Inloggen
HANNAH - ID 2634


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1913
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Tyne Iron Shipbuilding Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 186
Launch Date: 1913-00-00
Delivery Date: 1913-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton (Cal.), Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 42 & 68-45
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3730.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2311.00 Net tonnage
Deadweight: 6300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 350.10 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 50.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 23.80 Feet (British) ***Unknown***
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-00-00 HANNAH
Manager: Rahtkens Shipping Company Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Eigenaar: Rahtkens Shipping Company Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain

Date/Name Ship 1933-01-00 HANNAH
Manager: F.W. Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Colon (Panama) / Panama R.P.

Date/Name Ship 1934-00-00 HANNAH
Manager: F.W. Uittenbogaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1935-02-26: Op 26.02.1935 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 5624 Z ROTT 1935
1938-01-11: Final Fate:
De HANNAH vertrok op 1 januari 1938 van Antwerpen met een lading graan en bonen, bestemd voor Valencia. Na te hebben gebunkerd vertrok zij op 9 januari 1938 van Gibraltar naar Valencia, goed verlicht en met alle kenmerken van een Nederlands schip. Op 11 januari 1938 des morgen om 8.30 uur, toen men ter hoogte van Cabo San Antonio voer, zag men een bellenbaan van een torpedo op het schip afkomen, en even daarna werd de HANNAH getroffen aan de achterkant van ruim II. Een hevige ontploffing vond plaats. Ruim II en de dwarsbunker barstten open en het schip helde over naar stuurboord en begon te zinken. De bemanning verliet het schip en bereikte veilig de kustplaats Javea. Des middags keerden de gezagvoerder en enige bemanningsleden terug naar het schip, doch het gelukte niet haar naar de kust te brengen. Om 15.30 uur op 11 januari 1938 zag men de HANNAH eerst met het voorschip, wegzinken in de golven. Het schip was verloren. Alle 32 opvarenden konden zich redden. De ramp vond plaats op 7 mijl ten oosten van Cabo San Antonio. Later bleek, dat de HANNAH was getorpedeerd door de Nationalistisch Spaanse onderzeeboot ‘General Mola’.

Afbeeldingen


Omschrijving: Photograph taken 12th July, 1936 - neg.no. 11426
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Hawks, F.W., Billingshurst (UK)