Inloggen
HAGNO - ID 2628

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5139727
Nat. Official Number: 10698 Z ROTT 1960
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo, refrigerated
Type Dek: Shelterdeck closed
Rig: 4 derricks, 4 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'De Hoop', Lobith-Tolkamer, Gelderland, Netherlands
Werfnummer: 240
Launch Date: 1960-04-30
Delivery Date: 1960-09-15
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1850
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor nr. 2225 Type TMABS398 (390x680) 285 rpm.
Speed in knots: 14.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1134.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 616.00 Net tonnage
Deadweight: 1481.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Refrigerated: 106000 Cubic Feet
 
Length 1: 79.07 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 75.64 Meters Registered
Beam: 11.08 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.23 Meters Depth, moulded
Draught: 4.92 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1968
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd tot containerschip.

Ship History Data

Date/Name Ship 1960-08-05 HAGNO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Vriesvaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMP

Date/Name Ship 1963-12-19 HAGNO
Manager: Firma Hudig & Veder (ca. 1951 N.V.), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij Zeevaart, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMP

Date/Name Ship 1974-05-03 FREIA
Manager: Heinrich Schoeller & Chr. Demetriades, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Teutonia Lines Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Famagusta / Cyprus
Callsign: C4BS
Additional info: In 1975 thuishaven: Limassol.

Date/Name Ship 1976-00-00 BRIGITTE
Manager: Abraham I. Romano, Limassol, Cyprus
Eigenaar: Ore Shipping Co. Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: C4BS

Date/Name Ship 1978-00-00 BRIGITTE
Manager: Scheepvaart-Maatschappij Fokko B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Scheepvaart-Maatschappij Fokko B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: In beslag genomen en doorverkocht

Date/Name Ship 1979-01-00 ORAN
Manager: Dammers & Van der Heide B.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Queenstown Shipping S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2399

Ship Events Data

1960-05-02: De Volkskrant 02-05-1960: Mevrouw Beerman, echtgenote van een onzer ministers, heeft op de scheepswerf De Hoop in Lobith het vriesschip "Hagno" te water gelaten. Het zal met een bemanning van 21 kopen vlees gaan vervoeren op de grote meren in Canada.
1960-08-11: Op 11-08-1960 als "HAGNO", zijnde een stalen motorschip met koelruimen, metende 3199.54 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 11875 d.d. 03-08-1960, liggende te Vlaardingen, door P. Mannke, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 10698 Z ROTT 1960 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de lichtkap van de motorkamer op de kampanje, 11.45 m. uit hekplaat, 1.05 m. uit de lengteas en 1.20 m. uit dek.
1968-07-04: Algemeen Dagblad 04-07-1968: Heinz Helfgen: „Ik stap er zo weer op". Duitse wereldreiziger ( zonder kaarten en kompas op weg naar londen) uit zee gered. Avonturier dreef meer dan 14 uur in kokende golven Van een onzer verslaggevers Goteborg — Heinz Helfgen (58), de Duitse wereldreiziger die op 15 juni met zijn zelfgebouwde scheepje “Pax Polaris” uit Nederland vertrok voor een reis naar Nord-Canada en Groenland, heeft in de nacht van zon op maandag zijn avontuur moeten opgeven.Tijdens een zware zuidwesterstorm en in dikke mist brak ter hoogte van het het lichtschip Goeree een van de drijvers van zijn bootje. Meer dan 24 uur lang heeft hij zijn zwemvest in het kokende water gelegen, voordat de Deense kustvaarder Stella Rask hem oppikte. Helfgen zal naar Göteborg worden gebracht, waar hij zaterdagochtend hoopt aan te komen. Gisternacht vond de Nederlandse kustvaarder Hagno het ontredderde bootje van Helfgen. De Hagno nam het vaartuigje aan boord en bracht het naar IJmuiden, waar het gistermiddag aankwam. Toch verder oververmoeid, maar ongedeerd en met ongetemperd enthousiasme, verzekerde Heinz Helfgen ons gistermiddag telefonisch vanaf de Stella Rask: „Ik heb niets meer. Ik ben al mijn bezittingen kwijt. Ik heb geen cent meer. Deze hele onderneming heeft mij negentigduizend gulden gekost. Als ik maar wist, waar mijn Pax Polaris is gebleven. Als ik mijn bootje terug heb, dan stap ik er zo weer in, om mijn éénmansreis voort te zetten.” Toen wij Heinz Helfgen verzekerden, dat een Nederlands schip zijn bootje aan boord had genomen en naar Nederland zou brengen, vroeg hij zich af, hoe hij zonder één cent op zak van Göteborg naar Nederland zou kunnen komen, om een nieuwe poging voor zijn wereldreis te doen. De melding van de Nederlandse kustvaarder Hagno, dat er een onbemand scheepje op zee dobberde, bracht gisteren een grootsdheepse reddingsactie op gang. Van het vliegveld Valkenburg steeg een Neptune op, om naar eventuele overlevenden te zoeken. Alle schepen werd gevraagd, uit te kijken naar drenkelingen. De kapitein van het Deense schip, dat Helfgen aan .boord had genomen, had namelijk verzuimd de redding aan de kuststations te rapporteren, waardoor er een overbodige reddingsoperatie werd ondernomen. Helfgen vertelde ons gisteren over zijn schipbreuk: „Het gebeurde midden in de nacht. Plotseling stak er een zeer zware storm op. De golven beukten tegen, de twee drijvèrs van mijn bootje.” „Toen een van de drijvers brak, heb ik mijn zwemvest aangetrokken en heb ik geprobeerd in de zware zee, zwemmend naast de Pax Polaris, die drijver te repareren. Dat lukte niet. Er werd zo hevig aan het bootje getrokken, dat ik moest loslaten.” „Natuurlijk was ik bang, dat ik zou verdrinken, maar ik heb in mijn leven wel voor hetere vuren gestaan. Toen de Stella Rask mij oppikte was ik uitgehongerd en aan het eind van mijn krachten. Nu ik gered ben, doe ik de hele dag niets anders dan slapen.” Op verzoek van Helfgen seinde de kapitein van de Stella Rask gisterochtend de boodschap naar mevrouw Helfgen in Düsseldorf, dat haar man was gered en onderweg was naar Göteborg. Het was de bedoeling van Helfgen om na zijn vertrek uit Willemstad eerst naar Londen te varen, om daar een radio in zijn boot te laten installeren en een kompas te kopen. Voor zijn vertrek op 15 juni vertelde hij ons, weinig zee-ervaring te hebben. Zelf vond hij het niet riskant, om zonder radio en kompas de zee op te gaan. Hij verzekerde ons toen: „Ik heb toch wel zó veel ervaring, dat dit nauwelijks een risico is. Dat stukje van Willemstad naar Londen kan ik het wel zonder radio en kompas stellen...” Helfgen heeft Londen niet bereikt.
Gisteren bracht de Nederlandse kustvaarder Hagno de boot van de gestrande wereldreiziger naar IJmuiden.
1978-00-00: Overgenomen door B.V. Scheepvaart Mij 'Fokko' (Scheepshypotheekbank)
1980-10-03: Final Fate:
Op reis met stukgoed van Cristobal naar Isla Margarita is het schip door brand in het achterschip ernstig beschadigd, kort na het verlaten van Cristobal. Teruggesleept naar Cristobal en opgelegd. Op 31 januari 1981 tijdens zwaar weer losgeslagen, op een havendam geslagen en deels gezonken. Later geborgen en ter plaatse gesloopt.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HAGNO
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Reinecke, H-J. (Hans-Joachim)

Omschrijving: Hagno 1960
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: HAGNO
Gemaakt door: Hill, Charlie A.
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FREIA
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: Brigitte 1960 ex Freia ex Hagno lying 19.01.1979 at Scheepswerf Sander, Delfzijl just before renaming
Gemaakt door: Strojenga, M. (Martin)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: BRIGITTE
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Kade

Omschrijving: Oran after fire in 10-1980.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: ORAN
Gemaakt door: Onbekend *
Onderwerp: Luchtfoto