Inloggen
GRUNDA - ID 2596

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1934
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5014848
Nat. Official Number: 77 Z APPING 1934
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: Two masts
Rig: 2 derricks
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 137
Launch Date: 1934-10-24
Delivery Date: 1934-12-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Groningen, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5259 Type T (240x360)
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 265.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18152 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 2: 37.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.63 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-11-1964
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd bij Scheepswerf Schlömer te Oldersum (Duitsland): Brt 298 Nrt 177 Dwat 415. Loa 45,22 Ll 43,16.

Ship History Data

Date/Name Ship 1934-12-20 GRUNDA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Dawid Davids, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PELF

Date/Name Ship 1940-03-14 AMIGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Auke van Dijk, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCOY

Date/Name Ship 1963-11-06 META
Manager: Maritima Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hayeltjo Oldenburger & Anne Bekkema, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFYX
Additional info: Elk 1/2 deel.

Ship Events Data

1934-12-20: De Telegraaf 20-12-1934: Scheepsbouw. Grunda. Delfzijl, 20 Dec. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Grunda". Dit schip is gebouwd bij de N.V. Scheepswerf “Delfzijl” v/h. Gebr Sander te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart voor rekening van kapt. D. Davids te Delfzijl Het heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40 M., breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.65 M. Het is groot netto 135 Reg. ton en hruto 265 Reg. ton. In de motorkamer is de hoofdmotor, een twee tact Bronsmotor, opgesteld. Deze motor is in vier cylinder-uitvoering met een vermogen van 200 P.K. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip is voorzien van een stroomlijn-balansroer en bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk bestuurbaar, ook bleek het schip in alle opzichten uitstekende manoeuvreer-eigenschappen te bezitten. Na de proefvaart werd het dan ook zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen. Het behaalde in ballast een snelheid van 9¼ mijl.

NVhN 21-12-1934: Proefvaart m.s. „GRUNDA”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Grunda. Dit schip is gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl, onder klasse Bureau Verltas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart, voor rekening van kapt. D. Davids te Delfzijl. Het is gedeeltelijk voorzien van een dubbelen bodem, alsmede van een groote voorpiek en een achterpiek, die dienst doen voor waterballast en die een gezamenlijke capaciteit hebben van 60 ton. Het heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40.— m. breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.85 M. Het is groot netto 135 Reg. ton en bruto 265 Reg. ton. Het heeft een ruiminhoud van 18152 Engelsche kubieke voet, terwijl het D.W. 350 ton bedraagt. Het schip is uitgerust met twee masten en twee laadboomen. Bij elken mast is een motordeklier opgesteld. De voorste van deze motordeklieren wordt aangedreven door een twee-cylinder Lister Diesel motor van 10—12 p.k, terwijl deze motor tevens door as-overbrenging de ankerlier kan aandrijven. De aandrijving van de achterste motordeklier geschiedt door een Lister Diesel motor van 18 pk., die in de motorkamer is opgesteld en die tevens dienst doet als hulpmotor voor het aandrijven van de lenspomp, de ballastpomp, de compressor en de dynamo. Het geheele laad- en losgerei is vervaardigd volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Behalve de hulpmotor is in de motorkamer tevens nog de hoofdmotor, een twee-tact Brons motor, opgesteld. Deze motor is in vier-cylinder uitvoering met een vermogen van 200 pk. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalansroer en bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk bestuurbaar; ook bleek het schip in alle opzichten uitstekende manoeuvreereigenschappen te bezitten. Het behaalde in ballast een snelheid van 9 mijl. Het schip is verder zeer modern en gerieflijk ingericht, terwijl de betimmering en de afwerking ook niets te wenschen overlaten. Zelfs centrale verwarming is aangebracht. Na de proefvaart werd het dan ook zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.
1934-12-28: Op 28-12-1934 als GRUNDA, zijnde een motorschip, groot 750.17 m3 (bruto), liggende te Delfzijl, door Hendrik Christerus, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van David Davids, schipper, gedom. te Delfzijl, van brandmerk 77 Z APPING 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde in de achterzijde schacht machinekamer.
1935-01-09: NvhN 09-01-1935: Delfzijl, 8 Januari. Het nieuwe motorschip Grunda, kapt. Davids, dat gebouwd werd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander alhier, maakte heden op de Eems een proefvaart in beladen toestand. Het schip behaalde een snelheid van 8½ mijl.(Zie de geplaatste foto van de geladen "Grunda".)
1935-11-12: NvhN 12-11-1935: Het motorschip GRUNDA kapt. Davids. beladen met carton van Groningen met bestemming Grangemouth wordt alhier met lichte motorschade opgehouden. De schade zal alhier worden hersteld.
1935-11-15: De courant / Het nieuws van den dag 15-11-1935: Gemengde berichten: Grunda. Delfzijl, 13 Nov. Het motorschip ,,Grunda”, kapt. Davids, dat op weg van Groningen met bestemming Grangemouth, beladen met carton, alhier met motorschade werd opgehouden, heeft de schade hersteld en vertrok heden naar zijn bestemming.
1936-04-04: NvhN 04-04-1936: Het motorschip GRUNDA, kapt. Davids, kwam hier heden met verlies van een gedeelte van de deklast binnen. Het schip is beladen met cokes van Seaham met bestemming Emden, waarheen het schip later vertrok.
1936-11-15: NvhN 16-11-1936: Delfzijl, 15 Nov. Het motorschip GRUNDA, kapt. Davids, dat van hier naar Colchester vertrok, beladen met klei, en het motorschip Dollard, kapt. Dekker, dat van hier naar Londen vertrok met een lading carton, keerden heden weer naar hier terug.
1936-12-07: Scheepvaart 08-12-1936: Opgehouden wegens slecht weer. Delfzijl, 7 December. Het m.s.”Grunda”, bestemd voor King's Lynn wordt alhier wegens slechtweer opgehouden.
1938-05-09: Scheepvaart 07-06-1938: Grunda. Londen, 3 Juni. Op 9 Mei is het Nederlandsche motorschip Grunda op de rivier de Ouse in aanvaring geweest met het Engelsche s.s. Berriedale. De Grunda heeft schade aan de beplating van de verschansing, aan de reeling en andere kleine schade opgeloopen.
1940-03-00: Eemsbode 08.03.1940:
Het motorschip 'GRUNDA', kapitein-eigenaar D. Davids te Delfzijl is door tussenkomst van Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf verkocht aan kapitein A. van Dijk te Rotterdam, die het schip zelf in de vaart zal brengen onder de nieuwe naam van 'Amigo'. De 'Grunda' werd in 1934 gebouwd bij de Scheepswerf 'Delfzijl' v.h. Gebr. Sander en is voorzien van een 200 PK Brons motor.
NvhN 12-04-1940: Het m.s „Gründa", groot bruto 265 ton, gebouwd in 1934, van D. Davids te Delfzijl, is naar Rotterdam verkocht en herdoopt in „Amigo".
1940-05-10: Lag op 10-05-1940 in Lorient met lading cacaobonen. 16-05-19470 Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Op 1 juni 1945 weer terug aan A. van Dijk.
1955-09-07: NvhN 07-09-1955: Amigo had pech. Het te Delfzijl thuisbehorende motorschip Amigo, groot ca 330 ton dead. weight, welke onderweg was van Delfzijl naar Leith (Schotland) met een lading carton, moest wegens motorstoring de haven van Borkum binnenlopen. Later is het schip door de sleepboot Woelwater uit Delfzijl naar Delfzijl gesleept, waar de nodige reparaties zullen worden verricht.
1955-12-08: m.s. AMIGO af Delfzijl, 265 B. R. T. På rejse fra Nakskov til Fuur i ballast. Grundstødt d. 8/12 55 i Limfjorden. Strandingsindberetning dat. 10/12 55.
Kl. 1800 grundstødte A. under en NV.-lig storm med Ø.-gående strøm ud for Smakmøller.
Skibet kom senere flot ved hjælp af en slæbebåd.
Anm. Årsagen til grundstødningen angives at være vejrforholdene og strøm.
1958-08-09: NvhN 09-08-1958: Brandje op m.s. Amigo
Donderdagmiddag brak in het matrozenlogies van het in de Nieuwe Willemshaven liggende 330 ton metende m.s. Amigo van Rederij Van Dijk te Delfzijl brand uit, welke echter door snel ingrijpen van de bemanning met eigen middelen kon worden geblust. De Amigo, welke te Nieuwpoort was bevracht met tin voor Kopenhagen, liep woensdag de haven met motorschade binnen. Het schip is vrijdagmiddag naar de werf Welgelegen verhaald. Aldaar zal de schade aan betimmering en elektrische leidingen worden hersteld. De omvang van de schade valt mee.
NvhN 23-08-1958: Kustvaarder Amigo hersteld
Aan de scheepswerf Welgelegen te Harlingen is de schade, ontstaan door brand, aan het volksverblijf van de 330 ton metende kustvaarder Amigo van rederij Van Dijk te Delfzijl hersteld. De betimmering en elektrische leidingen zijn vernieuwd. Het met tin geladen schip heeft gisteren de reis naar Kopenhagen voortgezet.
1963-11-04: NvhN 14-11-1963: m.s. Amigo verkocht. De heer A. van Dijk te Rotterdam heeft zijn te Delfzijl thuisbehorende motorkustvaartuig Amigo verkocht aan de heer H. Oldenburger te Delfzijl die het schip zal herdopen in Meta. De Amigo heeft een draagvermogen van 370 ton en behoort tot het gladdekitype. Het schip werd in 1934 gebouwd bij scheepswerf Delfzijl, Gebr. Sander te Delfzijl en het is voorzien van een 195 pk Bronsmotor. Deze kustvaarder is eerder in de vaart geweest onder de naam Grunda.
1965-10-06: Algemeen Handelsblad 06-10-1965: Bij Hansweert op de Schelde is de Nederlandse kustvaarder Meta aan de grond gelopen. Het kleine schip (298 ton) zit nog vast.
1965-11-29: Leeuwarder courant 29-11-1965: Uit de Ierse Zee meldde de Nederlandse kustvaarder “META”, dat de motor in orde was, maar de schroef stak door de wilde golven meer boven dan onder water. Het 298 ton metende schip, thuishaven Delfzijl, acht bemanningsleden, vroeg sleepbootassistentie.
NvhN 29-11-1965: Delfzijlster Meta vroeg sleepbootassistentie. De Delfzijlster coaster Meta, eigenaar H. Oldenburger, die op weg was van Preston naar Swansea heeft zaterdagmorgen om sleepboothulp gevraagd. Het schip, dat in ballast voer, moest een landtong ronden. Door de noorderstorm bestond het gevaar dat de Meta naar de kust zou drijven. Teneinde moeilijkheden té voorkomen vroeg de kapitein voor alle zekerheid om assistentie van sleepboten. Omstreeks tien uur 's morgens kwam het bericht in Delfzijl: Alles okay en koers gewijzigd. Vanmorgen kwam het bericht, dat het schip nog tien uur varen van de bestemming verwijderd was.
1971-12-00: Final Fate:
In december 1971 verkocht en op 27 dec. 1971 gesleept door de Deense sleepboot FRIGGA uit Delfzijl vertrokken en gesloopt te Masnedö, Denemarken door Poul Bergsoe & Son. (Aanvang 6 jan. 1972)
NvhN 13-01-1972: Delfzijlster coasters voor sloop verkocht. Drie Delfzijlster kustvaarders zijn voor de sloop verkocht naar Vordingborg (Denemarken). Het zijn de motorschepen Diet en Dolores van de rederij H. Oldenburger en Braam en het motorschip Meta van de rederij H. Oldenburger en A. Bekkema. De Meta en de Dolores zijn inmiddels door de Deense sleepboot Frigga naar Vordingborg overgebracht en de Diet is op eigen kracht naar Denemarken vertrokken. De Diet heeft een draagvermogen van 525 ton en behoort tot het raisedquarterdektype. Het schip, dat eerder gevaren heeft onder de namen Leo-S en Franka, werd in 1940 gebouwd bij de NV Scheepswerf Waterhuizen, J. Pattje, te Waterhuizen. Het is voorzien van een 300 pk Industrie-dieselmotor. De Dolores (ex m.s. Da Capo) werd in 1948 eveneens bij deze werf gebouwd en heeft een draagvermogen van 750 ton. Dit schip behoort tot het shelterdek-type en is voorzien van een 600 pk Werkspoor-dieselmotor. De Meta (ex m.s. Grunda en ex Amigo) werd in 1934 gebouwd bij de NV Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl en behoort tot het gladdektype. Het schip heeft een draagvermogen van 415 ton en het is voorzien van een 200 pk Brons-dieselmotor.


Afbeeldingen


Omschrijving: Grunda 1934.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Grunda 1934 (Het nieuwe motorschip Grunda, kapt. Davids, dat gebouwd werd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander alhier, maakte heden op de Eems een proefvaart in beladen toestand. Het schip behaalde een snelheid van 8½ mijl.
Gemaakt door: Builders photographer
Onderwerp: Werf

Omschrijving: Amigo 1934 ex Grunda.
Gemaakt door: Clarkson, John

Omschrijving: Amigo bj 1934 ( ex Grunda)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Meta (ex Grunda)
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto

Omschrijving: Meta 1934 ex Amigo ex Grunda.
Gemaakt door: Duncan, Alex