Inloggen
HARLINGEN - ID 2658


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1956
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5142932
Nat. Official Number: 76 Z HEERENV 1956
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Schiffswerft Martin Jansen, Leer, German Federal Republic
Werfnummer: 28
Launch Date: 1956-05-12
Delivery Date: 1956-07-17
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 390
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15697 Type MSU423 (290x410)
Speed in knots: 9
 
Gross Tonnage: 463.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 240.00 Net tonnage
Deadweight: 554.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29500 Cubic Feet
Bale: 27900 Cubic Feet
 
Length 1: 48.82 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.98 Meters Length overall (Loa)
Beam: 8.38 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.22 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-05-1959
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd door Martin Jansen, Leer: brt 499, nrt 306, tdw 672, L.o.a. 53,28, l.l. 48,98, b. 8,38, h. 3,13.

Ship History Data

Date/Name Ship 1956-07-17 HARLINGEN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan en Dirk van der Schoot (Kustvaartrederij Gebr. Van der Schoot), Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PENK

Ship Events Data

1956-05-14: NvhN 14-05-1956: Casco m.s. Harlingen te water gelaten. Te Leer is bij de Schiffswerff und Machinebau Martin Jansen te water gelaten het casco van de door de Gebr. Van der Schoot te Harlingen bestelde kustvaarder. De doopplechtigheid van het 600 ton metende schip werd door een dochtertje van één der opdrachtgevers verricht. Het schip is 48.85 m. lang, 8.34 m. breed en 3.55 m. diep, en zal worden voortgestuwd door een 600 p.k. motor. Het schip, dat volgende maand in de vaart zal worden gebracht, is gebouwd onder de Nederlandse Scheepvaart Inspectie en Klasse Bureau Ventas met onbeperkte en Atlantische vaart.
1956-07-05: Op 05-07-1956 als "HARLINGEN", zijnde een motorschip, metende 1311.03 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 10287 d.d. 30-06-1956, liggende te Leer (Duitsland), door T. van 't Hof, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 76 Z HEERENV 1956 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 2.43 m. uit hekplaat, 0.83 m. uit de lengteas en 1.53 m. uit dek.
1956-07-12: Leeuwarder courant 12-07-1956: Kustvaarder „Harlingen" houdt maandag zijn proefvaart. Maandag a.s. zal de 600 ton metende kustvaarder „Harlingen", die in opdracht van de CV. Gebroeders van der Schoot bij de scheepswerf Martin Jansen te Leer werd gebouwd, een proefvaart houden. De „Harlingen" wordt deze week in Harlingen verwacht. De proefvaart zal o.rn. worden meegemaakt door de leerlingen-smeden van de lts, die in opdracht van het gemeentebestuur drie wapens hebben vervaardigd voor het schip.

NvhN 16-07-1956: Proefvaart kustvaarder Harlingen. Zondagmorgen arriveerde de nieuwe rijk gepavoiseerde kustvaarder Harlingen in de gelijknamige haven. Dinsdag zal dit schip, dat werd gebouwd op de werf van Martin Jansen te Leer, officieel proefvaren. Het is de eerste nieuwe kustvaarder van een te Harlingen gevestigde reder. Met deze kustvaarder inbegrepen zijn er nu vier kustvaarders die Harlingen als thuishaven hebben.

Leeuwarder courant 16-07-1956: Coaster „Harlingen" in Harlinger haven gearriveerd.
Zondagmorgen arriveerde in de Harlinger haven de nieuwe kustvaarder „Harlingen". Velen hebben gisteren de nieuwste aanwinst van de Harlinger kustvaartvloot bewonderd. De „Harlingen" is de eerste kustvaarder van een viertal nieuwe, die Harlingen als thuishaven zullen hebben. De andere coasters heten: Frisia, Jenjo en Albion.
1956-07-18: Friese koerier 18-07-1956: De gebroeders Van der Schoot in Harlingen hebben op de werf van Martin Jansen in Leer (Duitsland) de kustvaarder Harlingen laten bouwen. Het schip, dat 650 ton meet. is dezer dagen gereedgekomen. Feestelijk gepavoiseerd lag het dinsdag in de haven van Harlingen. Gisteren werd n.l. de proefvaart gehouden, die o. a. is meegemaakt door het voltallige college van b. en w. Het schip is 48.85 lang, 8.34 breed en 3.55 diep. De voortstuwing geschiedt door een 600 p.k. Mak-motor. De Harlingen haalde tijdens de proefvaart een snelheid van 10 knopen.
1957-12-14: NvhN 14-12-1957: Kustvaarder Harlingen naar Amerika. De 500 ton d.w. metende kustvaarder Harlingen van de rederij CV. Gebr. v. d. Schoot te Harlingen is vercharterd aan een grote Amerikaanse rederij. De Harlingen ligt momenteel met een lading
cement - bestemd voor Martinique - in de thuishaven en wordt uitgerust met een Bekius radio zend- en ontvanginstallatie. Het zal gedurende een vijftal maanden een geregelde dienst onderhouden tussen Florida, Cuba en de Bahamaeilanden.

Friese koerier 14-12-1957: Kustvaarder „Harlingen” naar Florida.Harlingen — De 500 ton d.w. metende kustvaarder „Harlingen" van rederij CV. gebr. v. d. Schoot te Harlingen is door een grote Amerikaanse rederij gecharterd voor het onderhouden van een lijndienst Florida-Cuba-Bahama eilanden. Voorlopig is de tijdsduur van de charter vijf maanden.

Leeuwarder courant 12-05-1958: Kustvaarder „Harlingen" nog niet naar huis. De kustvaarder „Harlingen" van rederij Van der Schoot te Harlingen komt voorlopig nog niet naar de thuishaven. Het schip, dat voor ongeveer vier maanden was gecharterd voor een lijndienst van Amerika naar de Bahama eilanden, blijft voorlopig een jaar in die omgeving.

Friese koerier 06-04-1959: Kustvaarder na 17 maanden thuis. Harlingen— Na een afwezigheid van ongeveer 17 maanden is de 630 ton d.w. metende kustvaarder „Harlingen" van rederij gebr. v. d. Schoot zondagavond weer in de thuishaven aangekomen. Het schip vertrok even voor de Kerst '56 naar Amerika om vandaar in timecharter te varen naar havens in de Caraïbische wateren. Voor de thuisreis begon werd het te New Orleans bevracht met 180 ton tabak, bestemd voor de DE fabrieken te Joure.

Friese koerier 07-04-1959: Succesvolle reis in vreemde wateren. Friese kustvaarder na zestien maanden terug. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen. - De Harlingen, een onder de vlag van de Heerenveense rederij Holwerda varende kustvaarder van circa 600 ton dw, keeerde zondagavond in zijn thuishaven terug. Daarmee werd een reis van zestien maanden in vreemde wateren, voor een Friese kustvaarder althans, besloten en had de bemanning twee lange oversteken over de Atlantische Oceaan achter de rug.
In december 1957 vertrok de Harlingen uit Nederland naar de Caraïbische zee, waar toen goed emplooi voor dit nieuwe schip te vinden was. Een vijftien maanden aaneen heeft dit Friese schip daar dienst gedaan, niet alleen in de Caraibische Zee, maar ook in de Golf van Mexico en zelfs nog een keer op de Grote of Stille Oceaan, waarvoor een tocht heen en terug door het Panamakanaal moest worden gemaakt. Prettige ontvangst.
Maar nu heeft de bemanning — een Groningse kapitein en verder allemaal Friezen —de warme West weer verruild met het kille noorden. Voor het overige werd hun zondagavond in Harlingen trouwens een warme ontvangst bereid.Daar stonden de reders en de familieleden reeds op de kade om de bemanning een welkom te bereiden. Het werd een hartelijk en fleurig weerzien met de oude getrouwen en de eigen omgeving. Nu is het voor een zeeman natuurlijk helemaal zo bijzonder niet om een lange tijd niet thuis te zijn en over vreemde zeeen en langs onbekende havens te zwalken. Dat hoort nu eenmaal bij zijn beroep en niemand ziet er iets opwindends in als een vrachtboot van de wilde vaart na een of twee jaar weer eens in de thuishaven komt. Maar met de Harlingen ligt dat toch anders. Het is een kustvaarder weliswaar met een certificaat voor de zogenaamde onbeperkte vaart, maar komen dit soort schepen toch maar zelden aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het zijn de vrachtvaarders van Europa, die hun werkterrein voornamelijk hebben op de Noord en de Oostzee en ook hoe langer hoe meer op de Middellandse Zee. Experiment;Maar rederij Holwerda heeft het met de Harlingen nu eens een keer verderop gezocht, ofschoon de situatie op de Europese vrachtenmarkt daar voor dit Heerveense bedrijf geen aanleiding toe gaf. Ook hier was voor dit moderne schip nog werk aan de winkel, doch aan de overkant van de Atlantische Oceaan scheen het schip nog rendabeler te kunnen worden gemaakt. Geen wonder dus dat het experiment werd gewaagd. Nu, na zestien maanden, kan men zeggen, dat deze reis een succes is geworden, voor de rederij en voor de bemanning ook. Wie op het ogenblik met de opvarenden spreekt merkt al gauw dat de mannen van de Harlingen de beste herinneringen hebben aan hun verblijf in deze warme soms wel eens te warme streken. Het is altijd voortreffelijk gegaan, zegt kapitein P. K- van der Ploeg uit Delfzijl, al hebben wij voortdurend hard moeten werken en al was het soms niet zo eenvoudig om de kleinere havenplaatsen aan te doen. In éen geval moest men door een ingang in de rotsen, nauwelijks breed genoeg voor de kustvaarder, terwijl er voor de ingang een sterke stroom liep. Maar steeds hebben de mannen van de Harlingen het weer geklaard, eerst in de lijndienst tussen Florida en de Bahama eilanden en later in de wilde vaart tussen ettelijke havens op de eilanden in de Golf van Mexico, de Caraïbische Zee en de Amerikaanse zuidoostkust. Zoals gezegd ging de Harlingen ook een keer heen en terug door het Panamakanaal om een vrachtje af te leveren in Columbia. Prachtig schip; Over het algemeen werd er met de Harlingen hout verscheept, doch af en toe had men ook een lading stukgoederen in. Op de terugweg nam het schip uit New Orleans een vracht tabak voor de NV Douwe Egberts te Joure mee. Precies 26 dagen heeft men werk gehad om weer thuis te komen. Op de Atlantische Oceaan, waar men nog met vrij zwaar weer te maken kreeg, heeft het schip het ook prima gedaan. Het is een prachtig schip, je kunt er mee lezen en schrijven, vindt de kapitein. Thans is de Harlingen dus weer thuis en krijgt de bemanning een tijdje vakantie. Dat hebben de Groningse kapitein en zijn Friese bemanningsleden zonder twijfel dik verdiend. Zij brachten gedurende zestien maanden een kostbaar schip met een al even kostbare lading met succes over onbekende en soms gevaarlijke wateren naar vreemde havens. Dat houdt tenslotte een forse pluim in, een compliment voor de ondernemingsgeest en het zeemanschap van het team van deze Friese kustvaarder.

Algemeen Dagblad 07-04-1959: Schip met tabak voor Harlingen. Na een eeuw.
Harlingen. — In de haven van Harlingen is gisteren de kustvaarder Harlingen aangekomen met een lading tabak uit New Orleans. Het is al meer dan een eeuw geleden, dat rechtstreeks goederen uit Amerika, in Harlingen zijn aangevoerd. Toen waren er in Harlingen nog rederijen, die schoeners in de vaart hadden.
1959-05-02: Leeuwarder courant 02-05-1959: De „Harlingen" wordt verlengd. Gisteren is de 630 ton d. w. metende kustvaarder „Harlingen" van de Harlingse rederij Gebroeders van der Schoot in ballast met bestemming Leer (Duitsland) vertrokken. Het schip zal daar op de werf Martin Jansen met 4. meter worden verlengd, waardoor het 720 ton d. w. zal worden. De „Harlingen" werd precies drie jaar geleden door deze werf aan de Harlinger rederij opgeleverd.
1972-03-02: Final Fate:
Om 14.00 uur door overgaan van de lading metalen onderdelen aan dek in Straat van Malakka gezonken op ongeveer 28 mijl van Selat Berhala in pos. 01.15.Z. – 104.35.O. Het schip was onderweg van Singapore naar Tandjong Priok met een lading suiker in het ruim en stukgoed aan dek. De bemanning werd gered door een visprauw.
NvhN 17-03-1972: Harlinger coaster zinkt bij Sumatra. (Van een onzer correspondenten)
Pas nu is bekend geworden dat op 2 maart de Harlinger kustvaarder Harlingen" tussen het eiland Banka en Zuid-Sumatra in de Straat van Banka is gezonken. Kapitein J. Posthumus uit Stiens, een Nederlandse werktuigkundige, twee Duitse passagiers en de zes man sterke Indonesische bemanning konden worden gered. De „Harlingen", eigendom van rederij Gebr. Van der Schoot te Harlingen en verhuurd aan de rederij P.T. Nuruda Lines te Djakarta, was met 650 ton suiker onderweg van Djakarta naar Singapore. Naar de oorzaak van het vergaan van de coaster wordt een onderzoek ingesteld. Niet bekend is of het wrak kan worden gelicht.

Algemeen Dagblad 17-03-1972: Harlinger schip gezonken. Ondergang pas na veertien dagen bekend. Van onze correspondent Harlingen — Op raadselachtige wijze is de Nederlandse kustvaarder Harlingen in de Indonesische wateren gezonken. Hoewel het schip al op 2 maart voor de kust van Sumatra verdween, werd de ondergang pas gisteren bekend. Kapitein J. Posthumus uit Groningen en de dertien Indonesische bemanningsleden konden nog net op een rubbervlot springen, nadat de Harlingen plotseling was gekapseisd. De opvarenden werden later door een Indonesisch schip opgepikt. Geen rapport. Reder J. van der Schoot in Harlingen zei — twee weken later — nog altijd geen rapport over de verdwijning van de kustvaarder binnen te hebben. ”Ik begrijp niet wat er is gebeurd. Het weer was behoorlijk.” Van dezelfde rederij verdween enkele jaren geleden de kustvaarder Oostmeep spoorloos in de Middellandse Zee. Van de bemanning is nooit meer iets gezien.

Afbeeldingen


Omschrijving: Harlingen 1956 on the day of delivery 17.07.1956
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Harlingen 1956
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: De 'Harlingen' op de helling bij Scheepswerf Welgelegen te Harlingen.
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving: 'Harlingen' (bj 1956)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HARLINGEN inkomend Harlingen.
Gemaakt door: Peijl, van der (Harlingen)
Onderwerp: Zeeopname