1934-12-20: |
De Telegraaf 20-12-1934: Scheepsbouw. Grunda. Delfzijl, 20 Dec. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Grunda". Dit schip is gebouwd bij de N.V. Scheepswerf “Delfzijl” v/h. Gebr Sander te Delfzijl, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart voor rekening van kapt. D. Davids te Delfzijl Het heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40 M., breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.65 M. Het is groot netto 135 Reg. ton en hruto 265 Reg. ton. In de motorkamer is de hoofdmotor, een twee tact Bronsmotor, opgesteld. Deze motor is in vier cylinder-uitvoering met een vermogen van 200 P.K. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip is voorzien van een stroomlijn-balansroer en bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk bestuurbaar, ook bleek het schip in alle opzichten uitstekende manoeuvreer-eigenschappen te bezitten. Na de proefvaart werd het dan ook zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen. Het behaalde in ballast een snelheid van 9¼ mijl.
NVhN 21-12-1934: Proefvaart m.s. „GRUNDA”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Grunda. Dit schip is gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl, onder klasse Bureau Verltas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart, voor rekening van kapt. D. Davids te Delfzijl. Het is gedeeltelijk voorzien van een dubbelen bodem, alsmede van een groote voorpiek en een achterpiek, die dienst doen voor waterballast en die een gezamenlijke capaciteit hebben van 60 ton. Het heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40.— m. breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.85 M. Het is groot netto 135 Reg. ton en bruto 265 Reg. ton. Het heeft een ruiminhoud van 18152 Engelsche kubieke voet, terwijl het D.W. 350 ton bedraagt. Het schip is uitgerust met twee masten en twee laadboomen. Bij elken mast is een motordeklier opgesteld. De voorste van deze motordeklieren wordt aangedreven door een twee-cylinder Lister Diesel motor van 10—12 p.k, terwijl deze motor tevens door as-overbrenging de ankerlier kan aandrijven. De aandrijving van de achterste motordeklier geschiedt door een Lister Diesel motor van 18 pk., die in de motorkamer is opgesteld en die tevens dienst doet als hulpmotor voor het aandrijven van de lenspomp, de ballastpomp, de compressor en de dynamo. Het geheele laad- en losgerei is vervaardigd volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Behalve de hulpmotor is in de motorkamer tevens nog de hoofdmotor, een twee-tact Brons motor, opgesteld. Deze motor is in vier-cylinder uitvoering met een vermogen van 200 pk. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalansroer en bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk bestuurbaar; ook bleek het schip in alle opzichten uitstekende manoeuvreereigenschappen te bezitten. Het behaalde in ballast een snelheid van 9 mijl. Het schip is verder zeer modern en gerieflijk ingericht, terwijl de betimmering en de afwerking ook niets te wenschen overlaten. Zelfs centrale verwarming is aangebracht. Na de proefvaart werd het dan ook zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen. |