1957-12-14: |
NvhN 14-12-1957: Kustvaarder Harlingen naar Amerika. De 500 ton d.w. metende kustvaarder Harlingen van de rederij CV. Gebr. v. d. Schoot te Harlingen is vercharterd aan een grote Amerikaanse rederij. De Harlingen ligt momenteel met een lading
cement - bestemd voor Martinique - in de thuishaven en wordt uitgerust met een Bekius radio zend- en ontvanginstallatie. Het zal gedurende een vijftal maanden een geregelde dienst onderhouden tussen Florida, Cuba en de Bahamaeilanden.
Friese koerier 14-12-1957: Kustvaarder „Harlingen” naar Florida.Harlingen — De 500 ton d.w. metende kustvaarder „Harlingen" van rederij CV. gebr. v. d. Schoot te Harlingen is door een grote Amerikaanse rederij gecharterd voor het onderhouden van een lijndienst Florida-Cuba-Bahama eilanden. Voorlopig is de tijdsduur van de charter vijf maanden.
Leeuwarder courant 12-05-1958: Kustvaarder „Harlingen" nog niet naar huis. De kustvaarder „Harlingen" van rederij Van der Schoot te Harlingen komt voorlopig nog niet naar de thuishaven. Het schip, dat voor ongeveer vier maanden was gecharterd voor een lijndienst van Amerika naar de Bahama eilanden, blijft voorlopig een jaar in die omgeving.
Friese koerier 06-04-1959: Kustvaarder na 17 maanden thuis. Harlingen— Na een afwezigheid van ongeveer 17 maanden is de 630 ton d.w. metende kustvaarder „Harlingen" van rederij gebr. v. d. Schoot zondagavond weer in de thuishaven aangekomen. Het schip vertrok even voor de Kerst '56 naar Amerika om vandaar in timecharter te varen naar havens in de Caraïbische wateren. Voor de thuisreis begon werd het te New Orleans bevracht met 180 ton tabak, bestemd voor de DE fabrieken te Joure.
Friese koerier 07-04-1959: Succesvolle reis in vreemde wateren. Friese kustvaarder na zestien maanden terug. (Van een onzer verslaggevers) Harlingen. - De Harlingen, een onder de vlag van de Heerenveense rederij Holwerda varende kustvaarder van circa 600 ton dw, keeerde zondagavond in zijn thuishaven terug. Daarmee werd een reis van zestien maanden in vreemde wateren, voor een Friese kustvaarder althans, besloten en had de bemanning twee lange oversteken over de Atlantische Oceaan achter de rug.
In december 1957 vertrok de Harlingen uit Nederland naar de Caraïbische zee, waar toen goed emplooi voor dit nieuwe schip te vinden was. Een vijftien maanden aaneen heeft dit Friese schip daar dienst gedaan, niet alleen in de Caraibische Zee, maar ook in de Golf van Mexico en zelfs nog een keer op de Grote of Stille Oceaan, waarvoor een tocht heen en terug door het Panamakanaal moest worden gemaakt. Prettige ontvangst.
Maar nu heeft de bemanning — een Groningse kapitein en verder allemaal Friezen —de warme West weer verruild met het kille noorden. Voor het overige werd hun zondagavond in Harlingen trouwens een warme ontvangst bereid.Daar stonden de reders en de familieleden reeds op de kade om de bemanning een welkom te bereiden. Het werd een hartelijk en fleurig weerzien met de oude getrouwen en de eigen omgeving. Nu is het voor een zeeman natuurlijk helemaal zo bijzonder niet om een lange tijd niet thuis te zijn en over vreemde zeeen en langs onbekende havens te zwalken. Dat hoort nu eenmaal bij zijn beroep en niemand ziet er iets opwindends in als een vrachtboot van de wilde vaart na een of twee jaar weer eens in de thuishaven komt. Maar met de Harlingen ligt dat toch anders. Het is een kustvaarder weliswaar met een certificaat voor de zogenaamde onbeperkte vaart, maar komen dit soort schepen toch maar zelden aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Het zijn de vrachtvaarders van Europa, die hun werkterrein voornamelijk hebben op de Noord en de Oostzee en ook hoe langer hoe meer op de Middellandse Zee. Experiment;Maar rederij Holwerda heeft het met de Harlingen nu eens een keer verderop gezocht, ofschoon de situatie op de Europese vrachtenmarkt daar voor dit Heerveense bedrijf geen aanleiding toe gaf. Ook hier was voor dit moderne schip nog werk aan de winkel, doch aan de overkant van de Atlantische Oceaan scheen het schip nog rendabeler te kunnen worden gemaakt. Geen wonder dus dat het experiment werd gewaagd. Nu, na zestien maanden, kan men zeggen, dat deze reis een succes is geworden, voor de rederij en voor de bemanning ook. Wie op het ogenblik met de opvarenden spreekt merkt al gauw dat de mannen van de Harlingen de beste herinneringen hebben aan hun verblijf in deze warme soms wel eens te warme streken. Het is altijd voortreffelijk gegaan, zegt kapitein P. K- van der Ploeg uit Delfzijl, al hebben wij voortdurend hard moeten werken en al was het soms niet zo eenvoudig om de kleinere havenplaatsen aan te doen. In éen geval moest men door een ingang in de rotsen, nauwelijks breed genoeg voor de kustvaarder, terwijl er voor de ingang een sterke stroom liep. Maar steeds hebben de mannen van de Harlingen het weer geklaard, eerst in de lijndienst tussen Florida en de Bahama eilanden en later in de wilde vaart tussen ettelijke havens op de eilanden in de Golf van Mexico, de Caraïbische Zee en de Amerikaanse zuidoostkust. Zoals gezegd ging de Harlingen ook een keer heen en terug door het Panamakanaal om een vrachtje af te leveren in Columbia. Prachtig schip; Over het algemeen werd er met de Harlingen hout verscheept, doch af en toe had men ook een lading stukgoederen in. Op de terugweg nam het schip uit New Orleans een vracht tabak voor de NV Douwe Egberts te Joure mee. Precies 26 dagen heeft men werk gehad om weer thuis te komen. Op de Atlantische Oceaan, waar men nog met vrij zwaar weer te maken kreeg, heeft het schip het ook prima gedaan. Het is een prachtig schip, je kunt er mee lezen en schrijven, vindt de kapitein. Thans is de Harlingen dus weer thuis en krijgt de bemanning een tijdje vakantie. Dat hebben de Groningse kapitein en zijn Friese bemanningsleden zonder twijfel dik verdiend. Zij brachten gedurende zestien maanden een kostbaar schip met een al even kostbare lading met succes over onbekende en soms gevaarlijke wateren naar vreemde havens. Dat houdt tenslotte een forse pluim in, een compliment voor de ondernemingsgeest en het zeemanschap van het team van deze Friese kustvaarder.
Algemeen Dagblad 07-04-1959: Schip met tabak voor Harlingen. Na een eeuw.
Harlingen. — In de haven van Harlingen is gisteren de kustvaarder Harlingen aangekomen met een lading tabak uit New Orleans. Het is al meer dan een eeuw geleden, dat rechtstreeks goederen uit Amerika, in Harlingen zijn aangevoerd. Toen waren er in Harlingen nog rederijen, die schoeners in de vaart hadden. |