Inloggen
GRONINGEN - ID 2584


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co, Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 158
Delivery Date: 1920-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Scheepswerf & Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co., Groningen, Groningen, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 225
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 12 & 24-15 3/4
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 319.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 147.00 Net tonnage
Deadweight: 425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18000 Cubic Feet
 
Length 1: 40.45 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 37.03 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.59 Meters Depth, moulded
Draught: 3.29 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1920-05-00 GRONINGEN
Manager: Roelf Kramer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Zeevaart Maatschappij 'Groningen', Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder: Roelf Kramer & J.H. Kruize
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVFD
Additional info: Lang opgelegd voorafgaande aan liquidatie rederij.

Date/Name Ship 1924-10-00 GRONINGEN
Manager: N.V. Nationale Bankvereeniging, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: N.V. Nationale Bankvereeniging, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NVFD
Additional info: Opgelegd

Date/Name Ship 1926-00-00 ALICE
Manager: E. Breede, Riga, Latvia
Eigenaar: Alice Freymann & M. Schnore, Riga, Latvia
Shareholder:
Homeport / Flag: Riga / Latvia

Ship Events Data

1920-05-27: Rotterdamsch nieuwsblad 27-05-1920: Van Delfzijl is vertrokken het nieuwe stoomschip GRONINGEN. Dit schip is gebouwd op de werf van Botje & Co. te Groningen en is 416 m3 netto groot. De comp. machine van 250 I.P.K. is eveneens door genoemde firma geleverd. Het schip vaart onder de hoogste klasse Veritas on gaat met een lading strocarton naar Hull. Het behoort thuis te Groningen aan de Zeevaart-Maatschappij ā€˛Groningen".
1926-03-03: NRC 03-03-1926: Schepenverkoop. Rotterdam, 3 Maart. Het Nederl. stoomschip GRONINGEN, van de Zeevaart Mij. Groningen te Groningen, 450 ton d.w., gebouwd in 1920 door de Scheepswerf en Machinefabriek v/h Botje, Ensing & Co. te Groningen, is door bemiddeling van de makelaars Jacq. Pierot Fr. en Zonen naar Riga verkocht.
1928-11-15: Final Fate:
Op 15-11-1928 tijdens zware storm onderweg van Antwerpen naar Engeland gezonken na aanvaring met het Duitse schip s.s. SMYRNA (1912-BRT = 1.663) nabij Dungeness. De bemanning werd gered door de SMYRNA. Tijdens de reddingpoging van de reddingsboot MARY STANFORD uit Rye Harbour sloeg de boot om en kwamen de 17 bemanningsleden van dat schip om het leven.