Inloggen
HADA II - ID 2624

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO nummer: 5139454
Nat. Official Number: 3256 Z DORD 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 319
Launch Date: 1957-05-29
Delivery Date: 1957-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 4165 Type 8D7HDN (305x460) 350 rpm.
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-07-1969
Type: Rebuilt
Omschrijving: Door Scheepswerf en Reparatiebedrijf De Groot & Van Vliet, Slikkerveer met de 'Hermes' (bakboord casco) (1956, R. Kunst) samengebouwd met een tussensectie tot zwaar transport-catamaran 'Gloria Siderum' van Gloria Navigation Line Co., Monrovia, Liberia (C. Holscher, Rotterdam). Brt 1.024, tdw 1.679, rpk 1.200, 10 mijl.
De midden sectie begint vanaf het vlak tot aan het hoofddek. Bediening van motoren en roeren vanaf het SB gedeelte van het schip. De motoren van beide schepen werden voor de voortstuwing gebruikt.

Datum 00-00-1983
Type: Rebuilt
Omschrijving: 1983 omgebouwd tot diving maintenance supports voor offshore installations.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-07-23 HADA II
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Johannes Sint, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMJ

Date/Name Ship 1963-01-22 HADA II
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wed. K.E.M. Sint-Andersson, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMJ

Date/Name Ship 1969-07-07 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gloria Navigation Line Co., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5LEN
Additional info: Nieuw IMO nr. 7006754

Date/Name Ship 1970-00-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gloria Navigation Line Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Date/Name Ship 1983-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: Atlantic Inc. Offshore Service & Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Atlantic Inc. Offshore Service & Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Date/Name Ship 1989-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Eigenaar: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834

Ship Events Data

1957-06-01: Het Vrije Volk 01-06-1957: De „HADA II" te water. Begin deze week werd bij de N.V. Seheepsbouwwerf voorheen De Groot en Van Vliet te Slikkerveer de motorcoaster "Hada II", voor rekening van J. Sint's Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, met goed gevolg te watergelaten. De Hada II" is een modern gladdekschip voor de algemene vrachtvaart, speciaal geschikt voor de houtvaart. Zij is gebouwd onder toezicht van Lloyd's Register en scheepvaart Inspectie. De deadweight bedraagt 850 ton, bij een diepgang van 3.57 m. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 56,32 m; lengte tussen de loodlijnen 51,80 m; breedte 9 m; holte 4,10 m. De bemanning zal worden gehuisvest in comfortabele verblijven op het achterschip, terwijl het schip ook verder voorzien is van moderne uitrusting en navigatiemiddelen.

Nieuwsblad voor de Hoekse Waard en IJselmonde 03-06-1957: Schip te water in Slikkerveer. Woensdagavond is van een van de werven van de N.V. scheepsbouwwerf voorheen De Groot en Van Vliet te Slikkerveer met goed gevolg te water gelaten de motorkustvaarder „Hada II” die wordt gebouwd in opdracht en voor rekening van J. Sints scheepvaarbedrijf te Rotterdam. De doopplechtigheid werd verricht door de echtgenote van de reder, mevrouw K. A. H. Sint-Andersson. De „Hada II” is een modern gladdekschip, bestemd voor de algemene vrachtvaart en zeer speciaal ingericht voor hout-transporten. Het schip meet 850 on d.w. bij een diepgang van 3.57 leter. Het schip wordt gebouwd onder toezicht van Lloyd’s Register en de scheepvaartinspectie. De hoofdafmeting zijn: lengte over Hes 56,32 meter, lengte tussen de loodlijnen 51,80 meter, breedte 9 meter, holte 4,10. Het schip wordt voortgestuwd door een industrie-motor, die bij 350 omwentelingen per minuut een vermogen ontwikkelt van 600 p.k.
1957-07-24: Op 24-07-1957 als "HADA II", zijnde een motorvrachtschip, metende 1416.40 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10683 d.d. 16-07-1957, liggende te Slikkerveer, door H. Greeuw, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 3256 Z DORD 1957 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot eetkamer officieren, 3.75 m. uit hekplaat, 1.65 m. uit de lengteas en 1.55 m. uit dek.
1958-12-31: Algemeen Dagblad 02-01-1959: Zonder dat te willen heeft de kapitein van de Nederlandse kustvaarder Hada II op oudejaarsavond de reddingsdienst op Wight in rep en roer gebracht. Om een kleine reparatie uit te laten voeren had de kapitein de motoren afgezet en lichten opgestoken, die betekenden „onbestuurbaar”. De lichten waren bedoeld om andere schepen te waarschuwen. Zij werden echter op Wight opgemerkt en een reddingboot koos zee. Negentig minuten vochten de redders met de golven, voor zij de Hada II bereikten. Met een rood hoofd heeft de kapitein excuses geschreeuwd.
1961-12-01: Coastal Shipping, december 1961. De 'Hada II' heeft op 1 december acht uur vastgezeten op een bank in de monding van de rivier de Ribble (Engeland). Uiteindelijk slaagde men erin het schip vlot te trekken. Een reddingboot, die in de buurt was gebleven, sleepte het schip, waarvan het roer ernstig was beschadigd, naar een dok te Preston. (LJ)

Het Vrije Volk 01-12-1961: Rotterdamse coaster weer vlotgetrokken. Liverpool (ANP) Het Rotterdamse kustvaartuig Hada II, dat in de nacht van woensdag op donderdag op eên zandbank in dé monding van de rivier de Ribble (Engeland) is vastgelopen, is vanmiddag bij hoog water vlotgetrokken. Het schip heeft acht uur vastgezeten, her roer werd hierbij ernstig beschadigd. Een reddingboot, die in de nabijheid van de Hada II was gebleven, heeft het schip op sleeptouw genomen naar een dok nabij Preston. De Hada II was met een lading zwavel vertrokken uit Bayonne.
1963-01-19: De Volkskrant 19-01-1963: Drie Nederlandse schepen in nood. (Van onze correspondent) Rotterdam, 19 jan. — Twee Nederlandse schepen zijn vrijdag in moeilijkheden gekomen tijdens stormweer in de Golf van Biskaje. De Nederlandse kustvaarder Parklaan, 500 ton groot en eigen- dom van de rederij N.V.Nannah te Rotterdam, heeft vrijdagavond omstreeks zes uur gemeld, dat het schip in de Golf van Biskaje met 40 graden slagzij ronddreef, 60 mijl ten zuid-westen van het Franse eiland Ouessant. De Nederlandse zeesleepboten Tyne en Friesland voeren uit om assistentie te verlenen. Ken man van de Parklaan was overboord geslagen, maar de bemanning was erin geslaagd om deze opvarende weer op te pikken. De motor van het schip draait nog langzaam. Het 500 ton metende Nederlandse schip Hada 2 dreef vrijdag ongeveer veertig mijl ten noorden van Ouessant met een gebroken roer rond; een der reddingboten bleek onklaar te zijn gemaakt. De Nederlandse sleepboot Utrecht, die in Brest lag, voer uit om hulp te bieden. Later deelde de Utrecht mee het schip nog niet te hebben gevonden. Een Brits en een Fins schip waren ook op weg naar de laatste door Hada 2 opgegeven positie. De thuishaven Hada 2 is Rotterdam; de rederij J. Sint's scheepvaartbedrijf. Een Britse reddingboot is vrijdag uitgevaren om hulp te verlenen aan de Nederlandse kustvaarder Whitsun, die gevaar liep naar de kust van Kent te drijven in een felle zuidooster storm. De kustwacht deelde mee, dat de Whitsun voor de kust van Deal voor anker ging, klaarblijkelijk met machineschade. Toen de wind ging opsteken, sleepte het schip zijn anker mee en dreef het tot nog geen 200 meter uit de kust. De reddingboot van Walmer hield zich gereed. Het was niet bekend hoeveel man zich aan boord van de kustvaarder bevindt.

NvhN 19-01-193: Sleepboot had zware reis. De IJmuidense zeesleepboot Utrecht heeft een bijzonder zware reis moeten maken om hulp te verlenen aan de in nood verkerende Nederlandse kustvaarder Hada 11. De kustvaarder, die 499 ton meet, in 1957 gebouwd en eigendom is van J. Sint's Scheepvaartbedrijf te Rotterdam, dreef in een oosterstorm met windkracht 9 aan de westelijke zijde van het Engels Kanaal rond met een defect stuurgerei en met een in het ongerede geraakte reddingboot. Moeilijk transport. De Utrecht heeft de Hada II gisternamiddag weten te bereiken. De kustvaarder had gemeld rond te drijven op ongeveer 40 mijl ten noorden van Ouessant. Door het uitzonderlijk slechte weer was het opsporingswerk bemoeilijkt. De Utrecht begon haar hulpverleningsreis van Brest uit, waar de sleepboot nog lag na het binnenslepen van het Griekse stoomschip Naftilos. De Utrecht is begonnen een verbinding met de Hada II tot stand te brengen, een karwei, dat bemoeilijkt werd door het zeer slechte weer. De Utrecht zal de kustvaarder naar Brest slepen. Het transport kan nog moeilijk worden, daar de stormwaarschuwing voor dit zeegebied nog oosterstorm windkracht 10 inhoudt.

Leeuwarder courant 21-01-1963: De Nederlandse sleepboot „Utrecht" heeft de Rotterdamse kustvaarder „Hada II" (500 brt.) de haven van Brest binnengesleept. De kapitein en de Spaanse bemanning zijn gezond en wel.
1969-06-00: In 06-1969 verbouwd bij NV.Scheepsbouwwerf De Groot & Van Vliet te Slikkeveer tot een zware lading en duikschip voor offshore werkzaamheden door samenvoeging met de “HERMES” 1956-499 BRT een zusterschip en gebouwd onder Bnr:315 van bovengenoemde werf. De vaartuigen hebben dezelfde hoofdafmetingen: het ene,de “Hermes”,was voorzien van een lange bak,terwijl het andere, de “Hada II”geen lange bak had. Voorts waren ze volgens de zelfde lijntekening gebouwd. Nadat beide schepen eerst afzonderlijk gereed waren gemaakt werden ze d.m.v. een van te voren klaargemaakte sectie aan elkaar gekoppeld. Deze sectie strekt zich uit over een lengte van meer dan de halve scheepslengte verticaal gezien vanaf het vlak tot aan het dek. Hieruit blijkt dus het verschil met een catamaran waarbij het platform dat beide scheepsdelen verbindt boven water blijft. Deze tussensectie is tevens geschikt gemaakt voor waterballasttanks. Het ligt voor de hand dat veel aandacht besteed werd aan de dwarsscheepse sterkte van het nieuw gevormde schip. Vervolgens werd een mast geplaatst op de tussengevoegde sectie die gesteund wordt door 2 van pijp geconstrueerde schoorpalen die op het SB schip bevestigd zijn. De aan deze mast bevestigde zware spier heeft een hijsvermogen van 300 ton. Voor het hijsen en toppen heeft men op het platform tussen mast en schoorpalen een elektrisch gedreven lier geïnstalleerd met 2 trommels. Voor het hijsen en toppen van de spier wordt gebruik gemaakt van 8-schijfsblokken.Hierdoor is de hijssnelheid niet groot hetgeen ook niet nodig is daar men tijdens het laden ook waterballast moet verpompen. Verder zijn er 3 geilieren geplaatst. Twee hiervan worden benut voor de zware spier terwijl de derde dient voor het vasthouden van de last. Het gehele laadgerei is geleverd door Van Dijk’s Scheepsuitrustingen te Rotterdam. De ruimte onder het lierplatform wordt benut als dekhuis waarin een diesel-generatorset is geplaatst voor het leveren van de benodigde energie voor aandrijving van de lieren. De voortstuwing geschiedt door de bestaande hoofdmotoren,die echter nu vanuit een stuurhut (n.l. het SB schip) op afstand wordt bediend. Zo ook de roeren van beide schepen.Het deadweight van het schip is thans 1900 ton.
1982-10-20: Aan de grond gelopen ten zuiden van Valencia nadat het anker was gaan krabben. Het beschadigde schip werd in gestrande toestand verkocht, door de nieuwe eigenaren op 8 november 1982 vlotgebracht, wegens lekken aan de grond gezet. Op 16 november weer vlotgebracht, te Valencia in het droogdok dichtgemaakt en naar Cartagena gebracht alwaar zij op 6 december arriveerde. Hersteld, verdoopt en in 1983 weer in de vaart. Holscher ging overigens in 1982 failliet.
1993-07-01: Final Fate:
Te Amsterdam aangekomen en gesloopt op het oude ADM terrein.

Afbeeldingen


Omschrijving: Hada II 1957
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hada II 1957
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Hada II 1957
Gemaakt door: Duncan, Alex

Omschrijving: Gloria Siderum 1969 ( Hada II 1957 & Hermes 1956)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Gloria Siderum 1969 ( Hada II 1957 & Hermes 1956)
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Multi Service 300 1957 (ex Hada II)
Gemaakt door: Unknown