 21 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1895-8, 31 januari 1895, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, geen leeftijd uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1896-30, 19 maart 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-97, 28 september 1896, schoener “G.T.Raij”, kapitein Ludde Smit, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jurko van der Linde, 27 jaar uit Delfzijl, kok, matroos/zeilmaker, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-5b, 01 maart 1897, bark “Annette Jantine”, kapitein Ludde Smit, 35 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Johannes van Streun, 20 jaar uit Groningen, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-20, 10 maart 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 49 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrosen en een dekjongen;

Monsterrol 1900-53, 07 juli 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, bootsman, zeilmaker, kok, 2 matrozen, 3 lichtmatrozen en 3 dekjongens;

Monsterrol 1900-82, 17 december 1900, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 50 jaar uit Farmsum, 2de stuurman J.Buitendam, 33 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 2 matrozen en 5 lichtmatrozen;

Monsterrol 1901-41a, 14 juni 1901, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman W.H.Jager, 51 jaar uit Farmsum, 2de stuurman E.Wortel, 36 jaar uit Delfzijl, kok, zeilmaker, 4 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-12, 03 aprril 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman R.Drewes, 41 jaar uit Delfzijl, bootsman kok, zeilmaker, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1902-46, 06 augustus 1902, bark “Annette Jantine”, kapitein L.Smit, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman B.Ohlsen, 46 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 4 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1903-38, 31 augustus 1903, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1904-44a, 27 juni 1904, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 62 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1905-41, 22 maart 1905, schoener “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman K.Broekema, 63 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1906-100, 30 augustus 1906, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein Ludde Smit, 44 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een matroos;

Monsterrol 1907-83, 05 augustus 1907, galjoot “Harmanna Alberdina”, kapitein L.Smit, 45 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman J.J.Valom, 53 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

Samenvatting van de monsterrollen.

  1. Ludde Smit wordt in de monsterrollen ook vermeld als Ludde B. en met de initiaal L.
  2. Er zijn in totaal 48 monsterrollen met de naam van Ludde Smit op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen. Alle monsterrollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1874 t/m 1907 met als leeftijden 12 t/m 45 jaar . Daar hij vermoedelijk in 1908 is omgekomen heeft zijn zeemanscarriére 33 jaar geduurd.
  4. Als woonplaats is altijd Farmsum opgegeven
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

        *      1874               kok op de kof “Geerdina”, kapt. Jan Duintjer                                                                                                                                                    12 jaar

        *      1875               kok op de schoener “Geziena Smit”, kapt. Johannes Stenger                                                                         13 jaar

        *      1877               kok op de schoener “Elsien Hagenus”, kapt. Jan C. Stenger                                                                           15 jaar

        *      1878               dekjongen op de brik “Martha”, kapt. Johannes Kremer                                                                                         16 jaar

        *      1879               kok op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa                                                                                     17 jaar

        *      1880               lichtmatroos op de kof Herman Johannes”, kapt. Hinderikus Leeuwe                                           18 jaar

        *      1881               matroos op de schoener “Loppersum”, kapt. Thomas Wieringa                                                                     19 jaar

        *      1882               matroos op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                                          20jaar

        *      1884               2de stuurman  op de bark “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                         22 jaar

        *      1885-1886    1ste stuurman op de bark  “Bertha”, kapitein Epko P.Brouwer                                                                        23-24 jaar

        *      1887-1888    kapitein op de schoener “Moree”                                                                                                                                                                                                25-26 jaar

        *      1888-1896    kapitein op de schoener “G.T.Ray”                                                                                                                                                                            26-34 jaar

        *      1897-1902    kapitein op de bark “Annette Jantine”                                                                                                                                                                       35-40 jaar

        *      1903-1907    kapitein op de galjoot “Harmanna Alberdina”                                                                                                                          41-45 jaar

 

A.van Dijk was van 1887-1893 kapitein van de houten bark “Annette Jantine”, gebouwd in 1878 door G.Raben, Apenrade, Schleswig, Denemarken als “Elise”, 513 ton. Hij voer voor P.T.Nijhoff te Farmsum. “maakte in 1898-’99 nog een reis naar Celebes en de Molukken; laatste houten zeilschip onder Nederlandsche vlag en in 1903 verkocht voor 6300 gulden en te Nieuwediep gesloopt”052

 

Overige bijzonderheden

“De laatste uit- en thuisreis naar Oost-Indië met een houten zeilschip onder Nederlandse vlag werd in 1898 gemaakt door de kleine bark “Annette Jantine”, kapitein L.B.Smit, van de reder P.T.Nijhoff te Farnsum bij Delfzijl. Dit schip, groot 478 registerton, werd in 1878 te Apenrade gebouwd, was dus van vreemde oorsprong. De reis ging van Amsterdam naar Gorontalo in de Molukken en terug naar Rotterdam. De uitreis nam 166 dagen ... , de thuisreis vorderde 176 dagen. Deze laatste houten Oostindiëvaarder kwam op 29 juni 1899 in het vaderland terug”   (Uit: E.W.Petrejus  - Een schip vaart uit  - De Boer Maritiem, Bussum. 1975, p.144).

 

ZEETIJDINGEN in het Nieuwsblad:

“DELFZIJL 22 Sept. (1896) Als bewijs dat de reederij met slechte tijden heeft te kampen, kan dienen dat de hier liggende schepen ‘Felicitas’, kapt. Oosting, ‘San Francisco’ kapt. Leeuw en ‘G.T.Ray’, kapt. Smit, na lossing der lading, waarmee zij thans bezig zijn, in de winterlaag zullen worden gelegd wegens niet te bekomen retourvrachten. Vele andere schepen zullen dit voorbeeld volgen. Hoewel de toestand ook in voorgaande jaren niet rooskleurig was, is er toch in de laatste jaren geen sprake geweest van een dergelijk vroeg opleggen der schepen.” 097-p.20

 

De bark “Annette Jantine” onder kapitein L.B.Smit vertrok op 21 juli 1893 van Hamburg en werd op 05 mei 1894 geregistreerd te Puntarenas. Het was van 17 augustus – 02 oktober 1894 te Rio de Janeiro en op 14 december weer in Bremen. Op heen- en terugreis was Kaap Hoorn gerond.121

 

NRC 29 november 1894114

Elseneur (opm: Helsingör), 24 november. De Nederlandse driemast-schoener G.T. RAY, kapt. L.B. Smit, van Riga met hout naar Purmerend, arriveerde hier met verlies van een deel der deklast, na op Drogden aan de grond te hebben gezeten. Het is lek geworden.

 

Provinciale Groninger Courant 29 november 1894114

Amsterdam, 27 november. De sleepboot IJMUIDEN, die de 24e dezer van IJmuiden naar Elseneur (opm: Helsingör) vertrok om aldaar het Nederlandse schip G.T. RAY op sleeptouw te nemen, is gisteren wegens defecte machine uit zee teruggekeerd. De Nederlandse sleepboot TITAN is gisteren van Falmouth naar Elseneur vertrokken om de G.T. RAY van daar naar Nieuwediep te slepen.

 

Provinciale Groninger Courant 02 maart 1897114

Delfzijl, 27 februari. Het te Londen liggende Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE is in het droogdok aldaar van een koperen huid voorzien en laadt thans stukgoederen voor Port Natal. In plaats van kapt. van Dijk, die ongesteld is, zal kapt. Smit als gezagvoerder optreden.

 

NRC 10 augustus 1897114

Durban, 15 juli. Het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, van Londen hier aangekomen, heeft de lading in zeer slechte staat gelost. De gezagvoerder rapporteert, dat hij op de reis voortdurend stormachtig weder gehad heeft, waardoor de dekken aanhoudend door de zee werden belopen.

 

NRC 06 oktober 1898114

Rotterdam, 4 oktober. Op het Nederlandse barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. Smit, dat op 21 april van Amsterdam naar Gorontalo (opm: Sulawesi) vertrok, werd heden herverzekering gesloten tot 30/40 pct. en sedert werd bericht ontvangen, dat het schip behouden de bestemming heeft bereikt, hebbende 166 dagen reis gehad.

 

Provinciale Groninger Courant 15 september 1899114

Koppenhage (opm: Kopenhagen), 14 september. Het barkschip ANNETTE JANTINE, kapt. L. B. Smit, is in aanvaring geweest met het Russische schoenerschip NICOLAI LEBELOFF (opm: NRC geeft als naam NICOLAI LEBEDEFF), dat hier met schade binnenliep. De ANNETTE JANTINE, waarvan de schade niet bekend is, kwam bij Drage (opm: Dragør) ten anker.

 

NRC 21 september 1899114

Kopenhagen, 14 september. Het barkschip ANETTA JANTINE (opm: ANNETTE JANTINE,) heeft vermoedelijk geen schade en zal de reis voortzetten.

 

Provinciale Groninger Courant 06 oktober 1899114

Delfzijl, 4 oktober. De gister hier van Port Kunda aangekomen Nederlandse bark ANETTE JANTINA (opm: ANNETTE JANTINE), kapt. L.B. Smit, ondervond op de reis en in het bijzonder de laatste dagen op de Noordzee zwaar stormweer, waardoor het schip zwaar werkte en belangrijke slagzij kreeg. Hierdoor geraakte de deklast in beweging, welke dan ook tot behoud van schip en bemanning overboord moest worden geworpen. Het schip werd zwaar lek, waardoor aanhoudend moest worden gepompt.

 

Provinciale Groninger Courant 21 april 1903114

Delfzijl, 18 april. De alhier opgelegde Nederlandse bark ANNETTE JANTINE, laatst gevoerd door kapt. L. Smit en eigendom van rederij P.T. Nijhoff te Farmsum (het laatste schip van deze rederij), is voor NLG 6300 verkocht aan de heren Constant en Bos te Zijpe (opm: Noord-Holland), ten einde te worden gesloopt.

 

NRC 28 december 1908

Van de Nederlandse schoener “Harmanna Alberdina”, op 17 november van Pillau naar Gefle vertrokken, heeft men sederdien niets meer vernomen.

 

 

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Smit, Ludde B.
College: De Vereeniging, Delfzijl
Vlagnummer: 1
Overige informatie: Vermist met zijn schip in 1908.

Algemene informatie

1903

RN 02.07.1903,
Farmsum  2 juli: Gisteren is bij de werf van Berg & Co te Delfzijl te water gelaten de ijzeren galjoot “HARMANNA ALBERDINA” van 100 last voor L. Smit.
AH 03-07-1903:
Te water gelaten. Van de werf van de heeren Berg & Co., scheepsbouwmeesters te Farmsum, liep eergisteren met goed gevolg te water hét ijzeren galjootschip „HARMANNA ALBERDINA", groot. ongeveer 100 last, onder reederij van den heer L. Smit als gezagvoerder, vroeger kapitein van de „Annette Jantine". 
AH 01.09.1903:
Delfzijl 31 augustus: Zeilklaar ligt hier de nieuwe galjoot “HARMANNA ALBERDINA” van kapitein L. Smit, welke is gebouwd op de werf “De Eems” van Berg & Zonen te Delfzijl als bouwnummer 1. Is op 4 september van Delfzijl vertrokken naar Rochester.
DS 14.09.1903:
Delfzijl 12 september: Heden is te Vlissingen lek binnen gelopen de galjoot “HARMANNA ALBERDINA” op reis van Groningen naar Rochester met graan.
DS 15.09.1903:
Heden is men begonnen met het lossen van de lading om het schip te kunnen repareren.
NRC 26.09.1903.
Vlissingen, 25 september: De kof “HARMANNA ALBERDINA”, van Delfzijl naar Rochester, heeft de schade hersteld en is nu bezig de geloste lading haver weder in te nemen. Op 1 october is het schip van Vlissingen weer vertrokken.

1908

NRC 31.03.1908:
Londen, 28 maart.
Het Nederlandse zeilschip “HARMANNA ALBERDINA” geraakte 19 maart op de rivier Liffey aan de grond doch kwam met assistentie van een sleepboot weder vlot. Of het schade bekwam is niet bekend.
NRC 28.12.1908:
Delfzijl, 26 december. Van de Nederlandse schoener “HARMANNA ALBERDINA”, op 17 november van Pillau naar Gefle vertrokken, heeft men sedertdien niets vernomen.

1909

NRC 15.01.1909:
Pillau, 14 januari. Het 17 november 1908 van hier naar Gefle vertrokken Nederlandse schip “HARMANNA ALBERDINA”, kapt. Smit, is nog niet te Gefle aangekomen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten