Inloggen
ALKMAAR - ID 264


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1919
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shelterdeck closed
Masten: Two masts
Rig: 22 lieren en 22 laadbomen
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 66
Date Laid Down: 1917-01-07
Launch Date: 1919-04-26
Delivery Date: 1919-09-12
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6944.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4417.00 Gross tonnage
Deadweight: 11645.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 136.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 142.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.13 Meters ***Unknown***
Depth: 9.20 Meters ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Ship History Data

Date/Name Ship 1919-09-12 ALKMAAR
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCRV
Additional info: 1934: Roepletters nu PCMN.

Ship Events Data

1919-04-26: AH 270419
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Van een der hellingen der Rotterdamsche Droogdok Maatschappij werd gistermiddag omstreeks 2 uur het stoomschip ALKMAAR, in aanbouw voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, alhier, met gunstig gevolg te water gelaten.
Het schip met de hoofdafmetingen van: Lengte 440 voet, breedte 62 voet 6 duim, holte 40 voet 6 duim, van het shelterdecktype, met ijsbrekervoorsteven en kruiserachtersteven, is gebouwd volgens de hoogste klasse en onder speciaal toezicht van Bureau Veritas.
Was de RONDO van de Stoomvaart Maatschappij Nederland te Amsterdam, thans in beslag genomen door de Amerikaanse regering, eveneens op voornoemde werf gebouwd, met 450 voet lengte het langste, de ALKMAAR is met zijn 16.500 ton waterverplaatsing het grootste schip, dat tot op heden te Rotterdam en omgeving werd gebouwd, en het overtreft, wat breedte aangaat, alle, tot op heden in Nederland gebouwde handelsschepen.
Het schip is over de volle lengte voorzien van een dubbele bodem en wordt door 7 waterdichte schotten in 8 afdelingen verdeeld, namelijk voor- en achterpiek, 5 ruimen, benevens machinekamer en ketelruim.
Speciale aandacht is gewijd aan de inrichtingen om het schip snel te laden en te lossen, waartoe rondom de 5 grote luikhoofden niet minder dan 22 stoomlaadlieren, elk met een hefvermogen van 5.000 kg, zijn geplaatst, die alle tegelijk kunnen werken op de 22 laadbomen van de 4 hoofd- en 12 laadmasten.
De grote breedte van het schip laat toe, dat de salonverblijven voor kapitein, stuurlieden en machinisten, kombuis, messrooms, badinrichtingen enz. ruim en gerieflijk konden worden ingericht, en trots dit blijft er nog voldoende ruimte onder de brug beschikbaar om hutten te bouwen voor 10 passagiers.
Het sturen van het schip geschiedt door een direct op het roerkwadrant geplaatste stoomstuurmachine, die vanaf de brug door middel van een telemotor bediend wordt.
Voor het reddingwezen is in zeer voldoende mate gezorgd en de inrichting voor de draadloze telegrafie verhoogt de veilige vaart van het schip.
De machine-installatie van ruim 4.000 ipk, eveneens door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij vervaardigd, bestaat uit een triple-expansie machine met cilinders van 800 x 1.280 x 2.100 mm diameter, bij 1.400 mm slag. Deze machine zal het schip een vaarsnelheid van 12ΒΌ mijl geven.
De stoom wordt geleverd door 5 stoomketels van 4,70 m en 3,70 m lengte, met een stoomdruk van 180 lbs. De ketels, voorzien van oververhitters en geforceerde trek, kunnen zowel met kolen als olie gestookt worden.
De capaciteit van zij- en reservebunkers voor het bergen van kolen bedraagt 3.350 ton, terwijl de zijbunkers, dubbele bodem- en piektanks ingericht zijn voor het meevoeren van 1.800 ton vloeibare brandstof.
In de machinekamer zullen verder worden opgesteld de hulpwerktuigen, zoals bij een moderne installatie gebruikelijk is, als: Hoofd- en hulpcondensatie-inrichtingen, oliefilters, olievoorwarmers-inrichting enz. enz.
Op de vrijgekomen helling wordt onmiddellijk de kiel gelegd voor een stoomschip van ongeveer dezelfde grootte voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland alhier.
1919-09-12: AH 150919
Het stoomschip ALKMAAR, voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, heeft met gunstig gevolg proef gestoomd.(opm: op 12 sept.)
1927-05-17: Liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 544 Z AMST 1927
1940-02-17: Final Fate:
Op weg van Amsterdam naar Buenos Aires gestrand op het eiland Cima (Kaapverdische eilanden) en in stukken gebroken. De bemanning kon worden gered door een Portugees oorlogsschip en aan boord van het ss. 'Farmsum' worden gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens

Johan Adam werd geboren op 23 jan. 1881 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout en Machteld Snoek.

Johan overleed te Naarden op 13 mrt. 1942 (62 j.) 

Ongehuwd.

 

Opleiding

Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stm. Grote Zeilvaart A – J.A. Berkhout.

Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

Rotterdam, 17 mei 1905. Geslaagd voor 2e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

’s-Gravenhage, febr. 1907. Geslaagd voor 1e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

 

De schepen van de kapitein

 

????     TITAN

     19.. – 1924  van het s.s. AGAMEMNON       – geb. in 1914

*   05/1931 – 09/1931 van het s.s. ALKMAAR  – geb. in 1919

*   01/1932 – 07/1934 van het s.s. ALKMAAR  – geb. in 1919

*   11/1934 – 06/1935 van het s.s. HELDER       – geb. in 1920                                                                                       

*   06/1935 – 07/1935 van het s.s. POSEIDON   – geb. in 1921

*   07/1935 – 07/1935 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1906

*   07/1935 – 08/1935 van het s.s. ACHILLES     – geb. in 1906

*   08/1935 – 10/1935 van het s.s. ORESTES       – geb. in 1918

*   10/1935 – 11/1935 van het s.s. CRIJNSSEN   – geb. in 1919

*   11/1935 – 02/1940 van het s.s. ALKMAAR    – geb. in 1919

Ingaande 09.03.1940 met pensioen gegaan.

 

Overige bijzonderheden

Zie verslag RvdS 1924 No. 65 – lek worden AGAMEMNON op  01.02.1924.

Zie verslag RvdS 1925 No. 41 – klacht op 30.12.1924 - AGAMEMNON

Zie verslag RvdS 1940 No. 68 – ALKMAAR gestrand op Cima Rocks en verloren gegaan op 17.02.1940.

 

Kapitein Berkhout en 1e stm. Mulder – ALKMAAR + ass. mach. Busse. (foto:1934)

(Foto: J. Kruidhof)

 

Rouwadvertentie in het Alg. H.blad van 14.03.1942

Datum vanaf: 1934
Kapitein: Berkhout, Johan Adam

Familiegegevens

 

Antonius F.M. werd geboren op 21 febr. 1880 te Amsterdam als z.v. Johannes Jacobus van Balkom (werkman) en Antoinetta Marianna Christina Daamen. 

A.F.M. (26) (2e stm.) trouwde op 23.04.1906 te Amsterdam met Jeannette Eulalia Hendrika Tacoma (27) – geb. 05.04.1879 te Sloten (N.H.) – d.v. Jan Tacoma en IJmkje Rodenhuis. 

A.F.M. overleed op 07 aug. 1956 te Haarlem (76). 

 

Kinderen

-    Antoon Jan – geb. 19-03-1909 te Amsterdam.

 

Opleiding

Kreeg een opleiding aan het Matrozeninstituut ‘De Zeehond’ aan het Oosterdok te Amsterdam. Ingeschreven op 29.03.1894. Uitgeschreven op 05.01.1901.

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote zeilvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart in juli 1900 te Rotterdam.

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op 16/17-09-1903 te Amsterdam.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 14.02.1906 te Amsterdam.

 

Kwam op 17.11.1900 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. JUNO.

 

De schepen van de kapitein

 

*   05/1912 – 08/1912 van het s.s. NIOBE 

*   08/1912 – 10/1912 van het s.s. TITAN

*   10/1912 – 02/1913 van het s.s. NEREUS

*   19.. – 19..  

*   1913 – 1929 gezagvoerder op 19 schepen v.d. KNSM  

*   19.. – 19..  

*   1925 – 1934 gezagvoerder op 21 schepen v.d. KNSM  

*   09/1934 – 12/1935 van het s.s. BENNEKOM

*   01/1936 – 05/1936 van het s.s. AMSTERDAM  

*   06/1936 – 10/1937 van het s.s. ALKMAAR  

*   11/1937 – 12/1937 van het pass.schip SIMON BOLIVAR

*   12/1937 – 12/1937 van het s.s. BODEGRAVEN  

*   01/1938 – 02/1938 van het s.s. BREDA  

*   03/1938 – 12/1939  van het s.s. BOSKOOP 

 

Ingaande 01.03.1940 gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de K.N.S.M. 

Zie verslag van de RvdS 1917 – No. 110 – Stranding van s.s. THALIA op 08.08.1917

Zie verslag van de RvdS 1926 – No. 1 – Water in de ruimen te Delfzijl op 27.07.1925 van s.s. AMERSFOORT

 

Rouwadvertentie staat in het Alg.H.blad van 10.08.1956

Datum vanaf: 1936
Kapitein: Balkom, Antonius Franciscus Maria van

Familiegegevens

Johan Adam werd geboren op 23 jan. 1881 te Amsterdam als z.v. Hermanus Berkhout en Machteld Snoek.

Johan overleed te Naarden op 13 mrt. 1942 (62 j.) 

Ongehuwd.

 

Opleiding

Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stm. Grote Zeilvaart A – J.A. Berkhout.

Rotterdam, juli 1901. Geslaagd voor 3e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

Rotterdam, 17 mei 1905. Geslaagd voor 2e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

’s-Gravenhage, febr. 1907. Geslaagd voor 1e stuurman Grote Stoomvaart – J.A. Berkhout.

 

De schepen van de kapitein

 

????     TITAN

     19.. – 1924  van het s.s. AGAMEMNON       – geb. in 1914

*   05/1931 – 09/1931 van het s.s. ALKMAAR  – geb. in 1919

*   01/1932 – 07/1934 van het s.s. ALKMAAR  – geb. in 1919

*   11/1934 – 06/1935 van het s.s. HELDER       – geb. in 1920                                                                                       

*   06/1935 – 07/1935 van het s.s. POSEIDON   – geb. in 1921

*   07/1935 – 07/1935 van het s.s. VENEZUELA – geb. in 1906

*   07/1935 – 08/1935 van het s.s. ACHILLES     – geb. in 1906

*   08/1935 – 10/1935 van het s.s. ORESTES       – geb. in 1918

*   10/1935 – 11/1935 van het s.s. CRIJNSSEN   – geb. in 1919

*   11/1935 – 02/1940 van het s.s. ALKMAAR    – geb. in 1919

Ingaande 09.03.1940 met pensioen gegaan.

 

Overige bijzonderheden

Zie verslag RvdS 1924 No. 65 – lek worden AGAMEMNON op  01.02.1924.

Zie verslag RvdS 1925 No. 41 – klacht op 30.12.1924 - AGAMEMNON

Zie verslag RvdS 1940 No. 68 – ALKMAAR gestrand op Cima Rocks en verloren gegaan op 17.02.1940.

 

Kapitein Berkhout en 1e stm. Mulder – ALKMAAR + ass. mach. Busse. (foto:1934)

(Foto: J. Kruidhof)

 

Rouwadvertentie in het Alg. H.blad van 14.03.1942

Datum vanaf: 1940
Kapitein: Berkhout, Johan Adam

Afbeeldingen


Omschrijving: ALKMAAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ALKMAAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ALKMAAR
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ALKMAAR in neutraliteit uitmonstering
Gemaakt door: Onbekend **
Overige afbeeldingen


Omschrijving: De ALKMAAR op de rotsen
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

RN 170240
De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip ALKMAAR, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, metende 6.982 ton, dat op 5 februari van Amsterdam is vertrokken op weg naar La Plata om een lading graan voor de regering te halen, heeft draadloos geseind, dat hij is gestrand op een rots van South Cima Island (Santo-groep, ONO van Madeira, 33.03N 16.16W). De gezagvoerder seint hierbij, dat hulp dringend wordt verzocht. Voor de bemanning blijkt geen gevaar te bestaan. 

RN 190240
De directie van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij heeft van de gezagvoerder van haar stoomschip CRIJNSSEN radio-telegrafisch bericht ontvangen, dat het s.s. ALKMAAR gestrand is nabij het eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de Kaap Verdische Eilanden. De gezagvoerder van het stoomschip STUYVESANT van dezelfde rederij, dat omstreeks dinsdagmiddag op de strandingplaats kan aankomen, heeft radio-telegrafisch opdracht gekregen, zich naar het stoomschip ALKMAAR te begeven, teneinde zo nodig te assisteren. Het stoomschip CRIJNSSEN vervolgt haar reis langs de gebruikelijke route. Volgens Lloyd’s te Londen zijn zowel de machine als de schroef nog intact van de ALKMAAR. De ruimen 1, 2 en 4 maken water.
Van andere zijde vernemen wij, dat de ALKMAAR als verloren wordt beschouwd, doch dat de bemanning is gered.

RN 210240
ALKMAAR bemanning op weg naar Nederland.
Het s.s. FARMSUM van de Stoomvaart Mij Oostzee, welk schip op weg is van Zuid Amerika naar Nederland, heeft de gehele bemanning van het s.s. ALKMAAR van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, dat zaterdag bij de Kaap Verdische Eilanden is gestrand, gistermiddag van een rots gehaald, waarheen zij met een boot was overgebracht. De FARMSUM is thans op weg naar het eiland Sint Vincent, waar vandaag het s.s. STUYVESANT de bemanning van de ALKMAAR heeft overgenomen om haar naar Nederland te brengen.

RN 090340
Op 16 februari, ‘s morgens om 4 uur, liep de ALKMAAR van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij bij een van de Kaap Verdische Eilanden op een rots en brak middendoor, zodat er tussen het voor- en achterschip een scheur van een meter ontstond. De bemanning wist zich in veiligheid te brengen door op de rotsen te springen. Nadat de opvarenden daar twee dagen hadden doorgebracht, kwam een Portugees oorlogsschip in de nabijheid, dat hen overnam. Van het oorlogsschip gingen zij over op een zeilboot en vervolgens op de FARMSUM van de Oostzee Mij., die hen naar Sint Vincent bracht, waar zij op de STUYVESANT van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij stapten om naar het vaderland terug te keren. Donderdagavond zijn de schipbreukelingen in IJmuiden aangekomen. Eén van de opvarenden heeft tijdens het onvrijwillig verblijf op de rotsen een foto gemaakt van het bergen van de eigendommen van de bemanning. Op de achtergrond het gestrande schip.