Inloggen
GRONINGEN - ID 2587

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5136488
Nat. Official Number: 3556 Z GRON 1957
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Half shelterdeck
Masten: One mast
Rig: 4 derricks, 4 winches.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: N.V. Noord-Nederlandsche Scheepswerven, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 290
Launch Date: 1957-08-21
Delivery Date: 1957-10-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 10685 Type MSU581 (385x580) 300 rpm
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 283.00 Net tonnage
Deadweight: 1050.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 54590 Cubic Feet
Bale: 51390 Cubic Feet
 
Length 1: 61.80 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 58.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.33 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.88 Meters Depth, moulded
Draught: 3.90 Meters Other
Configuration Changes

Datum 00-00-1971
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: Verbouwd tot veetransportschip bij Scheepswerf Boele te Bolnes.

Ship History Data

Date/Name Ship 1957-10-01 GRONINGEN
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKU

Date/Name Ship 1959-09-01 JAARSTROOM
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEYD
Additional info: In charter HSM.

Date/Name Ship 1960-02-08 GRONINGEN
Manager: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKU

Date/Name Ship 1968-10-24 NGOMBE
Manager: Arienoldus Jan van den Gevel (Mombasa, Kenia) & Pieter Willem Spaarman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Rederij 'Bonanza', Zuid Oost Beemster, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PGGE
Additional info: Elk 1/2 deel.

Date/Name Ship 1970-10-23 NGOMBE
Manager: Livestock Liners Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Livestock Liners Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas

Date/Name Ship 1971-00-00 BONITO
Manager: Livestock Liners Ltd., Nassau, Bahamas
Eigenaar: Livestock Liners Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas

Date/Name Ship 1972-06-00 YASMEEN
Manager: Jalil Sayed Hassan Behbehami, Kuwait, Kuwait
Eigenaar: Jalil Sayed Hassan Behbehami, Kuwait, Kuwait
Shareholder:
Homeport / Flag: Kuwait / Kuwait

Ship Events Data

1957-09-26: Op 27-09-1957 als GRONINGEN, zijnde een motorschip, metende 1416.41 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 10754 d.d. 12-09-1957, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3556 Z GRON 1957 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 3.10 m. uit hekplaat, 1.070 m. uit lengteas en 1.60 m. uit dek.
1957-09-26: Op 26-09-1957 bij het Kadaster teboekgesteld als GRONINGEN, eigendom van de Rederij m.s. Groningen, gevestigd te Groningen. De Rederij Groningen bestaat uit: N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, gevestigd te Groningen, 1/3 deel, Electrotechnisch Bureau Herman G. Eekels N.V., gevestigd te Hoogezand, 1/3 deel en Anna Mekkes, z.b. te Groningen, wed. Tamme Tanmmes, 7/36 deel, Cornelis Tammes, reeder te Groningen, 1/36 deel, Roelf Tamme Tammes, reder te Groningen, 1/36 deel, Attje Tammes, secretaresse te 's Gravenhage 1/36 deel, Berendina Tammes, z.b. te Groningen, met huw. voorw. geh./m Dr. Ir. Frederik Charles Gerretsen, 1/36 deel, Anna Berendina Tammes, z.b. te Zaandam, met huw. voorw. geh./m Nicolaas van der Velden, 1/36 deel.
1957-10-01: NvhN 02-10-1957: Proefvaart m.s. GRONINGEN. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Groningen, dat bij de Noord Nederlandse Scheepswerven N.V. aan het Winschoterdiep te Groningen werd gebouwd voor de rederij Groningen te Groningen. Dit schip is een zusterschip van het onlangs door deze werf opgeleverde m.s. Gitana. De Groningen (bouwno - 290) is van het half shelterdecktype, meet 1055 ton d.w. en heeft de volgende afmetingen: lengte o.a. 62 m. lengte tussen de loodlijnen 56 m, breedte 9.30 m. en holte 4.05/6.05 m. De beladen diepgang bedraagt 3.86 m. De voortstuwing geschiedt door een 750 pk motor- waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. In de machinekamer zijn voorts twee hulpmotoren van 40 pk elk opgesteld. De ruiminhoud bedraagt 54.590 cft. grainspace en 51.390 cft. balespace. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Ventas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.
1967-05-09: Op 09-05-1967 gaat het 1/3 deel van de rederij Groningen van Electrotechnisch Bureau Herman G. Eekels N.V., gevestigd te Hoogezand over naar de N.V. Scheepvaartkantoor Groningen, gevestigd te Groningen, die daarmee 2/3 deel van de rederij krijgt.
1968-11-13: NvhN 13-11-1968: Groningen en Gitana werden verkocht. Het motorvrachtschip Gitana is door de rederij E. H. Schuur e.a. te Groningen naar Italië verkocht. Dit schip behoort tot het halfshelterdektype en werd eveneens in 1957 op bovengenoemde werf gebouwd. Het heeft een draagvermogen van circa 1050 ton en het is voorzien van een 750 pk MAK-dieselmotor. Beide verkopen kwamen tot stand door bemiddeling van het Maritiem Bureau J. E. den Brave te Amsterdam. Het motorvrachtschip Groningen is door de gelijknamige rederij verkocht aan een binnenlandse rederij. Het schip behoort tot het half-shelterdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 1050 ton. Het voer eerder onder de naam Jaarstroom en het werd in 1957 gebouwd bij de Nieuwe Noord Nederlandse Scheepswerven te Groningen. In de machinekamer staat een 750 pk MAK-dieselmotor opgesteld.
1973-03-12: Final Fate:
Tijdens de reis van Berbera naar Kuwait met een lading stukgoederen en schapen door een explosie in de machinekamer uitgebrand in pos. 16.04. N - 53.24. O. (op de Giana River, Kenya). De bemanning werd gered door de Engelse BP tanker 'Britisch Osprey'. Aan de grond gezet en total loss verklaard. Tot op dekhoogte gesloopt. Casco in gebruik genomen als hulk. (zie hoofdstuk 34 van het boek “de schippers Mulder”)

Afbeeldingen


Omschrijving: GRONINGEN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GRONINGEN op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: GRONINGEN
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: GRONINGEN
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Klik hier voor website fotograaf
Onderwerp: Luchtfoto